Permalänk
Medlem

Memtest 86 för många fel?

Hej!
Har byggt en ny burk och fått en del bluescreens så valde att köra memtest86 och fick väldigt många fel.

Har 4 ramstickor i från corsair i som är 8 gig vardera.
Vet inte om Memtest även kör en koll på processorn men det är en i9 från Intel 9900K.

Hur går jag vidare efter det här? För övrigt funkar datorn men kan få bluescreens ibland som sagt.

Bild:
https://imgur.com/a/Nygys4M

Permalänk

testa att stänga av XMP kan ibland ge problem med 4 stickor har jag läst i forumet dock ingen egenerfarenhet av det mer än att jag var tvungen att kompensera för spänningsfall med fyra stickor installerade så att de fick den specade spänningen de ville ha.

i mitt fall så handlade det om att lägga på 0.02V mer spänning för moderkortet leverade bara 1.48V med minnesspänningen inställd på 1.50V som mina minnen ville ha så för att hamna på 1.50V stabilt var jag tvungen att mata på 1.52V och då ligger den och pendlar mellan 1.495-1.505V ungefär vilket jag anser är close enough och verkar fungera stabilt med XMP aktiverat.

så skadar ju inte att lägga ett öga på för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur tog du i minnena när du byggde datorn? Använde du dig av ett esd-armband?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade testat köra stickorna två och två med Memtest, både med och XMP-profil aktiverad. På det sättet kan du se om det är fel på enstacka stickor, eller om det blir fel när du kör dem tillsammans, eller om felet uppstår med XMP-profil på/av.

Permalänk
Medlem

Jag fick nyligen samma resultat i MemTest86, efter åtskilliga mystiska problem, och då var det helt enkelt en av minnesmodulerna som var kaputt. För att vara säker på vilken det handlade om körde jag dem en i taget.

Permalänk
Medlem

kan rekommendera att du kör GSAT (google stress app test) istället för memtest86, memtest86 bör du köra 20+ passes, vilket motsvarar 10h+ (?). GSAT kan du köra 1-2hr. Dock så kräver den linux (e.g. mint, ubuntu).

du kan läsa om den här: https://forums.overclockers.co.uk/threads/stress-app-test-chr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur tog du i minnena när du byggde datorn? Använde du dig av ett esd-armband?

Jajamen, körde allt med ESD-armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag fick nyligen samma resultat i MemTest86, efter åtskilliga mystiska problem, och då var det helt enkelt en av minnesmodulerna som var kaputt. För att vara säker på vilken det handlade om körde jag dem en i taget.

Körde du dem en i taget med memtest86? Funderar på att göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

kan rekommendera att du kör GSAT (google stress app test) istället för memtest86, memtest86 bör du köra 20+ passes, vilket motsvarar 10h+ (?). GSAT kan du köra 1-2hr. Dock så kräver den linux (e.g. mint, ubuntu).

du kan läsa om den här: https://forums.overclockers.co.uk/threads/stress-app-test-chr...

Fast om programmet hittar fel direkt så behöver man ju inte köra några 10+h...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@messijah: Jag började med att köra alla tillsammans och fick då så många fel att MemTest inte kunde avslutas. Därefter körde jag en i taget. En av modulerna började spruta felmeddelanden direkt och de andra var felfria. Jag körde aldrig MemTest i mer än 30 minuter. I det här fallet behövdes det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@messijah: Jag började med att köra alla tillsammans och fick då så många fel att MemTest inte kunde avslutas. Därefter körde jag en i taget. En av modulerna började spruta felmeddelanden direkt och de andra var felfria. Jag körde aldrig MemTest i mer än 30 minuter. I det här fallet behövdes det inte.

Okej vad skönt då kör jag så.
Vet du ifall memtest enbart kör. Ram eller om. Den kontrollerar processorn också? Fick för mig det när. Jag läste texten samtidigt som testet körde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av messijah:

Okej vad skönt då kör jag så.
Vet du ifall memtest enbart kör. Ram eller om. Den kontrollerar processorn också? Fick för mig det när. Jag läste texten samtidigt som testet körde.

Skickades från m.sweclockers.com

på sätt och vis testar den ju även minneskontrollern i cpu då alla data till minnen/cpu ska passera genom cpu´ns minnescontroler.

om ingen sticka fungerar kan det vara värt att kolla under cpu så man inte har kylpasta bland stiften eller böjda stift.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av messijah:

Okej vad skönt då kör jag så.
Vet du ifall memtest enbart kör. Ram eller om. Den kontrollerar processorn också? Fick för mig det när. Jag läste texten samtidigt som testet körde.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart att MemTest även testar minneskontrollern i processorn eftersom den behövs för att kunna accessa RAM'et. Men någon annan del av processorn som inte behövs för att läsa RAM testas inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@messijah: På deras hemsida står det följande:

Citat:

Please be aware that not all errors reported by MemTest86 are due to bad memory. The test implicitly tests the CPU, L1 and L2 caches as well as the motherboard. It is impossible for the test to determine what causes the failure to occur. However, most failures will be due to a problem with memory module. When it is not, the only option is to replace parts until the failure is corrected.

Får du en massa fel oavsett vilken minnesmodul som är installerad för tillfället skulle jag i så fall misstänka processorn eller för all del moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@messijah: På deras hemsida står det följande: Får du en massa fel oavsett vilken minnesmodul som är installerad för tillfället skulle jag i så fall misstänka processorn eller för all del moderkortet.

Håller på testa nu och 2 av 4 har fått pass på första och andra testet och ett har fått massa errors. Kör det sista minnet just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Hur tog du i minnena när du byggde datorn? Använde du dig av ett esd-armband?

Skräm inte upp honom nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av messijah:

Håller på testa nu och 2 av 4 har fått pass på första och andra testet och ett har fått massa errors. Kör det sista minnet just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är förmodligen ett av minnena trasigt. Bara att byta ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!