"ny" dator beter sig märkligt. Stänger ner

Permalänk

"ny" dator beter sig märkligt. Stänger ner

Till att börja med , jag har byggt och installerat datorer i 15 år.
Jag har ALDRIG och jag menar aldrig haft så otroligt mycket problem som denna rigg.

Och jag har verkligen nått vägs ände nu.
Jag har RMAt ett 2080Ti för artefakter tidigare och ahr nu haft detta i snart 2 månader.

Jag vet inte vad som är felet på min burk men mit under spelande ikväll så dör båda mina skärmar.
En 1440p och en 1080p.
När de gör detta fryser också spelet, mikrtoonen fortsätter att fungera. men ljudet slutar.
Datorn förblir i någon form av vänteläge.
Enda sättet att få igång den igen är att hard resetta den.
när den startar upp har den tappat usb anslutna prylar. såsom headset.
Och den startar endast en av skärmarna. När jag bytersladdar är fortfarande bara en skärm igång.
testar växkla kablarna utan reslutat. Först när jag stänger av de nskärm som inte vil starta och startar den igen, i samma kontakt som Primary screen i vanliga fall sitter så startar den, jag växlar då kablarna igen och får igång båda skärmarna.

Jag trodde det var bara ren otur första gången. Men när det sker en gång till samma kväll blir jag nervös.
Redan efter första gången drog jag iogång HWmonitor för att se temperaturer.
Grafikkortet ligger på ca 70-80 grader. och CPUn enligt HWmonitor på max 87. vilket är GALET högt med min ROG Ryujin vattenkylare.
På min kylare har jag också en temp display för cpu temp och den stämmde inte med HWmonitor.

Nu har jag beskrivit vad jag observerat.
Hjälp mig, jag blir verkligen rådlös vad jag skall ta mig till. VAD sjutto när felet.
Jag har en rigg för 25000 kr som borde vara flawless men den har gett mig ett helvete hittils.

Vilka tester kan jag köra för att verkligen ta reda på var felet ligger.
Jag kan köra dom och ladda upp resultatet här. Om någon vekrligen löser detta problem kommer jag vara er evigt tacksam.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Avstängd

@Various Gaming:
Det du beskriver med skärmarna och att den tappar USB. Låter i mina öron som att du kör med en DP kabel som är fullstiftad och alltså låter ström gå tillbaks till datorn från skärmen.

Hade samma fenomen på min gamla burk med just dom felen tills jag bytte DP kabel till en som bara var stiftad på 19 istället för 20 stift.

Permalänk
Skrivet av lordzehn:

@Various Gaming:
Det du beskriver med skärmarna och att den tappar USB. Låter i mina öron som att du kör med en DP kabel som är fullstiftad och alltså låter ström gå tillbaks till datorn från skärmen.

Hade samma fenomen på min gamla burk med just dom felen tills jag bytte DP kabel till en som bara var stiftad på 19 istället för 20 stift.

Hur vet jag skillnaden på dessa två kablar? Jag trodde att dessa kablar var lika oavsett ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Avstängd

@Various Gaming:
Det är inte lätt att veta. Men det godkända kablar ska vara märkta. Och sedan ska det finnas någon guide här på swec.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

@Various Gaming:
Det du beskriver med skärmarna och att den tappar USB. Låter i mina öron som att du kör med en DP kabel som är fullstiftad och alltså låter ström gå tillbaks till datorn från skärmen.

Hade samma fenomen på min gamla burk med just dom felen tills jag bytte DP kabel till en som bara var stiftad på 19 istället för 20 stift.

Exakt min första tanke en tredjedel in genom första inlägget.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av lordzehn:

@Various Gaming:
Det är inte lätt att veta. Men det godkända kablar ska vara märkta. Och sedan ska det finnas någon guide här på swec.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Skrivet av tuomi:

Exakt min första tanke en tredjedel in genom första inlägget.

Jag antar att den felande kabeln torde vara den som går till skrämen jag inte fick igång. Har nu bytt ut den mot HDMI istället, då det inte var nödvändigt med DP till den.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]