Bioware: "Vi är inte färdiga med Mass Effect"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SollieFoto:

Är nog ensam i världen med att känna så, men jag hade riktigt kul med Andromeda. Spelade igenom hela.
Inte bäst i serien, men fick lite mer skit än det egentligen förtjänade.

Samma här, spelade det iofs ett år efter släpp så den var ju hårt patchad.

Bara rörelserna under striderna gjorde så mycket för spelet, ME 1-3 känns otroligt stelt efter det spelet.

Sen att storyn inte vann några TV-spels Oscars är en annan femma men helt värdelös var den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Samma här, spelade det iofs ett år efter släpp så den var ju hårt patchad.

Bara rörelserna under striderna gjorde så mycket för spelet, ME 1-3 känns otroligt stelt efter det spelet.

Sen att storyn inte vann några TV-spels Oscars är en annan femma men helt värdelös var den inte.

Spelet hade helt klart bra moment. Striderna var helt klart mycket bättre och månen som man körde runt på var riktigt häftig. Men efter själva testperioden av spelet så var det ju bara en upprepning av samma sak om och om igen. Samma varelser på alla planeter. Röstskådespelet var ibland helt katastrof. Så pass att jag skrattade vid tillfällen. Jag minns inte detaljerna längre, jag minns att jag verkligen ville gilla Andromeda men halvvägs igenom spelet hade jag bara tråkigt. Jag fick känslan att de hade avslutat produktionen av spelet några månader innan spelet faktiskt var färdigt.

Jag tror det största kritiken är att från att vara ett spel drivet av story och karaktärsdjup så blev det ett platt shooterspel. Inge fel på platta shooterspel men när du byggt upp en fan base på djup story och karaktärsdjup så kommer ju hela fan basen bli besviken om det inte levereras. Så kritik är absolut befogat även om spelet passar somliga.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Veidit: Ver du ens skillnaden mellan en ras och en art FFS?

Ras är pigmentation, skeletal uppbyggnad och broskbyggnad. Men bibehållen fortplatning.
Art är en större grupp som saknar forplantningsförmåga fast kan få barn ändå, fast de är 100% sterila. (Exempel mula, liger, tigon osv)
Genus är mammalia, aka alla djur som diar sina barn (utom platypus av nån sjuk anledning)

Exempel: En vithårig ras av islandshästar blandas med en ras av fullblodsaraber, det ger en lite ljusare arab, sen tar de hela avkomman och blandar med en zebra vilket get kvaggor som i sig är mystiska. Slutligen blandar man med en åsna och där tog generering en slut. Vi får ett randigt missfoster som är sterilt och inte kan styras eller kontrolleras avmänniskor.

En schäfer och en labrador är olika raser men samma art. En häst och en åsna är olika arter.

Veidit verkar vilja att det ska finnas fler olika arter på planeterna, vilket jag håller med honom om. Det är alldeles för få arter mellan de olika planeterna. Jag antar att han pratar om djur och varelser som finns på de olika planeterna. Jag förstår inte vad du argumenterar om egentligen?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av karjix:

ME1-2-3 remakes vore även det önskat.

ME1 med grafikmotorn och combatsystem(med sex aktiva powers istälet för tre) från MEA.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

Mass Effect 1-3 är mina favoritspel genom alla tider. De hade skönhetsfel, men sammantaget var de helt fantastiska.
Andromeda hade snygg grafik, men handling och dialog -- som lyste över sjö och strand i ME1-3 -- var kass, och sammantaget var spelet bara OK.
Om det blir nåt fler ME så kommer jag definitivt att köpa, men jag har några råd till Bioware:
1) Håll den högt uppsatta person som krävde att hela Andromeda skulle göras om när det redan var två tredjedelar klart, borta från projektet.
2) Satsa på att göra bra squadmates. De är mer än waifus, och designa dem inte efter populära Manga waifus som ni gjorde i Andromeda.
3) Satsa på en tät, logisk, handling. Det har tyvärr gått utför i Mass Effect, men jag hoppas att botten var nådd med Andromeda, och att vi nu kan gå uppåt istället.
4) Satsa på välskriven dialog. ME är i grunden inte en shooter, det är ett ensemble-spel där mycket handlar om Shepards förhållande med sitt team. Dialogen är kritisk.
5) Ang. att Andromeda blev anfallet av amerikanska alt-right/incel propagandister för att vara "politiskt korrekt": shit happens, det går inte att förutsäga hur vansinniga aktivister reagerar, men det kan nog vara en bra idé att både undvika fanservice som de ständiga buttshotsen på Miranda, och medvetet fula ansikten som i Andromeda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Märkligt att spelserierna dog efter att Obsidian rört vid dem då, precis som alla andra uppföljare de tagit över. Obsidians skapelser var rent skräp i jämförelse med Biowares magnifika spel. Obsidian kan hålla sig till sina spel istället så att de inte besudlar fler spelserier. Men nu var det inte Obsidian jag ville diskutera utan Bioware och de spelen jag önskar att de borde göra.

shakesfists.gif, och Fallout NV. Och The Old Republic.

Men allvarligt Bioware har alltid varit överskattade. Baldurs Gate och NWN visst ... men jag tyckte aldrig riktigt om dem. Black Isles (och senare Troika och Obsidian) rollspel var alltid bättre på att vara rollspel. Kotor var inte lika buggigt (och framtvingat) men som rollspel var Kotor 2 överlägset. De enda Bioware-spelen jag orkat igenom är Jade Empire och det första Dragon Age. Jade Empire gillar jag skarpt, DA: Origins har sina goda sidor men generellt var det lite blergigt. Att ha DLC från dag ett var lite svinigt också.

Mass Effect var en ren besvikelse. Jag fattar verkligen inte varför alla säger de är så bra. Eller rättare sagt, alla som inte spelat så mycket rollspel säger att de är bra. Det är som folk som säger att de gillar rollspel och sedan tar Skyrim eller Fallout 3 som goda exempel. shakesfists.gif

Den som uppfann dialog-hjulet borde skjutas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Meathim:

alla som inte spelat så mycket rollspel säger att de är bra.

Näru.