Byter ni kylpasta varje gång ni demonterar kylaren?

Permalänk
Hedersmedlem

Byter ni kylpasta varje gång ni demonterar kylaren?

Jag satt och skrev i en annan tråd, angående en nybörjarbyggare som undrade varför han skulle köpa en tub kylpasta för sitt nya bygge, när det ändå följer med förapplicerad kylpasta med kylaren.

Mitt svar som jag nästan skickade iväg var att han borde köpa till en extra tub kylpasta ifall han behöver demontera kylaren, eftersom man ska byta kylpasta varje gång man monterar bort kylaren.

Men innan jag skickade detta så kom jag att tänka på något jag hörde för några månader sedan. Jag pratade med en kille som jobbar på ett företag som tillverkar servrar (som alltså borde veta hur det ligger till), som påstod att man bara behöver byta kylpastan om den torkat. Jag tyckte det lät rätt udda. Tog inte så mycket notis om det. "Jag fortsätter nog byta kylpasta varje gång för säkerhets skull." Typ. Varför inte? Kylpasta är billigt. Lite meckigt och kletigt, men det är inte så farligt ändå. Varför chansa liksom.

Så jag tänkte: Jag drar en liten snabbgoogling. Och plötsligt är det inte alls lika vedertaget bland alla som bygger datorer att man måste byta kylpasta varje gång. Det är många som säger att det inte är superviktigt, eller har demonterat/monterat utan att byta utan att något särskilt hände.

Därför undrar jag, hur gör ni här på Sweclockers när ni demonterar en kylare? Byter ni alltid kylpasta, ibland, eller sällan/aldrig? För min del byter jag alltid kylpastan, men jag undrar ändå hur vanligt det är att ha en annan uppfattning.

Sekundärt är det intressant att diskutera: Om man inte har någon kylpasta med sig, hur viktigt är detta ändå? Jag har som tumregel att aldrig demontera en kylare om jag inte har kylpasta (och helst även rengöringsmedel) med mig. Är det överdrivet?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sett folk testa på Youtube och jag vet att det inte är strikt nödvändigt om pastan är fräsch men personligen byter jag den alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Jag byter alltid. Skulle säkert gå lika bra att låta bli ibland, speciellt för maskiner som inte blir speciellt varma - typ familjens kontorsdator eller liknande. Men, insatsen är ett par sekunder extra och jag har grejerna hemma. Hellre bara slafsa dit nytt än att riskera bubblor, skräp eller annat trams.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag byter. Jag inbillar mig att man får ett jämnare och finare lager utan skräp och bubblor om man sätter dit ny, men det är inte nödvändigtvis en sanning, man applicerar ju fortfarande samma tryck

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag byter alltid pasta, det känns bättre att veta att det är korrekt gjort än att det kan finnas bubblor eller annat som saboterar värmeavledningen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Självfallet alltid. Det är inte ofta man har av den så det finns ingen anledning till att inte byta.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Blir så jobbigt och riva isär hela datorn en gång till om temperaturerna skulle bli dåliga så då tar jag det säkra framför osäkra och byter. Lägger ner lite jobb för att slippa risken för merjobb.

Men jag har ärligt talat inte reflekterat mycket över proceduren och det vore faktiskt intressant att se några tester. Typ ta ett grafikkort eller processor och riv isär och montera ihop igen och se ifall de gör någon skillnad, då lämpligtvis någon energislukande del typ 9900k eller 1080ti etc, delen bör dock ha varit i bruk ett tag innan testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen är det skillnad mellan kylpasta och kylpasta.

Permalänk
Medlem

Jag deliddade min 8700K för dryga halvåret sedan, och bytte då. Annars hinner jag nog uppgradera plattformen innan det finns ett behov av att byta. Annars har jag nog aldrig anledning att ta bort kylaren.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag är väl lite mitt emellan. Jag tar bort kylpasta som är förapplicerat på en kylare och ersätter med bättre kylpasta, men skulle jag vara tvungen att plocka lös kylaren av någon anledning (vilket är ganska ovanligt för min del), så brukar jag låta kylpastan vara om den ser okej ut. Kan dock tillägga att jag brukar ha extra koll efteråt på värmen för att säkerställa att tempen ligger på samma nivå som innan, skulle den försämras så skulle jag självklart rengöra och på med ny kylpasta.
Hitills så har jag dock aldrig behövt skruva upp datorn igen och bytt ut pastan, på mina snart 20 år av att bygga datorer åt mig själv och vänner/familj.
Kanske att jag är lite extra försiktig med vad jag bedömer som att vara okej att lämna som det är och inte när jag håller på? Ingen aning, men har funkat felfritt för mig i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Ja

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Byter alltid när jag tar bort CPU kylaren. Går så pass snabbt att rengöra och lägga på ny kylpasta.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om jag kommer åt kylpastan och lyfter kylaren vid montering brukar jag skita i att byta kylpasta. Gör verkligen noll skillnad för maskinerna jag bygger.

Däremot är det kylpasta som suttit på en maskin som varit igång eller om det är en maskin jag testar eller gör artikel på så byter jag alltid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@pv2b: Går det så byter jag alltid pastan. Men ibland blir kanske man måste ha igång burken nu och man har ingen pasta. Då skrapar jag tillbaka den utpressade delen av pastan mot mitten. Funkar ok bara det inte fastnat skräp i pastan.

Permalänk
Medlem

Mina "viktiga" datorer? Jodå
Mindre viktiga typ test och lekdatorer? Nja

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Byter alltid. Jag tänker att pastan drar ihop sig när man tar lös kylaren, och lämnar ytor med mer /mindre pasta på. När man sen sätter tillbaka den, så kan det bildas små fickor med luft i dalarna. Kanske låter överdrivet överanalyserat men jag chansar inte. Ska ju ändå sitta där rätt länge när man fått dit den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig avmonterat en kylare i annat syfte än att byta kylpasta, kylare eller processor, och då är det ju så klart ny kylpasta som gäller.

Det enda fallet jag skulle känna att det vore någorlunda ok att inte byta kylpasta skulle väl vara om man bara lyfter på kylaren en kort stund och sen sätter tillbaka den, men jag kan inte komma på någon anledning varför man skulle vilja göra det.

Permalänk

har jag av kylaren åker ny pasta på när den ändå är demonterad just för att slippa ev framtida huvudvärk.

men jag byter inte pasta spontant bara för att utan det ska vara problem innan jag ev lyfter av kylaren öht. laga inte fel som inte finns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Byter det vanliga kladdet varje gång. Det är lika bra när man ändå håller på.
Sen finns det ju thermalpads som typ graphite som man bara återanvänder.

Om jag såg att kylpasta torkat hade jag DEFINITIVT byt ut den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Har aldrig bytt kylpasta överhuvudtaget och jag brukar kladda massor med CPUn och kontaktytan, både med torkad pasta och när den är kladdig och tar upp massor av oljor från fingrarna.

Just nu sitter jag med en 6600k överklockad till 4.4 ghz (och jag har egentligen ingen bra koll på överklockning, följde en guide med "stadardvärden" och tog det mest vågade) med samma kylpasta som kylaren kom med, trotts att jag fick montera och demontera kylaren ett tiotal gånger då jag råkade böjja en pin på moderkortet som jag fick fixa med pincett sen. CPUn håller förväntade temperaturer och bråkar aldrig.

Skulle självklart inte rekommendera att göra som jag, men tills det att jag någonsin ser en negativ effekt av att köra samma gamla intorkade kylpasta så kommer jag fortsätta slarva. Men mina temps brukar i regel vara under vad man kan förvänta sig.

On another note: Hur länge håller sig en oöppnad tub kylpasta egentligen? Har en tio år gammal liggandes

Permalänk
Medlem

Jag byter kylpastan i stort sett alltid efter att jag demonterat kylaren, men å andra sidan är det ytterst sällan jag demonterar en CPU-kylare annat än för att byta CPU eller kylare - och då är det ju rätt naturligt att göra en ny applicering av kylpasta.

Permalänk
Rekordmedlem

Byter bara vid verkligt behov.
Tex om det är en pasta som inte kan återanvändas, jag kan däremot "fylla på" om det är så att det pga hanteringen "försvunnit" kylpasta så att den återstående mängden är för liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ska vi inte diskutera appliceringsmetod oxå... 😂. Då kommer vi nog aldrig i säng. Ända sen min egna custombygge har jag lagt en sträng och det verkar funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har den torkat eller jag vet att det var länge sedan jag monterade kylaren så byter jag givetvis ut kylpastan.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit loss kylaren 2ggr utan att byta ,dock med färsk pasta utan att tempen stigit . Vette fan om pastan har en inkörningsperiod men jag har sänkt tempen i snitt 5 grader på 2 månader

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för många bra svar!

Min slutsats från svaren är att konsensus är att det är bäst att byta kylpasta när man ändå är där inne, och dumt att inte göra det, eftersom det är så enkelt. Men att det oftast ändå går att skippa byta kylpastan om det krisar (t.ex. om kylpastan hemma är slut, eller om man inte har med sig någon).