TV:n rapporterar 1080p fast jag kör 4K?

Permalänk
Medlem

TV:n rapporterar 1080p fast jag kör 4K?

Har en Samsung NU7105 65" tv med PS4 Pro.

När jag kör Youtube klipp, via PS-appen, som ska vara i 4k, så visar TVn(när jag trycker info) 1920x1080 / 50p HDMI UHD.
PS4an säger att den visar 4k, men varför visar inte TVn detta?

Är det 4k jag tittar på? Ser sjukt bra ut men jag är dålig på alla detaljer numera...
Går via en Sony DN1080.

@Laxpudding ?

Förtydligade rubriken från "4K NU7105?"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Falcon: Ifall TV:n meddelar att den tar emot 1920x1080 i 50 Hz är det vad som visas och då är det inte en 4K-signal som kommer fram. Kräver uteslutningsmetoden för att ta reda på vad som egentligen visas och var i kedjan det kan ha gått fel. Jag skulle börja med att köra igenom video-setupen i PS4:n och sedan bekräfta med klipp du vet är i 4K, inte bara klipp där någon skrivit "4K" i rubriken eller beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Falcon: Ifall TV:n meddelar att den tar emot 1920x1080 i 50 Hz är det vad som visas och då är det inte en 4K-signal som kommer fram. Kräver uteslutningsmetoden för att ta reda på vad som egentligen visas och var i kedjan det kan ha gått fel. Jag skulle börja med att köra igenom video-setupen i PS4:n och sedan bekräfta med klipp du vet är i 4K, inte bara klipp där någon skrivit "4K" i rubriken eller beskrivningen.

Ok tack för svar. Står det 1080p 50 UHD så är det så det är alltså?

Då är det nog mina kablar som är för gamla. Har gjort alla inställningar på PS4an(och i förstärkaren) och den säger den stödjer och "outputar" 4k.
Inget är "utgråat".

Har bara äldre "High speed"-kablar kan jag tillägga i hela kedjan, 2-3m, som jag haft sedan länge.

Inte testat PS4 Pro kabeln(som ingick) direkt till TVn än.
Vet du om den(ps4 pro kabeln) är god för 4k 60hz?
Står bara High speed på den också.

Köper givetvis nya kablar("2.0") men innan dess vill jag vara säker på att kablarna spökar...

Tack igen för ditt svar, guld att du tar dig tid.

Permalänk
Medlem

Testa koppla förbi förstärkaren till att börja med.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

@Falcon: TV:ns info visar vilket signal den tar emot och inget annat. Så får man inte den signal man anser sig skicka blir det uteslutningsmetoden som gäller.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

Kabelns egenskaper är inte det som påverkar detta. Orkar kabeln inte köra 4K får man ingen bild alls eller kraftiga störningar. Där brukar det bli tydligt från första början redan när man ställer in utrustningen att det inte fungerar eftersom (1) det blir ingen bild och (2) de flesta källor kräver att du faktiskt bekräftar att bilden fungerar.

Förväntar man sig 4K-signal men får 1080p skickat till TV:n är det något på vägen som omvandlar signalen, exempelvis en förstärkare. Eller så skickade man aldrig 4K till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kabelns egenskaper är inte det som påverkar detta. Orkar kabeln inte köra 4K får man ingen bild alls eller kraftiga störningar. Där brukar det bli tydligt från första början redan när man ställer in utrustningen att det inte fungerar eftersom (1) det blir ingen bild och (2) de flesta källor kräver att du faktiskt bekräftar att bilden fungerar.

Förväntar man sig 4K-signal men får 1080p skickat till TV:n är det något på vägen som omvandlar signalen, exempelvis en förstärkare. Eller så skickade man aldrig 4K till att börja med.

Fattar inte allt, men jag förstår då att kablarna är spöket.
Kan du/ni länka kablar som klarar mina krav, 1-3m.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Falcon:

Fattar inte allt, men jag förstår då att kablarna är spöket.
Kan du/ni länka kablar som klarar mina krav, 1-3m.

Då får du nog läsa svaren en gång till

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@Falcon: Det är inte kablarna som är problemet i detta skede. Du måste först testa och se att du verkligen skickar 4K till att börja med, vilket är att koppla PS4 direkt till TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fattar inte allt, men jag förstår då att kablarna är spöket.
Kan du/ni länka kablar som klarar mina krav, 1-3m.

Nej, Laxpudding förklarade varför det inte är kablarna som är problemet. Kablarna påverkar inte vad som skickas, de påverkar bara om datan kommer fram intakt eller inte. D.v.s. så länge utrustningen i båda ändarna klarar det så kan du ställa in upplösningen på 4K, men är kabeln för dålig så får du då antingen en svart skärm eller störningar i bilden, inte lägre upplösning.

Det första du bör göra är att se till att det faktiskt är 4K du skickar, du kan t.ex. följa dessa instruktioner för att slå på info för videon som visas så att du kan se om det är 4K eller inte.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en del om just ps4 och din förstärkare. Gjorde snabb goggling och första resultatet verkar peka på kabel iallafall enligt denna pga kompabilitetsproblem. Om det är så i ditt fall vet jag inte men kan vara bra googla lite då fler verkar ha liknande problem.

https://community.playstation.com/content/pdc/us/en_US/pdc-co...

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag har en 4k TV, PS4 pro och Pioneer reciever. Tog mig en hel del felsökande att få igång 4K. Var inställning både på TV och Reciever som behövde ändras. Fick annars bara 1080p.
Nu vågar jag inte ändra något.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vi tar det igen.

Kör man 4K-signal och endast får 1080p in i TV:n så är det aldrig kabelns fel. Jag tar det en tredje gång: aldrig kabelns fel.

Orsaken till att det aldrig är kabelns fel är för att kabeln inte förändrar innehållet. 1080p och 4K blir helt olika signaler och en kabel kan inte magiskt skala om bilden, förändra all metadata, kryptering och så vidare. Då vore vi på den där liknelsen att det är högtalarkabeln som styr över musiken. När du får Justin Bieber istället för Nick Cave beror på att du råkade köra igång fel CD-skiva. Inte på att kabeln gjorde så att Nick Cave omvandlades till Justin Bieber.

För PS4 är den vanligaste orsaken till att man inte får 4K, fast man tror att man borde få det, att man helt enkelt aldrig körde 4K till att börja med. PS4 buffrar sin videoinställningar och byter man TV rakt av, utan att köra igång videoguiden och aktivera 4K, HDR etc. så kommer PS4 fortsätta skicka signal som om den vore ansluten till den gamla TV:n.

När man kollar detta, då kan man gå vidare med uteslutningsmetoden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har en 4k TV, PS4 pro och Pioneer reciever. Tog mig en hel del felsökande att få igång 4K. Var inställning både på TV och Reciever som behövde ändras. Fick annars bara 1080p.

Principen är ju enkel. För att en 4K-signal ska fungera måste alla instanser på vägen, inklusive TV:n vara kapabel att hanterat en 4K-signal. That is it. Enkelt.

Men det blir komplext därför att varje apparat har en eller flera inställningar som talar om att HDMI-kontakten arbetar med en högre bandbredd, 600 MHz istället för 300 MHz samt att man använder HDCP 2.2 istället för HDCP 1.4. Detta behövs därför att risken annars är stor att äldre utrustning vägrar skicka signal när den möter ny hårdvara. Innan dessa inställningar aktiveras är det inte säkert att 4K fungerar.

Så även om själva problemet är enkelt, så är det en satans jakt varje gång. För de här inställningarna är viktiga. Men varje tillverkare döljer dem djupt nere i obskyra menyer och döper dem till olika saker varje gång. För att sedan flytta på dem på nästa apparat. Jag vet vad som ska göras och det är enkelt. Det som tar tid och leder till svordomar är att hitta rätt alternativ i menyerna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vi tar det igen.

Kör man 4K-signal och endast får 1080p in i TV:n så är det aldrig kabelns fel. Jag tar det en tredje gång: aldrig kabelns fel.

Orsaken till att det aldrig är kabelns fel är för att kabeln inte förändrar innehållet. 1080p och 4K blir helt olika signaler och en kabel kan inte magiskt skala om bilden, förändra all metadata, kryptering och så vidare. Då vore vi på den där liknelsen att det är högtalarkabeln som styr över musiken. När du får Justin Bieber istället för Nick Cave beror på att du råkade köra igång fel CD-skiva. Inte på att kabeln gjorde så att Nick Cave omvandlades till Justin Bieber.

Klockrent, denna förklaring borde ju klistras någonstanns

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Bildexpert 📺

@Falcon: Hur har det gått? Hunnit testköra PS4:n direkt mot TV:n för att se ifall du får 4K-signal? Eller är det ett nöje du spar till söndag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Falcon: Hur har det gått? Hunnit testköra PS4:n direkt mot TV:n för att se ifall du får 4K-signal? Eller är det ett nöje du spar till söndag?

Tja, sorry för dålig återkoppling, tack igen för alla svar! Det gäller alla som svarat i tråden, tack.

Böt min gamla kabel från PS4 till förstärkaren, till den som ingick i PS4an och då visar TVn 3840x2160 /60p.

Dock är en sak konstig, när jag byter från "Input Game(ps4)" till "Input Sat/TV(Telia TV)" på förstärkaren så fortsätter TVns info visa 3840.
Telias box klarar inte 4k och Telia sänder inget i 4k...

Samma sak gäller vice versa...fast i omvänd ordning, if it makes sense?
D.v.s den fortsätter visa 1920x1080 50p om jag går direkt från TV-input till Game-input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Tackar.

Skrivet av Damir2d:

Verkar finnas en del om just ps4 och din förstärkare. Gjorde snabb goggling och första resultatet verkar peka på kabel iallafall enligt denna pga kompabilitetsproblem. Om det är så i ditt fall vet jag inte men kan vara bra googla lite då fler verkar ha liknande problem.

https://community.playstation.com/content/pdc/us/en_US/pdc-co...

Bra info, tackar, men verkar fungera nu. Har senaste firmware.