Permalänk
Medlem

Köpa Oneplus 6 idag?

Är det någon idé att köpa Oneplus 6 idag? Tittade på 6T men såg att de tog bort fingeravtrycksläsaren bak och 3,5mm uttag så det blev ett tvärnej.

Hittar inte heller någon vettig sida att beställa 6an ifrån...

Permalänk

Om du kan tänka dig köpa beg så kan du alltid kontrollera på swedroid marknaden, de finns många mobil knarkare där som ofta byter mobil.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Är det någon idé att köpa Oneplus 6 idag? Tittade på 6T men såg att de tog bort fingeravtrycksläsaren bak och 3,5mm uttag så det blev ett tvärnej.

Hittar inte heller någon vettig sida att beställa 6an ifrån...

Köpte en själv veckan innan lanseringen av 6T och är supernöjd, även om kameran kunde ha varit lite bättre. Finns ju på t.ex. Proshop för ett helt OK pris (128 GB modellen):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758382

256 GB modellen:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758383

(Handlat från ProShop tidigare, inga konstigheter och inga problem alls).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Köpte en själv veckan innan lanseringen av 6T och är supernöjd, även om kameran kunde ha varit lite bättre. Finns ju på t.ex. Proshop för ett helt OK pris (128 GB modellen):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758382

256 GB modellen:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758383

(Handlat från ProShop tidigare, inga konstigheter och inga problem alls).

Den ser rätt bra ut. Det enda som gör mig tveksam till ett köp är att den bara är 500 spänn billigare än 6T.

Permalänk
Medlem

Har du testat fingeravtrycksläsare på framsidan någon gång?

Nog för att jag förstår att en på baksidan kan vara smidigt i vissa fall, men en på framsidan har minst lika många bra användningar.

Bara en sån sak att du inte behöver plocka upp telefonen från bordet för att låsa upp den osv.

Men jo, Oavsett vilken av OnePlus du köper så blir man oftast väldigt nöjd i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Den ser rätt bra ut. Det enda som gör mig tveksam till ett köp är att den bara är 500 spänn billigare än 6T.

Den enda skilnaden mellan telefonerna är ju att 6T har lite större skärm (i och med lite mindre bezel + "waterdrop" kameran) + att 6T har fingeravtrycksavläsaren på framsidan under skärmen istället för på baksidan.

Jag valde 6 över 6T p.g.a. följande anledningar:

  • Ogillade "waterdrop"-kameran som 6T har - föredrar hur 6 har en kort liten fyrkant fram istället

  • Föredrar fingeravtrycksavläsaren på baksidan av telefonen istället för fram

  • Fingeravtrycksavläsaren är snabbare på 6 än på 6T - behöver enbart "tap" med fingret på baksidan så låses telefonen upp

  • 6T verkar sakna notifikations-LED:n som finns på 6 och tidigare modeller?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Har du testat fingeravtrycksläsare på framsidan någon gång?

Nog för att jag förstår att en på baksidan kan vara smidigt i vissa fall, men en på framsidan har minst lika många bra användningar.

Bara en sån sak att du inte behöver plocka upp telefonen från bordet för att låsa upp den osv.

Men jo, Oavsett vilken av OnePlus du köper så blir man oftast väldigt nöjd i min erfarenhet.

Den största anledningen är avsaknaden av 3,5mm uttag.

Ja det blir nog ett köp där!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Icte:

Den enda skilnaden mellan telefonerna är ju att 6T har lite större skärm (i och med lite mindre bezel + "waterdrop" kameran) + att 6T har fingeravtrycksavläsaren på framsidan under skärmen istället för på baksidan.

Jag valde 6 över 6T p.g.a. följande anledningar:

  • Ogillade "waterdrop"-kameran som 6T har - föredrar hur 6 har en kort liten fyrkant fram istället

  • Föredrar fingeravtrycksavläsaren på baksidan av telefonen istället för fram

  • Fingeravtrycksavläsaren är snabbare på 6 än på 6T - behöver enbart "tap" med fingret på baksidan så låses telefonen upp

  • 6T verkar sakna notifikations-LED:n som finns på 6 och tidigare modeller?

6T har ingen LED nej.

PS. Främgre avläsare i skärmen fungerar sådär för mig och många andra, ibland är den rapp AF men ibland använder man hellre mönster/ansikte.

Permalänk
Medlem

Köpte en ca 2 veckor innan 6t kom ut just pga av fingeravtrycksläsaren och 3.5mm. Kunde inte varit mer nöjd.

Skrivet av KurtEgon:

Den ser rätt bra ut. Det enda som gör mig tveksam till ett köp är att den bara är 500 spänn billigare än 6T.

Tja, du får ju mindre funktioner i 6T enligt mig så...

Några anledningar för att en främre fp är sämre:

*Du känner inte någon taktil bump. När jag tar upp mobilen från fickan har jag redan fingret på läsaren pch är upplåst när jag ska använda den.

*Långsammare

*Blir flashad när du är i en mörk miljö.

Den enda fördelen en främre läsare har är när den ligger på bordet, men då brukar en dubbel tap och ansiktigenkänning räcka. Jag har oftast mobilen i handen när jag använder den dock, vill jag bara se notifikationer räcker det med dubbel tap. I en perfekt värld skulle vi ha både fram och bak enligt mig. Tyckte det var sjukt märkligt att ta bort den bakre helt, en fp sensor kostar ca 0.000000001 öre, även de billigaste mobiler från Xiaomi för 500kr har ju det idag. :S

Permalänk
Medlem

Du får ju en S9+ billigare än det där priset från ebay...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ja OnePlus 6 känns som ett okej köp.
Kolla Pocophone F1 med.

Enda som suger med OnePlus 6 är mindre batteri men hört mkt om problem med fingertrycksläsaren i 6T samt att 6 blir också runt 1500 kr billigare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det blev en Huawei Mate 20 Pro istället. Abonnemang via Comviq, 4800 för telefonen och lika bra abonnemang för samma pris som jag betalar idag.

Permalänk
Medlem

sitter på 6T just nu så jag skulle köpt en 6a framför 6T

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Det blev en Huawei Mate 20 Pro istället. Abonnemang via Comviq, 4800 för telefonen och lika bra abonnemang för samma pris som jag betalar idag.

aaa den dealen de har är väldigt bra. Du kommer bli nöjd med. Kirin 980 är riktigt najs. Sitter själv på en Mate 20 X.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X