Inkräktare på mail, åtgärder?

Permalänk

Inkräktare på mail, åtgärder?

Hej på er.

Såg nu när jag vaknade i morse att någon varit inne på min mail och ändrat lösenord.
Även att någon försökt logga in på mitt Fortnite konto som jag bara spelat 2 minuter på, känns som det kan ha en koppling.

Jag lyckades dock komma in och bytt det igen, men blir alltid lika nojig när sånt här händer, vad bör jag göra nu såhär i efterhand för samma sak inte ska hända igen?

Har Eset och Malwarebytes på datorn för tillfället.

Mvh

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sparar du lösenord? Om, gör det inte.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

1) ha inte samma lösenord på flera ställen.
2) använd tvåstegsautentisering om det stöds på din mail.

Skönt du kom in och kunde ändra lösenord iaf, så du slapp hela karusellen med att "få tillbaka" din egna mail.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, säkra upp kontot med två-stegsautentisering. Då spelar det ingen roll om någon kommer över ditt lösenord. Du bör nog ändå undersöka hur detta kan ha gått till. Kolla med https://haveibeenpwned.com

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Sparar du lösenord? Om, gör det inte.

Hur menar du med att man inte ska spara sina lösenord? I pappersform?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hej på er.

Såg nu när jag vaknade i morse att någon varit inne på min mail och ändrat lösenord.
Även att någon försökt logga in på mitt Fortnite konto som jag bara spelat 2 minuter på, känns som det kan ha en koppling.

Jag lyckades dock komma in och bytt det igen, men blir alltid lika nojig när sånt här händer, vad bör jag göra nu såhär i efterhand för samma sak inte ska hända igen?

Har Eset och Malwarebytes på datorn för tillfället.

Mvh

Skaffa multi-factor authentication om det går.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska absolut spara dina lösenord i en säker lösenordhanterare. Det är omöjligt att följa det viktigaste rådet: att ha säkra men olika lösenord på alla sajter, utan en lösenordshanterare.

Permalänk

Tack för tipsen, fixade authenticator nu (tror jag), lyckades komma in utan någon kod men lagt till mitt konto så bör funka om någon utomstående försöker logga in. Hoppas detta inte händer igen haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Tack för tipsen, fixade authenticator nu (tror jag), lyckades komma in utan någon kod men lagt till mitt konto så bör funka om någon utomstående försöker logga in. Hoppas detta inte händer igen haha

https://keepass.info/ Kört med keepass några år nu, ångrar inte en sekund, funkat väldigt bra. Open source och uppdateras rätt ofta.

Permalänk

Använder Lastpass. Bästa jag gjort. Smidigt och säkert!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Använder Lastpass. Bästa jag gjort. Smidigt och säkert!

Lastpass har haft en del säkerhetsproblem dom senaste åren, och är inte open source så du vet inte vad el vem som har tillgång till dina lösenord / databas (om man nu är paranoid och är osäker). Skulle mycket hellre köra någon av alla open source lösenordshanterare som finns där ute.

Detta är endast min åsikt dock.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Lastpass har haft en del säkerhetsproblem dom senaste åren, och är inte open source så du vet inte vad el vem som har tillgång till dina lösenord / databas (om man nu är paranoid och är osäker). Skulle mycket hellre köra någon av alla open source lösenordshanterare som finns där ute.

Detta är endast min åsikt dock.

Vet inte vad det är för säkerhetsproblem du tänker på med tanke på att allt är krypterat. Hade gärna kört keepass om det inte vore för att jag själv måste underhålla det och se till att inte slarva bort filer etc. LogMeIn är ett företag som jag har förtroende för och som levererar bra produkter. Förstår hur du tänker men det finns inget som hindrar en utvecklare av en open source mjukvara att lämna skadlig kod eller på annat vis öppna dörrar för eget intresse.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Förstår hur du tänker men det finns inget som hindrar en utvecklare av en open source mjukvara att lämna skadlig kod eller på annat vis öppna dörrar för eget intresse.

Proprietär programvara kommer alltid att vara det sämre valet då företag har begränsade resurser att kolla igenom kod / leta buggar jämfört med att community med tusentals personer som kan granska koden direkt.

Ända som kan granska kod hos lastpass är dom själva ?

Men en smaksak, lägger hellre min tro på open source community än hos ett vinstdrivande företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Lastpass har haft en del säkerhetsproblem dom senaste åren, och är inte open source så du vet inte vad el vem som har tillgång till dina lösenord / databas (om man nu är paranoid och är osäker). Skulle mycket hellre köra någon av alla open source lösenordshanterare som finns där ute.

Detta är endast min åsikt dock.

Det enda som håller mig kvar vid LastPass är att deras app till Android är helt fantastisk (deras webbplugin är också väldigt bra) samt att det går att ställa in återautentisering av "extra viktiga" saker du sparar i ditt vault. Har testat KeePass/X/XC och BitWarden men apparna är inte i närheten av funktionaliteten och smidigheten.
Det är också riktigt synd att LastPass har sina servrar i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det enda som håller mig kvar vid LastPass är att deras app till Android är helt fantastisk (deras webbplugin är också väldigt bra) samt att det går att ställa in återautentisering av "extra viktiga" saker du sparar i ditt vault. Har testat KeePass/X/XC och BitWarden men apparna är inte i närheten av funktionaliteten och smidigheten.
Det är också riktigt synd att LastPass har sina servrar i USA.

Jag håller med dig på alla punkter. Det man byter är smidighet mot säkerhet, som jag ser på saken iaf. (Även om det är lite krångligare)