Någon som har testat Acer ED347CKR (ED7)?

Permalänk
Medlem

@anon144883: Hur upplever du ghosting. Jag stör mig aldrig på backlight och sånt, men vill gärna ha crisp bild i rörelser

Permalänk
Inaktiv

@Laffe: Har jag inte märkt av om jag ska vara helt ärlig.
Tycker att bilden är bra. Sen hur krispig den är, är alltid en individfråga
svårt där, jag vill säga att den är rätt krispig men har inte genomfört mot andra skärmar.

Permalänk

Beställde precis en. Går från en 24" 1920x1080 144hz skärm men tror jag klarar mig med 100hz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fått min nu och testat Seige en gång. Helt out of the box då utan några ändringar i OSD.

Ny till g-sync och apative sync så jag kan inte bedömma resultaten. Såg lite mer tearing än normalt, men jag brukar spela i 144hz och jag vet itne om jag behöver göra mer en checka för "enable g-sync". Ghostingen är ganska stor på svarta färger, men jag vet inte hur mycket det stör mig ännu. Ser att det blir lite blurry, men har inte gjort det svårare att spela.

Formatet är underbart och på gränsen till att fuska. Uppdateringsfrekvensen duger bra för mig, brukar försöka landa på 100fps i krävande spel ändå. Färgerna känns riktigt bra jämfört med min gamla asus vg248qe. Inga döda pixlar alls vad jag kan se. Jag tror jag kanske kan se vad andra störde sig på med ljusstyrkan i underkant och på sidorna... men jag personligen skulle aldrig märka av det.

Permalänk

Fick hem min idag, ett par döda pixlar så skall byta ut den men har lirat hela kvällen och är annars rätt nöjd, lirat wow och apex mest.

Permalänk
Medlem

Fick hem min igår, installerade idag.
Vilken sjukt skärm, allt är så stort.
Kanske för stort? Får prova mig fram lite.

Går från 27" 144hz

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker skärmen flimrar en hel del.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hmm, tycker skärmen flimrar en hel del.

Med freesync aktiverat?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Med freesync aktiverat?

Ja, det står att det är aktiverat.
Nu verkar det borta.
Hmm, får testa vidare.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Har använt skärmen sedan igår nu och är riktigt nöjd.
Men innan jag ställde ner ljusstyrkan till 20 så kunde jag knappt använda den utan att bli trött i ögonen.

Kikade lite i inställningarna och såg
Overdrive. Vad är detta för något? Den står på normal men går ställa på extrem och off.

@SAnDis
Vad har du för GPU och vad kör du för inställningar på skärmen? Kanske kan härma dig och se om skärmen flimrar eller om det kan vara ditt exemplar.
Har tillgång till både GTX 1080 och Vega 56.
Vad menar du med "borat" föresten?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har använt skärmen sedan igår nu och är riktigt nöjd.
Men innan jag ställde ner ljusstyrkan till 20 så kunde jag knappt använda den utan att bli trött i ögonen.

Kikade lite i inställningarna och såg
Overdrive. Vad är detta för något? Den står på normal men går ställa på extrem och off.

@SAnDis
Vad har du för GPU och vad kör du för inställningar på skärmen? Kanske kan härma dig och se om skärmen flimrar eller om det kan vara ditt exemplar.
Har tillgång till både GTX 1080 och Vega 56.
Vad menar du med "borat" föresten?

Borat = borta haha.

Jag kör Radeon VII.
Har endast standard inställningar, jag såg med "overdrive" lite sugen på att prova vad den gör.

Men flimrar, jag får inte tillbaka fenomenet nu.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Borat = borta haha.

Jag kör Radeon VII.
Har endast standard inställningar, jag såg med "overdrive" lite sugen på att prova vad den gör.

Men flimrar, jag får inte tillbaka fenomenet nu.

Haha det borde jag kunnat gissa...

Om flimret försvunnit kanske det kan vara något drivrutins relaterat har väl kommit massa små fixar det senaste till radeon 7? Bra om det fixa sig själv inte direkt en smidig kartong att släpa på om man behöver skicka tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Haha det borde jag kunnat gissa...

Om flimret försvunnit kanske det kan vara något drivrutins relaterat har väl kommit massa små fixar det senaste till radeon 7? Bra om det fixa sig själv inte direkt en smidig kartong att släpa på om man behöver skicka tillbaka.

Flimret kommer exempel när man laddar benchmarks eller man är i en spelmeny och tabbar lite.
Kanske för hög fps?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Flimret kommer exempel när man laddar benchmarks eller man är i en spelmeny och tabbar lite.
Kanske för hög fps?

Än så länge inget jag reagerat på men ska försöka tänka på det när jag använder datorn i kväll.
Är det pga för hög fps kan du ju kanske motverka det genom att sätta max 100 fps i radeon mjukvaran.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Flimret kommer exempel när man laddar benchmarks eller man är i en spelmeny och tabbar lite.
Kanske för hög fps?

Låter som freesync flicker. Jag får det i menyn till apex Legends med den här skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Låter som freesync flicker. Jag får det i menyn till apex Legends med den här skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen för man har 1000miljarder fps som vill pusha igenom, I normal anvädning märker jag inget alls

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Är riktigt sugen på denna skärmen.
Har en 24" TN 144hz idag, Hur är det att köra fps spel på en UW? typ csgo och liknande.

Antar att 3440x1440 är ganska tung drivet?
Kommer köras med datorn i sign. Gpun ska bytas ut i framtiden. Räcker det med 2060? eller bör man gå på 2070/80?

Kan man ställa ner upplösningen i spel så länge? Så min stackars R9 390 inte brinner upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Är riktigt sugen på denna skärmen.
Har en 24" TN 144hz idag, Hur är det att köra fps spel på en UW? typ csgo och liknande.

Antar att 3440x1440 är ganska tung drivet?
Kommer köras med datorn i sign. Gpun ska bytas ut i framtiden. Räcker det med 2060? eller bör man gå på 2070/80?

Kan man ställa ner upplösningen i spel så länge? Så min stackars R9 390 inte brinner upp

Det är tungdrivet ja men innan jag köpte mitt Vega 64 så körde jag den här skärmen på mitt rx480 som med låga inställningar
funkade riktigt bra. Så det kommer inte vara några problem med ditt R9 390 om du är villig att kompromissa lite med grafikinställningarna.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

@Benizakura83 låter ju kanon. Jo är införstådd i att det kommer få köras på lägsta grafik inställningarna så länge.

Hur nära sitter ni skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

@Benizakura83 låter ju kanon. Jo är införstådd i att det kommer få köras på lägsta grafik inställningarna så länge.

Hur nära sitter ni skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

60-70cm mellan skärm och ögon

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Jag sitter 60-70 för fps och ca 1 meter tillbakalutad om jag tittar på film eller spelar mer konsol-liknande spel som crackdown 3 med kontroll. Känns helt perfekt för båda. Fov:n i FPS är fantastisk.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat att trycka igång G-Sync på skärmen via adaptive sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Är det någon som har testat att trycka igång G-Sync på skärmen via adaptive sync?

Ja, det funkar med lätt flimmer i vissa halvstatiska menyer. Märker det egentligen bara i menyn till apex legends

Permalänk

Sitter nu framför skärmen

Storleken är grym! Känns lite konstigt när man surfar men i spel är det underbart.
Som endel sagt så upplever även jag flimmer i menyer, dock väldigt lite och inget som stör.
Har väldigt lite bleed på min, kör iofs alltid 25-30 brightness vet inte om det spelar in?

Har inte hunnit testa allt än men än så länge är det mesta positivt.
Ska prova lite snabbare spel som csgo och overwatch se om skärmen hänger med.

Får dock inte Overdrive att fungera? Kan inte trycka på den den är grå..

*Edit
Hur överklockar man en skärm?
Läst att endel fått upp den till 118hz utan problem och endel inte mer än 101.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Sitter nu framför skärmen

Storleken är grym! Känns lite konstigt när man surfar men i spel är det underbart.
Som endel sagt så upplever även jag flimmer i menyer, dock väldigt lite och inget som stör.
Har väldigt lite bleed på min, kör iofs alltid 25-30 brightness vet inte om det spelar in?

Har inte hunnit testa allt än men än så länge är det mesta positivt.
Ska prova lite snabbare spel som csgo och overwatch se om skärmen hänger med.

Får dock inte Overdrive att fungera? Kan inte trycka på den den är grå..

*Edit
Hur överklockar man en skärm?
Läst att endel fått upp den till 118hz utan problem och endel inte mer än 101.

Fick man med en "wall mount plate/bracket" för VESA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Fick man med en "wall mount plate/bracket" för VESA?

Ja, det ska följa med i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@Mästaren: Det går att göra med tex NVIDIA controlpanel. Custom resolution tror jag.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Troligen för man har 1000miljarder fps som vill pusha igenom, I normal anvädning märker jag inget alls

Nu la jag märke till något svagt flimmer på skärmen det var under laddskärmen när man startar upp War thunder men försvann inne i spelet. Har satt FPS mål på 100 i AMDs mjukvara och kör vega 56. Ska testa att stänga av freesync nästa gång jag startar spelet och se om det påverkar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kopplade upp min idag! Läste nånstans att det var 75x75 vesa om jag inte minns fel, VESA adaptern som följde med var dock 100x100 vilket inte var något problem då min mount har stöd för både 75mm och 100mm :).

Hur kommer man åt overdrive? Min är gråmarkerad...

Permalänk

Någon som spelar warthunder med skärmen? Testa då att sitta i cockpit och kolla på mätare osv medan ni rör kameran smetas allt ut för er? Om inte vad kör ni med för grafikkort? Jag kör vega 56 och freesync har låst fps till 98. Kör allt på max kanske är någon inställning som skapar effekten?

Skrivet av m1k:

Hur kommer man åt overdrive? Min är gråmarkerad...

Sent svar så du kanske redan googlat men postar så fler ser.

Why am I not able to turn on the Overdrive setting on my Acer monitor?

Overdrive is enabled by default when your Acer monitor is connected via DisplayPort with FreeSync enabled. This means you will not be able to change Overdrive settings within the monitors On-Screen Display (OSD) menu.

Note: Overdrive can be enabled or disabled if the monitor is connected via HDMI, since FreeSync is not supported via HDMI.

Taget från Acers hemsida.

https://uk.answers.acer.com/app/answers/detail/a_id/43002/~/u...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb