AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyklonen:

Om man bestämmer sig för att göra en 12-kärnig, med sex kärnor per chiplet, så kan man ju använda chiplets med upp till två trasiga kärnor till såna. Så alla chiplets med en eller två trasiga kärnor kan då gå till 12-kärniga. Chiplets med tre eller fler fel kan gå till åttakärniga i första hand, och sen fyller man på med chiplets med färre fel om så krävs, och fysiskt inaktiverar oanvända kärnor.

Så föreställer jag mig att det går till.

Följer AMD vad de gjort sedan de egentligen slog sig in på servermarknaden för en väldans massa år tillbaka så kommer samma kretsar användas för Epyc, Ryzen Threadripper och "vanliga" Ryzen. Så de sorterar ut kretsarna typ som du beskriver, och där crème de la crème med minst defekter och lågt strömläckage går till servermarknaden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Klart de skulle kunna säga att ett moderkort med styrkrets i 500-serien krävs because reasons för en modell med 16 kärnor, men AMD har ändå lovat att Ryzen 3000-serien ska fungera med moderkort ur 400-serien och att deras partnertillverkare släpper BIOS/UEFI-uppdateringar för detta. Så oavsett teknikaliteter med specifika moderkort skulle och borde en sådan manöver följas av "intressanta" diskussioner.

Varje chiplet har 8 kärnor, så det kommer finnas 16 kärnor fysiskt närvarande med två chiplets. Det är så gott som säkert sett till hur Zen-arkitekturen med tillhörande CCX-kluster är uppbyggd. Det vore inte alls heller märkligt om en 12-kärnig modell har 4 kärnor avstängda. Det räcker med att kolla på alla flerkärniga processorer historiskt från Intel och AMD, eller för den delen grafikkort från AMD och Nvidia. Beräkningsenheter stängs av då det alltid finns defekta kretsar och/eller av marknadsmässiga skäl och segmentering. Det är ett okontroversiellt standardförfarande i halvledarindustrin.

När FX-9590 släpptes så var ju stödet ytterst begränsat, trotts teknisk sockelkompatibilitet, så jag tror inte folk skulle bli ledsna i ögat om en 16-kärnig modell av TDP-skäl endast får stöd på biffigare moderkort. Det är ju inte oprövad mark utan så har de gjort förr.

Ja, det är väl så att det rent fysiskt kommer finnas 8 kärnor per chiplet. Jag fick lite hjärnsläpp där

Jag hoppas ju i så fall att de väljer ut sådanna som faktiskt har 2 defekta kärnor, för det skulle skava lite om de bara var inaktiverade av marknadsmässiga skäl, som du säger, men det kan också få effekten att man kanske kan låsa upp dem via moddade UEFI-versioner eller rent av stöd från moderkortstillverkarna. Vill minnas att det fanns något som hete "core level up" på ASUS moderkort för AM3/+, så i teorin kanske det funkar, men om 12c är max så finns ju ingen högre modell att "låsa upp", så det vete katten hur det går.

Kan ju också bli så att de faktiskt sparar alla 8-kärniga till threadripper, så att de processorerna som har 6+6 kärnor på AM4 alltid har 2 defekta kärnor per chiplet och det är väl i så fall godtagbart tycker jag. Då har de ju ett bra sätt att "rädda" fler chip och kan få ner priserna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

När FX-9590 släpptes så var ju stödet ytterst begränsat, trotts teknisk sockelkompatibilitet, så jag tror inte folk skulle bli ledsna i ögat om en 16-kärnig modell av TDP-skäl endast får stöd på biffigare moderkort. Det är ju inte oprövad mark utan så har de gjort förr.

Ja, det är väl så att det rent fysiskt kommer finnas 8 kärnor per chiplet. Jag fick lite hjärnsläpp där

Jag hoppas ju i så fall att de väljer ut sådanna som faktiskt har 2 defekta kärnor, för det skulle skava lite om de bara var inaktiverade av marknadsmässiga skäl, som du säger, men det kan också få effekten att man kanske kan låsa upp dem via moddade UEFI-versioner eller rent av stöd från moderkortstillverkarna. Vill minnas att det fanns något som hete "core level up" på ASUS moderkort för AM3/+, så i teorin kanske det funkar, men om 12c är max så finns ju ingen högre modell att "låsa upp", så det vete katten hur det går.

Kan ju också bli så att de faktiskt sparar alla 8-kärniga till threadripper, så att de processorerna som har 6+6 kärnor på AM4 alltid har 2 defekta kärnor per chiplet och det är väl i så fall godtagbart tycker jag. Då har de ju ett bra sätt att "rädda" fler chip och kan få ner priserna

De har dock sagt Ryzen 3000-serien utan något direkt tolkningsutrymme.

Att fullt fungerande kretsar stympas är ingen spekulation, det har alltid skett och alla som verkar i branschen att tillverka kretsar av olika slag gör det. Det handlar inte om vad någon tycker eller känner utan är hur det fungerar.

AMD och Intel försöker givetvis alltid segmentera upp marknaden på ett sånt sätt att de använder alla producerade kretsar på ett optimalt sätt där de inte behöver slå av saker i onödan, men det sker oundvikligen hela tiden i takt med att de exempelvis måste skala upp tillgången av en viss modell med exempelvis färre kärnor. AMD Ryzen 5 1600(X) och 2600(X) är storsäljare och det är säkert en mycket hög andel av dessa som hade fungerat lika bra som åttakärniga processorer. Marknadsmässiga skäl, helt enkelt, och det är inte konstigt. Det stämmer att det är ett bra sätt att rädda kretsar, därför är det också någonting som alltid förekommit. I slutändan handlar allt det här om företag som ska tjäna pengar och de räknar säkert på vad som ger bäst avkastning.

Vi får se var det landar på lanseringsdagen! Personligen tycker jag det vore spännande om de höll på en 16-kärnig modell för sockel AM4 och inledde med 12 kärnor, för att sedan växla upp när Intel på något vis kontrar. Men det håller nog inte resten av världen med om.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

De har dock sagt Ryzen 3000-serien utan något direkt tolkningsutrymme.

Att fullt fungerande kretsar stympas är ingen spekulation, det har alltid skett och alla som verkar i branschen att tillverka kretsar av olika slag gör det. Det handlar inte om vad någon tycker eller känner utan är hur det fungerar.

AMD och Intel försöker givetvis alltid segmentera upp marknaden på ett sånt sätt att de använder alla producerade kretsar på ett optimalt sätt där de inte behöver slå av saker i onödan, men det sker oundvikligen hela tiden i takt med att de exempelvis måste skala upp tillgången av en viss modell med exempelvis färre kärnor. AMD Ryzen 5 1600(X) och 2600(X) är storsäljare och det är säkert en mycket hög andel av dessa som hade fungerat lika bra som åttakärniga processorer. Marknadsmässiga skäl, helt enkelt, och det är inte konstigt. Det stämmer att det är ett bra sätt att rädda kretsar, därför är det också någonting som alltid förekommit. I slutändan handlar allt det här om företag som ska tjäna pengar och de räknar säkert på vad som ger bäst avkastning.

Vi får se var det landar på lanseringsdagen! Personligen tycker jag det vore spännande om de höll på en 16-kärnig modell för sockel AM4 och inledde med 12 kärnor, för att sedan växla upp när Intel på något vis kontrar. Men det håller nog inte resten av världen med om.

Det kan möjligen bli så. AdoredTV's läcka pekade ju på det och även om det är hinkvis med salt som gäller så har han ju haft rätt förr.

En möjlighet skulle kunna vara att de kör 12 kärnor vid lanseringen, medans de binnar "guldchip" som klarar TDP genom att kunna fräsa på i högre frekvenser med lägre spänning än de andra, och det kan ju vara så att anledningen att de i så fall väntar är för att det tar tid att få fram tillräckligt många guldchip.

Sen kan det ju också vara så att de redan fixar det, men väntar av marknadsmässiga skäl för att ha något att konträ med som du säger, men ska det vara något men tillräckligt mycket oumpf! i så får det nog vara både 16 kärnor och höga frekvenser. visst, en 16-kärnig modell med lite lägre frekvenser har definitivt sin niche att fylla, men det blir ju inget som i så fall rår på Intel'f förmodade högre enkeltrådsprestanda.

Om de ens släpper en 16-kärnig så får vi väl utgå ifrån att den kan köras på alla moderkort, om de nu inte kör en fuling och kallar den för något annat än Ryzen 3XXX, för då kommer de ju undan det de sagt att "3000-serien skall funka på befintliga moderkort", men då lär folk som sagt bli lagom glada.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Ryzen 3700X är enligt rykten en R7 med 12 kärnor & Ryzen 3800X är en R9 med 16 kärnor enligt tidiga rykten.

12 Kärnor finns det redan bevis att det finns samples av och ryktas att 16 kärnor om den släpps kommer vid ett senare skede.

Ingen kan garantera att varken 12 kärnor eller 16 kärnor kommer funka på 400 Seriens moderkort men 8 kärnor kommer garanterat att göra det.

Tror också man har större chans med ett X470 med tanke på Vrm att klara 12 kärnor men ingen vet så här tidigt.

Skrivet av Icte:

Finns vissa X470 moderkort som har sämre VRM än motsvarande B450 moderkort, så man ska nog vara lite försiktig med valet oavsett om det är B450 eller X470.

Skrivet av Jacob:

Ska man tolka det som sagts bokstavligt blir hela Ryzen 3000-serien kompatibel med alla moderkort baserade på styrkretsar i 400-serien (B450 och X470). Det lämnar dock inga garantier för att det verkligen gäller alla modeller, företag har gång på gång tidigare visat att man på kreativa sätt kan friskriva sig såna utfästelser. I just det här fallet har löftet getts så tätt inpå lanseringen så det känns troligt att det faktiskt gäller.

Gällande fler kärnor är det så gott som bekräftat av ingen mindre än AMD:s VD. Som @Ozzed skriver är det ännu oklart hur många, men med en till "chiplet" kommer det finnas 16 fysiska kärnor i en färdig processorkapsel. Däremot kan AMD välja att bara aktivera 12 stycken (6 på varje chiplet) för strömförbrukning och TDP inte ska skena iväg bortom vad dagens moderkort i 400-serien designats för (enligt de krav AMD själva satte inför lanseringen av Ryzen 2000-serien).

TL;DR kompatibilitet och fler kärnor än 8 är bekräftat, hur många fler återstår att se!

Säg nu att man är på gång att köpa en mATX-bräda för att ha en ryzen 5 1600 i tills ryzen 3 kommer. Vad borde man då kika efter för att ha störst chans att kortet kommer funka med ryzen 3? Såklart ingen som kan svara definitvt, men finns det några varianter med bra strömförsörjning som inte kostar skjortan?

Permalänk

@AtlasPatlas: Det viktigaste är att du i sådana fall köper ett moderkort med riktigt fet strömförsörjning.

EDIT: Tyvärr är det ingen som vet exakt hur mycket som kan tänkas behövas. Deras 8 kärniga de demonstrerade på CES hade ett delta TDP på 65W, därav bör förhoppningsvis alla 8 kärniga varianter fungera på B/X470-moderkorten som finns.

Ska du vara så säker som möjligt att 12c/16c också fungerar behöver du tyvärr punga ut en hel del (runt 2-3k).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OM man behöver en dator nu och inte kan vänta är det nog bättre att köpa ett tokbilligt moderkort till en R5 1600, och spara pengar till att köpa ett rejält X570-kort när det är dags. Hellre än att hoppas att nuvarande kort skall fungera optimalt.

Typ 768Kr:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4892911

Korten med bra strömförsörjning börjar runt 2000Kr, var en del erbjudanden nedåt 1500Kr under Black Friday och Mellandagsreorna men nu är priserna normala.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de ens släpper en 16-kärnig så får vi väl utgå ifrån att den kan köras på alla moderkort, om de nu inte kör en fuling och kallar den för något annat än Ryzen 3XXX, för då kommer de ju undan det de sagt att "3000-serien skall funka på befintliga moderkort", men då lär folk som sagt bli lagom glada.

Det kanske blir en Threadripper av dem, med stöd för TR4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om man bestämmer sig för att göra en 12-kärnig, med sex kärnor per chiplet, så kan man ju använda chiplets med upp till två trasiga kärnor till såna. Så alla chiplets med en eller två trasiga kärnor kan då gå till 12-kärniga. Chiplets med tre eller fler fel kan gå till åttakärniga i första hand, och sen fyller man på med chiplets med färre fel om så krävs, och fysiskt inaktiverar oanvända kärnor.

Så föreställer jag mig att det går till.

Jag är på din sida här! Jag tror de släpper en 3700 med högre frekvens än 3600:an och 8 vs 6 kärnor. Sen limmar de ihop det här på lite kreativa vis vilket gör att vi kan få se ganska olika klockprestanda beroende på om det är 6+6 kärnor eller 8+4 i den specifika 3800:an.
Däremot trodde jag det va olika storlekar på 6 och 8-kärniga chiplets så att det bara fick plats två 6:or på en processor. Men finns det plats för två kan de ju släppa 16-kärniga, dock tror jag de är för nära TR så de kommer inte göra det.
Men det är mina små spekulationer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Jag är på din sida här! Jag tror de släpper en 3700 med högre frekvens än 3600:an och 8 vs 6 kärnor. Sen limmar de ihop det här på lite kreativa vis vilket gör att vi kan få se ganska olika klockprestanda beroende på om det är 6+6 kärnor eller 8+4 i den specifika 3800:an.
Däremot trodde jag det va olika storlekar på 6 och 8-kärniga chiplets så att det bara fick plats två 6:or på en processor. Men finns det plats för två kan de ju släppa 16-kärniga, dock tror jag de är för nära TR så de kommer inte göra det.
Men det är mina små spekulationer!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag undrar jag. Tror inte att de släpper processorer med olika kombinationer av kärnor, i alla fall inte om det påverkar prestandan. Samtidigt får man väl hoppas att processen inte är så dålig att nästan varenda chiplet har trasiga kärnor, och att det är väldigt sällsynt med fler än en trasig per chiplet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Vad är senaste angående lanseringsdatum för de nya Ryzen 7 & 9?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Vad är senaste angående lanseringsdatum för de nya Ryzen 7 & 9?

Till våren kan vi få reda på mer, troligtvis tillkännages och eventuellt även lansera flertalet modeller men R9 kan få en senare lansering vid sommaren eller efter sommaren med threadripper. Allt kan ändras beroende på hur pass bra tillverkningen på 7nm blir samt om zen2 arkitekturen behöver samplas om eller inte.

Håll ögonen öppna för kommande adoredtv videor om du vill ha bra analyser och senaste rykten.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, det blir intressant vilken väg de väljer att gå.

Om vi ponerar att det kommer släppas en 16-kärnig modell med högre TDP så skulle de ju kunna säga att "Man måste ha 500-chipset eftersom det är högre krav på strömförsörjningen.

Men, det är i så fall ett argument fullt med hål då det finns en hel del X*70, och kanske även en del X*50-kort som har VRM som räcker och blir över. Jag har själv ett Crosshair VII, och det är gott för 600A, så att jag skulle vara hänvisad till ett nytt moderkort "av strömbudgetskäl" skulle kännas lökigt, och det blir snårigt för AMD att få ihop argumentationen.

Så jag tror mer på att de i så fall väntar tills AM4+, eller vad den nu kan tänkas heta kommer, med PCI-E 5 och DDR5 och allt vad det blir.

Men å andra sidan så blir det ju en smula märkligt att 12c-modellerna "egentligen" har 16 kärnor i så fall. Men vi får väl se. Det lär ju om inte annat visa sig när Der8auer eller någon annan polerar ner en chiplet så att man kan se vad som döljer sig därunder.

Har föregångaren till ditt kort och CH6 skall klara 320 A vill jag starkt minnas. Räcker och blir över utan problem för kommande processorer upp till 12 kärnor. Ditt kort strömmässigt fixar 16 kärnor utan minsta problem. Du kan typ svetsa med ditt mammakort

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Vad är senaste angående lanseringsdatum för de nya Ryzen 7 & 9?

Ryzen 7 är sagt till mitten av året.

Slutet av Maj eller början av Juni är mest troligt.

Ryzen 9 ryktas att komma vid ett senare tillfälle så gissar slutet av Augusti eller början av September men gissar
att TDP kommer kliva upp en del så för mig som har MiniItx chassi har jag redan räknat bort denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Computex är då jag räknar med att dom Lanserar Ryzen 3 med massa Moderkort och lär märkas om några läckor kommer före och hur dessa stämmer eller ej.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har föregångaren till ditt kort och CH6 skall klara 320 A vill jag starkt minnas. Räcker och blir över utan problem för kommande processorer upp till 12 kärnor. Ditt kort strömmässigt fixar 16 kärnor utan minsta problem. Du kan typ svetsa med ditt mammakort

Ditt klarar 480A

VRM är 60A per fas, varav 8 är till Vcore och 4 är till SoC. Skillnaden på Crosshair VII är att det är 10+2, (eller egentligen 5+2 med en doubler emellan), så det blir 600A till Vcore, för de begrep väl tillslut att om moderkortet inte har videoutgång så behöver inte SoC så mycket kräm. Fortfarande sjukt med 120A till SoC men det är väl billigare att använda samma komponenter till Vcore och SoC antagligen.

Så även ditt kort med sina 480A klarar allt man kastar på den, och det bör ju även klara lättare svetsjobb

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ditt klarar 480A

VRM är 60A per fas, varav 8 är till Vcore och 4 är till SoC. Skillnaden på Crosshair VII är att det är 10+2, (eller egentligen 5+2 med en doubler emellan), så det blir 600A till Vcore, för de begrep väl tillslut att om moderkortet inte har videoutgång så behöver inte SoC så mycket kräm. Fortfarande sjukt med 120A till SoC men det är väl billigare att använda samma komponenter till Vcore och SoC antagligen.

Så även ditt kort med sina 480A klarar allt man kastar på den, och det bör ju även klara lättare svetsjobb

Å-fasen var det så mkt.
Ännu bättre mao

Tack för info.

Ha ha, ja jag får ta tunnmetallen så får du svetsa tjocka godsen

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av AtlasPatlas:

Säg nu att man är på gång att köpa en mATX-bräda för att ha en ryzen 5 1600 i tills ryzen 3 kommer. Vad borde man då kika efter för att ha störst chans att kortet kommer funka med ryzen 3? Såklart ingen som kan svara definitvt, men finns det några varianter med bra strömförsörjning som inte kostar skjortan?

Konkret ska alla moderkort med styrkretsarna B450 och X470 fungera med Ryzen 3000-serien. Det är AMD som satt en specifikation för sin plattform och i det ingår vad ett moderkortet ska kunna leverera till processorn. Så det enkla svaret är att alla ska fungera.

Det som det spekuleras kring är om detta även garanterar stöd för en processor som går upp till 16 kärnor, som beroende på klockfrekvenser bör höja kraven rätt rejält mot en processor med 8 eller 12 kärnor. Det är samtidigt inte alls orimligt att farhågorna är obefogade och att det fungerar alldeles utmärkt på alla moderkort i 400-serien.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Konkret ska alla moderkort med styrkretsarna B450 och X470 fungera med Ryzen 3000-serien. Det är AMD som satt en specifikation för sin plattform och i det ingår vad ett moderkortet ska kunna leverera till processorn. Så det enkla svaret är att alla ska fungera.

Det som det spekuleras kring är om detta även garanterar stöd för en processor som går upp till 16 kärnor, som beroende på klockfrekvenser bör höja kraven rätt rejält mot en processor med 8 eller 12 kärnor. Det är samtidigt inte alls orimligt att farhågorna är obefogade och att det fungerar alldeles utmärkt på alla moderkort i 400-serien.

Jag som mest är intresserad av 8-12 kärnor beroende på Pris/prestanda och hur varma dom blir för vill kyla det i mitt Ghost S1 chassi skulle redan nu kunna köpa ett B450 + 2600X under tiden och sedan byta ut proppen ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Jonas79:

Jag som mest är intresserad av 8-12 kärnor beroende på Pris/prestanda och hur varma dom blir för vill kyla det i mitt Ghost S1 chassi skulle redan nu kunna köpa ett B450 + 2600X under tiden och sedan byta ut proppen ?

Det är svårt att säga, men utan att lova något eller ge dig en direkt rekommendation känns det rimligt att en 8-kärnig ligger på runt samma nivå som 2600X sett till effekt och värmeutveckling.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Utgår man från vega 7 så skulle man kunna ana att ryzen 3000 kommer att nå 4,8GHz sedan tvivlar jag på att lägsta basfrekvensen kommer öka med mer än max 200Mhz. Men troligast 100Mhz

https://i.reddit.com/r/Amd/comments/apig6z/ryzen_3000_clock_s...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Utgår man från vega 7 så skulle man kunna ana att ryzen 3000 kommer att nå 4,8GHz sedan tvivlar jag på att lägsta basfrekvensen kommer öka med mer än max 200Mhz. Men troligast 100Mhz
http://forumbilder.se/I4FCQ/senaste-infon.png
https://i.reddit.com/r/Amd/comments/apig6z/ryzen_3000_clock_s...

Men som Sweclockers säger också i sin recension av Vega 7 att detta känns som en test produktion av 7 nm för dom räknade med mycket tätare krets och mer energi effektiv.

Ganska smart med tanke på Ryzen 3000 serien och Navi är det dom räknar med ska bli volym produkter medans Vega 7 är mer inriktad mot produktion och företagsmarknaden där den ska överglänsa allt i sin prisklass.

Amd är duktiga att trycka på denna punkten när jag såg ett youtube klipp om deras grafikkort och i spel ska den vinna och förlora titlar beroende på speltitel och upplösning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Utgår man från vega 7 så skulle man kunna ana att ryzen 3000 kommer att nå 4,8GHz sedan tvivlar jag på att lägsta basfrekvensen kommer öka med mer än max 200Mhz. Men troligast 100Mhz
http://forumbilder.se/I4FCQ/senaste-infon.png
https://i.reddit.com/r/Amd/comments/apig6z/ryzen_3000_clock_s...

Det skall man nog inte utgå ifrån eftersom fler och fler källor pekar mot att Radeon VII var lite av ett testskott. De fina grejerna kommer med Zen2 när noden mognat så naturligtvis kommer det bli bättre.

Sen, även om det vore sant så får vi inte glömma att det viktigaste med Zen2 inte är högre klockfrekvenser utan kraftigt förbättrad IPC (om man utgår från deras egen presentation av Rome), så det blir lite att jämföra äpplen och päron.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vad tror ni chanserna är att 3700x slår 9700k i ren spelprestanda, eller åtminstone kommer några procent under?

Eftersom swec inte har prestandaindex för CPUer satte jag ihop mitt egna på endast spel utifrån deras siffror, och där ligger 2700x på 77 om 9700k är 100. Om vi antar att klockfrekvensen höjs från 4,35 till 5 Ghz, så borde det i runda slängar ge 77 * (5 / 4,35 = 1,15) = 86 i prestanda. För att nå 100 så behövs 77 * 1,15 * 1,13 = 100, alltså 13 procent högre IPC.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Vad tror ni chanserna är att 3700x slår 9700k i ren spelprestanda, eller åtminstone kommer några procent under?

Eftersom swec inte har prestandaindex för CPUer satte jag ihop mitt egna på endast spel utifrån deras siffror, och där ligger 2700x på 77 om 9700k är 100. Om vi antar att klockfrekvensen höjs från 4,35 till 5 Ghz, så borde det i runda slängar ge 77 * (5 / 4,35 = 1,15) = 86 i prestanda. För att nå 100 så behövs 77 * 1,15 * 1,13 = 100, alltså 13 procent högre IPC.

Test sample från Amd ZEN 2 med 8 kärnor med okänd klockfrekvens prestera lika bra som i9 9900K säger enligt mig ganska mycket.

Slutgiltiga klockfrekvenser är alltid bättre men betyder iallafalla samma IPC som i9 9900K.

3700x enligt rykten är 12 Core/24 Trådar så denna borde prestera bättre en i9 9900K.

Men innan testen kommit är allt speulationer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Test sample från Amd ZEN 2 med 8 kärnor med okänd klockfrekvens prestera lika bra som i9 9900K säger enligt mig ganska mycket.

Slutgiltiga klockfrekvenser är alltid bättre men betyder iallafalla samma IPC som i9 9900K.

3700x enligt rykten är 12 Core/24 Trådar så denna borde prestera bättre en i9 9900K.

Men innan testen kommit är allt speulationer.

I Cinebench bör tilläggas. Vi vet inget om spel än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

I Cinebench bör tilläggas. Vi vet inget om spel än.

Amd har dock visat att dom presterar bättre i 1440P eller 2160P både på Cpu och Gpu.

Entusiaster använder detta idag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Amd har dock visat att dom presterar bättre i 1440P eller 2160P både på Cpu och Gpu.

I vilka tester då?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

I vilka tester då?

Jämför bara senaste Radeon 7 kolla 1080P vs 2160P i DX12 är enorm skillnad i spel med denna Gpu.

AMD gillar högre upplösning

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jämför bara senaste Radeon 7 kolla 1080P vs 2160P i DX12 är enorm skillnad i spel med denna Gpu.

Hur många spelar i DX11 jämfört med DX12?

Varför är skillnaden så stor?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.