AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hardware Unboxed har testat Radeon VI igen med dom nya drivrutinerna.
30 spel testade i 1440p med DX 11.

Kortet är i snitt 7% långsammare än RTX 2080 och 5% långsammare än GTX 1080 Ti.
Noterbart är att Radeon VII är 18% snabbare än RTX 2080 i Dirt 4 och 13% snabbare i BF:V.

Inga överklocknings/undervoltningsresultat i denna videon tyvärr, de kommer vid ett senare tillfälle.

https://www.youtube.com/watch?v=4YyCN1iOAHU&t=0s

Summering av videon.
Radeon VII får Rtx2080 att se ut som ganska bra kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Summering av videon.
Radeon VII får Rtx2080 att se ut som ganska bra kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Får snart två år gamla 1080Ti att se ut som ett bra kort, ingen brådska att uppgradera någon grafik här.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@MinscS2: Gillar verkligen hardware unboxed, perfekt om man vill se äldre kort i nya titlar med då dom offta har över 30 kort i sina benchmarks.

Om ändå Swecklockers kunde återfå lite av sina glansdagar genom att göra något utöver det vanliga som HU gång på gång verkar göra. Man får ju lixom nästan skrika sig hes för att de ska testa med ram minnen som är snabbare än det som är officiellt stödda av intel och amd.

Förr i tiden hade man väl både amd och intel plattform som de testade grafikkort tom om jag minns rätt, nu får man vara glad om de testar fler än 5-7 spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Nog för att jag håller med om att kortet är för dyrt, men visar inte testerna att det är ungefär lika bra i dx11 (~% skillnad), men dx12 och högre upplösning så är det bättre än 1080ti/2080

EDIT: givetvis bortseende från de utstickande resultat som fanns (med sämre än väntat prestanda)

Radeon VII presterar definitivt sämre än 2080:

Permalänk
Medlem

Jag reagerar väl mest på hur kritiska 2080 recentionerna var ett par månader sen (med viss förståelse med tanke på priset) men hur de nästan viker sig baklänges dubbelt i jakt på att hitta positiva saker med Radeon VII, till samma pris dessutom.

Ja alla vill ha en konkurent till Nvidia som pushar tekniken framåt men det här är ju löjligt. 8k upplösning med max AA, ja då minsann ser vi att R7 får en fördel, visserligen får man 4fps mot 1.5 på 2080... ja jävlar vilket argument

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Jag reagerar väl mest på hur kritiska 2080 recentionerna var ett par månader sen (med viss förståelse med tanke på priset) men hur de nästan viker sig baklänges dubbelt i jakt på att hitta positiva saker med Radeon VII, till samma pris dessutom.

Ja alla vill ha en konkurent till Nvidia som pushar tekniken framåt men det här är ju löjligt. 8k upplösning med max AA, ja då minsann ser vi att R7 får en fördel, visserligen får man 4fps mot 1.5 på 2080... ja jävlar vilket argument

Så konstigt är det väl inte, 2080 vid release var inte lite dyrare, det var betydligt dyrare än 8k, tror väl det tog några veckor innan något kort fanns för under 10k? Medan Radeon VII är mitt mellan mediokert och dåligt med tanke på att det leverar snarlik prestanda mycket senare och till liknande pris jämfört med 2080/1080Ti så levererade 2080 snarlik prestanda, också rätt sent, för ett par tusen mer än 1080Ti, med ursäkten "RTX On!" som fortfarande bara finns i ett spel som visade sig fungera på volta också då det faktiskt inte var utvecklat på turing och inte ens *kräver* RT cores.

Vilka recensenter är det som viker sig baklänges dubbelt? Alla jag följer (LTT, Hardware Unboxed, Jayztwocents, Gamers Nexus och givetvis swec) har kommunicerat besvikelse, samt det mesta andra jag sett.

Vet inte vilken exakt video du refererar till med 8k max AA men om det är Gamers Nexus så säger Steve typ fem gånger i början av videon att detta är en "purely academic excercise" för att se hur mycket effekt man kan kräma ur HBM om man tar det utanför normala spel-scenarion, och att det inte på något sätt var review av real world performance utan ett experiment för att förstå mer om teknologin.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Fanns ju en tid när tillverkarna, testade hur högt det gick att klocka och lade sig en bra bit nedanför, för att ha marginal.
På den tiden var det lätt för en överklockare att vinna prestanda genom att minska den marginalen något.

Numera har de en drös sensorer, som övervakar temperaturer, spänningar effekter och jag vet inte vad, detta tusentals gånger i sekunden, utifrån dessa värden klockas sedan kortet upp och ned automatiskt.

Ni vi lite klumpigt försöker klocka en sådan krets, kan vi vinna en aning prestanda, men ofta kostar det rejält med energieffektivitet.

Samma sak med CPU:r, för Rysen 2600x och 2700x är det bästa alternativet att inte skruva på dess inställningar.
Det tar tid att smälta, speciellt på ett forum som heter Sweclockers, men i dag lönar det sig väldigt lite och kostar väldigt mycket att överklocka.

Min Ryzen 1700 är oklockad, den har då också en TDP på 65W.

@Vash @Xinpei This^ Att saker "klockar sämre" är en konsekvens av att tillverkarna blivit allt bättre och smartare med att ta tillvara på potentialen i sina kretsar. Tidigare generationer har haft dummare algoritmer för att justera klockfrekvens och innan "GPU Boost" för grafikkort fanns ingenting, förutom throttling då, vilket är varför kretsar från förr klockade så mycket bättre.

Det är ingen högoddsare att AMD, Intel och Nvidia kommer fortsätta att skruva på sina turboalgoritmer och i ännu större utsträckning ta tillvara på det utrymme som finns. Ytterligare döda överklockningsmarginalerna, om man så vill. Speciellt nu när krympningar inte ger lika mycket som tidigare, då ökar incitamenten från deras sida att skaka fram några procent extra prestanda.

Tittar vi på AMD på processorsidan har de kommit riktigt långt, där det som @Ratatosk skriver ibland inte är lönt mycket alls att skruva på inställningarna. Ofta kan man få ut något högre prestanda flertrådat, men den enkeltrådade kan rentutav gå ned när man sätter AMD:s algoritmer ur spel. Alternativet hade varit att alla processorer skulle levereras med sin basfrekvens och ingen turbo. Men jävlar vilken "överklockningspotential" de skulle ha procentuellt!

För någon som älskar överklockning är det här skittråkigt, men jag förstår ju varför det görs och egentligen är det bara positivt. Tittar man på marknaden i stort är det ju bara positivt att fler konsumenter får ta del av vad kislet i deras grafikkort och processor klarar av att leverera på riktigt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej testerna du länkar till visar ju tydligt att det till och med finns spel där Radeon VII presterar bättre än 2080, vilket alltså inte är definitivt sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

5500 - 6000kr tycker jag att radeon 7 är värd, då baserar jag inte på hur 1080 ti/2080 presterar idag utan hur grafikkortsmarknaden var sommaren 2016 alltså 2,5 år bakåt.

Då blir det ca: 25%-35% högre prestanda till 1500 kr lägre i pris jämfört med 2.5 år gamla 1080.
Tycker att marknaden har stagnerat en hel del och lik väl innovationen.
Radeon 7 levererar ok prestanda jämfört med 2016 men hade gärna hellre sett 45% eller mer för dessa 5500-6000kr klassen.

Hoppas på att Navi blir en så pass bra innovation att vi får se dessa "pris/prestanda/tid", vill ju se 30-50% ökning till samma prisklass vid varje nylansering typ var 18 månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Så konstigt är det väl inte, 2080 vid release var inte lite dyrare, det var betydligt dyrare än 8k, tror väl det tog några veckor innan något kort fanns för under 10k? Medan Radeon VII är mitt mellan mediokert och dåligt med tanke på att det leverar snarlik prestanda mycket senare och till liknande pris jämfört med 2080/1080Ti så levererade 2080 snarlik prestanda, också rätt sent, för ett par tusen mer än 1080Ti, med ursäkten "RTX On!" som fortfarande bara finns i ett spel som visade sig fungera på volta också då det faktiskt inte var utvecklat på turing och inte ens *kräver* RT cores.

Vilka recensenter är det som viker sig baklänges dubbelt? Alla jag följer (LTT, Hardware Unboxed, Jayztwocents, Gamers Nexus och givetvis swec) har kommunicerat besvikelse, samt det mesta andra jag sett.

Vet inte vilken exakt video du refererar till med 8k max AA men om det är Gamers Nexus så säger Steve typ fem gånger i början av videon att detta är en "purely academic excercise" för att se hur mycket effekt man kan kräma ur HBM om man tar det utanför normala spel-scenarion, och att det inte på något sätt var review av real world performance utan ett experiment för att förstå mer om teknologin.

Jamen det är ju just det, de är så tvunga att kritisera kortet pga vad det är, men det märks att det liksom tar emot, hade det varit nvidia som hade släppt det hade de inte gjort annat än totalsågat. Jag vet att Steve var tydlig med att det "purely accademic" men att ens komma på tanken att hitta nåt positivt är just det jag menar.

Men som sagt, det är ju min åsikt av de reviews jag sett, och jag har aldrig egentligen haft något emot ATI/AMD men känslan är att hade det varit nvidia så.. ja, alla ska ju bara hata de för priserna numer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Jamen det är ju just det, de är så tvunga att kritisera kortet pga vad det är, men det märks att det liksom tar emot, hade det varit nvidia som hade släppt det hade de inte gjort annat än totalsågat. Jag vet att Steve var tydlig med att det "purely accademic" men att ens komma på tanken att hitta nåt positivt är just det jag menar.

Men som sagt, det är ju min åsikt av de reviews jag sett, och jag har aldrig egentligen haft något emot ATI/AMD men känslan är att hade det varit nvidia så.. ja, alla ska ju bara hata de för priserna numer.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, jag förstår att det tar emot för dem, jag har själv önskat att jag kunde hitta något mer positivt med VII därför att jag känner att Nvidia som de för sig nu verkligen behöver kontrolleras av en stark konkurrent och AMD har inte varit det sedan Pascal dök upp.

Even so så känner jag att lanseringen av VII har fått mer negativitet överlag- har inte sett någon som faktiskt vart rent positiv och nöjd, medan alla talar om "too little too late" osv. Å andra sidan fick Turing mycket hård kritik just för priser och avsaknaden av faktiskt RTX implementering, men ändå vart de prisade (framförallt 2080Ti) för sin prestanda med ett antal tech sites som tog slogans direkt från Nvidias review guide med "Just buy it" osv, och det utan att ens kunna testa de features som utlovades.

Gamers Nexus var tydliga i sin åsikt om vad kortet bringade till marknaden- att gå in i detaljer på teknologin är vad de gör. De kan ju inte förväntas att bara ignorera AMD och VII bara för att kortet i sig inte var allt som gamers hoppades på.

Sedan ska det nämnas att kortet inte är en besvikelse för alla- för de som minar ETH antingen på mainnet eller ProgPoW så är kortet nog en fläkt frisk luft- massiv ökning mot alla andra kort, bättre än Titan V till och med på mainnet och nära 2080Ti på ProgPoW för 66% av priset av det billigaste 2080Ti.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Du ger ju inte ett särskilt vuxet intryck med den kommentaren precis.

Jag ser inte vad datorspelande har med ålder att göra.

Då får du nog ta och läsa om det jag skrev.
Ålder har väldigt mycket med datorspelande att göra. Är man född och uppvuxen med datorspelande så är det en sak. Växte man upp med bakelittelefoner så är det en annan sak. Försök inte tolka saker jag inte menar tack.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Choppern:

Jamen det är ju just det, de är så tvunga att kritisera kortet pga vad det är, men det märks att det liksom tar emot, hade det varit nvidia som hade släppt det hade de inte gjort annat än totalsågat. Jag vet att Steve var tydlig med att det "purely accademic" men att ens komma på tanken att hitta nåt positivt är just det jag menar.

Men som sagt, det är ju min åsikt av de reviews jag sett, och jag har aldrig egentligen haft något emot ATI/AMD men känslan är att hade det varit nvidia så.. ja, alla ska ju bara hata de för priserna numer.

Skickades från m.sweclockers.com

RTX2080 fick utmärkelsen "Bra produkt" av Sweclockers, Radeon 7 fick ingen utmärkelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

RTX2080 fick utmärkelsen "Bra produkt" av Sweclockers, Radeon 7 fick ingen utmärkelse.

Ja Sweclockers var ganska bra i sin bedömning. Och det är ju inte som att de andra inte kritiserat R7 men ta tex gamers nexus worst of 2018 videon.. ja menar, så jävla mycket som de öser skit över nvidia får inte AMD trots en sämre produkt (eller i bästa fall likvärdig för gaming) och en kanske en än sämre release.

Må vara att alla gillar en underdog, men som neutral känns det lite over the top.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Jag reagerar väl mest på hur kritiska 2080 recentionerna var ett par månader sen (med viss förståelse med tanke på priset) men hur de nästan viker sig baklänges dubbelt i jakt på att hitta positiva saker med Radeon VII, till samma pris dessutom.

Ja, det finns väldigt många, inklusive här på Sweclockers som verkligen vill se AMD lyckas och knipa åt sig en rejäl bit av marknaden, jag har full förståelse för detta.

Konkurrens är bra ur en rad olika aspekter för oss konkurrenter, inte minst för priset men också för att de tillsammans pushar utvecklingen framåt i en snabbare takt.

Ingen (eller väldigt få) vill ha en total Intel & Nvidia dominans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, det finns väldigt många, inklusive här på Sweclockers som verkligen vill se AMD lyckas och knipa åt sig en rejäl bit av marknaden, jag har full förståelse för detta.

Konkurrens är bra ur en rad olika aspekter för oss konkurrenter, inte minst för priset men också för att de tillsammans pushar utvecklingen framåt i en snabbare takt.

Ingen (eller väldigt få) vill ha en total Intel & Nvidia dominans.

Absolut, håller med.
Men gör man recensioner kanske man ska hålla sig lite neutral ändå. Det är lite där jag får de här "jaha, nyss var det helt meningslöst men nu duger den prestandan till det priset" känsla över det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Ja Sweclockers var ganska bra i sin bedömning. Och det är ju inte som att de andra inte kritiserat R7 men ta tex gamers nexus worst of 2018 videon.. ja menar, så jävla mycket som de öser skit över nvidia får inte AMD trots en sämre produkt (eller i bästa fall likvärdig för gaming) och en kanske en än sämre release.

Må vara att alla gillar en underdog, men som neutral känns det lite over the top.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att AMD inte lovade något annat än

1. Vega på 7nm - Sant
2. Konkurrera med 2080 i prestanda - Sant, ish, några procent under on average beroende på spel

Medan Nvidia lovade saker som

1. En lista spel med stöd för RTX därför att "it just works" - BFV, Quake 2, snart Metro
2. En lista spel med stöd för DLSS - FFXV?

Samt visade upp demos som grovt misrepresenterade skillnaden mellan RT och traditionell rendering, höjde priserna rejält konkurrerade med sin egen prestandaledande modell med en som var bra mycket dyrare vid launch och hade drivrutinsproblem som orsakade RMA i början.

Om AMD hade lovat att VII skulle konkurera med 2080Ti, eller något annat som inte stämde, så hade de fått skit. De har redan fått skit både innan och efter launch därför att de har dålig tillgång på sina produkter, att det inte finns "riktiga" tredjepartskor, att deras överklockning är trasig, att deras review drivrutin sög osv.

Så de får skit för de saker de faktiskt ljugit/haft fel om/gjort dåligt, precis som Nvidia fick, vad mer vill du isåfall ha? Ska de få extra skit, och isåfall för vad? De förlorar redan för tillfället på high-end marknaden, och har fått nästan enbart dåliga reviews, detta är dåligt för alla oavsett om man föredrar märke eller ej, då det tillåter priser att krypa upp osv.

Jag är missnöjd med att VII inte var bättre, men det var vad de lovade. Meanwhile köpte jag ett RTX 2060 för att testa RT och hittade i princip inget utom lite coola effekter i vissa scener i BFV som överlag fick spelet att lagga sönder, samt Quake 2 som gick i max 30fps på 2060- alltså ett RTX ett par månader efter laucnh som fortfarande är meningslöst för allt som är RTX. VII fick mig att känna mig besviken, 2060 fick mig att känna mig lurad.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Därför att AMD inte lovade något annat än

1. Vega på 7nm - Sant
2. Konkurrera med 2080 i prestanda - Sant, ish, några procent under on average beroende på spel

Medan Nvidia lovade saker som

1. En lista spel med stöd för RTX därför att "it just works" - BFV, Quake 2, snart Metro
2. En lista spel med stöd för DLSS - FFXV?

Samt visade upp demos som grovt misrepresenterade skillnaden mellan RT och traditionell rendering, höjde priserna rejält konkurrerade med sin egen prestandaledande modell med en som var bra mycket dyrare vid launch och hade drivrutinsproblem som orsakade RMA i början.

Om AMD hade lovat att VII skulle konkurera med 2080Ti, eller något annat som inte stämde, så hade de fått skit. De har redan fått skit både innan och efter launch därför att de har dålig tillgång på sina produkter, att det inte finns "riktiga" tredjepartskor, att deras överklockning är trasig, att deras review drivrutin sög osv.

Så de får skit för de saker de faktiskt ljugit/haft fel om/gjort dåligt, precis som Nvidia fick, vad mer vill du isåfall ha? Ska de få extra skit, och isåfall för vad? De förlorar redan för tillfället på high-end marknaden, och har fått nästan enbart dåliga reviews, detta är dåligt för alla oavsett om man föredrar märke eller ej, då det tillåter priser att krypa upp osv.

Jag är missnöjd med att VII inte var bättre, men det var vad de lovade. Meanwhile köpte jag ett RTX 2060 för att testa RT och hittade i princip inget utom lite coola effekter i vissa scener i BFV som överlag fick spelet att lagga sönder, samt Quake 2 som gick i max 30fps på 2060- alltså ett RTX ett par månader efter laucnh som fortfarande är meningslöst för allt som är RTX. VII fick mig att känna mig besviken, 2060 fick mig att känna mig lurad.

Det är inte att Amd ska ha mer skit, utan snarare att nvidia fick för mycket av det.

Nu valde jag att inte köpa ett 2080 just för recensionerna var så dåliga, även om jag redan innan tyckte det var nog lite väl dyrt. Men nu är det liksom, nej men köp ett 2080 istället för R7. Mmjaha

Skitsamma, har nu en gpu som får duga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av the squonk:

Får snart två år gamla 1080Ti att se ut som ett bra kort, ingen brådska att uppgradera någon grafik här.

Vilket är sorgligt.

Utvecklingen stagnerar. Antingen vill man har samma prestanda för ett lägre pris eller så vill man ha mer prestanda för samma pris. Detta är samma prestanda till samma pris. Precis som RTX 2080, där får man ju RTX och DLSS. Vilket just nu är idioti att köpa det kortet för.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

En fundering, borde inte "lägsta" fps'en spela större roll?
Som exempel BF1 (DX12) i 4K får 2080ti högre medel fps men mycket lägre lägsta fps. Borde detta inte spela mer roll än de extra 11 fps i medelvärde? Min upplevelse är att det är "dipsen" i fps som stör mig mycket mer än lite lägre medel fps.
Va tycker folk om denna tankeställning? Är jag ute och cyklar?

Jag håller med, i princip.
Problemet ligger i att mäta den subjektiva upplevelsen på ett objektivt sätt:
Frekvensdippar i en löpande scen kan vara mycket irriterande medan direkta frysningar i samband med att spelet laddar in nya data vid scenbyte inte behöver vara störande alls. Om man då registrera bildfrekvensen löpande över en tid där några scenbyten ingår kan resultatet för "lägsta fps" bli väldigt missvisande.
Många recensenter visar resultat för "1% lägre än", vilket ger ett bättre (men även det inte helt rättvisande) värde.
Och, som du själv noterat, medelvärdet totalt ger inte heller en rättvisande bild.

För rankning av kort i en jämförelse föredrar jag själv i alla fall 1%-värdet alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Det är inte att Amd ska ha mer skit, utan snarare att nvidia fick för mycket av det.

Nu valde jag att inte köpa ett 2080 just för recensionerna var så dåliga, även om jag redan innan tyckte det var nog lite väl dyrt. Men nu är det liksom, nej men köp ett 2080 istället för R7. Mmjaha

Skitsamma, har nu en gpu som får duga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, just den delen är rätt frustrerande- jag antog att priserna var tvungna att gå ner vid något tillfälle, sjukt glad att jag inte köpte ett 2080 för 10k+ eller något bara för att sedan se det falla i pris. Priserna är ju dock bättre nu, med 8k ish. Suger att prestanda i 1080Ti klass kostar samma nu som när 1080Ti lanserades- om prestanda enbart ökar i jämna steg med priset så har ingen faktiskt förbättring skett för konsumenterna. Lustiga är ju att 2060 är relativt bra pris/prestanda om du bara spelar i 1080p, sticker ut lite i nuvarande marknaden.

Svårt för mig att motivera att köpa ett 2080/VII då jag tidigare haft ett 1080Ti och vet att skillnaden mellan Vega 64 och 1080Ti inte är nog att vara värt prisskillnaden för mig, svårt att motivera ett 2080Ti då det billigaste kostar mer än dubbelt vad mitt Vega 64 kostade.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jo, just den delen är rätt frustrerande- jag antog att priserna var tvungna att gå ner vid något tillfälle, sjukt glad att jag inte köpte ett 2080 för 10k+ eller något bara för att sedan se det falla i pris. Priserna är ju dock bättre nu, med 8k ish. Suger att prestanda i 1080Ti klass kostar samma nu som när 1080Ti lanserades- om prestanda enbart ökar i jämna steg med priset så har ingen faktiskt förbättring skett för konsumenterna. Lustiga är ju att 2060 är relativt bra pris/prestanda om du bara spelar i 1080p, sticker ut lite i nuvarande marknaden.

Svårt för mig att motivera att köpa ett 2080/VII då jag tidigare haft ett 1080Ti och vet att skillnaden mellan Vega 64 och 1080Ti inte är nog att vara värt prisskillnaden för mig, svårt att motivera ett 2080Ti då det billigaste kostar mer än dubbelt vad mitt Vega 64 kostade.

Konstigt byte från 1080Ti till Vega64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Vilket är sorgligt.

Utvecklingen stagnerar. Antingen vill man har samma prestanda för ett lägre pris eller så vill man ha mer prestanda för samma pris. Detta är samma prestanda till samma pris. Precis som RTX 2080, där får man ju RTX och DLSS. Vilket just nu är idioti att köpa det kortet för.

Problemet är ju också att AMD med Radeon VII också validerar prissättningen Nvidia har etablerat med sina kort.

Nog för att det är ett smartare val för företaget, men för konsumenter hjälper det ju föga.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Problemet är ju också att AMD med Radeon VII också validerar prissättningen Nvidia har etablerat med sina kort.

Nog för att det är ett smartare val för företaget, men för konsumenter hjälper det ju föga.

och detta är konsumentens fel. skulle ingen köpa Nvidia's kort skulle dem inte kunna tar detta priser.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JonkenPonken:

Ålder har väldigt mycket med datorspelande att göra.

Hur så?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

och detta är konsumentens fel. skulle ingen köpa Nvidia's kort skulle dem inte kunna tar detta priser.

Och detta i sin tur bevisar att prissättningen är helt rätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Konstigt byte från 1080Ti till Vega64

Ville sälja ett av dem, både gav mig ungefär de FPS jag vill ha i de spel jag spelade för tillfället- hade just sålt mitt andra Vega 64 och visste att jag max kunde få ca 4k för det, medan jag kunde få ca 7k för 1080Ti, så kändes rätt logiskt- inget av dem var i närheten av att kunna driva 4k i krävande spel på vettiga FPS ändå liksom, så om jag vill ta "nästa steg upp" så behövs det ändå en uppgradering. Plus att jag verkligen verkligen inte gillar Geforce Experience vs gamla shadowplay eller AMD ReLive. Bara att slippa irritera mig på det konstant gav mig en viss sinnesro.

Sedan har jag en freesync-skärm, var ett bra skäl det med. Funkar perfekt med AMD, dock väldigt instabilt med Nvidia hittills, dock bara testat med RTX2060.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Under en viss ålder så är barn inte tillräckligt utvecklade i sina motoriska, logiska och emotionella färdigheter för att spela PC-spel.

Permalänk
Medlem

Gamer Nexus gjorde en intressant poäng, över hur "folk" först gnällde på RTX (2080) för bristen på spel med raytracing och DLSS, och sen i tur gnäller på hur Radeon VII saknar dessa egenskaper - som knappt finns till att börja med.

Jag kan tänka mig att Radeon VII kan bli ett ganska bra kort när drivrutinerna mognat till lite. Känns som man kan förbättra kortet något enormt genom att undervolta, då egentligen är det inte (imo) prestandan som är det stora problemet (den är ungefär som förväntat) utan ljudnivån. Om AMD hindrar partnertillverkarna från att göra egna lösningar får dom banne mig fixa en kompetent kylare också.

Der8auer gjorde också nyligen en intressant video där han bytte ut grafit-mattan(rätt ord?) på GPU:n mot liquid metal, och detta verkade inte göra någon större nytta, så på den fronten verkar AMD ha gjort rätt.

Skrivet av JonkenPonken:

Då får du nog ta och läsa om det jag skrev.
Ålder har väldigt mycket med datorspelande att göra. Är man född och uppvuxen med datorspelande så är det en sak. Växte man upp med bakelittelefoner så är det en annan sak. Försök inte tolka saker jag inte menar tack.

Jag har läst om det, och jag har fortfarande väldigt svårt för att tolka det du skrev som något annat än en gliring mot folk som använder sin dator för att spela spel. Verkar dessutom vara rätt många (10+) som tolkar ditt inlägg på liknande sätt.

Känner för övrigt folk som är över 50 som spelar datorspel. Då dessa knappast var uppvuxna med datorspel är det intresse som kommit under senare år i livet. Nog med off-topic för min del.

Skrivet av JonkenPonken:

Då tillhör vi olika målgrupper mao. Vet inte hur gammal du är men tycker du om att spela spel så är det ju så. Själv så föredrar jag att använda min dator till nåt kreativt. Därför så hade det inte varit helt fel med 16 GB på grafikkortet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bernd_P1:

och detta är konsumentens fel. skulle ingen köpa Nvidia's kort skulle dem inte kunna tar detta priser.

Om det är någons fel så är det väl den valhänta hanteringen av grafikdivisionen från AMD, tidigare ATi. Nvidia har steg för steg skaffat sig mer och mer fördelar.

Jag köpte ett beg. GTX 1080 Ti till slut. Vad ska jag göra, jag kör 3440x1440p och mitt 980 Ti räckte inte till längre. Jag har haft många ATi kort i mina dagar men det sista var R9 290x som jag ersatte med 980 Ti.

Dock först efter att jag såg besvikelsen som är Turing.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt