Permalänk
Medlem

Ubiquiti AP lukta rök, nu POE kaos!?

Hej,

Ganska ny med ubiquiti. Haft i en vecka utan problem. Har en ny 16p 150w unifi switch, en 8p unifi switch (powered on med POE), och en AP LR med POE också.
Allt funkat bra alltså.. Sen för 2-3 timmar sedan satte jag upp APn på väggen, bara stått på golvet innan). En timma efter börjar lukta rök i hallen.
Ser att APn står o blinkar vitt som att den startar om eller något. Drar ur sladden. Försöker felsöka men får VERKLIGEN inte upp den ur sitt låsta läge i wallmounten. Har verkligen försökt allt.. Kollat youtube vids o allt.. Den vägrar tamejfan öppna sig.. Försökt i en timma..

Hur som helst kollar i unifi programvaran och ser att AP är frånkopplad givetvis, men så är även min andra switch som gick på POE från huvudswitchen...
Det är som att all POE kortslutits på den eller något? Vadfan har hänt?
Försökte koppla in AP igen för en stund sen. Den funkar 2 min sen dör den..

Va ska man gör? Inga direkta händelser eller varningar vad jag kan se i unifi, bara att AP och mini switchen kopplats ur.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

NU anslöt jag den igen då jag har lyckats koppla mig direkt till unifi med kabel. Så tänkte se vad den säger.
Den har POE nu på 2.94w och är igång just nu. Känner ingen lukt nu sitter precis vid den.
Det står ansluten (100FDX) , orange bakrund på port ikonen med ett vitt plustecken i sig..
Ser detta ut o stämma eller?

Kan man se temps på bara APn nånstans?
Nu när jag koppla på win laptop hoppa den upp i 5.1 watt på POE till APn

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Känns lustigt att det skulle kortslutas. Om du luktar, är det accesspunkten?

LR accesspunkten har bara 100Mbit enligt prisjakt så det är rätt och effekten som den drar på porten känns också rätt.

Hade som av en händelse en sådan AP i händerna i veckan och fästet är inte bra och svårt att öppna men man ska trycka in flärpen och vrida APn. Jag bröt loss flärpen innan jag skruvade upp accesspunkten för att slippa problem bär den ska plockas ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Känns lustigt att det skulle kortslutas. Om du luktar, är det accesspunkten?

LR accesspunkten har bara 100Mbit enligt prisjakt så det är rätt och effekten som den drar på porten känns också rätt.

Hade som av en händelse en sådan AP i händerna i veckan och fästet är inte bra och svårt att öppna men man ska trycka in flärpen och vrida APn. Jag bröt loss flärpen innan jag skruvade upp accesspunkten för att slippa problem bär den ska plockas ner

fick upp den jävla flärpen tillslut med ett stort buntband, efter tips från någon annan..
Löjligt svårt ändå.
Hur som helst står det inte klart och tydligt någonstans men tydligen ska AP LR få 24v passiv POE endast och inte POE+ alternativet i switchen. Nu verkar det fungera varjefall men får se hur det går under dagen.
Den lilla 8p switchen funkar just nu också men den körs med POE+ alternativet och inte 24v passive. Tror det e rätt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

LR accesspunkten har bara 100Mbit enligt prisjakt så det är rätt och effekten som den drar på porten känns också rätt.

Om det är Ubiquiti Unifi AP LR AC1300 vi pratar om så har den 1000Mbit på porten om det spelar nån roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Om det är Ubiquiti Unifi AP LR AC1300 vi pratar om så har den 1000Mbit på porten om det spelar nån roll.

Tack. Jag har insett att en av mina kablar (hade två stycken som var förorenade) inte höll måttet.. Bytt ut den och nu står det 1000 istället!
Kabeln var märkt can 5e men det måste varit lögn eller skämt..
Det verkar som att byta kabel samt ändra till 24v passiv gjort susen för mitt problem.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

fick upp den jävla flärpen tillslut med ett stort buntband, efter tips från någon annan..
Löjligt svårt ändå.
Hur som helst står det inte klart och tydligt någonstans men tydligen ska AP LR få 24v passiv POE endast och inte POE+ alternativet i switchen. Nu verkar det fungera varjefall men får se hur det går under dagen.
Den lilla 8p switchen funkar just nu också men den körs med POE+ alternativet och inte 24v passive. Tror det e rätt..

Angående fläpenjäveln så är gem att rekomendera. Alternativt ett gammalt kredit- eller bonuskort som man klipper till. Fickkniv funkar också bra.

Ovanstående ska alltså stoppas i den lilla skåran som finns på ovansidan av APn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

fick upp den jävla flärpen tillslut med ett stort buntband, efter tips från någon annan..
Löjligt svårt ändå.
Hur som helst står det inte klart och tydligt någonstans men tydligen ska AP LR få 24v passiv POE endast och inte POE+ alternativet i switchen. Nu verkar det fungera varjefall men får se hur det går under dagen.
Den lilla 8p switchen funkar just nu också men den körs med POE+ alternativet och inte 24v passive. Tror det e rätt..

Om det är denna AP du har ska den ha vanlig POE. En del AP hade inte vanlig poe utan det har kommit en ny revision. Vid vanlig poe negotierar switchen fram strömmen, så man dödar ingen enhet med sådan poe om det inte är fel på switchen.
Enligt https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

Permalänk
Medlem

Ang flärpen såga bort den, sitter kvar ändå. Idiotisk lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om det är denna AP du har ska den ha vanlig POE. En del AP hade inte vanlig poe utan det har kommit en ny revision. Vid vanlig poe negotierar switchen fram strömmen, så man dödar ingen enhet med sådan poe om det inte är fel på switchen.
Enligt https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

Ok då testar vi POE+ inställningen med den nya kabeln! Hoppas det blir bättre för har märkt att APn har tappat startat om sig ett par gånger under dagen. Så helt bra är det inte än

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ok då testar vi POE+ inställningen med den nya kabeln! Hoppas det blir bättre för har märkt att APn har tappat startat om sig ett par gånger under dagen. Så helt bra är det inte än

Om kabeln var skadad kan du fått spänning på fel trådar till accesspunkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om kabeln var skadad kan du fått spänning på fel trådar till accesspunkten

Kan det skadat något?
Det var ingen skadad kabel det var en falsk kabel eller nåt. Den hade definitivt inte lika många trådar som en annan cat 5e kabel.. Något var riktigt fel..
Men har ett annat problem nu. Min lilla switch som ska bli powered av POE vägrar fungera. Den har fungerat innan men nu går det inte alls. Testat dra ur kablar och sätta in igen. Starta om huvudswitchen osv..
Det var såhär igår kväll också när allt drama skedde . Men sen när ja testa koppla in den imorse fungera det. Nu startar den inte..
Vad kan man göra.. Magkänslan säger mig att den inte är trasig utan att något behöver power recyclas på nåt vis.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: har du testat att starta om porten på din POE-switch? Du kan starta om portarna individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@Nima2001: har du testat att starta om porten på din POE-switch? Du kan starta om portarna individuellt.

ahh hur gör man det? Startat om hela switchen 20 ggr idag...

Dum som jag är insåg ja precis varför switchen inte funkat. Den är powered on av poe men jag hade en kabel i port 8 som är poe passthrough... så ingen el stannade ju i switchen *facepalm*...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

ahh hur gör man det? Startat om hela switchen 20 ggr idag...

Dum som jag är insåg ja precis varför switchen inte funkat. Den är powered on av poe men jag hade en kabel i port 8 som är poe passthrough... så ingen el stannade ju i switchen *facepalm*...

port 1 som gäller på den switchen om du vill strömmata den via POE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

port 1 som gäller på den switchen om du vill strömmata den via POE.

Japp men port 8 är POE passthrough. Så fort jag kopplade ur den så startade switchen. Sen kunde jag koppla in en kabel i 8an igen medan switchen var startad utan problem. Den vägrade starta av någon anledning med en sladd instoppad i POE passthroughen .

Visa signatur

Citera för svar!