32-tums VA eller 27-tums IPS för film och foto?

Permalänk

32-tums VA eller 27-tums IPS för film och foto?

Hej!

Jag har åter fastnat i skärmdjungel i jakten på den utlimata skärmen och just nu står valet mellan dessa två:

https://www.pricerunner.se/pl/25-4550007/Bildskaermar/Benq-EW...
och
https://www.pricerunner.se/pl/25-4668868/Bildskaermar/LG-27UK...

Som ni säkert la märket till så är de enda större skillnaderna att den ena har va medans den andra har ips. Den med va är dessutom 5" större.

Det jag planerar att göra på min skärm är huvudsakligen att kolla på film och göra lite film- och fotoredigering lite då och då. Så, till min fråga; hur mycket sämre är färger på en va än en ips? Vill gärna ha den fina svärtan man får med va men är lite rädd att sämre uniformity och sämre färger ska förstöra allt för mycket under den lilla redigering jag gör. Dessutom är ju de 5" man får på va:n inte helt illa.

Någon som har någon sorts vägledning ut ur detta? Är va-färger så hemska? Borde jag köra på LGn eller Benqn?

Förtydligade rubriken från "Ännu än gång fast i skärmdjungeln."/Thomas Y
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@DenOndeElvispen:

Kolla in VA vs IPS live om möjligt.

Personligen skulle jag aldrig kunna stå ut med en VA

Man det är sjukt hur olika vi upplever saker. Exempelvis LCD eller snurrhjulsprojektor.
Du måste testa för att veta vad du är villig ätt göra dina kompromisser. Det finns inget perfekt som alla tycker är bäst...

Nyanser.. köp en hifitidning

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

@DenOndeElvispen:

Kolla in VA vs IPS live om möjligt.

Personligen skulle jag aldrig kunna stå ut med en VA

Man det är sjukt hur olika vi upplever saker. Exempelvis LCD eller snurrhjulsprojektor.
Du måste testa för att veta vad du är villig ätt göra dina kompromisser

Det som är så jobbigt ju, svårt att få till både va och ips för jämförelse. Försökt hitta någon jämförelse på Youtube men känns som att de videosarna inte riktigt gör sig rättvisa på min tn-skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@DenOndeElvispen:

Helt riktigt, du måste testa kompromissen

Jag personligen (igen) kör TN och står inte ut med ips/va alls (Kanske ips utan glow men vilken?..)

Men du måste se och välja därefter...

Ingen här kan tala om vad du tycker är bäst för dig

Samma som en ett högtalaset (hög kvalitet) för 20 papp är de bästa... eller en annan

Har du inte lyssnat/ tittat så vet du inte

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DenOndeElvispen:

Det jag planerar att göra på min skärm är huvudsakligen att kolla på film och göra lite film- och fotoredigering lite då och då. Så, till min fråga; hur mycket sämre är färger på en va än en ips?

Det är endast du själv som kan dra gränsen, men alla VA-paneler skiftar i färg och tonkurva med vinkel på ett sätt som en välgjord IPS inte gör. VA-paneler överlag har också subpixelstrukturer som inverkar på hur grafik reproduceras: https://www.sweclockers.com/artikel/26730

Detta innebär att när du väl börjar fundera över saker vid redigering av foto och film riskerar du med en VA-panel att i mycket högre grad hamna i en situation där du inte vet om det är ditt foto som ser ut som det gör? Eller ifall det du ser är ett resultat av hur skärmen reproducerar ditt foto?

Ifall det enbart handlar om att avnjuta andras bilder, film och grafik kan VA-paneler fungera mycket väl. Men för skapande där man lita till vad man ser är det långt ifrån ett självklar val

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är endast du själv som kan dra gränsen, men alla VA-paneler skiftar i färg och tonkurva med vinkel på ett sätt som en välgjord IPS inte gör. VA-paneler överlag har också subpixelstrukturer som inverkar på hur grafik reproduceras: https://www.sweclockers.com/artikel/26730

Detta innebär att när du väl börjar fundera över saker vid redigering av foto och film riskerar du med en VA-panel att i mycket högre grad hamna i en situation där du inte vet om det är ditt foto som ser ut som det gör? Eller ifall det du ser är ett resultat av hur skärmen reproducerar ditt foto?

Ifall det enbart handlar om att avnjuta andras bilder, film och grafik kan VA-paneler fungera mycket väl. Men för skapande där man lita till vad man ser är det långt ifrån ett självklar val

Så det blir enäldigt tydlig färgskillnad så fort man rör på huvudet när det gäller va? Är subpixelgrejset även aktuellt när det gäller 4k?

Om det är typ 70% filmtittane och 30% redigerade, vilken skärm hade du då valt? Känner att svärtan i va är lite intressant 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DenOndeElvispen:

Om det är typ 70% filmtittane och 30% redigerade, vilken skärm hade du då valt? Känner att svärtan i va är lite intressant 🤔

Hade valt en skärm som är inriktad för att hålla någorlunda konsekventa färgnivåer. Är dock inte alls särskilt många sådan skärmar som testas här på Swec. LG:n du väljer tidigare ligger närmast till hands men det är omöjligt att säga bu eller bä innan man läst mer genomgripande tester.

Permalänk
Medlem

Färgerna på en VA-panel är väl inte dåliga. Fortfarande bättre än på TN?
Men visst är det som Laxpudding säger mer ojämnt jämfört med IPS. Speciellt när skärmen blir så stor som 32"
Jag var länge en älskare av VA-paneler. Men måste säga att IPS känns bättre på allt.
Men däremot är det jäkla tråkigt när bilden blir 50% eller mer svart och IPSglow kommer fram

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@ronz: Det är just glowet som jag är rädd för. Resten av ips är ju i stort sett bättre än va. Just nu lutar det dock åt ips, men lär ju ändra mig ett antal hundra gånger innan jag bestämt mig heh.

Permalänk

Skulle nog välja va om det blir mkt filmtittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Hade valt en skärm som är inriktad för att hålla någorlunda konsekventa färgnivåer. Är dock inte alls särskilt många sådan skärmar som testas här på Swec. LG:n du väljer tidigare ligger närmast till hands men det är omöjligt att säga bu eller bä innan man läst mer genomgripande tester.

Sitter i stort sett alltid i ett mörkt rum. Har hört att det är VA man ska köra på då, vad tror du om det?

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet måste du gå upp i en väldigt hög prisklass innan du får tag i en IPS panel som går bra för filmtittande, dvs svart som faktiskt är svart och inte mörkgrå och ingen IPS glow.

VA fungerar dock finemang för filmtittande även i mycket lägre prisklasser.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DenOndeElvispen:

Sitter i stort sett alltid i ett mörkt rum. Har hört att det är VA man ska köra på då, vad tror du om det?

Att du ska välja en produkt som matchar dina behov. Rummet är en av många parametrar men långt ifrån allt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hg:

Enligt min erfarenhet måste du gå upp i en väldigt hög prisklass innan du får tag i en IPS panel som går bra för filmtittande, dvs svart som faktiskt är svart och inte mörkgrå och ingen IPS glow.

VA fungerar dock finemang för filmtittande även i mycket lägre prisklasser.

De allra flesta IPS-paneler ger 1000:1 i kontrastförhållande. Att svart ser ut som svart handlar därför om hur man ställer ljusstyrkan på skärmen. Och det är vad de flesta misslyckas med skulle jag säga när frågan dyker upp på forumet.

VA-paneler har som regel högre kontrastförhållande, 2000:1 eller högre vilket ger förutsättningarna för mindre ljus i det svarta. Förutsatt att man gör samma sak, ställer in ljusstyrkan efter förhållanden, vill säga. En korrekt inställd IPS ger därför "bättre svärta" jämfört med en felinställd VA-panel.

Slutsats: lär känna din produkt.