Bio som inte är kopplad till Fimstaden

Permalänk
Medlem

Bio som inte är kopplad till Fimstaden

Vet inte om detta är något jag får ta upp här men.
Jag har aldrig riktigt varit så förtjust i att gå på Bio på SF. Men där jag bor i blackeberg så startade dom en oberoende biograf där dom visade stor filmer som Aquman . Halloween filmen os äv men även mindre kända fimer från Norden . Asien och Usa samt Europa. Först var jag skeptisk till konceptet men oj vilket lyckat Projekt det har blivit. Sjävla Filmsalen är nostalgiskt från 50-Talet och maten samt allt snacks gör dom själva till väldigt rimliga priser. Så vad kostar då en biljet ? För 100kr får du en bio upplevelse du inte kommer vara missnöjd med.
Länken är till filmer som kommer att visas.
Bion ligger vid Blackebergs Torg Bromma Stockholm.
http://biokaskad.se/filmrepertoar.html
Jag har ingen koppling till Biografen men ville bara dela mrd mig. Vad tycker ni sjävla om Filmstaden?
Jag personligen tycker det är för dyrt och känner inte att jag får den bio upplevelsen jag hoppats på.

Permalänk
Medlem

Röda Kvarn är ett alternativ. Finns lite här och var i Sverige.

Tycker det är ganska lika vad man får. Finns både bra och sämre fristående biografer. Tycker däremot lika som du att priserna gått upp i rask takt på Filmstaden.
En teori jag har är att Bonnierkoncernen år 2017 sålde SF Bio till AMC Theatres (Amerikanskbaserad, Kinesiskägd), och att dom vill klämma ur varenda krona ur kunderna eftersom det dels är utländskt, men framför allt kinesiska ägare. /Kinafoliehatt

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Tycker att det inte är något fel på SF i sthlm. Allting finns och det är inte särskilt mycket dyrare än man kan förvänta sig. När jag bodde i en annan stad där det bara fanns en biograf gick dock inte alla filmer. Det var lite surt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Drickz: Sista prishöjningen var ju för att MP-mupparna höjde momsen på biobesök för att subventionera gratis inträde på museum.

Permalänk
Medlem

@eatme@live: Men vad i helvete. Förstår inte varför dom har stöd över huvud taget.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Kazimbz:
håller med om att det kostar mer och mer att gå på filmstaden men vill man inte sätta sig i bilen och åka till annan ort för bättre upplevelse eller vänta till de släpps online har man lite till val...

har jag några kompisar på besök så brukar jag åka till Filmpalatset i Bromölla eller Saga biografen i Nässjö
(där Nässjö biografen är lite lyxigare)

vet inte om de är knutna på något sätt till Filmstaden men är definitivt en helt annan upplevelse att gå på dessa än en vanlig biograf

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag besökte nyligen Australien, västkusten. Nästan alla som går på bio där har ett Grand Cinema-kort, som ger en medlemskap och lägre kostnad för biobiljetter. Kortet kostar 200 SEK, och därefter går man på bio för 60 SEK per biljett, i en superfräsch bio där allt är sprillans nytt, sköna säten, med bra bild och ljud.

Priserna i Sverige är helt käpprätt åt helvete, och jag hade gärna föredragit ett alternativ till Filmstaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

@Drickz: Sista prishöjningen var ju för att MP-mupparna höjde momsen på biobesök för att subventionera gratis inträde på museum.

Och detta var ju ingen liten höjning heller, vi gick från 6% moms till 25% moms.

Och för de som vill hitta biografer som inte har med Filmstaden att göra så är det bara att kolla in https://bio.se/ som listar oberoende biografer.

Edit: Med det sagt så håller jag mig till Filmstaden, går så sällan på bio men gör jag det så är det IMAX i MOS som gäller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

https://bio-slandan.se/

Finns i tullinge riksten i sthlm. har aldrig varit där än men planerar att gå på bio där. av filmnördar för filmnördar om jag fattat det rätt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Kul att du tar upp Kaskad! Tänkte dra och se Alita: Battle Angel där men såg att en biljett gick på 200:- på bokningssidan bio.se , jämfört med ca 95:- på Sf/filmstaden (om man köper företagsbiljett). Vill gärna supporta den lokala biografen men går hellre på på två filmer istället för en för runt samma slant. Har inte varit där på flera år så måste ändå svänga förbi där nån dag och se nån film!

Edit: Gick in för skojs och kikade in priset på bio.se igen och måste ha sett fel första gången jag var inne där, en biljett går för endast 100:-, inte 200:-! Kanonpris! Får börja gå och se fler filmer på Kaskad dårå!

Permalänk
Avstängd

Det finns ett par bra här i Göteborg, Capitol och hagabion.

Angående priserna på SF Bio så har jag förstått att det är ganska dyrt med storfilmer. När jag pluggade filmvetenskap fick vi höra att biograferna knappt tjänade något på själva biobiljetterna utan tog in sina pengar på snacks och liknande. Personligen tycker jag också att det är för dyrt men det stora problemet med att gå på bio är att folk inte kan bete sig.

Permalänk
Medlem

I Gränby Centrum i Uppsala så har Nordisk Film hyfsat nyligen öppnat biograf. Riktigt fräsch. Alla salonger har reclinerstolar och extra komfort. Sen har de konceptet "4DX" som jag inte själv testat men det är där stolarna rör sig till saker i filmen och liknande fysiska upplevelser utom ljud och bild

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Filmstaden (SF) inte är dåligt. Det finns sämre och bättre biografer. Jag bor så att vi brukar åka till Mall of Scandinavia och se på bio där vilket är en av de nyaste biografen om inte den nyaste i regionen.

Priset för att gå på IMAX motsvarar inte upplevelsen man kan få utomlands anser jag.

Övriga salonger och priser tycker jag inte är hutlösa även om det absolut kunde vara lägre och man inte hade klagat. Politikerna hjälpte ju tyvärr till att höja priserna och det suger, jag förstår om man höjer priserna lite smått med jämna mellanrum för moderniseringar och allmänna prisökningar men när politikerna ska fippla till det så suger det.

Jag och damen går ofta på "vippen" på MoS och det är soft med ordentlig recliner fåtölj, även om jag saknar att stolen inte går att låsa i ett mellanläge för mig som är längre och tyngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ett par bra här i Göteborg, Capitol och hagabion.

Angående priserna på SF Bio så har jag förstått att det är ganska dyrt med storfilmer. När jag pluggade filmvetenskap fick vi höra att biograferna knappt tjänade något på själva biobiljetterna utan tog in sina pengar på snacks och liknande. Personligen tycker jag också att det är för dyrt men det stora problemet med att gå på bio är att folk inte kan bete sig.

Vet inte hur biograferna i Australien kan sälja in storfilmer för 60 SEK per biljett och inte gå i konkurs ifall det är så dyrt. Läsk och dylikt är inte dyrare än vad det kostar hos Filmstaden. Någonstans är det något som inte stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vet inte hur biograferna i Australien kan sälja in storfilmer för 60 SEK per biljett och inte gå i konkurs ifall det är så dyrt. Läsk och dylikt är inte dyrare än vad det kostar hos Filmstaden. Någonstans är det något som inte stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på hur mycket biograferna står tomma stora delar av dagarna och hur många filmer som visas för endast en handfull individer så är varje sätt att få in mer pengar totalt sett något positivt.

Då jag länge jobbat skift och varierande arbetsdagar och tider så har jag haft möjlighet att gå mycket på bio på vardagar. Och då jag under gymnasietiden insåg att jag älskade film så pass att ingen till slut ville gå med mig så ofta så började jag gå själv. Har vid mer än ett tillfälle varit HELT ensam i en salong. Med andra ord så blir hela kostnaden för den filmens visning för en persons biljett.

Och på den tiden så hade SF så kallade "rabattbiokort" vilket innebar att du köpte ett "klippkort" där du fick se fyra filmer för halva priset. Första filmen blev fullpris inkluderat kortets pris och de andra tre vart halva priset. Det kortet gällde vardagar fram till någon gång på eftermiddagen vilket passade mig utmärkt.

Biografer i USA har börjat testa så kallade "moviepass" där du betalar en fast månadskostnad och får se en film om dagen, som jag förstått det. Det genererar ju fast inkomst vilket är positivt för filmerna spelas ju oavsett det är 1 person där eller fullsatt salong.

Permalänk

I Norrköping finns Cnema. Bättre än sf och rimliga priser. Visar allt från musikaler till senaste storfilmer. Bättre ljud, bättre stolar, bättre luft, bättre bild, mysigare atmosfär... Listan kan göras lång. Rekommenderar framförallt studenter att ta sig dit. Vill minnas att studentpris på en biljett är 70-80 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Vet inte hur biograferna i Australien kan sälja in storfilmer för 60 SEK per biljett och inte gå i konkurs ifall det är så dyrt. Läsk och dylikt är inte dyrare än vad det kostar hos Filmstaden. Någonstans är det något som inte stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att filmbolagen gör som de flesta andra internationella bolag och anpassar priset efter vad de tror de kan få ut av en viss marknad. Pris på många produkter, sådana som man kanske inte kan köpa från en internationell onlinebutik, har inte så mycket att göra med kostnaden för att producera varan.

Sen vet ju heller inte jag hur bra det där stämmer förstås. Det var vad vi fick höra som pluggade men det kanske var saker föreläsarna hade hört ryktesvägen och så. Sen kan man ju tycka att priset borde gått ner en bit sedan dess i och med digitalisering och så, men jag tror inte att den fysiska distributionen av filmrullarna var en särskilt stor del av kostnaden för en biobiljett. Däremot var den det för typ filmfestivaler och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Kazimbz:
håller med om att det kostar mer och mer att gå på filmstaden men vill man inte sätta sig i bilen och åka till annan ort för bättre upplevelse eller vänta till de släpps online har man lite till val...

har jag några kompisar på besök så brukar jag åka till Filmpalatset i Bromölla eller Saga biografen i Nässjö
(där Nässjö biografen är lite lyxigare)

vet inte om de är knutna på något sätt till Filmstaden men är definitivt en helt annan upplevelse att gå på dessa än en vanlig biograf

Sjukt bra bio i Bromölla! Det tar mig ca 1h att köra dit men det år det värt. En biljett kostar runt 100kr, ingen reklam så filmen börjar på utsatt tid (inte 15 efter), gigantiskt benutrymme, grymt bra ljud och bild. Det enda negativa är väl att de inte har så många visningar då den är lite mindre men jag kan tycka det är bra, mindre folk som stör.