NASA Opportunity (MER-B) är dödförklarad – efter 15 år

Permalänk
Relik 📜

NASA Opportunity (MER-B) är dödförklarad – efter 15 år

Jag gillar rymden och människans försök att utforska solsystemet. En speciell plats i hjärtat har helt klart MER-A och MER-B – Spirit och Opportunity, de två sonderna som landade på Mars tidigt 2004. Uppdragen var från början tänkt att vara 90 dagar, men båda maskinerna överträffade den förväntade livstiden med råge.

Spirit höll ångan uppe till 2010, hela 2 269 dagar. Det är grymt imponerande, men bleknar ändå mot Opportunity. Den andra sonden i tvillingparet fungerade hela vägen till 5 352 dagar, 14 år längre än beräknat. Som referens, när sonderna landade på Mars var SweClockers lite över 4 år gammalt – nu firar vi 20!

https://www.nasa.gov/press-release/nasas-record-setting-oppor...
Men, sommaren 2018 fastnade Opportunity i en sandstorm och sedan dess har inget hörts. Nu dödförklarar NASA till sist sonden, efter ett sista försök (av över 800..) att få respons. Antagligen har sand och damm täckt solpanelerna, vilket gjort att den sista kraften till sist försvunnit från batterierna.

Lite sorgligt är det allt! På något sätt kändes det som om Opportunity kunde fungera i en evighet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur pass väl NASA bygger sina sonder. Tänkt att användas i 90 dagar men hela 14 år.. Wow!

Får hoppas en dag på att människan kan besöka sondernas sista viloplatser!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

https://xkcd.com/1504/

Edit: finns så klart en om MER-A också
https://xkcd.com/695/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Helt otroligt hur pass väl NASA bygger sina sonder. Tänkt att användas i 90 dagar men hela 14 år.. Wow!

Tänk om tillverkare av hemelektronik jobbade så

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänk om tillverkare av hemelektronik jobbade så

Om vi hade varit beredda att betala för det så...

Permalänk

Om den har överlevt så länge där så är uppenbarligen inte det ultramicroskopiska-dammet så farligt för maskineri i alla fall.

Gillar du rymden rekommenderar jag Kurzgesagt – In a Nutshell kanalen på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=uqKGREZs6-w

https://www.youtube.com/watch?v=NtQkz0aRDe8&t=264s - Här nämns även att budgeten för att bygga en bas på månen är inga problem och även att det går att starta idag, och är klart mellan 10-20 år. Tysklands pengaröverskott 2017 skulle till exempel räcka för finansiering.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänk om tillverkare av hemelektronik jobbade så

När man kollar på lite mer highend maskiner så är det inte helt omöjligt med väldigt lång livslängd. Kanske inte 90 dagar vs 15 år men ändå imponerande hållbarhet. Tex NES med spel vars batteri fortfarande funkar etc.

Permalänk
Medlem

Såg detta igår och blev mycket berörd. Som många andra har jag växt upp med Opportunity. Inte hållit någon vidare koll på på dess äventyr men när jag såg att det tagit slut kände jag ändock en stor sorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om vi hade varit beredda att betala för det så...

Ja, det ligger väl en hel del i det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av keyser:

Om vi hade varit beredda att betala för det så...

Haha, säkerligen. 40 000 USD för en smart högtalare! Men jädrar, den klarar Van Allen-bältet lätt som inget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

När man kollar på lite mer highend maskiner så är det inte helt omöjligt med väldigt lång livslängd. Kanske inte 90 dagar vs 15 år men ändå imponerande hållbarhet. Tex NES med spel vars batteri fortfarande funkar etc.

På jobbet har vi fortfarande en dator som sköter ventilationssysremet. Den installerades 1999 (w98) har ALDRIG varit avstängd (förutom vid eventuella strömavbrott) och går en idag helt klanderfritt utan några som helst reparationer. Det kallar jag kvalité 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

På jobbet har vi fortfarande en dator som sköter ventilationssysremet. Den installerades 1999 (w98) har ALDRIG varit avstängd (förutom vid eventuella strömavbrott) och går en idag helt klanderfritt utan några som helst reparationer. Det kallar jag kvalité 👍

Skickades från m.sweclockers.com

På windows 98? Imponerande.

Jag har massa historier om unix system inom telecom som levt 15-20år men aldrig en om windows maskiner faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Tänk om tillverkare av hemelektronik jobbade så

Det är väl rätt så lätt att åstadkomma hehe.
Sätt förväntad livslängd till några dagar likt Opportunity så uppnås samma resultat. Har själv minidiscar, konsoler, stavmixtrar, högtalare och mikrovågsugnar som levt längre än 15 år också.
Hade min game and watch oil panic (som fortfarande fungerar) haft förväntad livslängd på 90 dagar så hade den kunnat uppvisa tämligen imponerande livslängd över förväntan då den nu är över 30 år.

Jaja, givetvis unfair jämförelse åt andra hållet hehe. But still

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hablam:

På jobbet har vi fortfarande en dator som sköter ventilationssysremet. Den installerades 1999 (w98) har ALDRIG varit avstängd (förutom vid eventuella strömavbrott) och går en idag helt klanderfritt utan några som helst reparationer. Det kallar jag kvalité 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, nej, det finns ju ingen anledning att byta heller så länge den gör sitt jobb.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S