Sega Mega Drive till Datorskärm/platt tv

Permalänk
Medlem

Sega Mega Drive till Datorskärm/platt tv

Hej min polare har ett Sega mega drive liggandes men äger ingen tv. Men han har en datorskärm. Går det och isåfafall vad är det för kbael/adapter man behöver i såna fall? Sega mega har ju en antenn sladd. Nä alltså jag kan ingenting om sånt, men tänkte att ni kan säkert massor om sådant.

Kanske måste han köpa en tv?

mvh

Permalänk
Medlem

Den har även en utgång som ger RGB. På den första versionen är det en stor DIN-kontakt medan det på den andra generationen är en mindre kontakt. De flesta som använder äldre konsoller med nyare TV-apparater eller skärmar brukar använda en extern aktiv konverterare/uppskalare som ger HDMI ut. Har för mig att de kostar en del dock.

Värt att tänka på också är att endast hörlursuttaget ger stereo-ljud om jag minns rätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Du har ju en till A/V port på baksidan, och ur den så kan du ju få både Composit eller S-Video (gäller bar att hitta rätt kabel).
Sen finns det ju adaptrar från någon av dem till VGA,HDMI eller liknande att införskaffa.

Beror ju självklart på vilken skärm han har.

Permalänk
Avstängd

Är man beredd att emulera så finns det billiga alternativ som en Raspberry Pi och där får man ju krispig/kristall-klar bild iochmed HDMI. Ogillar man emulatorer och verkligen vill köra äkta hårdvara på nyare skärmar/tv-apparater så finns det billigare scart-hdmi converters men de introducerar en del input-lag och bilden blir väldigt suddig.

Är man beredd att lägga ut ca 1600kr så är OSCC definitivt det bästa alternativet som finns.

https://www.videogameperfection.com/products/open-source-conv...

https://www.youtube.com/watch?v=lHoOKLWIMKU

Permalänk
Medlem

Okej, så det kanske inte blir så himla billigt med andra ord.

Vet inte exakt vilken modell han har, men det är en Asus, 60 hz tror jag, köpt 2015. Tror inte det fanns HDMi på den, men tyckte mig se en VGA. Just nu hade han via en annan, till datorn då.

Han är världens mest otekniska snubbe och vi bor en bit bort, så går inte att ringa och fråga om just den kabeln finns eller om det är en sån ingång osv, blir bara krångligt. Nåja, får kolla mer noga när jag är där nästa gång. Men en adapter till VGA borde kanske funka.