Linux 4.15.0-44-generic, den felaktiga kärnan

Permalänk
Medlem

Linux 4.15.0-44-generic, den felaktiga kärnan

I händelserna av den felaktiga kärnan som Ubuntu skickade ut Linux 4.15.0-44-generic så har det blivit följdverkan. Den sjunde februari skulle Ubuntu 18.04.2 släppas, det är framskjutet till den 14 februari istället!

Permalänk

Varför kör man en så gammal kärna (början av 2018)?
Här finns den nyaste till ubuntu (och alla gamla och nyare med): https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/
Bara att installera image, modules och headers av generic eller low latency.

Permalänk
Medlem

Kan bero på nått

@FattarNiInte: Okunnighet är vanligt, men man vet hur Linux fungerar men är inte insatt i det stora som har med Linux att göra, allt som händer har inte med en typ av individ att göra, det är mycket större!!

Permalänk
Medlem

@FattarNiInte: för att LTS är long term support och också ska vara stabil. Då kör man äldre releaser så många att buggarna förhoppningsvis redan upptäckts.

Permalänk

Tänkte inte på det Får skylla på ölen.

Permalänk
Medlem

Bra alternativ till Ubuntu är Archlinux eller Genttoo, de har inkrementella uppdateringar som gör att man aldrig behöver installera om. Själv kör jag främst gentoo och är extremt nöjd. Allting byggs från källkod och kan optimeras för egen hårdvara och specifika önskemål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan köra version som ligger längre fram, Ububtu 18.10 (4.18.0-11) uppdateras till juli 2019.
Vill man ha längre support väljer man LTS-versionen 18.04.1 som uppdateras till april 2023.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen till Ubuntu 18.04.2 kom redan ikväll

Uppdateringen till Ubuntu 18.04.2 kom tidigare ikväll,
base-files version: 10.1ubuntu2.4 som ersätter Version: 10.1ubuntu2.3
https://www.ubuntuupdates.org/package/core/bionic/main/propos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Bra alternativ till Ubuntu är Archlinux eller Genttoo, de har inkrementella uppdateringar som gör att man aldrig behöver installera om. Själv kör jag främst gentoo och är extremt nöjd. Allting byggs från källkod och kan optimeras för egen hårdvara och specifika önskemål.

Skulle vilja påstå att dessa har helt olika kundgrupper Att tipsa någon som vill installera ubuntu om gentoo är som att säga till dem att man inte vill att de använder linux alls. Om de nu inte har ett stort datorintresse och mycket fritid. Men då hade de nog inte valt ubuntu från första början heller.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Skulle vilja påstå att dessa har helt olika kundgrupper Att tipsa någon som vill installera ubuntu om gentoo är som att säga till dem att man inte vill att de använder linux alls. Om de nu inte har ett stort datorintresse och mycket fritid. Men då hade de nog inte valt ubuntu från första början heller.

Fast det är ju inte fel att upplysa att det finns andra alternativ än Ubuntu även om det är mycket svårare. Finns en del som tror att Ubuntu är det enda Linux som finns. "Linux??... jaha du menar Ubuntu?". Har hört detta själv ett par gånger.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag skrev posten från början för att folk ska veta hur det kan bli om det blir fel, det jag nämnde i söndags var också att jag tog på mig att förklara vad som hänt och beskrev också vad som hände!

Permalänk
Medlem

Ubuntu är afrikanska och betyder "Linux för dem som tycker att Gentoo är för svårt".

Skämt åsido. Gentoo har blivit mycket enklare med åren. Det finns väldigt bra forum och dokumentation om man kör fast. Och det man kan är ju alltid enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Bra alternativ till Ubuntu är Archlinux eller Genttoo, de har inkrementella uppdateringar som gör att man aldrig behöver installera om. Själv kör jag främst gentoo och är extremt nöjd. Allting byggs från källkod och kan optimeras för egen hårdvara och specifika önskemål.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du ? Ubuntu har också inkrementella uppdateringar inga problem att uppdatera mellen releases.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Fast det är ju inte fel att upplysa att det finns andra alternativ än Ubuntu även om det är mycket svårare. Finns en del som tror att Ubuntu är det enda Linux som finns. "Linux??... jaha du menar Ubuntu?". Har hört detta själv ett par gånger.

Nej så klart är det inte fel att upplysa! då kan jag passa på att upplysa om Solus om man bara vill installera och köra istället för ubuntu. Mycket välknackat!
Jag gillar förstås gentoo mer men det är inte för alla ska tilläggas.

Skrivet av Irre:

Ubuntu är afrikanska och betyder "Linux för dem som tycker att Gentoo är för svårt".

Skämt åsido. Gentoo har blivit mycket enklare med åren. Det finns väldigt bra forum och dokumentation om man kör fast. Och det man kan är ju alltid enkelt.

Om man väl tagit sig genom en installation så är det mycket givande! Man lär sig väldigt mycket på kuppen om linux i allmänhet. Har man tålamodet till det så absolut.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vad menar du ? Ubuntu har också inkrementella uppdateringar inga problem att uppdatera mellen releases.

Nej Ubuntu har icke inkrementella uppdateringar. Tvärtom efter några år måste allt installeras om (även om det sker automatiskt om man har tur). Det slipper du om du kör Gentoo eller Arch.
Bara vid hårdvarubyte måste man undantagsvis installera om, men oftast inte ens då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Nej Ubuntu har icke inkrementella uppdateringar. Tvärtom efter några år måste allt installeras om (även om det sker automatiskt om man har tur). Det slipper du om du kör Gentoo eller Arch.
Bara vid hårdvarubyte måste man undantagsvis installera om, men oftast inte ens då.

sudo do-release-upgrade skickar dig till nästa release så jo.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

sudo do-release-upgrade skickar dig till nästa release så jo.

Som sagt. Detta icke-inkrementella riskfyllda steg slipper man om man kör gentoo eller arch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Som sagt. Detta icke-inkrementella riskfyllda steg slipper man om man kör gentoo eller arch.

Skickades från m.sweclockers.com

Du säger "installera om" men det gör du inte. Visst du uppdatera många paket osv samtidigt. Men en ominstallation är aboslut inte. Det är en inkremetell uppdatering om än en stor sådan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Som sagt. Detta icke-inkrementella riskfyllda steg slipper man om man kör gentoo eller arch.

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda do-release-upgrade gör är att byta repo och sen köra dist-upgrade. Så inte mer riskfyllt än annars.
Själv kan jag tycka det är skönt att göra en fräsch installation ibland så man blir av med massa gamla paket man har testat någon gång och annat skräp.

Permalänk
Medlem

Igår så har Canonical även uppdaterat sajten Ubuntu/download med 18.04.2
https://www.ubuntu.com/#download

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tramp:

Jag skrev posten från början för att folk ska veta hur det kan bli om det blir fel, det jag nämnde i söndags var också att jag tog på mig att förklara vad som hänt och beskrev också vad som hände!

Jag kan fortfarande inte se att den här tråden diskuterar vad som var fel med kärnan i fråga. Har inlägg raderats? Det jag kan läsa mig till själv är att kärnan verkar ha haft problem med ThunderBolt, eventuellt bara i kombination med docka/laptop-kombination av ett visst märke. Är det vad tråden handlar om?