Spotify kan nu radera gratiskonton med annonsblockerare utan förvarning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi pratar ju om barn och de betalar inget. Dessutom har det inte lagts på skatten förrän nu.

Men är inte det som var poängen.

Varför betala när man kan få något gratis? Det slår ju t ex tidningarna rätt hårt nu när deras tidigare hemsidor var gratis men nu har de paywalls som få vill pröjsa för eftersom det var gratis tidigare.

Även betaltidningar är gratis på caféer, bibliotek, fikarummet på jobbet o.s.v. Tidningar har alltid lästs av fler än den som köpt tidningen och inkomsterna kommer från annonser. Med de priser de tar för att komma in bakom betalväggen så kan de inte ta bort annonser, samtidigt stryps tillgången så att "upplagan" inte läses av fler än den med kontot och då försvinner läsarna (blir i praktiken omöjligt att länka artiklarna, så folk kommer länka till någon annan som tar upp samma sak alternativt piratkopiera artikeln utan annonserna givetvis) och därav reklamintäkterna... Du kan inte betala för något du aldrig blir exponerad för och inte vet att du har någon användning av, därför inte betalväggar fungerar när det gäller nyheter. Problemet är dock bredare än så, de som har stora upplagor får inget betalt för reklamplatserna längre och det är därför branschen skär ner så jävligt, betalväggarna förvärrar bara problemet.

Freemium-tjänsterna har reklamfria abonnemang – det är en del av modellen – det har inte dagstidningar för ingen skulle lägga kanske en tusenlapp i månaden på att stödja SvD o.s.v. och ingen har ens försökt gå den vägen. Låtar på Spotify kan du givetvis länka och dela oavsett om den som öppnar länken betalar för Spotify eller inte, den som betalar slipper annonser och är förmodligen redan inloggad, den som inte betalar får annonser. Med en tidningsartikel bakom en betalvägg så kan du inte länka och sprida innehållet eftersom de flesta inte är prenumeranter (och de som är det kommer inte orka logga in), och deras huvudintäktskälla har inte längre några läsare att visa annonserna för, det är inget annat än att de valt att begå självmord. Inget som har med betalningsvilja att göra heller, för det är ju inte läsarna som betalar för (huvuddelen av) tidningen! Spotifys problem med reklamblockerande användare är också väldigt litet just för att de har en annan modell och huvuddelen av intäkterna kommer direkt från användarna. Anledningen med gratistjänsten är att sänka trösklarna och att marknadsföra sig själva, inte för att visa och spela upp reklam, det är kommersiella radiokanaler som skulle ha ett problem som liknar tidningarnas istället. Lever du på reklam kan du inte riktigt erbjuda samma tjänst utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Edit: ersättningarna ser såklart olika ut för olka artister. Själv får jag ca 27 öre per stream, vilket kan låta lite men tittar man på de stora artisterna som har miljoner streams i månaden så ser man snabbt att det blir fett med pengar. Artisterna svälter inte ihjäl och spotify och liknande är guld för oss, så ingen jävel ska komma och gnälla.

Om vi utgår från att du skulle vara ett genomsnitt på Spotify så betyder det alltså att om man streamar en timme om dagen så går Spotify back?

9900 öre per månad abonnemang / 27 öre per stream ersättning = 366,67 streamar per månad / 30 dagar = 12,22 streamar per dag * 3,5 minut genomsnittlängd per låt = 42,8 minuter stream per dag.

Vet du om samma ersättningsnivå gäller även från reklamfinansierade användare? I så fall skulle jag faktiskt överväga att skaffa ett gratiskonto som står och spelar dygnet runt utan något ljud bara för att ge dig och andra musikskapare klirr i kassan.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har Spotify nån form av utjämningsmekanism i ersättningsmodellen så att det ska finnas nån rimlig anledning för små rättighetsinnehavare att gå med. Om det hade varit 1 öre per stream skulle det nog kosta mer än det smakar om man bara blir lyssnad på några tusen gånger. Men med 27 öre så gör det i alla fall lite. För en jätteartist med många miljoner lyssningar ger även en ganska låg ersättningsnivå mycket pengar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gissningsvis har Spotify nån form av utjämningsmekanism i ersättningsmodellen så att det ska finnas nån rimlig anledning för små rättighetsinnehavare att gå med. Om det hade varit 1 öre per stream skulle det nog kosta mer än det smakar om man bara blir lyssnad på några tusen gånger. Men med 27 öre så gör det i alla fall lite. För en jätteartist med många miljoner lyssningar ger även en ganska låg ersättningsnivå mycket pengar.

Är ju avtalen med upphovsrättsorganisationerna som styr ersättningen i slutändan. Sen skiljer det säkert också via vem man delar med sig av musiken till Spotify via, din distributör eller ditt förlag kommer ju ta en avgift också.

Permalänk

Så himla skumt resonemang; jag ska ha gratis, utan reklam. Intäkter, det får nån annan än jag generera..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Dom borde ge en förvarning innan. Det kan ju hända att det finns folk som glömt att avinstallera en annonsblockerare.

Ha ha.. eller hur!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

Dom borde ge en förvarning innan. Det kan ju hända att det finns folk som glömt att avinstallera en annonsblockerare.

Måste väl vara ganska specifika annonsblockerare för spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Själv så stör jag mig inte på annonserna då de är såpass få av dem plus att dem inte är så långa så folk kan gott lyssna på dem.

Nu var det väldigt länge sedan jag hade obetald spotify, men jag håller med att det då var väldigt modest nivå och inget att bråka om i jämförelse med tex. våra reklam-radiokanaler på FM-bandet idag. Det är så illa att jag närmast avsiktligt undviker dessa och lyssnar på våra rikskanaler istället i tex. bilen...

Permalänk
Medlem

Bye bye Spotify,,,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bye bye Spotify,,,

Du har inte tänkt på att dom tjänar på att du slutar använda det isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lol? Folk "skämdes" ju knappast när det var MP3 från torrents som var guldstandarden heller så varför skulle de "skämmas" för att blockera annonser. Jag har själv min musik på Spotify och tycker ersättningen per stream är helt rimlig. Har ingen aning om hur många av mina lyssnare som kör adblock men säkert en del. Om alla slutade köra adblock så skulle ersättningsnivåerna gå från "rimliga" till "fy fan så gött", visst, det hade gett mer cash kanske men varför ska man gå runt och vara arg på folk som tycker ens musik är bra? Skit samma om de vill betala eller ej tycker jag Om man tycker man tjänar för dåligt så får man väl byta jobb som alla andra?

Ja varför ska jag gå omkring och vara arg för att jag inte får lön när jag jobbar på mitt jobb.
Chefen gillar vad jag gör! Och dom kunder jag hjälper som servicetekniker är jätteglada för det jag gör för dom.
Varför jag jag vara arg för jag jobbar gratis!!! Du har helt rätt!

Jag ska säga till min chef att jag inte behöver ha någon lön längre

Inte för att vara elak men ditt sätt att resonera är verkligen helt idiotiskt.
Att en artist lägger ner massa tid på att gå utbildningar inom musik/sång/instrument som måste betalas via studielån är inte bara det ett argument att personen vill ha lön för sitt arbete?
Och en artist/skapare/producent/musiker som lägger ner massa tid, ofta mer än 40 timmar i veckan på att skapa musiken, träna för musiken etc inte ska få betalt för sitt jobb är något som dom bara ska vara glada för? För folk gillar ju deras musik, det räcker för dom tror du?

Jag älskar mitt jobb jag har, jag älskar uppskattningen kunderna visar när jag hjälper dom. Men inte fan skulle jag hjälpa dom gratis. Varför i hela världen skulle jag vilja det????

Och varför ska musiker byta jobb för att andra STJÄL deras musik? Resonerar du samma med mitt jobb också?
Om jag hjälper våra kunder men bara 50% betalar efter sig, ska JAG då byta jobb för våra kunder skiter i att betala för våra tjänster????

Nä, fy fan för sådant tänkande. Vill du inte betala för musiken du lyssnar på så får du fasiken mig skita i det. Det är ingen rättighet att lyssna på musik. Samma som det inte är en rättighet att våra kunder får hjälp av mig.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

@Knashatt

Ska ni diskutera så får ni nog båda två lov att vara rimliga någonstans. Ingen kommer få mer pengar för att 1 % av Spotifys användare sparkas ut från plattformen, Spotify kommer ju tjäna en mindre summa på att inte betala ut royalties för vad dessa lyssnade på och för bandbredden/trafiken de tog, artisterna kommer få lite mindre. 1 % "fusk" är inte mycket svinn och det finns säkert större problem för Spotify längre fram. Stölder och snatterier i din mataffär är större än andelen som använder Spotify utan att betala genom att exponeras för reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Knashatt

Ska ni diskutera så får ni nog båda två lov att vara rimliga någonstans. Ingen kommer få mer pengar för att 1 % av Spotifys användare sparkas ut från plattformen, Spotify kommer ju tjäna en mindre summa på att inte betala ut royalties för vad dessa lyssnade på och för bandbredden/trafiken de tog, artisterna kommer få lite mindre. 1 % "fusk" är inte mycket svinn och det finns säkert större problem för Spotify längre fram. Stölder och snatterier i din mataffär är större än andelen som använder Spotify utan att betala genom att exponeras för reklamen.

Jag vet att det är en ytterst liten del av alla som använder Spotifys gratisvariant som blockar reklamen.
Och du har helt rätt i det du säger. Men jag svarade enbart på Ozzeds snack om att man som artist inta ska bry sig och vara arg för att folk inte vill betala för deras musik. Dom ska vara glada att folk lyssnar på dom...

Alltså, mitt inlägg är en känga till den typ av folk som inte fattat att en musiker, producent etc lägger ner en väldigt massa tid och energi för sin musik. Och att ha den mentaliteten att musiker, producenter etc kan byta jobb för att dom inte får betalt (för att folk inte betalar för dig) är jävligt egoistiskt tänkande.

Det handlar om mentaliteten, vill du ha en tjänst av någon som har tjänsten som yrke så får du betala för det. Så enkelt är det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

@Knashatt: Som tur är handlar det som sagt inte om 50 %, så man måste någonstans sätta det i sammanhang och relevans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Ja varför ska jag gå omkring och vara arg för att jag inte får lön när jag jobbar på mitt jobb.
Chefen gillar vad jag gör! Och dom kunder jag hjälper som servicetekniker är jätteglada för det jag gör för dom.
Varför jag jag vara arg för jag jobbar gratis!!! Du har helt rätt!

Jag ska säga till min chef att jag inte behöver ha någon lön längre

Inte för att vara elak men ditt sätt att resonera är verkligen helt idiotiskt.
Att en artist lägger ner massa tid på att gå utbildningar inom musik/sång/instrument som måste betalas via studielån är inte bara det ett argument att personen vill ha lön för sitt arbete?
Och en artist/skapare/producent/musiker som lägger ner massa tid, ofta mer än 40 timmar i veckan på att skapa musiken, träna för musiken etc inte ska få betalt för sitt jobb är något som dom bara ska vara glada för? För folk gillar ju deras musik, det räcker för dom tror du?

Jag älskar mitt jobb jag har, jag älskar uppskattningen kunderna visar när jag hjälper dom. Men inte fan skulle jag hjälpa dom gratis. Varför i hela världen skulle jag vilja det????

Och varför ska musiker byta jobb för att andra STJÄL deras musik? Resonerar du samma med mitt jobb också?
Om jag hjälper våra kunder men bara 50% betalar efter sig, ska JAG då byta jobb för våra kunder skiter i att betala för våra tjänster????

Nä, fy fan för sådant tänkande. Vill du inte betala för musiken du lyssnar på så får du fasiken mig skita i det. Det är ingen rättighet att lyssna på musik. Samma som det inte är en rättighet att våra kunder får hjälp av mig.

Man kan inte argumentera för att man skall få ersättning för tiden man lagt ner i konstnärliga yrken. Det funkar inte så.

Om du lagt ner år av utbildning och dragit på sig studieskulder och allt vad det är, så har du inte per automatik rätt till mer betalt än någon snorunge som gjort en slinga i FL-stuido på 5 minuter som denne lyckats göra viral och får miljoner streams på.

Inom konstnärliga yrken så har helt enkelt tiden och pengarna man investerat absolut ingen inverkan på hur mycket ersättning man får, utan det handlar helt enkelt om hur många som gillar musuken.

Jag har själv min musik på Spotify och har fått in långt mycket mer pengar än jag investerat. Jag har ingen utbildning inom musik och heller inga studieskulder. Tycker du då alltså att de som har utbildning och som plöjt ner massa pengar i musiken har mer rätt till ersättning än mig?

Om jag jobbar 80h per vecka med att gräva en grop och fylla igen den igen, och har investerat i svindyra grävmaskiner, arbetskläder osv så finns ju knappast någon rimlighet i att jag ska ha betalt för det, för jag utför ju då arbete som ingen vill betala för, så argumentet att man har utbildning, studieskulder osv har helt enkelt ingen bäring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@anon42512: Jo men alla kanske inte har hunnit läsa nyheten om att de blockar. Tänkte mest så.

Själv "gillar" jag reklamen till en viss del, det blir typ som att lyssna på radio. Skulle önska det var max ett reklamavbrott i timmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Spotify... det var längesen jag använde det, någon gång när det fortfarande bara fanns i Sverige och några andra länder. Skaffade Google Play Music abonnemang och tycker att det är bättre, finns mer musik som jag lyssnar på, kan ladda upp 40000(?) egna låtar i deras moln. Nu på senare dar har man även fått en youtube music prenumeration i priset. De ska väl gå över till youtube music helt men skönt med båda tjänsterna, tycker de är lite olika musik som kommer fram när man väljr "din mix".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå slutklämmen i artikeln:
"Nämnvärt är att gratisversionen är en förlustaffär för Spotify, då användare som går över till att betala inte inbringar vinst förrän efter tolv månader i snitt."
Vad menas? Gratisversionen är en förlustaffär för att betalande prenumeranter inte genererar en vinst?

Skrivet av techdude57:

... Problemet är bara att man istället borde ha en lyssningsbaserad prenumeration så att du bara förbrukar tid när du är aktiv...

Exakt! Så lite som jag lyssnar på musik skulle 100kr/mån motsvara flera tior per lyssnad låt.
Kanske betala 100kr/mån för att få tillgång till de kommunala biblioteken, med tanke på hur stor kunskapsbas man får tillgång till?

Skrivet av Mizzarrogh:

Att man "måste" ha en massa störande reklam för att gå med vinst är rent skitsnack, det finns idag gott om andra metoder att dra in pengar än en massa förbannade pay subscriptions eller idiotreklam...

Visst. Installera övervakningsprogram på användarens hårdvara, logga allt som sker och sälj informationen till högstbjudande!
Jag skulle inte gå med på den typen av betalning för tjänster jag använder.

Skrivet av cyklonen:

Jag skulle hellre se en betalmodell där jag har ett konto knutet till mig, som jag använder för att få tillgång till sidor och sajter med betalvägg, ...
Säg t ex att jag, som bor i Göteborg, vill läsa en artikel i Katrineholms-Kuriren. ...

Skrivet av Baxtex:

Well, Bonnier äger väl snart varenda tidning så är väl inte omöjligt att det kommer ett Bonnier konto med tillgång till allt.

Intressant exempel. Mittmedia har redan den här funktionen. Som prenumerant på en av deras tidningar har jag tillgång till betalmaterialet i nätupplagan av alla deras (tiotal) publikationer.
Mittmedia verkar dessutom vara på väg att bli uppköpta av just Bonniers...

Permalänk
Medlem

Inte använt tjänsten på länge, har dom börjat använda faktisk reklam för andra saker eller är det fortfarande bara skithöga svinjobbiga ljud och musik om artister på deras egen tjänst? Det kändes inte riktigt som att dom hade reklam som drog in intäkter för att få lyssna gratis utan snarare att man borde köpa premium annars så skulle dom ta mig fan blåsa öronen av dig.

I huvudsak så ska dom såklart få göra vad dom vill med ens konto om man aktivt kringgår deras system för att slippa betala för kakan men ändå behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Visst. Installera övervakningsprogram på användarens hårdvara, logga allt som sker och sälj informationen till högstbjudande!
Jag skulle inte gå med på den typen av betalning för tjänster jag använder.

Inte direkt on-topic men använder du Windows 10? Om du gör det, är du då inte övertygad om hur pass mycket som faktiskt samlas in och säljs om ditt användande av Microsoft? Jag är inte så värst påläst men att ge bort Windows 10 gratis i ett år skvallrar om alternativa metoder för tjäna pengar och då ligger även insamling av användardata nära till hands med extra tanke på vad man "måste" tillåta systemet att samla in.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tja, vem var det som uppfostrade barnen då?

Vi lever just nu i en marknad där vi överöses med gratis saker. Gratis tidningar (Metro), gratis nyheter (SVT), gratis musik (Youtube), gratis spel (F2P, Fortnite, etc), gratis appar (På mobilen och datorn) osv. Finns väl säkert någon forskning som visar på att folk tenderar att spendera mer pengar när man har en initial gratisversion. Dessutom är Sverige det land är arbete beskattas allra hårdast vilket skickar lite signaler att det är dumt att arbeta för mycket.

SVT är inte gratis (licens/skatt) och nej Sverige är inte det land som beskattar arbete hårdast.

Jag har själv haft Spotify premium i ganska många år och tycker det fungerar bra. För datorn och mobilen
finns det ju möjlighet att ladda ner spellistorna lokalt. Därmed slipper man ju problemet med att slösa på sitt mobila bredband.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

RIP Spotify.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Bra!

Ut ned snyltarna utan förvarning. Nu för tiden finns det ingen ursäkt att inte betala för sin musik antingen genom pengar eller reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan inte argumentera för att man skall få ersättning för tiden man lagt ner i konstnärliga yrken. Det funkar inte så.

Om du lagt ner år av utbildning och dragit på sig studieskulder och allt vad det är, så har du inte per automatik rätt till mer betalt än någon snorunge som gjort en slinga i FL-stuido på 5 minuter som denne lyckats göra viral och får miljoner streams på.

Inom konstnärliga yrken så har helt enkelt tiden och pengarna man investerat absolut ingen inverkan på hur mycket ersättning man får, utan det handlar helt enkelt om hur många som gillar musuken.

Jag har själv min musik på Spotify och har fått in långt mycket mer pengar än jag investerat. Jag har ingen utbildning inom musik och heller inga studieskulder. Tycker du då alltså att de som har utbildning och som plöjt ner massa pengar i musiken har mer rätt till ersättning än mig?

Om jag jobbar 80h per vecka med att gräva en grop och fylla igen den igen, och har investerat i svindyra grävmaskiner, arbetskläder osv så finns ju knappast någon rimlighet i att jag ska ha betalt för det, för jag utför ju då arbete som ingen vill betala för, så argumentet att man har utbildning, studieskulder osv har helt enkelt ingen bäring.

Nej, visst har man inte rätt till att få betalt bara för att investerat sin tid och pengar i något. Detta är inte unikt för konstnärliga yrken, utan gäller egentligen alla, så som entreprenörer, egenföretagere, etc. Inte ens den med studieskulder från en universitetsutbildning kan ju bara kräva att få en viss ersättning för sin nedlagda tid. Det är ju bara den med ett anställningsavtal som garanterar en viss inkomst för en viss arbetat tid som kan åtnjuta sig dessa garantier.

Däremot så bör väl den som har skapat något äga rätten att själv bestämma över hur, var och till vilket pris produkten/tjänsten ska saluföras? Precis som att en egenföretagare som gräver gropar har rätt att begära betalning för att gräva en grop, så bör ju en musiker ha rätt att kräva betalning av den som vill tillgodose sig dennes verk. Varför skulle det helt plötsligt vara fritt att tillgodose sig detta verk bäst man vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, visst har man inte rätt till att få betalt bara för att investerat sin tid och pengar i något. Detta är inte unikt för konstnärliga yrken, utan gäller egentligen alla, så som entreprenörer, egenföretagere, etc. Inte ens den med studieskulder från en universitetsutbildning kan ju bara kräva att få en viss ersättning för sin nedlagda tid. Det är ju bara den med ett anställningsavtal som garanterar en viss inkomst för en viss arbetat tid som kan åtnjuta sig dessa garantier.

Däremot så bör väl den som har skapat något äga rätten att själv bestämma över hur, var och till vilket pris produkten/tjänsten ska saluföras? Precis som att en egenföretagare som gräver gropar har rätt att begära betalning för att gräva en grop, så bör ju en musiker ha rätt att kräva betalning av den som vill tillgodose sig dennes verk. Varför skulle det helt plötsligt vara fritt att tillgodose sig detta verk bäst man vill?

Det handlar ju om att det går. Minns någon lökig reklam från Universal på bio där de pratade om piratkopiering, med slogan "You wouldn't copy a car", jo, för fan, det skulle folk visst göra om det gick men nu går det inte. Men när det gäller "intellektuell egendom" så går det ju allderles utmärkt, och är man då sådan att man känner sig kränkt, tampad på, ledsen i ögat, osv om folk kopierar istället för att betala, och inte är nöjd med ersättningen man får så kaaaaanske man ska välja ett annat yrke? Att sitta med armarna i kors som en surkärring och prata om "moraliskt förfall" och allt vad de nu pratar om, de som intr hängt med, är ju knappast något de lär tjäna mer pengar på.

Sen, visst, jag kan förstå att det kan ligga i människans psyke att skylla sina egna misslyckanden på andra, och sysslar man med konstnärliga yrken så är ju "piratkopiering" nära till hands att skylla på. Men är det ärligt, är det rätt? Är det konstruktivt? Jag tycker inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av albin.wik:

Inte mer än rätt, antingen betalar man för tjänsten eller så får man stå ut med annonser.

Precis! Kul o hitta nån som höll med mig direkt i början

Skrivet av tumvanten:

Ja tvinga oss att se på reklam.
Spotify kommer nog tjäna på detta. not.

Kmart de kommer. Mycket mer än om de INTE sände reklam.

Skrivet av crew seven:

Varför tror så många att allting ska vara gratis?

Generation Gratis 😀

Skrivet av tumvanten:

Tycker de har tillräckligt med pengar att de kan skippa såna här saker.
Vad är det som säger att ett företag ska tjäna miljarder i vinst?
Räckte inte miljonerna?

När en vinsttak sätts för företagen så kommer nog miljön och andra problemområden att lösa sig.
Innan dess händer inget.

Hur fan tänkte du nu??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det handlar ju om att det går. Minns någon lökig reklam från Universal på bio där de pratade om piratkopiering, med slogan "You wouldn't copy a car", jo, för fan, det skulle folk visst göra om det gick men nu går det inte. Men när det gäller "intellektuell egendom" så går det ju allderles utmärkt, och är man då sådan att man känner sig kränkt, tampad på, ledsen i ögat, osv om folk kopierar istället för att betala, och inte är nöjd med ersättningen man får så kaaaaanske man ska välja ett annat yrke? Att sitta med armarna i kors som en surkärring och prata om "moraliskt förfall" och allt vad de nu pratar om, de som intr hängt med, är ju knappast något de lär tjäna mer pengar på.

Sen, visst, jag kan förstå att det kan ligga i människans psyke att skylla sina egna misslyckanden på andra, och sysslar man med konstnärliga yrken så är ju "piratkopiering" nära till hands att skylla på. Men är det ärligt, är det rätt? Är det konstruktivt? Jag tycker inte det.

Folk kopierar visst bilar, se alla kopior av klassiska bilkarosser som de gör i glasfiber. Replikabilar är en växande bransch. I reservdelsbranschen har du hur mycket pirat som helst, men skyddet där är ju bara så länge patenten och eventuellt mönsterskydd gäller – vilket är mycket kortare tid än hur länge upphovsrätten är giltig. Visst de flesta kopierar inte bildelar på egen hand, men det finns givetvis de som även gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Folk kopierar visst bilar, se alla kopior av klassiska bilkarosser som de gör i glasfiber. Replikabilar är en växande bransch. I reservdelsbranschen har du hur mycket pirat som helst, men skyddet där är ju bara så länge patenten och eventuellt mönsterskydd gäller – vilket är mycket kortare tid än hur länge upphovsrätten är giltig. Visst de flesta kopierar inte bildelar på egen hand, men det finns givetvis de som även gör detta.

Mm... Där har du en annan viktig anledning till att jag tycker att kulturarbetare inte skall gnälla. Vi har rätt att dra in deg på våra verk 70 år efter vår död. Ingen annan yrkesgrupp kan passivt sitta och håva in pengar på saker de gjorde för jättelängesedan, så det är faktiskt extremt soft och jag tycker det gnälls allderles för mycket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Framförallt tror jag också folk är betydligt mer benägna att köpa "bootleg" bildelar än musikalbum och videofilmer För f*n de flesta filmer kommer ner på 25 kr eller lägre så småning om och för det mest ganska snart, så det finns inte riktigt något ekonomiskt incitament att köpa bootleg eller ens tanka ner filmen. Hade allt handlat om att folk inte är beredda att betala hade varken strömningstjänsterna för video eller musik slagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Om vi utgår från att du skulle vara ett genomsnitt på Spotify så betyder det alltså att om man streamar en timme om dagen så går Spotify back?

9900 öre per månad abonnemang / 27 öre per stream ersättning = 366,67 streamar per månad / 30 dagar = 12,22 streamar per dag * 3,5 minut genomsnittlängd per låt = 42,8 minuter stream per dag.

Vet du om samma ersättningsnivå gäller även från reklamfinansierade användare? I så fall skulle jag faktiskt överväga att skaffa ett gratiskonto som står och spelar dygnet runt utan något ljud bara för att ge dig och andra musikskapare klirr i kassan.

Såhär ser fördelningen ut. Spotify tar 30%, så skivbolag, aggregatörer(torer?) eller vad det nu kan vara får alltså 70%. Jag har CDBaby så jag får 91% av de 70% som de får.

Det jag räknade på är genomsnittet av vad jag fått senaste månaden (per stream). Tittar jag i min rapport så kan jag se att det varierar från $0,0089607702 till $0,0000004748, alltså ungefär mellan 0.004 öre till 83 öre per stream. Så det varierar kraftigt. Olika länder har ju olika reklampriser, och olika premiumpriser, relativt dollarn. Men snittet för december låg på 37 öre per stream.

Sen är det inte så att spotify har som primärt mål att själva bolaget skall gå plus, utan det ägs ju till stor del av skivbolagen, och de är ju mer måna om att dra in pengar till sig själva (och förhoppningsvis sina artister) än att spotify ska gå plus.

Ursäkta sent svar. Jag missade ditt inlägg bland citaten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.