Hur många procent av era spel har ni spelat klart?

Permalänk
Medlem

Hur många procent av era spel har ni spelat klart?

Hittade det här inlägget i en tråd:

Skrivet av The Kristoffer:

Diggade aldrig de tidigare spelen, orkade aldrig spela klart dem. Tror jag kan skippa det här med.

Hmmm... Jag tänkte fråga honom hur många procent av hans spel han spelat klart. Fast, varför inte skapa en omröstning av det!

Hur många procent av era spel har ni spelat klart?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

1. När jag var yngre och finansierade mitt spelbibliotek med månadspengen så spelade jag ut alla spel.
2. Spelen nuförtiden är av sämre kvalité vid release då utv. Släpper patchar för att reparera misstag.
3. Det är ett större utbud nu.
4. Multiplayertitlar med ett singleplayer campaign köps oftast bara för multiplayerdelen, denna går ej att "spela ut"
5. Plattformar för enkel nedladdning av spel fanns ej förr, du var tvungen att antingen åka ut och köpa spelet i butik, eller beställa via telefon/internet. Tvspeloteket etc på baksidan av nintendomagasinet/super play var den dagens steam.
6. AAA-Spelen förr kostade dessutom typ som de gör nu bara det att 600spänn 1993 var något mer värda än de är idag.
7. Gratisspel, indietitlar för 10kr etc. fanns inte. Mer "initial investment" gör en mer benägen att välja varsamt vad man köper. Man köpte inte skit helt enkelt.
Nuförtiden är det inte så dyrt att testa massor av spel och bara spela ut de man känner är värda ens tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coreflake:

1. När jag var yngre och finansierade mitt spelbibliotek med månadspengen så spelade jag ut alla spel.
2. Spelen nuförtiden är av sämre kvalité vid release då utv. Släpper patchar för att reparera misstag.
3. Det är ett större utbud nu.
4. Multiplayertitlar med ett singleplayer campaign köps oftast bara för multiplayerdelen, denna går ej att "spela ut"
5. Plattformar för enkel nedladdning av spel fanns ej förr, du var tvungen att antingen åka ut och köpa spelet i butik, eller beställa via telefon/internet. Tvspeloteket etc på baksidan av nintendomagasinet/super play var den dagens steam.
6. AAA-Spelen förr kostade dessutom typ som de gör nu bara det att 600spänn 1993 var något mer värda än de är idag.
7. Gratisspel, indietitlar för 10kr etc. fanns inte. Mer "initial investment" gör en mer benägen att välja varsamt vad man köper. Man köpte inte skit helt enkelt.
Nuförtiden är det inte så dyrt att testa massor av spel och bara spela ut de man känner är värda ens tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, det finns en faktor till, spelen utan egentligt "slut" vad jag förstår. WoW kanske kan räknas dit, eller? Eller manske man bör anse att man nått en "nivå" som godkänd ansträngning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Sant, det finns en faktor till, spelen utan egentligt "slut" vad jag förstår. WoW kanske kan räknas dit, eller? Eller manske man bör anse att man nått en "nivå" som godkänd ansträngning.

Jag tänker att man kanske får bortse från spel i kategorin WoW och liknande, alternativt definiera sitt egna slut vid quest X eller level 60, det är trots allt rollspel.

Jag svarade 50%~, det är inte så att jag spelat igenom hälften av alla spel i mitt bibliotek, men utav alla påbörjade spel är ungefär hälften genomspelade.

Permalänk
Medlem

Som sagt så finns det ju mängder av spel utan ett "riktigt" slut. Cities Skylines är ett sådant exempel, där man mer eller mindre får sätta sina egna mål man vill uppnå.

Permalänk
Medlem

Du skulle förmodligen kunna fråga "Hur många procent av era spel har ni spelat?". Jag har ett flertal spel som jag köpt på olika reor som jag sedan aldrig ens installerat.

Håller med andra som skrivit här att de oftare spelade klart spel förr i tiden. Jag har vissa äldre spel som jag spelat igenom ett flertal gånger, även i modern tid, medan jag sällan spelar igenom nyare spel (med vissa undantag). Samtidigt finns det ju så klart många fler multiplayer-spel nu där det är svårt att hävda att man spelar igenom dem då de oftast saknar en riktig story.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

JAg tog ca 50%. Räknar mainstory etc.
Jag har då bortsett från alla humblebundles etc där jag köpte 20 spel men ville spela 1 av dem.

Annars är det närmare 20%.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du skulle förmodligen kunna fråga "Hur många procent av era spel har ni spelat?". Jag har ett flertal spel som jag köpt på olika reor som jag sedan aldrig ens installerat.

Detta

De jag klarat får snarare räknas i promille.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Håller med många ovan om att spelen generellt är billigare idag och det finns många fler kategorier av spel, massa indiespel som knappt kostar något exempelvis. Till det kommer alla bundles. Om exempelvis Humble Bundle släpper ett paket där man är intresserad av ett av spelen så blir det ju billigare att köpa bundlen än att köpa bara det spelet man är intresserad av, vilket förstås leder till en massa spel på ens konto som man aldrig kommer att ens installera.

Sen var spel ofta dyrare förr, och ju yngre man var desto mindre pengar hade man. När jag var liten så var det självklart att jag spelade igenom mitt Nintendo- eller Sega-spel som jag sparat till i flera månader även om det inte var så himla kul egentligen. Så: Mer pengar för att man är äldre parat med billigare spel i bundles, reor och kategorier som är billigare från början gör att man har väldigt mycket större utbud idag och då kommer man inte att spela allt. Samma effekt kan förstås observeras på andra håll. När jag var liten, innan vi fick kabel-TV så var det en halvtimme barnprogram om dagen på SVT typ, klart som fan att man kollade på det även om det var ganska kasst, riktat till mycket yngre eller liknande. Men sen kom Super Channel osv. och då kunde man ju se på tecknat istället för några fotriktiga pedagogiska dockfilmer liksom och nu finns det obegränsat med barn-TV på YT, Netflix osv.

Permalänk
Medlem

Steam säger 19 % haha. Men sen är det visserligen vissa spel man redan har klarat men vill ha på Steam, utan att man har klarat de på Steam.