Battlefield V får stöd för Nvidia DLSS

Permalänk
Melding Plague

Battlefield V får stöd för Nvidia DLSS

DICE Battlefield V bjuder i dagsläget på reflektioner med ray tracing tillsammans med Nvidia Geforce RTX-serien. I en uppdatering adderas nu stöd för kantutjämning genom DLSS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här blir spännande att testa!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det fungerar i en miljö där allt är mer oförutsägbart iom servrar med 64 spelare med allt vad det innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@JonasT Vågar man hoppas på någon form av tester med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hur mycket har Nvidia betalat ett blödande EA för att implementera detta?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur mycket har Nvidia betalat ett blödande EA för att implementera detta?

Var tacksam att någon trycker på för utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det borde bli en extra skjuts i prestandan, fast oavsett DLSS så får väl inte ray tracingen någon extra boost om man tex kör på ett rtx 2060 eller? Det gäller väl bara den vanliga grafiken som får en extra boost eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

"Sedan november i fjol har Battlefield V erbjudit ray tracing med reflektioner av ljus i fokus.."

Med reflektioner av ljus i fokus? Vad skulle annars reflekteras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ska bli intressant att se hur det fungerar i en miljö där allt är mer oförutsägbart iom servrar med 64 spelare med allt vad det innebär.

Hur menar du att mängden spelare är relevant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som spelar Battlefield V, är det värt ett köp? Det bästa battlefield enligt mig var 3/4(bortsett från BC då), och något av de sämre var 1(gillade inte fordonen, vapnen eller hur man låste upp saker och ting).

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Ni som spelar Battlefield V, är det värt ett köp? Det bästa battlefield enligt mig var 3/4(bortsett från BC då), och något av de sämre var 1(gillade inte fordonen, vapnen eller hur man låste upp saker och ting).

Jag tyckte först spelet var skit. jag körde mycket recon i BF4 och upplevelsen i BF V var horribel.

Men när jag vant mig vid spelet och kört ett tag så gillar jag det mer och mer.
Har inte stött på alla fuskare som folk påstår.

Tips är Assult med DMR vapen så kommer du ha en kul upplevelse

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur mycket har Nvidia betalat ett blödande EA för att implementera detta?

Nvidia har ju klargjort att DLSS närmast är ett krav för att raytracing ska gå att implementera på ett användbart sätt.
Verkar rimligt om man betänker att datorn med DLSS först renderar bilden, eventuellt med raytracing, i låg upplösning (vilket går relativt snabbt) och därefter skalar upp bilden till önskad upplösning innan den skickas till monitorn.

4k med DLSS borde ge ungefär samma bildfrekvens som 1440p utan DLSS. Ska bli spännande att se om DLSS blir tillgängligt för lägre upplösningar, vilket det inte är (var?) i Tomb Raider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hur menar du att mängden spelare är relevant?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju dessa spelare som gör det oförutsägbart tänker jag. Därför detta med en AI som lärt sig osv ska bli intressant när det inte är statiskt. Vi såg ju en ordentlig vinst i ett syntetiskt test som var helt statiskt och förutsägbart. Men hur det fungerar "live" är ju det intressanta.

Dvs Miljöerna på många banor är rätt ordentligt annorlunda vid starten mot när 64 spelare försökt döda varandra på olika sätt i 15-30 min. Tycker att detta borde ju rimligtvis påverka på ngt vis.

Men är ju bara spekulation från min sida. Kanske kvittar fullständigt, bara känns som att riktiga "live" situationer som de i BF5 är klart mycket klurigare för DLSS att göra lika stor vinst.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

"kantutjämning"... Uppskalning. DLSS kan vara bra, men vi skall inte låtsas att det är något annat än vad det är. Det är ett sätt att "tjäna" prestanda genom att rendera i lägre upplösning. Att likställa det vid äkta 1440p är vilseledande och rent av falskt.

AI låter skitcoolt, men vad det betyder är att utifrån en massa bilder så har man hos Nvidia tränat en model som utifrån vilka färger pixlar har kan räkna ut att pixlarna runtomkring för att kunna skala up bilden "oftast" har vissa färger och sedan fyller i dem. Det är på inget sätt sanning utan en aproximation. Det är en försämring av bildbvaliteten i förhållande till att faktiskt rendera bilden i 1440p och hur Nvidia försöker få det hela att framstå som någon magi som bara gör att 1440p går snabbare luktar lite illa. Men tittar man på hur de framställde RTX ON/OFF som skillnaden mellan en scen med effekter och en utan några som helst effekter så verkar vilseledande vara the name of the game just nu.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nvidia har ju klargjort att DLSS närmast är ett krav för att raytracing ska gå att implementera på ett användbart sätt.
Verkar rimligt om man betänker att datorn med DLSS först renderar bilden, eventuellt med raytracing, i låg upplösning (vilket går relativt snabbt) och därefter skalar upp bilden till önskad upplösning innan den skickas till monitorn.

4k med DLSS borde ge ungefär samma bildfrekvens som 1440p utan DLSS. Ska bli spännande att se om DLSS blir tillgängligt för lägre upplösningar, vilket det inte är (var?) i Tomb Raider.

Problemet är att om du har färre pixlar att utgå ifrån inför din uppskalning så kommer kvaliteten på modellen som skall räkna ut vad du skall fylla i för fär i pixlarna som egentligen inte finns att bli sämre. Risken för synliga visuella artefakter och att modellen gissar fel när den skall approximera pixlar när den skalar upp bilden ökar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Detta ska bli spännande att testa, hoppas det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

"Sedan november i fjol har Battlefield V erbjudit ray tracing med reflektioner av ljus i fokus.."

Med reflektioner av ljus i fokus? Vad skulle annars reflekteras?

Skickades från m.sweclockers.com

Enbart fokus på reflektioner av ljus, alltså inte refraktion, inte sub surface scattering, inte global illumination, inte "chromatic" baserad raystracing (olika våglängders brytningsindex) etc.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xverminator:

Det borde bli en extra skjuts i prestandan, fast oavsett DLSS så får väl inte ray tracingen någon extra boost om man tex kör på ett rtx 2060 eller? Det gäller väl bara den vanliga grafiken som får en extra boost eller är jag helt ute och cyklar?

Grunden för ray-tracing algoritmen är:

för alla pixels på skärmen: skicka en stråle in i scenen och lura ut vilken triangel strålen först träffar

DLSS är mycket riktigt helt frikopplat från ray-tracing som teknik sett, man kan ju se DLSS som ett alternativ till checkerboard rendering för nå t.ex. 4k på lite enklare GPUer.

Men då effekten av DLSS är att man behöver hantera färre pixels blir effekten på ray-tracing-prestanda rätt stor just då det minskar antalet varv i den yttersta loopen.

Ska bli spännande att se om man når dit EA/Nvidia get en vink om: d.v.s. att RTX 2060 ska fixa BFV med ray-tracing på low/medium i 2560x1440 i över 60 FPS när man slår på DLSS...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

"Sedan november i fjol har Battlefield V erbjudit ray tracing med reflektioner av ljus i fokus.."

Med reflektioner av ljus i fokus? Vad skulle annars reflekteras?

Ljud?

"Leveraging NVIDIA OptiX ray tracing technology, VRWorks Audio traces the path of sound in real-time, delivering physically realistic audio that conveys the size, shape, and material properties of the virtual environment you are in."

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Xyborg:

@JonasT Vågar man hoppas på någon form av tester med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi håller på med ett annat speltest just nu (eventuellt även det ray tracing relaterat ) men ska försöka klämma in något snabbt på BFV också när patchen är live!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Enbart fokus på reflektioner av ljus, alltså inte refraktion, inte sub surface scattering, inte global illumination, inte "chromatic" baserad raystracing (olika våglängders brytningsindex) etc.

Fast allt det där är också reflektioner av ljus. Refractions t.ex. är ju (förenklat) störda/brutna reflektioner av ljus.
Samma sak gäller SSS, det är reflektioner under ytan/brutna reflektioner av ljus.

GI är indirekt ljussättning, alltså reflektioner av ljus.

Det är liksom ingen idé att använda dom där termerna som ju är branschtermer för olika slags "fusk" eftersom spel "aldrig" kommer få dom funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast allt det där är också reflektioner av ljus. Refractions t.ex. är ju (förenklat) störda/brutna reflektioner av ljus.
Samma sak gäller SSS, det är reflektioner under ytan/brutna reflektioner av ljus.

GI är indirekt ljussättning, alltså reflektioner av ljus.

Det är liksom ingen idé att använda dom där termerna som ju är branschtermer för olika slags "fusk" eftersom spel "aldrig" kommer få dom funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

När en stråle i luften träffar en triangel måste den veta vad för material det är.

  • Är det ogenomskinligt reflekterande? isf skapa en ny stråle med en vinkel baserad från infallsvinkeln * ytans strävhet/struktur

  • Är det genomskinligt som glas och tunt? isf skapa en ny stråle med en brytningsindex baserad på materialet * ytans strävhet

  • Är det genomskinligt objekt med volym? isf skapa en ny stråle med en brytningsindex baserad på materialet * ytans strävhet samt avtagande styrka samt ev. nyansskifte baserad på materialets absorption d.v.s. hur långt ljuset färdas i materialet

Helt enkelt reflektion är den relativa "enkla" beräkningen, går vi till refraktion blir det massor av nya strålar och mycket mer komplext, är det SSS i ett objekt med volym så blir det miljontals flera strålar ..men det finns optimeringar och uppskattade med "fejk" raytracing.
GI beräkningar tar även tillvara på materialet och åter agerar som ljuskälla, där varje reflektion blir en ny ljuskälla som lyser upp scenen. Alltså en spegelreflektion är mycket enklare vilket är "reflection rays" medans ljus som studsar, får en annan nyans och lyser upp andra objekt den studsar på är GI rays.
Sen har varje våglängd egna brytningar och då kan vi få prism-effekter...

ja rabbit hole.... deep.... where no rays has ever escaped from

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Ljud?

"Leveraging NVIDIA OptiX ray tracing technology, VRWorks Audio traces the path of sound in real-time, delivering physically realistic audio that conveys the size, shape, and material properties of the virtual environment you are in."

Nja, fast om du läser vad som står så står det att man använder den data man får från ray-tracing till att positionera och modifiera ljud.

Ray Tracing är ju per definition "tracing the path of light".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

När en stråle i luften träffar en triangel måste den veta vad för material det är.

Du pratar om/blandar 2 oförenliga platser, som aldrig kommer mötas. Där dom trianglarna du pratar om finns, där finns ingen luft.

Men jag tolkar ditt inlägg som att du håller med mig, allt är reflektioner.

Det verkliga kaninhålet hamnar man ju i när man inser att det egentligen inte finns några färger, och att en verklig unbiased render engine därför måste agera på atomnivå, om ens det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du pratar om/blandar 2 oförenliga platser, som aldrig kommer mötas. Där dom trianglarna du pratar om finns, där finns ingen luft.

Men jag tolkar ditt inlägg som att du håller med mig, allt är reflektioner.

Skickades från m.sweclockers.com

pratar om ursprunget de du frågade längst upp om vad ts/as menar med "Battlefield V erbjudit ray tracing med reflektioner av ljus i fokus" , har inte ändrat topic eller glidit ifrån det.
BF fokuserar enbart på reflektion av ljus, den beräknar inga andra fenomen. BF simulerar inte ljus i sin helhet. Det jag menar med "luft" är att om ljuset går från luft till glas blir det en typ av brytningsindex, går den från glas till luft, till vatten eller rymden blir det annat.

....och svar på ditt påstående så nej i verkliga livet är inte allt bara reflektioner, det är även absorption och emission och elektroner spelar en stor roll i ljusets närvaro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nja, fast om du läser vad som står så står det att man använder den data man får från ray-tracing till att positionera och modifiera ljud.

Nej, det står att man använder Nvidias raytracing-API OptiX för att räkna ut hur ljud studsar. I slutändan så blir det ju vektorer och linjär algebra oavsett om det är ljud eller ljus som studsar, så det är ju inte så konstigt att samma API används till bägge sakerna. Se Audio Path-tracing-avsnittet här: https://developer.nvidia.com/vrworks-audio-sdk-depth

Skrivet av Xeonist:

Ray Tracing är ju per definition "tracing the path of light".

"Ray tracing" brukar även användas mer generellt om att beräkna banan för partiklar eller vågor, inklusive ljud:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(physics)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

pratar om ursprunget de du frågade längst upp om vad ts/as menar med "Battlefield V erbjudit ray tracing med reflektioner av ljus i fokus" , har inte ändrat topic eller glidit ifrån det.
BF fokuserar enbart på reflektion av ljus, den beräknar inga andra fenomen.

Det finns inga andra fenomen.

Ray-tracing fungerar ju med ett givet antal spårningar, eller reflektioner, därför blir det man kallar SSS omöjligt utan ett givet antal reflektioner/spårningar, men det är hela tiden bara reflektioner av ljus.

Skrivet av HappyPie:

...och svar på ditt påstående så nej i verkliga livet är inte allt bara reflektioner, det är även absorption och emission och elektroner spelar en stor roll i ljusets närvaro

Och vad är absorption enligt dig?

Allt är reflektioner (eller avsaknad där av) men självklart gäller fysikens lagar även för ljus. Det du kallar för absorption är ju fortfarande bara reflektioner med avtagande styrka/energi (enligt fysikens lagar).

Det du kallar för absorption är ju enbart avsaknad av direkt reflekterande ytor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behövs det ingen drivrutins uppdatering för detta? Som jag uppfattade det så släpps uppdateringen idag.

Permalänk
Medlem

Köp nvidia och få följande.

1. Ont i plånboken.
2. Stress, var är effekterna jag blev lovad?
3. Åh kolla, nu kom TR i massa.. eh ett spel.. och det var ju.. kul?
4. Woho.. nu kom DLSS med i en massa.. eh ett spel och det var ju.. kul?
2. Fortfarande ont i plånboken.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Köp nvidia och få följande.

1. Ont i plånboken.
2. Stress, var är effekterna jag blev lovad?
3. Åh kolla, nu kom TR i massa.. eh ett spel.. och det var ju.. kul?
4. Woho.. nu kom DLSS med i en massa.. eh ett spel och det var ju.. kul?
2. Fortfarande ont i plånboken.

Nu är det ju så att för att man ska få nya funktioner så måste HW finnas först, så har det alltid varit, när jag köpte mitt första 3D kort på 90 talet, ett 3DFX Voodoo (1) fanns det typ 1-2 spel som stöda riktig 3D, men ju flera som köpte korten, och alla andra producenter så ljuset i tunneln(ATi, Nvidia, S3, Matrox etc)ju flera utvecklare för spel såg värdet i att lägga ner så mycket pengar i att utveckla spel, och till sist fick dom flesta spel användning för 3D.

När 3DFX korten kom var dom för tiden oerhört dyra, jämfört med vad folk normalt ville lägga på en dators grafikkort, på den tiden var det nästan räknat som lyx att ha en dator hemma, och nästintill ingen fattade varför jag ville betala för att ha fast linje till internet(genom 2 st 28800 modem på hyrt telefonlinje).

Om 5 år använder säkert nästan alla spel någon funktion från RTX korten.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5