Asus registrerar Geforce GTX 1660 Ti-kort med 3 GB grafikminne

Permalänk
Melding Plague

Asus registrerar Geforce GTX 1660 Ti-kort med 3 GB grafikminne

Mellanklasskortet Geforce GTX 1660 Ti ser ut att vara på ingång och på menyn står en Turing-baserad grafikkrets. Nu talar uppgifter för att både 3 och 6 GB grafikminne kan bli aktuellt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3Gb? Har vi rest tillbaka till 2013?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

skulle inte köpa ett kort med 3gb minne idag, eller mindre så klart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Radeon VII hade väl 16 GB. 5,3 gånger så mycket. Om man enbart jämför minne så är ju Radeon VII rätt prisvärd.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

De som har 1060 3GB har ju redan problem. Känns inte alls som något bra val att satsa på.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nu låter ju 3GB väldigt lite, men så länge man lirar på 1080P så är det tillräckligt i de flesta spelen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det fungerar för internet cafen i Kinna t.ex. Ska man köpa in några hundra kort blir de där 800kr några kronor. Annars ser jag inte riktigt vitsen. I MOBA spel, kanske Fortnite, inte kollat där men kollade i BF1 vad jag kunde göra med 7970 som har 3GB. Och satte man texturerna till high inte ultra, och det mesta andra lägre så klarade jag mig på 3GB. Men då ska kanske tilläggas att Frostbyte motorn är ganska bra på att läsa in och it data dynamiskt sedan frosbyte 2 åtminstone. Till skillnad från några andra host. LOTR.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu låter ju 3GB väldigt lite, men så länge man lirar på 1080P så är det tillräckligt i de flesta spelen.

3 GB ifrågasattes redan när 1060 kom, men de som köpte då har i alla fall kunnat lira i 1080p fram till ungefär nu utan att springa på problem. Men att köpa ett kort idag med 3 GB lär resultera i större kompromisser.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Varför inte 4gb? som minimum?

Permalänk
Medlem

Det här måste väl vara endast för låglöneländer? I västvärlden finns väl knappast någon som önskar 3GB minne idag. Det tar ju slut fort som fan. Nä minst 4GB men helst mer måste det ju vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har man så många och stora internetkafféer i Kinna? Idag spelar väl de flesta hemifrån men det kanske är en lokal egenhet där

Skrivet av hACmAn:

Kan tänka mig att det fungerar för internet cafen i Kinna t.ex. Ska man köpa in några hundra kort blir de där 800kr några kronor. Annars ser jag inte riktigt vitsen. I MOBA spel, kanske Fortnite, inte kollat där men kollade i BF1 vad jag kunde göra med 7970 som har 3GB. Och satte man texturerna till high inte ultra, och det mesta andra lägre så klarade jag mig på 3GB. Men då ska kanske tilläggas att Frostbyte motorn är ganska bra på att läsa in och it data dynamiskt sedan frosbyte 2 åtminstone. Till skillnad från några andra host. LOTR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Har man så många och stora internetkafféer i Kinna? Idag spelar väl de flesta hemifrån men det kanske är en lokal egenhet där

Vet inte hur det ser ut med internet eller speldatorer bland privatpersoner i Kina. Och sen får du tänka på om en halv % av kinerserna använder dator på kafé så blir det ju väldigt många de är ju nästan 1,4 miljarder människor.

Men i Kinna är de enligt google nästan 15 000 invånare så där har man nog ingen marknad för ett större internetkafé.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Egentligen rätt logiskt. NVIDIA och AMD har ju ofta släppt modeller med två minnesalternativ och i samtliga fall vad jag vet så har man alltid tagit bort hälften eller lagt till de dubbla. Finns några få undantag såsom GTX 460 till exempel.
Jag är dock lite kluven till just 3GB då de finns tillfällen även i 1080p där de kan vara begränsande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Pris från 3290-3890.
Ska bli spännande att se hur denna presterar.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Har man så många och stora internetkafféer i Kinna? Idag spelar väl de flesta hemifrån men det kanske är en lokal egenhet där

Jag kan iaf tipsa om att om någon är i Lerum trakten och ska köra motorcykel eller moped söderut så kan man köra via härskogsvägen. Härlig motorcykel/moped-väg.
Sen har jag för mig det fanns någon annan mindre väg för att ta sig från riksväg 40 till riksväg 41 utan att åka via Borås.
Att man kommer ut någonstans Kinna - Skene trakten.

Är inte ofta jag är i Lerum trakten och är man i Göteborg så kan det ta ganska mycket extra tid att köra via Lerum.
Speciellt om man inte är riktigt 100 på hur det var man hitta dit och inte har någon mobil/gps hållare på motorcykeln.
Det går naturligtvis att köra med bil också, men det är inte riktigt samma sak.
Även om jag kan tänka mig att en Mazda MX-5 ("Miata") med taket nere kan nog vara ganska fint också.
Eller kanske en Lotus Elise.
Ska man köra bil på de vägarna så ska det vara något som är mera 'gokart' än SUV.

Nästa gång jag är och snurrar i de trakterna så kanske man borde stanna i Kinna och kolla in de stora Internetcaféerna.

Permalänk
Medlem

Att köpa ett grafikkort 2019 med 3GB VRAM är vansinne. Till vem är detta kort riktitad till? Spel som lanserades under Xbox 360 och PS3 glorifierade dagar kanske...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Att köpa ett grafikkort 2019 med 3GB VRAM är vansinne. Till vem är detta kort riktitad till? Spel som lanserades under Xbox 360 och PS3 glorifierade dagar kanske...

Det beror väl lite på vilket kort och till vilket ändamål.

Att göra ett RTX 2080Ti 2GB version och köpa det för 8K gaming hade varit galenskap.

Skulle man istället köpa ett GT 1030 för lite lätt gaming och multimedia och dylikt. Då kan 2GB VRAM vara rimligt.
Kanske har man en dator utan IGP och behöver kunna ansluta en skärm till datorn för något ändamål men att det inte är något grafiskt krävande.
Exempelvis en Ryzen baserad server. Då kan även grafikkort med mindre än 1GB räcka.

Men köper man ett GTX 1660 / GTX 1660Ti så har man troligtvis några krav på GPU prestanda.
Kanske ett billigt standard GTX 1660 3GB hade kunnat vara vettigt om man får det tillräckligt billigt.
Men går man upp till 1660Ti så är det nog bäst att ta 6GB modellen.

Det beror på omständigheterna.
Men spontant känns det som att 1660 utan Ti är det snabbaste kortet där en 3GB version kan vara ett rimligt val (beroende på pris).

Permalänk
Medlem

3gb känns konstigt ja, finns redan många spel som i 1080 upplösning drar 4gb eller mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Har man så många och stora internetkafféer i Kinna? Idag spelar väl de flesta hemifrån men det kanske är en lokal egenhet där

Hyperbol för att visa att det blir en del pengar. Man sparar ju inte bara in pengar på grafikkorten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@120hz:
Minnes bussen.
1,5 tror Jag inte kortet klarar pga vilka minnen kortet stödjer. Men om det är en 192bitars minnes buss. Så blir det 1,5 3 6 9 12.
vet inte men tror chippet klarar 3, 6 kanske 9 och 12. Men för att köra 3 istället för 6 så sätter man in minnen med en annan densitet. 9 och 12 kan betyda att vi får problem med adresseringen till minnes adresserna chipet, firmware mm har problem.
Men 192bitars eller liknande (384) bus så blir det 1,5 3 6 9 12 24 32.

Edit:
Mellan 12 och 32 kan man göra en del.
Om vi bortser från 970 så är regeln att antalet minneskretsar ska vara det samma för att fylla bussen. Så man kan byta ut dem mot större eller mindre kretsar beroende på hur minneskontroller på grafikkortet, samt mjukvaran på den beter sig.
Hur udda numrera blir beror på minnes bussen alt som i 970 fallet man segmenterar minnet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

För de som vill ha en vettig instegsdator för ca 8-9k där 1060 ligger idag, ofta med 3gb kommer 1160 med 3gb ligga i både färdiga paket från vissa handlare och i märkesdatorer.

Tänk märkesdatorer som säljs i bulk på MM och Elgiganten.
Random familj behöver dator, alla har inte kunskap eller förmåga att ta reda på vad som blir bäst, så man degar 9k för en burk och 9 åringen kan säga att han har den senaste prollen och grafikkortet.
Och Fortnite kommer rulla fint.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket tillverkningskostnaden skiljer mellan 3GB och 6GB. Det låter mest lite dumsnålt om jag ska vara ärlig. Förra generationen kan jag köpa att det fanns en 3GB variant, även om det även då uppstod en hel del diskussion.

Skickades från m.sweclockers.com