Testpilot: Noblechairs Hero Real Leather – gamingstol med klädsel i äkta läder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av deV666:

Stolen som löser alla era problem. https://www.needforseat.de/en/commander-s-iii-182. Denna stolen har allt. "-Utöver de här funktionerna finns där även ett justerbart svankstöd vilket jag personligen saknat i alla andra stolar som jag än så länge provat utanför min arbetsplats."
Man kan justera precis allt, framför allt kan du ställa in svanken utan svankkudden med hjälp av en ratt på sidan. Perfekt hårdhet i dynan, 184cm 74kg kan sitta hur länge som helst. Värd varenda krona.

10/10

Instämmer, har två sådana hemma. Kan inte fatta att inte fler stoltillverkare bygger in justerbart svankstöd.
Har gjort en liten recension på den här på SweC.

MoB: Z77M-D3H | CPU: i7 3770K 3,5 GHz | GPU: GTX 1070 8GB | RAM: 2x8GB 1600MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Tesoro RGB | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: FD Integra R2 650W | CPU kylare: CM Hyper 212 EVO | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av talonmas:

Vad är det för unikt man söker med en gaming-stol? Jag menar, vad är det som "gör" det till en? Jämfört med en vanlig kontorsstol?

Och bortse från röd lädetdetalj plus LED och snordyr prislapp. Dessa förstår jag. Min fråga är seriös och undrar om det finns attribut som saknas på vanliga kontorsstolar.

Så för att omformulera mig: Vad saknar ni på vanliga kontorsstolar? (Dessa förutsätter jag har alla ergonomiska inställningar som är brukligt)

Kanske ett chill out-läge för när man tar fram handkontrollen?

Bryr mig inte ett dugg om stolen är "gaming" eller inte, men de är oftast rätt prisvärda.
Köpte mig en Secretlab Titan för 3500:- inkl frakt.

Skönare än min gamla Kinnarps som kostade över 10k.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna, Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Sitter på en Hero leather själv, och väger en aning mer än testpiloten (ca 110 pannor), och för mig håller jag med om att stolen är helt otroligt hård. var väldigt nära att lämna tillbaka den, men höll ut, och nu efter några månader så är den faktiskt ganska bekväm. Skulle dock med facit i hand nog köpt något annat, men jag känner att jag kör med stolen i nått år och om den fortfarande bara är godkänd efter det köper jag något annat.

Red Harbinger Cross Desk | Asus Maximus X Hero | Intel i7 8700K, EK Supremacy Evo| 32gb G-skill trident-z rgb @ 3200 Mhz | MSI 1080ti Armor | Corsair AX1200i | Asus ROG Swift PG348q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av ggalaxyy:

Är 30+ själv. Känns som att du borde förstå varför det är viktigt Man blir rätt lätt trött i ryggen av att sitta längre sessioner vid datorn. Jag sitter mycket på jobbet också så mellan varven är det jävligt skönt att kunna fälla ryggen och bara luta sig tillbaka ett tag.

Vem försöker jag lura, jag vill kunna sova i stolen

När du blir 40+ kommer du inse att mer stillasittande förmodligen inte är lösningen på dina ryggproblem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Pixlchaser:

Leksaksstolar med för lite utveckling och bara design, det kommer alltid kosta och så sitter du som på en sträckbänk efter ett par timmar.
Man sparar på ställen som ryggram, sittram, skumgjutning och utveckling (ergonomitester bla) på leksaksstolar. Pengarna lägger man istället på design och så får du en rätt så standard produkt.

Själv sitter jag på en sådan:

http://kob.be-ge.se/components/com_virtuemart/shop_image/product/Be_Ge_9080_BO_HD_4d96f43b7891d.jpg

Nypris: ca 15000:-

Här finns alla deras stolsmodeller.

http://kob.be-ge.se/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=12...

Ojoj, trevlans! Sitter själv på en Be-Ge 300 på jobbet

Men ska nog skaffa en 300 eller 852 att ha hemma också på sikt

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Är inte "problemet" med gamingstolar att många som köper dom är typ 25 år eller lägre, tränar 5 dagar i veckan och aldrig upplevt några ryggproblem och liknande och som sen höjer dom till skyarna för att dom fortfarande inte har några ryggproblem och liknande? Jag tror att det är först när man börjar få en kropp med vissa "skavanker" som man märker lite mer skillnad på bra och dåliga stolar överlag. När jag var typ 23 bast så var inte ergonomi något jag funderade speciellt ofta på och hade sällan några skäl att göra det heller. Idag är det annorlunda. Nä, jag är inte bitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av m1ken:

Ja den är ganska stor. Ser lite ut som en busschaufförstol.

I många fall så är väl det dessutom det, har för mig att både Be Ges och KABs stolar ursprungligen är stolar från typ bussar, entreprenadmaskiner osv? Vilket väl inte behöver vara något problem, kan väl tom vara något positivt, men jag gissar att den visuella designen på förarstolen kanske inte är det som främst säljer hjullastare och plogbilar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av improwise:

När du blir 40+ kommer du inse att mer stillasittande förmodligen inte är lösningen på dina ryggproblem

Det har jag aldrig sagt att det är..

Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
Magmoor V3 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit
Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer
Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900
Lavender | Custombygge i Lian Li PC-Q37

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av ggalaxyy:

Det har jag aldrig sagt att det är..

Sa aldrig att jag lever som jag lär....men ibland är det nog bara bra om stolen tvingar en att resa sig upp ibland, om så bara för att gå till sängen

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av improwise:

I många fall så är väl det dessutom det, har för mig att både Be Ges och KABs stolar ursprungligen är stolar från typ bussar, entreprenadmaskiner osv? Vilket väl inte behöver vara något problem, kan väl tom vara något positivt, men jag gissar att den visuella designen på förarstolen kanske inte är det som främst säljer hjullastare och plogbilar

Ja det stämmer, både buss, skogsentreprenad m.m.
Gamingstolar är 'konceptstolar' enligt min mening. De ser bra ut men användningsmässigt odugliga.
Det är skillnad att industriellt producera en stol med olika krav/normer som ska uppfyllas än att producera en konsumentprodukt som inte har några seriösare krav ställda till sig.

– När slutar de i dag? (de = subjekt, dvs. den/de som gör något)
– Chefen beslutade att ge dem en rejäl löneförhöjning. (dem = objekt. dvs. den/det/de som är föremål för handlingen)
– Dom har arbetat länge med att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med vi och därför är de korrekt form.)
– Chefen bestämde sig för att ge dom en sista chans att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med oss och därför är dem korrekt form.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Uppskattar testets grundlighet dock tycker jag det är synd att Hero, som är en extra stor stol med lång rygg för stora personer återigen testats av en person av normal längd och -vikt. Dock kanon att i detta test åtminstone få höra om hur och varför testaren inte tror att stolen är bekväm ens för större personer, tack för det.

Rent generellt har hittills inte läst eller sett ett test med Hero där testaren rent storleksmässigt tillhör målgruppen.
Istället är det tester av gamingtjejer eller annat folk av medellängd som testar.
Gemensamt för dessa tester är att de tycker stolen är för stor och för hård men att den kanske är bekvämare för större personer.

Hur ska jag som storväxt då kunna bilda mig en uppfattning om stolen?
Ska jag chansa och lägga ut 7000kr i förhoppning om att stolen inte är för hård och obekväm för mig?

Blir snarare så att jag knatar förbi Kinnarps och provar en stol på plats och lägger ytterligare ett par tusen på en stol som förmodligen är mycket bättre och bekvämare. Egentligen vet jag inte detta, jag bara antar det eftersom jag inte sett några representativa tester av Hero.

Efter denna rant vill jag återigen påpeka att jag tycker testpiloten gjort ett bra test som även delgivit oss sina ryggproblem och hur de inverkade. Med tanke på mina egna ryggproblem vågar jag absolut inte köpa denna stol otestad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av improwise:

I många fall så är väl det dessutom det, har för mig att både Be Ges och KABs stolar ursprungligen är stolar från typ bussar, entreprenadmaskiner osv?

Stämmer mycket bra, iaf när det gäller BE-GE vet jag till 100% att det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

För att spara rygg så rekommenderar jag att gå bort från reguljära kontorsstolar och gå för cockpits med stolar som sitter fast. Du sitter i regel lägre och mer tillbakalutad med benen framåt alltså rakare rygg utan 90 graders vinklar eller mer som traditionell huka över dator med kontorsstol med underrede

Jag står mycket i jobbet och sliter men det sliter då mer på ryggen än mina cockpits gör och jag är 40+

Enda gångerna jag fått lite känningar (nu snackar vi minimala) är att sitta i traditionella kontorsstolar. Det är otroligt svårt sitta rätt i dem spelar absolut noll roll om det är kinnarps eller ej

Det är inte ett plus att de går att snurra och ha sig om du inte vill träna upp dina bålmuskler men det finns ju effektivare sätt.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2010

Jag använder en GT omega master XL racing stol. Köpte den från England kostade ca 2500kr och fri frakt. Värd varenda krona tycker jag . Då är jag 186cm/98kg

EVGA GTX 980TI 6GB fullcover / i7- 6500K OC 4.6Ghz/ Asus z170 Pro motherboard / G.skill Ripjaws 3000Mhz 16GB /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Fractal Design Define R5 White Windowed /M.2 Samsung 950pro /EKWB Watercooling 2x120mm radiator för GPU&CPU / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync .