Permalänk
Medlem

Ultrabook med grym skärm

Hej gott folk!

Budget: Max 20 000 men förhoppningsvis mycket mindre.
Storlek: 13-15", gärna 13-14.
Vikt: Tänker mig max 1.5 kg.

Jag letar efter en tunn och lätt laptop att använda till film, surf, och lättare gaming. Med lättare menar jag icke-3D-spel på Steam, som Slay the Spire, Stardew Valley, Chrono Trigger, Heroes of Might and Magic 3, Binding of Isaac - den sorten. Inget särskilt krävande alltså, men jag vill att alla såna spel klarar 60 fps med råge.

Det som betyder mest för mig är SKÄRMEN. Vill hitta en allmänt grym skärm, med bra färger, bra skärpa, bra ljusstyrka. Och bra responstider. 1080p och 60hz funkar bra, men skriver lite mer om det nedan.

Ut över det så letar jag efter tunna kanter vid skärmen (älskar det), allmänt bra byggkvalitet utan den där plastkänslan som ibland finns, och en liten strömadapter. Hatar när datorn väger 1.5 kg och strömklossen väger 2 kg. Resten spelar mindre roll.

Har testat dessa:

  • Macbook Pro 13" - Älskar allt med datorn förutom att den kör Mac OS. Jag vet att man kan köra bootcamp men då förlorar jag diskutrymme + diverse drivrutinsproblem och kompatibilitetsproblem som kan uppstå.

  • MSI GS63VR - 15" så lite större än jag tänkt mig. Den var tunn men jag HATADE byggkvaliteten och skärmen.

  • Dell XPS 15 (9560) - Älskade byggkvaliteten och skärmen var fin och skarp - förutom dess usla usla usla responstid. När jag körde Stardew Valley så var ghostingen helt olidlig - allt blev suddigt och jag blev nästan illamående när jag spelade.

Nu överväger jag Surface Laptop 2 och Razer Blade Stealth 2019. Båda svindyra men kanske värt det?

Har någon nån annan idé? Kanske finns det nån för typ 10 papp som skulle funka bra? Kan det vara så att jag inte kommer bli nöjd med någon 60hz-skärm efter att ha kört 144hz i många år? Kollar man reviews så hittar jag inte en enda laptopskärm med 60hz och korta responstider. Har ju 60hz på TVn och spelar jag på PS4an har jag aldrig märkt några strul med ghosting. Men sen tror jag den har 5ms responstid också.

Uppskattar alla tankar.

Permalänk
Medlem

Kolla Dell XPS 9370 eller 9570. 13 respektive 15 tum. Kan vara i klumpigaste laget dock.

Har själv en 9570 och är toknöjd men hade jag bytt idag hade jag valt 4k skärm istället för 1080p.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Varför inte en Surface Pro istället?

Permalänk
Medlem

Det känns som att steget mellan 60hz och 144hz är lite som när man gick från 20-tum i 4:3, till 24-tum i 16:9. Upplevelsen är en helt annan och man känner nästan ett milt obehag av att behöva gå tillbaka.

Någon annan?

Permalänk
Medlem

Matebook X Pro?
ASUS Zenbook 14?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Kolla Dell XPS 9370 eller 9570. 13 respektive 15 tum. Kan vara i klumpigaste laget dock.

Har själv en 9570 och är toknöjd men hade jag bytt idag hade jag valt 4k skärm istället för 1080p.

Vet inte om jag vågar testa Dell XPS igen efter att kört 9560 (vet inte om du läste det). Ghostingen var fruktansvärd, allting var suddigt så fort något rörde sig i nåt spel.

Och det är den grejen jag vill slippa, någonsin igen. Blev lite fundersam på om det bara är 60 VS 144hz som spökar? Men som sagt, jag upplever inga såna problem när jag kör PS4 (men då har ju också TVn rätt kort responstid). Det kanske är kombinationen 60hz och långsamma ultrabook-paneler som är var skon klämmer?

Skrivet av Bozzeta:

Varför inte en Surface Pro istället?

Jag tål inte såna där låtsas-tangentbord. Det är säkert bra jämfört med andra, men jag vill ha en "riktig" laptop känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag tål inte såna där låtsas-tangentbord. Det är säkert bra jämfört med andra, men jag vill ha en "riktig" laptop känner jag.

Låter som du inte prövat.
Det är samma tangentbord som till laptopen om jag inte missminner mig. Samma keytravel mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Låter som du inte prövat.
Det är samma tangentbord som till laptopen om jag inte missminner mig. Samma keytravel mm.

Sant, det har jag inte. Bara känns lite ovärt eftersom det är i princip samma peng, och då jag inte är intresserad av att använda den som en tablet.

Permalänk
Medlem

Som inloggad medlem så får du Huawei Matebook X Pro för under 18. De kommer antagligen presentera en ny uppföljare på MWC mässan i slutet av månaden. https://www.inet.se/produkt/1962831/huawei-matebook-x-pro-i7-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kasta ett öga på Lenovo kanske? Det var väldigt nära att jag köpte en därifrån när jag beställde min kompromiss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itson:

Som inloggad medlem så får du Huawei Matebook X Pro för under 18. De kommer antagligen presentera en ny uppföljare på MWC mässan i slutet av månaden. https://www.inet.se/produkt/1962831/huawei-matebook-x-pro-i7-...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja efter att ha kollat runt lite så är jag nu grymt sugen på en Matebook X Pro! Trodde aldrig jag skulle vilja ha en dator från Huawei.

Frågan är bara... Värt att betala 4000 kr extra för en space gray? Inet har inte fått in nån ännu, så bara den silvriga som har rea...

Permalänk
Medlem

Lenovo X1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hej gott folk!

Budget: Max 20 000 men förhoppningsvis mycket mindre.
Storlek: 13-15", gärna 13-14.
Vikt: Tänker mig max 1.5 kg.

Jag letar efter en tunn och lätt laptop att använda till film, surf, och lättare gaming. Med lättare menar jag icke-3D-spel på Steam, som Slay the Spire, Stardew Valley, Chrono Trigger, Heroes of Might and Magic 3, Binding of Isaac - den sorten. Inget särskilt krävande alltså, men jag vill att alla såna spel klarar 60 fps med råge.

Det som betyder mest för mig är SKÄRMEN. Vill hitta en allmänt grym skärm, med bra färger, bra skärpa, bra ljusstyrka. Och bra responstider. 1080p och 60hz funkar bra, men skriver lite mer om det nedan.

Ut över det så letar jag efter tunna kanter vid skärmen (älskar det), allmänt bra byggkvalitet utan den där plastkänslan som ibland finns, och en liten strömadapter. Hatar när datorn väger 1.5 kg och strömklossen väger 2 kg. Resten spelar mindre roll.

Har testat dessa:

  • Macbook Pro 13" - Älskar allt med datorn förutom att den kör Mac OS. Jag vet att man kan köra bootcamp men då förlorar jag diskutrymme + diverse drivrutinsproblem och kompatibilitetsproblem som kan uppstå.

  • MSI GS63VR - 15" så lite större än jag tänkt mig. Den var tunn men jag HATADE byggkvaliteten och skärmen.

  • Dell XPS 15 (9560) - Älskade byggkvaliteten och skärmen var fin och skarp - förutom dess usla usla usla responstid. När jag körde Stardew Valley så var ghostingen helt olidlig - allt blev suddigt och jag blev nästan illamående när jag spelade.

Nu överväger jag Surface Laptop 2 och Razer Blade Stealth 2019. Båda svindyra men kanske värt det?

Har någon nån annan idé? Kanske finns det nån för typ 10 papp som skulle funka bra? Kan det vara så att jag inte kommer bli nöjd med någon 60hz-skärm efter att ha kört 144hz i många år? Kollar man reviews så hittar jag inte en enda laptopskärm med 60hz och korta responstider. Har ju 60hz på TVn och spelar jag på PS4an har jag aldrig märkt några strul med ghosting. Men sen tror jag den har 5ms responstid också.

Uppskattar alla tankar.

Du tar upp det två jag kommer att tänka på. Surfance Book 2 kanske också kan vara ett alternativ, tror den finns i 13" men har för mig den skjuter rejält över din budget. Razer kan du ju få med 144 hz skärm också om du vill det, dock bara FHD då. Gigabyte Aero 15x också men Gigabyte verkar ju mer eller mindre packat ihop i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Vet inte om jag vågar testa Dell XPS igen efter att kört 9560 (vet inte om du läste det). Ghostingen var fruktansvärd, allting var suddigt så fort något rörde sig i nåt spel.

Enligt Notebookcheck är nyaste Dell XPS 13 bland de absolut sämsta i klassen när det gäller responstid, så jag tror inte att 15-tummaren blivit bättre heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

@danielwerner: Första inlägget jag skriver här på några år - kände spontant att jag ville hjälpa dig välja rätt här!

Fick min Surface Laptop 2 förra veckan - gick från en inte ens två år gammal Lenovo Yoga 910 som kostade skjortan men visade sig vara totalt skräp. Kanske skulle jag ha lärt mig en läxa efter min Lenovo Yoga 2 Pro som också var garbage. Mina erfarenheter av Lenovos konsumentdatorer är mao att de är skräp. Varma, buggiga, högljudda osv. Har ett flertal gånger försökt få hjälp av Lenovo - men icke. Felen påtalas av mängder av användare på forumen med de verkar ignoreras. Vissa saker - såsom att 910an blir kokhet och hänger sig konstant efter att man väckt den från viloläge (vill säga att man måste göra en riktig reboot inför varje användning) - tänker jag borde ha gått att fixa med en drivrutinsuppdatering? F.ö. var jag även tvungen att byta delar i båda datorer då de rasade, med det sagt gick det både att köpa och byta delar vilket trots allt är ganska ovanligt numera.

Anyway stod mitt val mellan Huawei och Surface Laptop i slutändan. Läste mig till att Huawei verkar ha en del barnsjukdomar och att det cirkulerar lite måndagsex.

TLDR:
Long story short landade jag i Surface Laptop 2. Den är dyrare men som med allt annat lönar det sig sällan att snåla. Lite som Clarkson säger: "There's no such thing as cheap and cheerful, there's just cheap and miserable".

Så hur är min Surface? Lätt, snygg, bra batteritid, knäpptyst (och då menar jag knäpptyst - tror knappt fläkten har startat en enda gång sedan första uppstarten), sval, lätt laddare med magnetkontakt och extra USB-port i dosan, grym skärm, riktigt stabil konstruktion, bra Wifi-antenner. Bästa teknikprylen jag haft besides min Pacojet.

Permalänk

Jag vill bara säga att jag inte rekommenderar matebook x pro, den fläktar som en orkan och ger sig aldrig, har försökt klocka ner den och allt men det hjälpte inte, blev tvungen att lämna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tycker också att du ska kolla närmre på Lenovos dyrare alternativ. Har själv en Ideapad 720S-14 vilket är en konsumentdator för 12 tkr. Sjuan betecknar modellserie och innebär bl a aluminiumchassi och thunderbolt med laddning över usb-c. Finns i storlekarna 13.3, 14 och 15.6".

Mitt exemplar har blank display (glas) med 1080p IPS-panel, upplevs förstås som premium men jag inbillar mig inte att den har lika bra bildkvalitet som Apples motsvarigheter eller Surface-produkterna. Inget jag har tillräcklig kunskap att bedöma utan tillgång till kalibreringsverktyg. I gengäld har den bättre grafikkort, processor och lagring innan konkurrenterna börjar kliva över 20 tkr.

https://imgur.com/a/oHRiu2x

Dold text

Huawei Matebook som nämnts ovan och Xiaomi Mi Notebook finns också, men är rädd att de är för tunna för sitt eget bästa med tanke på kylningen. Kommande Lenovo Yoga S940 är också ett alternativ som kan få samma bekymmer:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1549146-lenovos-komman...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itson:

Som inloggad medlem så får du Huawei Matebook X Pro för under 18. De kommer antagligen presentera en ny uppföljare på MWC mässan i slutet av månaden. https://www.inet.se/produkt/1962831/huawei-matebook-x-pro-i7-...

Bara jag som vägrar dessa piltangenter? Dom är ju helt olidliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som vägrar dessa piltangenter? Dom är ju helt olidliga
https://i.imgur.com/aEWf95X.png

Jag kan förstå att man inte gillar den designen. Samtidigt behövde jag tänka efter lite.

Hur ofta använder vi piltangenterna? Ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag kan förstå att man inte gillar den designen. Samtidigt behövde jag tänka efter lite.

Hur ofta använder vi piltangenterna? Ärligt.

Använder pilarna dagligen på laptopen för att scrolla på hemsidor, navigera i text/menyer/Explorer. Speciellt i sängen när man inte ligger optimalt för att använda touchpaden
För enbart detta skulle jag väl kunna leva med dom små pilarna, men skulle redan här försöka undvika en laptop med såna piltangenter om möjligt

Men sen finns det flertalet spel där man använder piltangenterna.
Till exempel ett som är extra noterbart för mig personligen är MapleStory som jag spelat i över 13 år. Har lagt extremt mycket tid på detta spelet genom åren och även fast man slutar då och då så kommer man alltid tillbaks till slut. Och att spela detta utan full storlek blir irriterade väldigt snabbt. Tänk dig att spela något med ihopmosade W och S tangenter