Problem med "hela" datorn efter överclocking

Permalänk

Problem med "hela" datorn efter överclocking

Hej, Jag fick för mig att testa överklocka min processor lite mer från 4.1ghz till 4.5ghz. Allt gick typ okej tills att det började kännas som att något var fel. Min performance i spel som jag tidigare inte haft jättestora problem var helt plötsligt ostabila. Testade höja vcoren etc och märkte ingen skillnad. Startade R6: Siege Terrorist Hunt för att kika hur FPSn såg ut, vilket var ganska mycket värre än vad jag minns, och efter jag stängt ner spelet så började min externa hårddisk låta och sluta fungera för stunden. Det gjorde så att alla ikoner för hårddiskarna i utforskaren var helt blanka och så fort jag klickade på någon så slutade den svara. Försökte då starta om datorn men den vägrade, så startade om den manuellt. Passade på att sänka klockningen från 4.5ghz till 4.3ghz samt sänka vcoren lite. Datorn startade som vanligt, ända skillnaden var att när jag försökte öppna något i den externa hårddisken så stod det "Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts blah blah". Märkte också att ett program, MegaSync, krashade hela tiden. Tänkte "shit vad ska jag göra nu då?" så då valde jag att återställa BIOS till default settings, vilket iaf fixade det problemet.

Startade datorn igen, nu med stock klockhastighet etc och gick direkt och testade hur stabilt ett spel var. Det var mycket stabilare då och kan till och med ha haft mer FPS än innan, 3.6ghz jämfört med 4.3-4.5ghz. Så det var skönt att datorn inte helt skitit ner sig. Sedan sa det *poff* och så kom den vita overlayen upp på bägge skärmarna och en liten ruta poppade upp när jag försökte klicka nånstans. I rutan stod det ungefär "Microsoft Windows. Det här programmet svarar inte just nu, testa vänta..." spelade ingen roll vilken av knapparna jag klickade på, då inget hände. Testade logga ur från användaren men kom bara till en svart skärm. Måste påpeka att Discord fungerade, då jag pratade med en polare. Startade om datorn igen och märkte att Windows laddningen, eller vad det nu är, tog väldigt mycket längre tid än vanligt. När datorn väl startade igen så testade jag lite av de sakerna som fick den att kacka ihop, men än så länge har det inte hänt igen. Har skrivit och frågat i 2 olika Discord servrar och ingen verkar vilja hjälpa mig för stunden. Så då tänkte jag att jag kunde gå in här första gången på väldigt länge och fråga. Känns konstigt ifall orsaken till allt det här bara var att jag försökte överklocka lite grann. Har säkert glömt att nämna något, får ta det som det kommer. Lite om de delar jag har i dator. Juste nån gång under alla omstartningar så återställdes(?) en massa inställningar för t.ex. Steam och ShareX. Vet inte vad det beror på heller.

GTX 1070, i5 3570k, 2 SSDs, 1 HDD, 1 Extern, 8GB 1600Mhz RAM och Asus P8Z77-V LX.

Börjar få smått panik att datorn min kommer kollapsa innan jag hinner köpa nya saker. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Låter ev som hårddisk-strul iom överklockningen, ökade du multipliern eller baseclock (BCLK)?
Det senare kan ge oväntade konsekvenser för olika komponenter om utanför väl testade gränser.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi: Ändrade multipliern. Märkte dock att efter jag överklockade första gången efter att jag uppdaterade BIOS så hade BCLKn ändras från 100 till 102. Visste att den hade varit 100 så sänkte den till det igen.