10 åring köpte iPhone 6S med kontant i butik

Permalänk
Medlem

10 åring köpte iPhone 6S med kontant i butik

Halloj,
hörde nyss en historia där en tioåring köpte en mobiltelefon i butik med kontanter
Och telefonens hörlursuttaget var defekt/fabriksfel (?) så att man ej kunde koppla in sin hörlurar.
Och då krävde 10 åringen (kunden) tillbaka pengarna och anställde i butiken kunde inte göra något då förpackningen var bruten och telefonen var uppstartad och använd.
Anställde erbjöd sig att undersöka telefonen om det är fabriksfel eller självförvållat men ber kunden att återkomma till butiken nästa dag. Och kunden vägrar fortfarande. vill fortfarande ha pengarna tillbaka trots bruten förpackning o uppstartad telefon.

Situationen blir värre,
Jag vet ej vad som har hänt senare men undrar om vad för konsekvenser man kan förvänta sig i såna här situationer?
Just det, för anställdes försvar, så sade kunden (10 åringen) att tillstånds gavs av föräldern och pengarna gavs i kontant till 10åringen för att köpa telefonen som en present.

Då jag själv jobbar i en butik som säljer mobiltelefoner. Någon som kan förklara för mig om sånt här?

mvh
Obs vet ej om det är sant eller falsk. Men kan vara bra o att lära sig om något sånt här skulle hända på riktigt.

Permalänk

Det är ju ganska tydligt att mobilen skall ersättas? Tror inte ens en 10år självmant, första dagen råkar förstöra sitt hörlursjack. Personligen har jag upplevt defekter på sprillans nya telefoner. Speciellt från Apple.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad 10-åringen har sagt. Kommer föräldern in och säger att denne inte godkänt köpet så har de rätt att häva det.

https://lagen.nu/1949:381#K9P6S1

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MasterE:

Halloj,
hörde nyss en historia där en tioåring köpte en mobiltelefon i butik med kontanter
Och telefonens hörlursuttaget var defekt/fabriksfel (?) så att man ej kunde koppla in sin hörlurar.
Och då krävde 10 åringen (kunden) tillbaka pengarna och anställde i butiken kunde inte göra något då förpackningen var bruten och telefonen var uppstartad och använd.
Anställde erbjöd sig att undersöka telefonen om det är fabriksfel eller självförvållat men ber kunden att återkomma till butiken nästa dag. Och kunden vägrar fortfarande. vill fortfarande ha pengarna tillbaka trots bruten förpackning o uppstartad telefon.

Situationen blir värre,
Jag vet ej vad som har hänt senare men undrar om vad för konsekvenser man kan förvänta sig i såna här situationer?
Just det, för anställdes försvar, så sade kunden (10 åringen) att tillstånds gavs av föräldern och pengarna gavs i kontant till 10åringen för att köpa telefonen som en present.

Då jag själv jobbar i en butik som säljer mobiltelefoner. Någon som kan förklara för mig om sånt här?

mvh
Obs vet ej om det är sant eller falsk. Men kan vara bra o att lära sig om något sånt här skulle hända på riktigt.

Säljaren har rätt att försöka fixa felet.
Konsumentköplag (1990:932)
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Praxis är att återköp kommer i fråga tredje gången samma fel uppträder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Säljaren hade ingen rätt att sälja till en tioåring i första hand så är ju dumt att försöka vifta med konsumentköpslagen. Barn kan bara handla fritt med egenförvärvade pengar. T.ex. en femtonåring som sommarjobbat. Som nämnt ovan räcker det med att föräldern hävdar att barnet inte haft rätt att genomföra köpet för att det ska återgå.

Det är självklart inte så svart på vitt när man börjar gräva i den faktiska situationen juridiskt, men har du varit klantig nog att sälja till en tioåring så är det bara att häva köpet och se glad ut. Du måste ha en minst lika klantig förälder på andra sidan för att komma undan med det.

Edit:

Du säger "praxis". Du bör göra tydlig skillnad på branchpraxis och juridisk praxis. Jag har inte hört talas om något rättsfall som stödjer någon tredje-gången-gillt-ide

Permalänk
Medlem

Vi har två olika juridiska frågeställningar här

1. minderårings rätt att ingå köpeavtal, samt 2. fel i vara

1. Regleras i Avtalslagen. Personer under 18 saknar rättslig handlingsförmåga och får inte ingå köpeavtal (med några få undantag, t.ex egna intjänade pengar från pengar man jobbat ihop själv). Spelar ingen roll om 10-åringen säger att han har målsmans tillstånd - om föräldrarna kommer in i butiken efter köpet och vill häva köpet så ska det göras om tillstånd inte fanns. Det kallas Bristande rättshandlingsförmåga och är en STARK ogiltighetsgrund att häva ett köp.

2. Regleras i Konsumentköplagen. Kortfattat: Om det inte är ett uppenbart handhavandefel, typ vatten eller en avbruten hörlur så tolkas det alltid som ett ursprungsfel de första 6 månaderna från köpet. Sedan blir det svårare för köparen att bevisa ursprungsfel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laffe:

@mrqaffe:

Säljaren hade ingen rätt att sälja till en tioåring i första hand så är ju dumt att försöka vifta med konsumentköpslagen. Barn kan bara handla fritt med egenförvärvade pengar. T.ex. en femtonåring som sommarjobbat. Som nämnt ovan räcker det med att föräldern hävdar att barnet inte haft rätt att genomföra köpet för att det ska återgå.

Det är självklart inte så svart på vitt när man börjar gräva i den faktiska situationen juridiskt, men har du varit klantig nog att sälja till en tioåring så är det bara att häva köpet och se glad ut. Du måste ha en minst lika klantig förälder på andra sidan för att komma undan med det.

Edit:

Du säger "praxis". Du bör göra tydlig skillnad på branchpraxis och juridisk praxis. Jag har inte hört talas om något rättsfall som stödjer någon tredje-gången-gillt-ide

Det sägs inte att 10 åringen inte hade tillstånd att köpa telefonen utan det får vi förutsätta fanns eftersom annat inte sägs och då handlar frågan om huruvida säljaren får försöka åtgärda felet eller inte och det får säljaren.
Skulle 10 åringen inte haft tillstånd att köpa telefonen så blir det radikalt ändrade förutsättningar men nu skriver inte TS att barnet saknade tillstånd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

I grunden låter det som ett DOA-fall (normalt är 7-14 dagars DOA-policy) och om felet påtalats dagen efter köpet är det normala att ge kunden en ny enhet eller eventuellt pengarna tillbaka (avbryta köpet).

Den exakta DOA-policyn varierar mellan tillverkarna men normalt är 7-14 dagar för att täcka situationen där produkten är defekt vid leverans.

Sedan är fallet speciellt eftersom det är en 10-åring men själva grundsituationen ser ut som solklar DOA såvida inte tiden överskridits (att hävda DOA efter 34 dagar t.ex).

Permalänk
Medlem

@AppLocker: Enligt trådrubriken så handlade produkten om en Iphone 6S.
I fallet med Apple så är deras DOA policy att dom inte har någon tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Du säger "praxis". Du bör göra tydlig skillnad på branchpraxis och juridisk praxis.

Det är ARNs praxis som åsyftas.
https://www.arn.se/vanligafall/havning-efter-flera-forsok-til...
Men som alltid med praxis kan det variera beroende på omständigheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

När min topp-knapp på iphone 5 gick sönder efter nästan ett års bruk så byttes den (hela telefonen) ut utan knussel på Apples butik i Täby. Varför kan inte handlarn i hörnet hantera sakerna lika bra som om man går till Apples egna butiker?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

Det förklarar saken. ARN är dock som jag förstått det tyvärr en närmast verkningslös organisation idag och följs mest av vana och branchpraxis. Allt fler och fler företag väljer att gå emot ARNs rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Fel:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whiskey89:

@AppLocker: Enligt trådrubriken så handlade produkten om en Iphone 6S.
I fallet med Apple så är deras DOA policy att dom inte har någon tyvärr.

Bra att veta, undviker i.o.f märket av flera skäl men intressant info.

Så Apples uppfattning är således att köper jag en av deras produkter, packar upp den direkt och ser att den är defekt så... skall den skickas på reparation istället för att DOA:s?

En väldigt fin policy må jag säga.

Sensmoralen lär ju då vara att köper man Apple-produkter gäller det att man funktionstestar innan man lämnar butiken så man inte sitter där med en sur citron.;)

Permalänk
Inaktiv

Curlingbarnens barn, undra hur deras barnbarn kommer att bli?
När jag var liten var det en grannpojke på 6år som var med i lokaltidningen för att han hade på egen hand(barnbidrag, gräsklippning, diskning och lite aktier) sparat ihop till en traktor för över 500 00kr, Dessa pengar idag är värt X gånger så mycket.
Idag en ungdom på 10år köper en mobil för 3500kr och det ska ifrågasättas om dagens barn kan hantera dessa summor.

Nå TS fråga berör flera punkter. DOA och garanti, vilket är samma som för alla. Exakt vilken summa som ett barn får handla för är intressant, det beror även på åldern. 17åringar är ju också barn.

Nå det är en juridisk fråga och det bör diskuteras med de som har juridisk kompetens. Vad man själv anser att civiliserade länder borde ha för lagstiftning, är ej detsamma som vad vi har. Jag gissar att det inte finns klara gränser som det borde göra, alltså är man 10år för man handla för summa X, 17 år handla för Y och 18år, ja då finns det ingen begränsning.'

*edit*
Jag tror väldigt många barn idag i 10års åldern får hantera 3500kr och köpa prylar för det. När jag var i den åldern så köpte jag min stereo för det dubbla bortsett ej medräknat inflation. Och föräldrarna sa att om du tappar pengarna så får du inga nya till stereon.
Jag har svårt att se att dagens barn har blivit så mycket sämre än vad de var för. Men vad lagstiftningen säger när man ska dra det till sin spets är intressant.

Hade TS pratat om en iPhone Xs max för nästan 20 000kr så hade jag mer reagerat på en 10åring.

Permalänk
Medlem

@AGI:

Hej,

Med stor förståelse för att de flesta inte pluggar eller har pluggat juridik. Det är inte så det fungerar och ett avtal behöver överhuvudtaget inte vara skriftligt. Ett kvitto är för övrigt ett skriftligt dokument om att det ingåtts ett köpeavtal mellan två parter. Bara lite FYI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

@Exiler:

Hej,

Med stor förståelse för att de flesta inte pluggar eller har pluggat juridik. Det är inte så det fungerar och ett avtal behöver överhuvudtaget inte vara skriftligt. Ett kvitto är för övrigt ett skriftligt dokument om att det ingåtts ett köpeavtal mellan två parter. Bara lite FYI.

Ok!

Permalänk
Medlem

Ok har nu läst på lite
Om föräldrarna inte gav samtycke för att affären ska genomföras så ska köpet hävas.
Om barnet har orsakat skada på produkten så måste föräldrarna betala en ersättning till butiken om de vill häva köpet.
Fan asså, nästa gång jag köper en ny telefon så låter jag ungarna köpa den åt mig, då får man ju gratis ångerrätt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

Bra att veta, undviker i.o.f märket av flera skäl men intressant info.

Så Apples uppfattning är således att köper jag en av deras produkter, packar upp den direkt och ser att den är defekt så... skall den skickas på reparation istället för att DOA:s?

En väldigt fin policy må jag säga.

Sensmoralen lär ju då vara att köper man Apple-produkter gäller det att man funktionstestar innan man lämnar butiken så man inte sitter där med en sur citron.;)

Tyvärr ja, service från dag ett för återförsäljare.
Gör en butik annat så är det goodwill då dom får skicka på service och sälja som fyndvara eller fula sig och sälja som ny.
Går man däremot till en Apple butik så kan dom själva säkert jobba på annat sätt om dom vill, det har jag däremot ingen erfarenhet av.

En bra tanke, men det lär nog inte finnas någon butik som låter dig starta upp och testa en sådan typ av vara innan köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Ojoj, det var verkligen fina och många svar man har fått här nu.

Ja vad jag har förstått är att säljaren har förklarat för kunden att låta säljaren att kontrollera telefonen om det är fabriksfel/självförvållat skada.

Kunden återkom på samma dag som 10åring köpte telefonen , hörde jag om också.

Okej så ansvar ligger hos säljaren/butiken/företaget om föräldern gör retur på produkten? Trots om 10 åringen hade eller inte hade tillstånd?
Har jag förstått rätt?

Jag förstår också att säljaren ska antingen byta produkten eller ge tillbaka pengarna och ändå ta tillbaka telefonen i bruten förpackning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterE:

Ojoj, det var verkligen fina och många svar man har fått här nu.

Ja vad jag har förstått är att säljaren har förklarat för kunden att låta säljaren att kontrollera telefonen om det är fabriksfel/självförvållat skada.

Kunden återkom på samma dag som 10åring köpte telefonen , hörde jag om också.

Okej så ansvar ligger hos säljaren/butiken/företaget om föräldern gör retur på produkten? Trots om 10 åringen hade eller inte hade tillstånd?
Har jag förstått rätt?

Jag förstår också att säljaren ska antingen byta produkten eller ge tillbaka pengarna och ändå ta tillbaka telefonen i bruten förpackning?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, säljaren ska ge pengarna tillbaka men kan kräva ersättning om ungen har skadat produkten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MasterE:

Ojoj, det var verkligen fina och många svar man har fått här nu.

Ja vad jag har förstått är att säljaren har förklarat för kunden att låta säljaren att kontrollera telefonen om det är fabriksfel/självförvållat skada.

Kunden återkom på samma dag som 10åring köpte telefonen , hörde jag om också.

Okej så ansvar ligger hos säljaren/butiken/företaget om föräldern gör retur på produkten? Trots om 10 åringen hade eller inte hade tillstånd?
Har jag förstått rätt?

Jag förstår också att säljaren ska antingen byta produkten eller ge tillbaka pengarna och ändå ta tillbaka telefonen i bruten förpackning?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ingen skyldighet att ta en produkt i retur i en butik om det inte avtalats om det vid köpet för den lagstadgade returrätten gäller bara vid distanshandel.
En del butiker har däremot ett frivilligt öppet köp med villkor butiken själv definierar som kunden får "automatiskt" även utan speciell förhandling men det är alltså inget man har laglig rätt till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.