Nytt AMD och Ryzen system varmt? och 2080 fläktar för tyst?

Permalänk

Nytt AMD och Ryzen system varmt? och 2080 fläktar för tyst?

Tjena
Har precis köpt nytt system
Ryzen7 2700x, MSI B450 Carbon AC, Dark rock Pro Quiet 4, Gainward 2080 Phantom GS

FRÅGA #1
Jag skulle behöva lite hjälp angående temperaturen och cpu kylaren m.m.
Min CPU ligger på standard 45-50 c
Testade stresstestet i CPU-Z Vilket gjorde att den efter ett tag låg på 70 grader vid 100% användning, i typ några minuter?
Min kompis CPU ligger på 30 grader istället för min på 50 utan någon speciell användning, (han har intel dock och vattenkylning)
Men det känmns ändå som att 50 grader är mycket?
Såg i CPU-Z att min MHZ är 4,1-4,2ghz
`

FRÅGA #2
En fråga till, då jag nyligen har installerat systemet
mitt grafikkort är ett Gainward 2080 Phantom GS, men även om jag spelar (dock inte testat något avancerat bara boarderlands2)
Men det låter ingenting? I t.ex MSI Afterburner så lyckas jag inte röra fläkten på grafikkortet? Detta kortet tror jag saknar den passiva fläktfunktionen. (Och jag har PTSD enligt förra gången jag köpte en dator så var jag tvungen att starta fläkten på mitt GPU manuellt, och tänkte att kanske jag behövde göra det denna gången också, men hittar ingenstans där jag kan dra upp fläkten på det?)

Kluven i sinnet

CPUZ INFO 4,1-4,2ghz
Permalänk
Medlem

Hej

Har du byggt datorn själv?
För det låter som att kylflänsen (fläkten) inte har bra kontakt med cpun.
Byggde en Ryzen-dator förra veckan, då med en 1700x och den låg på idle 33 grader och vid load runt 65 grader. men stresstestade den aldrig.

på din fråga två:
Menar du att du vill att fläktarna ska vara igång, och inte bara passiv kylning vid lägre grader?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

Detta kortet tror jag saknar den passiva fläktfunktionen.

Nej, du har Zero RPM fan mode på det kortet. Kolla länken här längst ner bland alla små iconer så hittar du det.

Ang din Ryzen kan jag inte erbjuda någon större hjälp. Det som säkert skulle hjälpa andra är ifall du gav lite mer information t.ex ang överklockning, vad du har för fläktkurva på Dark Rock, vad du har för power mode på i Windows men också vad du har för moderkort. Ladda gärna ner ett program som HWinfo och kika vad den ligger på i CPU-spänning i vila samt under stresstest då detta kan berätta en hel del också.

Hör för mig att jag hört att Precision Boost Overdrive funktionen för Ryzen kan ge ganska högt CPU-voltage när den hoppar igång, vilket kan leda till lite höga temps.

Permalänk
Medlem

Om du har orginal kylaren kvar, prova den och se vilken temp du får. Är den lägre så har du ju ditt svar där. Då är det kontakten med Dark Rock kylare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Angående andra frågan. Välkylda grafikkort brukar inte låta speciellt mycket om de inte pressas hårt, jag har inte ändrat fläktkurvan på mitt 2080 men hör knappt något även i load.

Är du orolig är det ju bara öppna chassi-sidan och titta så att fläktarna snurrar vid belastning.

Sen appropå att du undrar, blir grafikkortet väldigt varmt eller så?

Permalänk
Medlem

Det är inte så varmt som det låter, eftersom Ryzen har offset dvs den visar 10C för mycket så skillnaden är inte SÅ stor mot din polare med Intel.

Om du kör auto vcore och PBO brukar som sagt vcore bli väldigt hög, då blir det varmt, det bästa är att köra med minus offset på vcore så sjunker tempen. Nyaste biosen till MSI skall ha fått offset vcore, det saknades tidigare.

Om ditt moderkot inte har fått offset bios ännu att uppgradera till, så kan du välja en fast vcore och vanlig multipel klockning istället. Då kommer tempen att sjunka rejält.

edit. och om du ligger runt 4.2GHz som du skriver så ligger du nära max, det är klart det blir varmt, det är som att köra en Intel i 4.9GHz.

edit2. Windows Balanced som står nedan är viktigt, ja, kör man Ryzen eller High Performance går det varmt i idle.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

Tjena
Har precis köpt nytt system
Ryzen7 2700x, MSI B450 Carbon AC, Dark rock Pro Quiet 4, Gainward 2080 Phantom GS

FRÅGA #1
Jag skulle behöva lite hjälp angående temperaturen och cpu kylaren m.m.
Min CPU ligger på standard 45-50 c
Testade stresstestet i CPU-Z Vilket gjorde att den efter ett tag låg på 70 grader vid 100% användning, i typ några minuter?
Min kompis CPU ligger på 30 grader istället för min på 50 utan någon speciell användning, (han har intel dock och vattenkylning)
Men det känmns ändå som att 50 grader är mycket?
Såg i CPU-Z att min MHZ är 4,1-4,2ghz
`

FRÅGA #2
En fråga till, då jag nyligen har installerat systemet
mitt grafikkort är ett Gainward 2080 Phantom GS, men även om jag spelar (dock inte testat något avancerat bara boarderlands2)
Men det låter ingenting? I t.ex MSI Afterburner så lyckas jag inte röra fläkten på grafikkortet? Detta kortet tror jag saknar den passiva fläktfunktionen. (Och jag har PTSD enligt förra gången jag köpte en dator så var jag tvungen att starta fläkten på mitt GPU manuellt, och tänkte att kanske jag behövde göra det denna gången också, men hittar ingenstans där jag kan dra upp fläkten på det?)

Kluven i sinnet

Jag citerar mig själv från ett annat inlägg. Liknande ditt som oroade sig för temps.

"2700x här!

Tänk på att tempsen visar 10c Offset (för mycket) om du inte kör med Ryzen Master.
Tänk också på att använda Windows Balanced energialternativ så processorn klockar ner sig till 2.1-2.2GHz vid idle.

Jag körde först med stock kylaren och fick då 35-40 grader som idle temp, spelade jag sedan BF5 så låg den på 70 grader. Så det var ju ingen fara med dom tempsen, dock lät det som ett flygplan från stockkylaren.

Tänkte att det var onormalt högt och precis som du och googla lite, fick till och med svar på AMD:s forum att det var fullt normalt och att justering av fläktkurvan kan avhjälpa mycket av det vid idle.

Dålig som man är på att ställa in fläktkurvor så köpte jag mig fri från problemen. En Noctua DH-N15??? tror jag den heter, fet luftkylare i alla fall.
Nu ligger jag på 25-32 grader vid idle (enl. Ryzen Master) och BF5 ligger på 70 grader vid fullt spel. Nu går inte mina fläktar in på 100% förens CPU är 75 grader så det känns hur lugnt som helst.

Min slutsats är att oroa dig inte, ja tempsen går upp och ner, det är normalt enligt AMD själva. Du kan sätta en högre fläktkurva för jämnare luftström som så önskas, då kommer den inte gå upp och ner lika mycket."

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

Tackar ödmjukast för alla svar.

I Ryzen Master så låg temperaturen på 33c-38c på 4.15 ghz och 1.45 cpu volt.

Så det var nog inga problem trots allt.
<3 <3 <3

Permalänk
Skrivet av Heliz1337:

Tackar ödmjukast för alla svar.

I Ryzen Master så låg temperaturen på 33c-38c på 4.15 ghz och 1.45 cpu volt.

Så det var nog inga problem trots allt.
<3 <3 <3

1.45v Är ju ganska högt, jag kör min 2600X i 4.2Ghz på 1.35v.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Hej, vet inte om det här bidrar så speciellt mycket till tråden men jag hoppas det.
Jag har själv upplevt höga temperaturer med Ryzen. Efter lite forskande kom jag fram till, iallfall vad det gäller min rigg, att Windows 10 har energialternativ i kontrollpanelen, och av någon anledning var dessa inställda på att aldrig låta processorn gå ner under 80% av sin kapacitet, därav fick jag väldigt höga temperaturer vid IDLE. Och vid spelande var det extremt högt, så pass högt att jag tog kontakt med AMDs support och frågade dom vad detta kunde bero på och när jag bör vara observant på att temperaturen närmar sig en för hög grad.

Fick detta till svar.

"Your service request : SR #{ticketno:[8200865133]} has been reviewed and updated.
Response and Service Request History:

Thank you for your email

Maximum temperatures for the AMD Ryzen 5 2600x processor is 95°C,

Running the game at 80/85 celcius will not effect the processor,make sure that your disable the power saving option

Thanks for contacting AMD

In order to update this service request, please respond, leaving the service request reference intact.
Best regards,
Vikas
AMD Global Customer Care"