Någon som har testat Acer ED347CKR (ED7)?

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Acer ED347CKR (ED7)?

Hej. Priset på denna modellen är sjukt bra om man tänker att den är 100hz ultrawide med låg respons. Tyvärr finns det ingen info förutom få korta recensioner från Ebay. Så finns det någon som har denna modellen och vad tycker ni om den? Åtminstone hade varit bra att få veta modellen på själva panelen så man kan se till vilka andra modeller den används.

https://www.komplett.se/product/1097855/gaming/gamingskarmar/...

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag kollade på den under black friday men hittade inget då heller, det jag hittade dock är att den har ett väligt högt pris i Sverige jämfört med vad Acer säljer den för i andra länder.
https://www.acer.com/ac/en/US/content/model/UM.CE7AA.001

Edit: priset dom har nu borde kunna vara liknande det som den borde säljas för.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@muut: Aa, jag har också märkt att pris skillnad sticker ut lite. Dock så man kan man säga det om nästan alla skärmar, för någon anledning så kostar alla skärmar 2-3 tusen mer i Sverige jämfört med Tyskland eller Storbritannien - t.ex lägsta pris på X34p i UK är 8,8, medan i Sverige startar den från 10.8.

Det jag tänkte om ED7 - den ser väldigt minimalistiskt ut, så kanske Acern har sparat tillverkningskostnaden på utseendet istället för panelen. Självklart tror jag inte att den är av lik kvalité med den som sitter i Z35, men om den har inte mycket av BLB, eftersläpp och betraktningsvinklarna är ''OK'' så hade jag köpt den utan att tveka.

Synd att det inte finns fler ultrawide kampanjer. Du, jag antar att du använder en 3440p? Jag tänkte fråga - går det att skala ned UW till 1440x2560 utan att bilder rasar i kvalité? Jag sitter på en 1070 just nu så om jag ska ta en UW så hade det varit bra att använda 1440/2560 undertiden. Jag väntar för att se på hur bra dem nya AMD kort kommer vara och då byter jag ut min 1070 mot 2070 eller en av nya AMD kort om dem lever upp till hype-spekulationer som pågår.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

@Tjeck: Som du säger så skiljer priserna mycket på alla skärmar, jag tycker dock att det är lite galet stt det går att privatimportera Acer-skärmen billigare från USA än vad komplett tar i standard pris.

Jag själv kör ingen 3440p,, har varit ute efter en länge dock men har inte kommit till ett köp ännu, tycker skärmarna i sig är väldigt trevliga men har svårt att motivera priset för dom som anses bra. Sitter med på ett 1070 så har också kollat på 2560x1440 men har inte blivit något köp där heller ännu.
Vet inte hur det är med att skala ner UW till 2560 men kan tänka mig att vissa skärmar inte tycker om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker nog beställa den här skärmen från Komplett då jag fick presentkort där i julklapp. Har varit sugen på ultrawide ett tag men har tyckt att priserna varit för höga.

Kör idag med ett GTX 1070 och planerar att gå över till AMD någon gång i framtiden.

Edit: skärm beställd! 😊

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: Hör av dig när du har fått den Så länge den inte har grova nackdelar av låg kvalite VA så ser den verkligen intressant ut - lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

@220volt: Hör av dig när du har fått den Så länge den inte har grova nackdelar av låg kvalite VA så ser den verkligen intressant ut - lycka till!

Japp, återkommer i tråden när jag fått den och hunnit testa ordentligt. Fick kollinummer igår men Postnord verkade inte ha hämtat upp den ännu, förhoppningsvis får jag den innan helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått skärmen och hunnit använda den en stund.

Detta är första gången jag använder en skärm med 3440x1440 upplösning och jag gillar verkligen formatet, lite ovant såklart dock. Stativet till skärmen är väldigt stabilt och går att höja/sänka, vrida åt sidan och tilta, dock hade jag önskat att det gick att sänka skärmen något mer.

Jag har inte upptäckt några felaktiga pixlar och inte heller någon backlight bleed att tala om. Har kalibrerat den med min X-rite i1display pro och bilden är väldigt trevlig.

Angående ghosting och smearing så var det inget jag reagerade på när jag spelade en match i BF 5 förut, men det har heller aldrig varit något jag reagerat på med andra va-paneler heller.

Jag kan verkligen rekommendera den här skärmen! Speciellt för priset den finns för nu! Själv gav jag bara 290kr då jag hade presentkort hos Komplett

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@muut: @220volt:

Tänkte bara skriva en uppdate. Det sluta med att jag köpte BenQ 3501R istället för Acer ED7 och jag är super nöjd. Egentligen så hade jag alldrig tänkt på att ha Benq, då jag jag alltid haft för mig att BenQ har fastnat i början av 2000-talet med dess TN paneler för CS och andra fps spel. Men när denna modellen gick på salu bestämde jag att kolla upp vad är det för panel den använder och det visade sig att den har identiskt panel med Omen X35 som är en av dem bästa UW 100hz VA paneler på marknad idag - speciellt efter X35 lyckades få bort freeze effekten som skedde varannan 20e sekund.

Jag fick skärmen på fredag men satte på den nyligen så jag har inte testad allting än, men hit tills det är den bästa skärmen jag har haft (dock har inte haft så många skärmar än). Men jämfört för med Acer XF270hu så har den INGEN backligt bleed och jämfört med Samsung CHG70 lyder den av ingen pixel inversion. Jag skulle nog inte betala 8.7 för den, då det finns Acer X34P och LG 34GK950-F för några tusen lappar mer. Men för 6.5 kan jag knappt klaga på något.

Jag använder skärmen i 16:9 format just nu pga att min nuvarande bord är inte gjort för sådan skärm. Man känner sig lite förtryckt när man har en 35 tum skärm 50-60cm framför sig, skulle gärna ha 20-30cm extra innan jag börjar använda den i 21:9. Får byta ut bordet snart.

Om jag skulle beskriva det positiva så kan man säga att den är inte bäst på något men bra på allt. Finns två små fläckar av VA glow, men trots jag är väldigt känslig till sådant är fläckarna är knappt synliga även på helt svart skärm med 100% brightness. Jag länkar ett par foto, men jag har har bara mobil kamera så det ser överdrivet ut. I verklighet så syns det knappt. Finns lite ghosting på tester, men syns inte i dem spel jag spelar eller när man surfar. På tester från webben är responstid inte lika bra som hos t.ex Eizo FS2735, Asus 279q eller andra high-end IPS paneler, men jag tycker att den är tillräckligt bra att man inte märker den.

Några av få negativa saker:
- Med Nvidia kort så finns det frameskip på 100hz, så man bör köra på 96hz eller 98hz. Men läste att problemet försvinner med AMD GPU.

- Man får inte klassiskt DP port kabel, utan någon oanvändbar DP to DP-mini. Det finns HDMI, men hade varit bäst om man fick med DP port också.

- HDR är värdelös, men jag tror inte det finns bra HDR skärmar förutom dem galna 4k modeller för 20+ lax.

Vet ej om jag kan rekommendera den, men den är minst värd att titta på.

Bilder

Ha det!

Permalänk
Medlem

@Tjeck:
Kul läsning!

Angående Acer EB7 som jag nu haft i ca två veckor har jag börjat irritera mig på vissa saker. Framförallt är det de usla betraktningsvinklarna (typisk va-panel) men den här är klart bland de sämre jag sett. Det skiftar en hel del ute i kanterna och speciellt längst ner på skärmen, kör jag dark-mode på Youtube så är skärmen nertill mycket ljusare och från mitten och hela vägen upp nästan kolsvart. Detta skiftar en aning beroende på i vilken vinkel jag har mot skärmen och det är inte backlight bleed eller glow det beror på utan mest troligt betraktningsvinkeln, det syns främst på mörka nyanser.

Jag tror man bör välja en skärm med IPS-panel när det gäller ultrawide om man nu är känslig med det jag skrev. Men andra va-modeller kanske är betydligt bättre än den här, jag har en relativt billig Samsung 49" välvd 4K tv och den är betydligt mer homogen och inte alls lika dålig i vinkel.

Den här kommer att gå i retur till Komplett! Tråkigt då jag gillade formatet och modellerna med IPS-panel ligger något över min budget.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@220volt: Aa, betraktningsvinklar är nog problem hos alla VA paneler av sådan storlek. Den BenQ börjar också förlora färg samt så börjar man märka silvrig VA glow tydligt om man kollar från mer än 30 graders vinkel. IPS är bättre alternativ för UW om man har tillräckligt med ljus i rummet för att neutralisera BLB och IPS glow. Betraktningsvinklar är på en annan nivå och man får nästan ingen ghosting alls. Har dock aldrig sätt en 100hz+ IPS panel billigare än 9.5 tusen och då var det dem äldre paneler som t.ex x34a eller pg348q.

@Harddrive Dyrt. För +/- det här priset kan man lika bra kolla på IPS UW's.

Ps: ska nu bara vänta på nyheter från CES. Kommer det nya kort tills sommar så behåller jag gärna den här skärmen, annars får jag tyvärr också skicka den tillbaka. Då min 1070 lätt som Boeing 737 när jag körde spel i 3440x1440 ett par timmar, jag tror man ska ha minst 1080 nivå om inte mer för den här upplösning.

Pps...: bra nyheter från CES förresten. Nvidia äntligen accepterade freesync, så länge bara på 12 modeller men det kommer fler snart. Så i alla fal något roligt kommer hända efter tveksam RTX generation.

Permalänk
Medlem

@Tjeck: Hur är den sämre än Acern som du länkade till samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Tjeck: Hur är den sämre än Acern som du länkade till samma pris?

När jag länkade den så var den på salu för 6 hos komplett och 5.7 hos inet. Samt jag vet inte om du märkte min sista post pga jag radigerade den. Men snart man kommer inte behöva betala extra överhuvudtaget för g-sync alternativ, då mister Hoang annoncerade idag att Nvidia ska också köra freesync

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om syncen på den här funkar med Nvidia kort? (Pascal/turing då alltså)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Är denna skärm 100hz native eller måste man överklocka från 60hz? Inga återförsäljare verkar veta och acers egen sida säger typ både och 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Är denna skärm 100hz native eller måste man överklocka från 60hz? Inga återförsäljare verkar veta och acers egen sida säger typ både och 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Den kör 100Hz direkt ur kartong om man ansluter med DP-kabel. Jag provade att överklocka min men det blev frame skipping redan vid 101Hz

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Den kör 100Hz direkt ur kartong om man ansluter med DP-kabel. Jag provade att överklocka min men det blev frame skipping redan vid 101Hz

Ok det var goda nyheter. Men den är alltså stabil vid 100hz då?. Hur är skärmen i övrigt? Nöjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Ok det var goda nyheter. Men den är alltså stabil vid 100hz då?. Hur är skärmen i övrigt? Nöjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den är stabil vid 100Hz. Du kan läsa mitt omdöme om skärmen några inlägg högre upp i tråden, jag returnerade iaf den efter ca 2 veckor.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Ja den är stabil vid 100Hz. Du kan läsa mitt omdöme om skärmen några inlägg högre upp i tråden, jag returnerade iaf den efter ca 2 veckor.

Ja jag ser. Var det alltså dåliga betraktningsvinklar även om man satt rakt framför skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Ja jag ser. Var det alltså dåliga betraktningsvinklar även om man satt rakt framför skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom skärmen är såpass stor så ser man skiftningar beroende på vart man tittar på skärmen även om man sitter perfekt framför den. Det kanske inte är något man stör sig på i spel eller film, men när man surfar eller gör annat så blir det ganska tydligt.

Bör väl tillägga att jag är ganska petig, ibland för petig för mitt eget bästa 😛

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Eftersom skärmen är såpass stor så ser man skiftningar beroende på vart man tittar på skärmen även om man sitter perfekt framför den. Det kanske inte är något man stör sig på i spel eller film, men när man surfar eller gör annat så blir det ganska tydligt.

Bör väl tillägga att jag är ganska petig, ibland för petig för mitt eget bästa 😛

Ok Jag beställde den nu iaf, jag har en ips sedan innan men den är inte på något sätt premium så jag ger denna VA ett försök.
Uppdaterar tråden med recension senare i veckan om den hinner komma.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Ok Jag beställde den nu iaf, jag har en ips sedan innan men den är inte på något sätt premium så jag ger denna VA ett försök.
Uppdaterar tråden med recension senare i veckan om den hinner komma.

Hoppas du blir nöjd med skärmen och jag ser fram emot att läsa vad du tycker om den 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Returnerade en sån här skärm. För mycket backlight bleed och för dålig svärta tyckte jag.

Permalänk
Medlem

Min recension av ACER ed347ckr

Mitt första intryck efter att ha haft skärmen i en dag ungefär:

Blev positivt överraskad, bra bild, bra svärta, ingen ghosting och 100hz native med display port.
Gillar att den är clean i designen och inte ser ut som ett rymdskepp.
Nu till det konstiga, som @220volt tidigare skrev så märkte jag av en skiftning i färger eller svärta (jag kan inte riktigt sätta fingret på vilket av dom det är) när jag sitter mitt framför skärmen och har mörka scener i film eller bara en svart bakgrund då känns övre delen mörkare än den nedre. Dock tycker jag att betraktningsvinklarna är svinbra, ställer jag mig på sidan så får hela skärmen perfekt bild och jämna färger men sätter jag mig mitt framför igen så blir dom mörka delarna av bilden/spelet väldigt mörka.

Resultatet av detta blev att jag kalibrerade och ställde in skärmen så jag fick perfekt bild när jag sitter rakt framför och spelar och jag får leva med att bilden blir lite ljusare då jag lägger mig i soffan bredvid och tittar på film. Det känns som att detta inte skett om skärmen var platt.

Jag tycker allt som allt att skärmen verkar väldigt bra, speciellt för det priset, freesync intervall på 48-100fps var riktigt nice i spel. Jag är jättenöjd.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Inaktiv

@220volt:
Om du syfta på Windows 10 nedre (Taskbar) statusfältet så kan "Denna inte vara helt svart"
[Den här färgen stöds ej] enl windows. går bara att välja ett ljus svart-statusfält.
(Var själv inne för ett tag sen då jag märkte statusfältet nedre var ljusare)

osjyst om du dömer ut en skärm PGA Windows begränsning

Eventuellt att jag kan ha tolkat din bedömning fel.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144883:

@220volt:
Om du syfta på Windows 10 nedre (Taskbar) statusfältet så kan "Denna inte vara helt svart"
[Den här färgen stöds ej] enl windows. går bara att välja ett ljus svart-statusfält.
(Var själv inne för ett tag sen då jag märkte statusfältet nedre var ljusare)

osjyst om du dömer ut en skärm PGA Windows begränsning

Eventuellt att jag kan ha tolkat din bedömning fel.

Mvh

Närå det är jag fullt medveten om. Det var nedre halvan från mitten som var märkbart ljusare än mitten och upptill.

Jag mätte gamman med X-Rite i1display Pro och värdet var 2.2 i mitten men längre ner så blev det lägre.

Väldigt märkbart vid Youtube dark mode och andra mörka gråa nyanser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Ni som har denna skärmen, har ni kunnat testa om skärmen är G-sync kompatibel? Sugen på köp, tror inte att jag kommer störa mig på betraktnings-vinklarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Heeedmalm: Beställde en nyss efter att ha forskat lite, massa positiva recensioner på newegg där de nämner att adaptive sync funkar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laffe:

@Heeedmalm: Beställde en nyss efter att ha forskat lite, massa positiva recensioner på newegg där de nämner att adaptive sync funkar

Har haft min nu i ca 1 vecka är väldigt nöjd men kan hålla med @220volt gällande bildkvaliten men jag är tillräckligt nöjd med tanken på priset. Flytter på väldigt bra i 100hz

Skickades från m.sweclockers.com