Ny mobil, stort batteri, ren Android, rekommendationer? (2-4k)

Permalänk
Medlem

Ny mobil, stort batteri, ren Android, rekommendationer? (2-4k)

Hejsan!

Som rubriken lyder så är jag så småningom i svängarna att skaffa en ny telefon.
För tillfället har jag en OnePlus 3T som jag egentligen inte skulle vilja byta ut, men batteritiden är för dålig för mig (batteriet har jag bytit ut).

Har tittat på bland andra Asus Zenphone Max Pro M2, Cubot Power och Xiaomi Mi Max 3, den sistnämnda gillar jag inte så värst mycket pga. MIUI.

Batterimässigt skulle telefonen gärna få ha 5000mAh+.

Prestandan tror jag inte behöver nå upp till OP3T'ans Snapdragon 821, kör hellre på en SoC i Snapdragon 600- serien som är energisnålare.

Prio no. 1 är helt enkelt batteritid, hör på musik/podcasts via Spotify 10-12 timmar om dagen i jobbet, skolan och hemma. Och med kombinationen av 3400mAh o SD 821 så räcker inte batteriet hela dagen.

Vad har ni för rekommendationer, är inte varkendera rädd för tunga telefoner eller Kina- telefoner

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

@lintto1: Använd prisjakt.

Moto E4+ eller E5+ verkar leva upp till kraven och har AFAIK ganska vanilla Android. Vet inte hur Motorola är med uppdateringssupport dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

@lintto1: Använd prisjakt.

Moto E4+ eller E5+ verkar leva upp till kraven och har AFAIK ganska vanilla Android. Vet inte hur Motorola är med uppdateringssupport dock

Tack för svaret! Jag har nog tittat på dessa förr, men ett annat "krav" för mig är nog en 1080p upplösning, inget lägre, inget högre.

Om jag nu en gång skall ha en stor skärm (vilket många batterijättar har) så vill jag ha en upplösning som gör att jag kan använda skärmytan effektivt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

@lintto1: Skulle återigen rekommendera att använda prisjakt och sätta specificerade krav, mycket smidig sida för att hitta rätt produkter. I ditt fall så verkar endast Asus ha mobiler som lever upp till dina krav (exklusive kinesiska non-brands). Förutom ZenFone Max Pro M2 som du nämnde så hade jag kollat på ZenFone Zoom S. Till skillnad från M2:an så har den OLED-skärm, USB Type-C och är både tunnare och lättare. Nackdelen är att det är en lite äldre modell (2017 vs. 2018) och vet inte hur länge Asus supportar med OS-uppdateringar. Performance-mässigt borde det inte vara stor skillnad mellan M2 och Zoom S.

Permalänk
Medlem

Xiaomi MI A2 Lite kanske kan vara nåt. Den kör ren Android och har hyfsat batteri (4000mAh)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu svarar jag egentligen inte på frågan, men eftersom du säger att du egentligen inte vill byta ut den och att det bara är batteriet du inte är nöjd med, har du kollat om det finns batteriskal som passar till den? Det borde ju vara både en billigare och bättre lösning då du som sagt annars verkar nöjd med mobilen

Permalänk
Medlem

Om du köper en telefon med säg 1440p-upplösning borde du kunna sänka upplösningen i inställningarna.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

Nya Moto G7 Power kanske kan vara något, lågupplöst dock. Annars kan du titta på Moto Z-serien med en batterimodd. Jag hade men Moto Z2 innan och var rätt nöjd, moddarna är lite kul men de som faktiskt var användbara var just batteripaketen, och möjligtvis högtalaren.

Annars, om du kan klara dig med lite klenare batteri, så tycker jag Google Pixel (1) är ett väldigt bra val just nu. Man brukar få en med 128GB för 2500 när det är lite rea. Grym kamera och helt rent android. Inte helt ny modell dock.

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Jag har faktiskt sökt efter batteriskal och det verkar finnas en enda tillverkare av dem för OP3T: https://zerolemon.com/products/7500mah-battery-case-for-onepl...: Problemet med detta skal är att telefonen blir typ 20mm tjock med det och att det sticker ut en "tapp" vid laddningsporten.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

@snajk: Ska titta på Moto Z!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

@pålis: Tack för tipset! Ska se på Prisjakt och på Zoom

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

alltså Huawei P20 Pro 128 GB, kanske inte den "renaste" mobilen men jäkligt mycket mobil för pengarna o grymt bra batteri tid. Ständigt kampanjer på denna mobil så borde gå att få den under 4k

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen aning på rak arm om denna telefon stöder alla svenska band, troligtvis inte. Men det kan vara värt att hålla koll på om den skulle bli tillgänglig här i Europa. Ulefone Power 5 med sitt hiskeliga 13.000mah! batteri.
Aldrig sett nåt liknande, den väger in på anständiga 330 gram, och med tanke på att många telefoner väger runt säg 160-180g eller liknande (tror Galaxy Note 9 ligger precis över 200g) så är inte detta långt ifrån dubbla vikten. Så ingenting för tunna byxor utan livrem helt enkelt! Men har du överseende med det och kolla upp banden som stöds innan, så kan detta vara en vinnare.
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...
https://www.youtube.com/watch?v=3aADeK-bSMU&t=499s

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Kollade på denna video, läste lite om telefonen, men bestämde mig för att avstå från den pga. andras recensioner.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Beställde en Cubot Power

Efter mycket funderande/ forskande så beställde jag en Cubit Power från GearBest (https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_1830588.html?wid=1101...).

Det är första gången jag beställer en "Kinatelefon" men enligt flera på nätet så fungerar GearBest bra att beställa från.

Telefonen blev att kosta endast 198 euro med frakt (och detta är med "expressfrakt"), ifall man skulle ha beställt den från en Nordisk importör så skulle den ha kostat nästan 300 euro. Använde mig av PayPal ifall det skulle bli nåt strul.

Ska bli intressant att se hur denna telefon är i verkligheten, kan lägga upp lite bilder och tankar om den när den anländer!

Tack så mycket för all hjälp!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

@Bruce Wayne: Kollade på denna video, läste lite om telefonen, men bestämde mig för att avstå från den pga. andras recensioner.

Ja nej jag har inte läst några recensioner på den, men batteriet sticker ju onekligen ut från resten.
Vad är det folk har klagat på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Efter mycket funderande/ forskande så beställde jag en Cubit Power från GearBest (https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_1830588.html?wid=1101...).

Det är första gången jag beställer en "Kinatelefon" men enligt flera på nätet så fungerar GearBest bra att beställa från.

Telefonen blev att kosta endast 198 euro med frakt (och detta är med "expressfrakt"), ifall man skulle ha beställt den från en Nordisk importör så skulle den ha kostat nästan 300 euro. Använde mig av PayPal ifall det skulle bli nåt strul.

Ska bli intressant att se hur denna telefon är i verkligheten, kan lägga upp lite bilder och tankar om den när den anländer!

Tack så mycket för all hjälp!

Med tanke på att du måste betala 25% moms på totalpriset (inkl. frakt) plus hanteringsavgifter så finns ju risken att du får liknande slutpris som hos en nordisk importör. Såg iaf inte att den fanns att köpa via ett EU-warehouse i gearbest-länken. Hoppas du blir nöjd med telefonen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja nej jag har inte läst några recensioner på den, men batteriet sticker ju onekligen ut från resten.
Vad är det folk har klagat på?

Skickades från m.sweclockers.com

Som med många kinatelefoner så är det ju supporten och kvalitetskontrollen som är det som ofta falerar. Cubot Power har däremot support för Google Treble vilket i teorin skulle leda till snabbare mjukvaruuppdateringar.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Med tanke på att du måste betala 25% moms på totalpriset (inkl. frakt) plus hanteringsavgifter så finns ju risken att du får liknande slutpris som hos en nordisk importör. Såg iaf inte att den fanns att köpa via ett EU-warehouse i gearbest-länken. Hoppas du blir nöjd med telefonen iaf

Det tänkte jag inte ens på, men vi får se! Hur som helst blir det en förmånlig telefon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Skulle du längta efter ännu mer batteritid finns ju:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Liten Recension

Fick hem min Cubot Power här för några dagar sen. Jag behövde inte tulla på den eftersom telefonen skickades från ett av GearBest's Polska lager så slutpriset blev 198€ (mycket förmånligt).
Jag tänkte att jag kunde presentera några plus och minus med denna telefon och bifoga några skärmdumpar där man ser interfacet och batteritiden.

+ Extremt bra batteritid (6000mAh) igår satt jag och passade en CNC hela dagen och fick säkert 7 timmar skärmtid sammanlagt (detta med Spotify i bakgrunden, bluetooth påslagen och konstant 4G-dataanvänding.

+ Stor och tydlig skärm, DPI går att ändra till vad man vill i Developer Options (480 är min preferens). Skärmen är nästan lika ljus som den på min OnePlus 3T, färgerna och betraktningsvinklarna är bra och upplösningen på 1080P räcker gott och väl.

+ Telefonen är kvick och pga. telefonens 6GB RAM- minne så hålls Appar länge i minnet.

+ 128GB lagring och MicroSD- port (använder endast 16GB, men lagring skadar ju aldrig.)

+ "Högtalaren" (earpiece?) som man använder när man ringer samtal kan man få MYCKET ljud ur! För första gången på flera år hör jag (som iofs. är halvdöv) vad personen i andra änden säger!

+ Support verkar finnas för finska (och säkert svenska) 4G- band, har inte haft några problem med täckningen på så vis.

+ Ren Android 8.1 utgåva med endast 1-2 appar installerade av tillverkaren Cubot; en batterihanterare och en uppdateringsapp. Denna telefon har även stöd för Project Treble så uppdateringar ska vara lättare att få i framtiden.

- Telefonens konstruktion känns lite utdaterad (tänk Samsung Galaxy S3/4) med sidor och baksida i plast. Byggkvalitén är inte dålig utan bara annorlunda, har själv alltid skyddsskal på mina telefoner så materialet spelar ingen roll för mig.

- Kameran är ganska dålig i dåliga ljusförhållanden och acceptabel i goda ljusförhållanden, en tydlig nedgradering från min OnePlus 3T.
Detta visste jag dock redan när jag beställde telefonen, jag fotograferar endast mina projekt och saker jag ska minnas, är ingen hobbyfotograf; så denna kamera duger gott och väl för mig.

- Högtalaren är lite av plåtburkskvalité, acceptabel på låga och mellanhöga nivåer för tal. Burkig på höga volymnivåer (speciellt när man spelar musik). Högtalaren är annars mycket högljudd, ringsingnaler och alarm hörs väl.

I det stora hela är detta den perfekta telefonen för mig; lång batteritid, god samtalskvalité, lågt pris, ren android och mycket RAM!

(OBS: I bilden av hemskärmen så har Nova Launcher använts)
Länk till IMGUR album, fungerade av nån anledning inte att länka bilderna direkt

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk

Har själv en Asus zenfone max pro m2 , är helt okej lur för pengarna finns alltid bättre men det va batteritiden jag ville ha och en dags tung användning va inga problem.
Går nog klämma ut 2 dagar vid normalt bruk .
Relativt snabb i menyerna inga lagg men fördröjningar finns såklart när man öppnar appar som inte lagt sig i raminnet .
Men är nöjd över den hade innan en iPhone xS , men den ligger på hyllan nu och Asus:en är den jag spenderar mina vardagar med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)