Permalänk

No Signal vid nybyggd dator

Hej!

Byggt ihop en ny dator med specarna:

rtx 2070 asus strix
i5-9600k
h370-f gaming asus moderkort
16 ram
vattenkylare
EVGA 650 watt g2

Värt att notera är att det var första gången jag byggt min egna dator men jag tog hjälp av en rutinerad vän som var med.

Allt ser okej ut när man ger ström till den. Samtliga fläktar går, moderkortet lyser upp, grafikkortet lyser upp fläktarna snurrar.

Jag har testat hdmi till min datorskärm och tvn. Men där står bara "no signal". Även testat ta ut ett ramminne, trycka in grafikkortet igen, använt moderkortets hdmi och dvi uttag till skärmarna. Kollat så att samtliga pins är intryckta ordentigt på både moderkortet samt nätagget. Samma visa varje gång.

Finns där något jag kan ha missat? Uppskattar all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Test kör utan grafikkortet installerat och se om du får bild.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Messigoal:

Det där moderkortet behöver uppdaterat bios med stöd för 9600K.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Messigoal:

Det där moderkortet behöver uppdaterat bios med stöd för 9600K.

Okej, men hur uppdaterar jag biosen på det när jag inte ens kommer in i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Okej, men hur uppdaterar jag biosen på det när jag inte ens kommer in i bios?

Med en äldre CPU

EDIT: Jag byggde ett gäng datorer för några månader sedan där bios behövde uppdateras. I detta fall var det Ryzen, men samma princip. Jag gick till Webhallen och köpte den billigaste möjliga CPUn för ändamålet, förklarade klart och tydligt i kassan att jag tänkte använda CPU till att uppdatera bios på några moderkort, för att sedan lämna tillbaka den. Inga problem alls, så länge jag rengjorde CPUn ordentligt efteråt och packade ihop det snyggt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Okej, men hur uppdaterar jag biosen på det när jag inte ens kommer in i bios?

DU behöver alltså en äldre CPU som fungerar med moderkortet. Du kan testa att höra av dig till butiken som du köpt moderkortet hos.

Permalänk

Okej jag förstår, funkar samtliga intel processorer som kom innan 9xxx?

Permalänk
Medlem

Tror du behöver en intel cpu som är 8e gen, billigaste är väl i3-8100 för 1.5k så det är ingen rolig sits. Kanske butiken som sålde moderkortet kan hjälpa eller om du känner nån som kan tänka sig hjälpa till med deras 8th gen. Har varit i samma sits själv och det är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

Tack så mycket. Så det räcker jag löser en 8e gen, gör samma procedur som tidigare och sen ska det fungera att uppdatera biosen direkt i bios? Eller måste jag lösa windows och tanka det ifrån asus hemsida?

Permalänk
Medlem

Prova med ett system på en USB-sticka elle cd. Om nätverket funkar så går det att köra SSH in i datorn. Ett huvudlöst förslag, som räddat mig när all form av display och tangentbord sluta funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Tror du behöver en intel cpu som är 8e gen, billigaste är väl i3-8100 för 1.5k så det är ingen rolig sits. Kanske butiken som sålde moderkortet kan hjälpa eller om du känner nån som kan tänka sig hjälpa till med deras 8th gen. Har varit i samma sits själv och det är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju Celeron och Pentium med som borde funka.
Dock har väl det moderkortet ASUS CrashFree BIOS? Borde det inte gå att flasha det utan en fungerande CPU då? Har inte gjort det själv dock men kanske någon annan som vet?

Permalänk
Medlem

@b1ghen: Det har du rätt i!

TS: Här hittar du guide https://www.asus.com/us/support/FAQ/1030111

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Skrivet av aToria:

@b1ghen: Det har du rätt i!

TS: Här hittar du guide https://www.asus.com/us/support/FAQ/1030111

Tack för tipset, men mitt moderkort har ingen "bios" knapp på baksidan tyvärr.

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-H370-F-GAMING/

detta har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Tack för tipset, men mitt moderkort har ingen "bios" knapp på baksidan tyvärr.

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-H370-F-GAMING/

detta har jag

Ok, det verkar efter lite research som att det kräver en fungerande CPU och enbart är för kraschade BIOS på ditt moderkort.
Så du behöver en CPU helt enkelt, förmodligen en som är listad som validated since BIOS 0401 på denna listan: https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-H370-F-GAMING/Hel...

Antingen låna, kolla om någon du känner kan fixa det, köpa eller lämna in hos någon butik är det som gäller då.

Celeron G4900 verkar ju vara den billigaste man kan få tag i om man måste köpa en.
Sen om man vill försöka lämna tillbaka den eller sälja som begagnad är ju upp till en själv. Borde ju inte vara några större problem om det är en sjysst butik man köper av och öppnar allt försiktigt och dessutom inte använder medföljande kylaren och rengör CPU ordentligt.