Permalänk
Medlem

Hårddisk vill ge upp?

Jag vet inte vad jag var med om just.

Det började med att jag gick in till den här datorn och in till min hårddisk, då tänkte den säkert i flera minuter. Och när den hade tänkt klart då kom jag in till en tom disk, jag får panik men disken är inte rensad, jag har fortfarande 20GB/931GB. Jag fattade inget så jag startade om och då började via Windows tänka jättelänge tills jag kunde logga in till min användare fast jag har sen installerat på en SSD.

Går in till den här datorn Då är hårddisken borta och jag får panik, den syntes inte i diskhantering heller, jag startade ytligare om datorn, men nu är hårddisken tillbaka med allt mitt innehåll.

Vad var jag med om just? Jag vet att Windows uppdaterades nyss igår kväll när jag skulle stänga av den. Om Microsoft har orsakat bugg för mitt system?

Hårdvaran till datorn med problemet jag har är inte den i signatur.

Datorn jag upplevde problemet med.

i5 4670k
16GB DDR3 1600MHz.
Hårddisken är en 1TB från 2012.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag vet inte vad jag var med om just.

Det började med att jag gick in till den här datorn och in till min hårddisk, då tänkte den säkert i flera minuter. Och när den hade tänkt klart då kom jag in till en tom disk, jag får panik men disken är inte rensad, jag har fortfarande 20GB/931GB. Jag fattade inget så jag startade om och då började via Windows tänka jättelänge tills jag kunde logga in till min användare fast jag har sen installerat på en SSD.

Går in till den här datorn Då är hårddisken borta och jag får panik, den syntes inte i diskhantering heller, jag startade ytligare om datorn, men nu är hårddisken tillbaka med allt mitt innehåll.

Vad var jag med om just? Jag vet att Windows uppdaterades nyss igår kväll när jag skulle stänga av den. Om Microsoft har orsakat bugg för mitt system?

Hårdvaran till datorn med problemet jag har är inte den i signatur.

Datorn jag upplevde problemet med.

i5 4670k
16GB DDR3 1600MHz.
Hårddisken är en 1TB från 2012.

Din hårddisk kan vara på väg att ge upp, så fixa en ny disk på 1TB eller mer och ta backup genast.
Det kan vara glapp kabel men det känns mindre troligt.

Det kan ha varit en bugg som skedde när Windows uppdaterades, men samtidigt så är din hårddisk gammal och också sliten vid det här laget, så mina ord om backup gäller.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det man vet med säkerhet om HD är att de går sönder så småningom. Så backup är nödvändigt om man vill ha något sparat. Omöjligt att säga vad som hänt i den här datorn. Bara att gratulera att HD nu fungerar. Skaffa en USB disk och ordna backup. Tidigare hade jag en intern disk för backup. Men det var ingen bra lösning när C disken la av. Det vart för mycket skruvande. Andra har NAS burkar för backup. Nackdelen med USB disk är att krypteringsvirus pajar den också. Så för extra säkerhet har jag en katalog på fruns dator dit jag säkerhetskopierar. Det gör jag över nätet och hoppas att inte viruset hanterar lösenordet som krävs,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Din hårddisk kan vara på väg att ge upp, så fixa en ny disk på 1TB eller mer och ta backup genast.
Det kan vara glapp kabel men det känns mindre troligt.

Det kan ha varit en bugg som skedde när Windows uppdaterades, men samtidigt så är din hårddisk gammal och också sliten vid det här laget, så mina ord om backup gäller.

/Lifooz

Backup är väl inget som tar kostnader och sånt eller finns sån funktion det till Windows 10?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"Backup är väl inget som tar kostnader och sånt eller finns sån funktion det till Windows 10?"
Nu får Du förklara bättre vad Du menar. Vill Du ha garanti på HD så får Du väl försöka hitta kvittot på Ditt köp och försöka reklamera där Du köpt datorn. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Backup är väl inget som tar kostnader och sånt eller finns sån funktion det till Windows 10?

Backup kostar på så sätt, att det kostar de kronor du lägger på den hårddisk, du köper för att föra över backupen på.
Men hårddisken du köper är bara en engångskostnad.

Det finns program som fixar backup, både gratis och sådana som kostar, men personligen hade jag gjort det själv, då det bara är att kopiera över det material du vill ha sparat.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Oftast är det inget fel! Jag hade inte mindre än tre USB diskar som slutade fungera. Det gick inte att skriva till dem. Hastigheten låg på några bytes per sekund. Och datorn hängde sig helt. Det visade sig att det var ett idiotfel! Jag hade aldrig deragmenterat filsystemet. Det fanns utrymme men inget utrymme var stort nog för en allokeringsenhet. Körning av defrag några nätter gjorde att diskarna blev som nya!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det krånglar sådär så kan man prova 3 st omstarter efter varandra (vilket du i stort sett gjorde) tex. efter en windows-uppgradering som inte verkar helt OK (och det börja vara lite för ofta nu...) och en restore-punkt aktiveras och man får tillbaka en fungerande session.

Jag tror inte att det är problem med disken för den här gången - men det är bra att kallsvettas ett tag och inse behov av regelbunden backup innan all data verkligen är borta på riktigt vid ett senare tillfälle - för den dagen kommer förr eller senare - det är ett 'när' - inte ett 'om' - att det händer.

En SSD som krachar ger ofta ingen förvarning alls och användaren konstaterar bara att datorn inte startade den här morronen - och dataräddningen är ofta kostsam och kan bara göra av diskräddningsfirmor då egna trix som fungerade i väldigt många fall tillräckligt bra på krånglande snurrdiskar och kunde göras av brukaren själv med olika program - är inte användbara alls här...

Defragmentering:

Jag håller med om att alla rekommendationer inte att köra defragmentering på SSD i windows kan baktända rejält. Man behöver köra dem även på SSD - men inte alls så ofta som på snurrisk - 1-2 ggr per år är tillräckligt men måste ändå göras. Det är för att NTFS är ett uselt filsystem på riktigt med dagens sätt att skriva och läsa på diskarna.

Den skapades vid en tid när man körde en process i taget (dvs. inte sant multitaskande) och var bra då för den filosofin, men idag när man har 100-tals processer parallellt och många program kan ha många tiotal skriv och läsströmmar parallellt (tänk torrent nedladdning) som dessutom inte läser och skriver sekventiellt utan fram och tillbaka mer eller mindre i slumpordning och då och då ökar på filen i storlek på icke förutsägbart sätt, så har inte NTFS mäktat med det rent riktigt arktitektmässigt - Visst MS har fulat och plåstrat massor - men det är en grunddesign som inte går att gömma helt och alltid påverkar.

Rädslan att nöta ned en SDD i förtid är synnerligen överdriven och är lite som rädslan för vargen - det skrämmer mycket mer i sinnet än verkligheten....

Sedan har dom här idealiska förväntningarna på SSD som den 'perfekta' lagringen mött en del verklighet och kompromisseran blivit synliga och det finns situationer där en SSD tom. kan gå långsammare än en snurrdisk, både på läsning och skrivning beroende att man kört slut på SSD-diskarnas cache-minne/mellanminne vid skrivning av större filer eller att cellerna som skrevs först vid tex. OS-installation har ganska blivit urladdade och svårlästa för att de inte skrivits om i jämna mellanrum (tänkt automatiskt av SSD:n) att läshastigheten är nere på 10 MB/s etc. - att åldringen och självurladdningen ur flash-cellerna var mycket högre än tänkt har också tagit många SSD-tillverkare på sängen och de var inte beredda på att hantera situationen riktigt.

Har diskens förbrukade TBW-värde bara gått upp några procent av diskens totala TBW-kapacitet på ett års användande så är inte utnötningen av disken ett problem och man kan kosta på sig en defragmentering per 6 månader eller så.