Historien om och framtiden för Bioware – lästips!

Permalänk
Relik 📜

Historien om och framtiden för Bioware – lästips!

Så här i Anthem-tider är det svårt att inte tänka på hur framtiden för Bioware ser ut. Även om titeln har många påhejare finns det också en stor skara spelare som ryggar tillbaka, och som i bästa olyckskorp-stil kraxar om utvecklarens död.

Själv tillhör jag de som tyckte Inquisition var helt okej, och att Andromeda skulle varit ett "bättre" spel utan Mass Effect i titeln. Jag ser en framtid för Bioware, men bara om nästa titel efter Anthem blir bra på riktigt. Klara studion av det? Finns ens Bioware som vi minns det kvar? Jag vet inte.

I vilket fall, det och mycket mer har kollegan @bamseponny grottat ned sig i borta på FZ. Absolut rekommenderad läsning till morgon- eller kvällskaffet!

Historien om Bioware

Vad tror ni andra om framtiden för Bioware? Är det spiken i kistan om Anthem inte lyfter?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Inquisition och Andromeda var jättebra och Anthem kommer (baserat på vad jag spelat så här långt) vara jättebra och allt kommer vara frid och fröjd för Bioware om 5 år också.
Återkommer 2024 vid den här tiden för uppföljning av denna post.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SID 6.7:

Inquisition och Andromeda var jättebra och Anthem kommer (baserat på vad jag spelat så här långt) vara jättebra och allt kommer vara frid och fröjd för Bioware om 5 år också.
Återkommer 2024 vid den här tiden för uppföljning av denna post.

Haha, får lägga in i kalendern!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Har dålig koll på Bioware innan Mass Effect, så det här var intressant läsning

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Epic:

Har dålig koll på Bioware innan Mass Effect, så det här var intressant läsning

Vissa menar ju att "riktiga Bioware" dog redan där, lagom med Mass Effect. Att det spelet redan var för urvattnat och för långt ifrån själen i rollspelandet.

Där håller jag inte med, utan uppskattar (verkligen) Mass Effect för vad det är. Det lite mer lättsamma, det enligt mig fantastiska karaktärs- och världsbyggandet. Är väl dit jag hoppas de kan hitta tillbaka med framtida titlar med. Ser inte något sådant i Anthem på samma sätt, vilket knappast är konstigt.. det är inte rätt typ av spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Relaterat (ish) till det här såg jag att Mass Effect: Andromeda är nedsatt ganska rejält på Origin just nu https://www.origin.com/swe/en-us/store/mass-effect/mass-effec.... En del av Biowares historia jag missat, så funderar på att köpa för att se om det är så dåligt som många säger.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av emilakered:

Själv tillhör jag de som tyckte Inquisition var helt okej, och att Andromeda skulle varit ett "bättre" spel utan Mass Effect i titeln.

För min egen del var inte problemet med Andromeda att det var en del i Mass Effect-serien. Tvärtom var det det som gjorde att jag alls var intresserad. Nej problemet var bristfälligt gameplay, en enda lång serie av likartade och tråkiga sidequests. Bara ”prata med NPC, få fem punkter på kartan, åk bil dit, skjut Aliens, tryck på en knapp, åk tillbaka till NPC, få reward”. Det var sysslor, inte underhållning.

Det hade kunnat vara så mycket mer, med större fokus på vad det faktiskt skulle innebära att utforska en ny galax, det totalt okända. De skulle ha skruvat upp mysterierna med fem steg, inte varit rädda för att kliva ur den stereotypiska RPG-ramen och experimenterat mer. Jag ville ha samma sense of wonder och samma episka berättande som i första ME.

Förutom ME-serien har jag spelat Dragon Age Inquisition, vilket var helt ok men också repetitivt och lite för bundet vid sin genre. Bäst känslor har jag för Knights of the Old Republic, som överraskade en publik svältfödd på bra Star Wars-berättelse.

Känns som att ”sagoberättarna” Bioware framförallt har problem att skapa berättelser som berör och överraskar. De har fastnat i sin formula, och skulle behöva riva lite fler väggar. Jag hoppas verkligen de har det i sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Inquisition och Andromeda var jättebra och Anthem kommer (baserat på vad jag spelat så här långt) vara jättebra och allt kommer vara frid och fröjd för Bioware om 5 år också.
Återkommer 2024 vid den här tiden för uppföljning av denna post.

Skrivet av emilakered:

Haha, får lägga in i kalendern!

Hepp! Jag kanske hade fel om Anthem (även om jag tyckte att det var kul så länge det varade). men Bioware är åtminstone med i matchen fortfarande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006