Cybersquatting lagligt i Sverige?

Permalänk

Cybersquatting lagligt i Sverige?

Såg nu att sk. "cybersquatting", alltså att köpa ett domännamn i syfte av att tjäna pengar på det eller sälja det tillbaka till föregående ägare är olagligt i USA. Hittar ingen information om det i Sverige dock.

Nu är det så att jag köpt ett företags domän, och vill gärna sälja tillbaka det till dem. Är det någon som vet om det är lagligt här? Det är ett .se-domän.

Permalänk
Medlem

Är ingen advokat, men börja hosta lite porr på domänen för att sätta lite press på dom under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyezGlazed:

Såg nu att sk. "cybersquatting", alltså att köpa ett domännamn i syfte av att tjäna pengar på det eller sälja det tillbaka till föregående ägare är olagligt i USA. Hittar ingen information om det i Sverige dock.

Nu är det så att jag köpt ett företags domän, och vill gärna sälja tillbaka det till dem. Är det någon som vet om det är lagligt här? Det är ett .se-domän.

Nej, det är inte olagligt i vare sig Sverige eller USA med domain squatting per se. Länka gärna till källa.
Obekräftade rykten gör gällande att penningstarka företag som kan processa under en längre tid hotat med med domstol för varumärkesintrång, vilket kan ha en avskräckande effekt då samtliga parter får stå för sina egna domstolskostnader.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Är ingen advokat, men börja hosta lite porr på domänen för att sätta lite press på dom under tiden.

Det är däremot olagligt i USA, så jag skulle inte bli förvånad om det även är det i Sverige. Tror det faller under förtal. Men nu spekulerar jag bara.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är inte olagligt i vare sig Sverige eller USA med domain squatting per se. Länka gärna till källa.
Obekräftade rykten gör gällande att penningstarka företag som kan processa under en längre tid hotat med med domstol för varumärkesintrång, vilket kan ha en avskräckande effekt då samtliga parter får stå för sina egna domstolskostnader.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anticybersquatting_Consumer_Pro...

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är däremot olagligt i USA, så jag skulle inte bli förvånad om det även är det i Sverige. Tror det faller under förtal. Men nu spekulerar jag bara.

Det vore iofs rimligt, om man gör något med hemsidan för att skada företagets rykte.

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa lite mer, företag kan få ’tillbaka’ domännamn om de uppfyller kraven för tvistelösning
https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/for-se-domaner/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Förtal i Sverige kan bara gälla privatpersoner, inte företag eller organisationer.

Sen kan det förstås finnas andra regler som rör det tråden tar upp, men just förtal kan det inte vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@EyezGlazed: Olagligt är det inte, men om du inte använder domänen till något vettigt, utan har köpt den just i syfte att sälja tillbaka den till dom, så kan dom enkelt bara begära att få domänen och du måste då lämna över den utan en enda krona.

Något liknande har diskuterats tidigare, då ägde dock faktiskt personen domänen och använde den till något relevant.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515446-stort-foretag-...
https://dotkeeper.com/hjalp-nagon-har-registrerat-min-doman/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@EyezGlazed: Min hjärna filtrerade bort ett par saker i din fråga och bakade ihop allt. Ska se om jag kan bena ut det på ett begripligt sätt.
Det är inte registreringen i sig som är olagligt. Det finns ingen färdig paragraf i brottsbalken. Det är hur man använder det tillskansade domännamnet som är avgörande.
Du skrev bl.a. i syfte att tjäna pengar. Det missade jag och Ja, det kan tokas som missbruk i USA vilket öppnar upp för bestridande. Men som alltid måste det prövas och inte alltid av domstol.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

@EyezGlazed: Olagligt är det inte, men om du inte använder domänen till något vettigt, utan har köpt den just i syfte att sälja tillbaka den till dom, så kan dom enkelt bara begära att få domänen och du måste då lämna över den utan en enda krona.

Något liknande har diskuterats tidigare, då ägde dock faktiskt personen domänen och använde den till något relevant.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515446-stort-foretag-...
https://dotkeeper.com/hjalp-nagon-har-registrerat-min-doman/

Fan. Det betyder alltså att jag ganska snabbt borde hitta på något vettigt användningsområde. Kan bli svårt då det är pizzeria-i-ort.se typ xD Tänkte lägga upp deras meny faktiskt och göra ett enkelt system för att hitta den pizza man vill ha genom val av ingredienser etc. men känns som det kan tolkas som något som inte är bra nog eget syfte och därmed knappast värt besväret.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av EyezGlazed:

Fan. Det betyder alltså att jag ganska snabbt borde hitta på något vettigt användningsområde. Kan bli svårt då det är pizzeria-i-ort.se typ xD Tänkte lägga upp deras meny faktiskt och göra ett enkelt system för att hitta den pizza man vill ha genom val av ingredienser etc. men känns som det kan tolkas som något som inte är bra nog eget syfte och därmed knappast värt besväret.

Varför skulle de vilja köpa tillbaks domänen om du gör en bra funktion åt dem gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Varför skulle de vilja köpa tillbaks domänen om du gör en bra funktion åt dem gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns funktionaliteten så drar det ju besökare till sidan, dessa besökare kan senare hållas gisslan genom att randomly spamma dem med porreklam etc. För att få bort det: Köp domänet.

Skrivet av Shrimpey:

Verkligen. Lite overkill för mig dock. Att hitta domäner är tidskrävande, och i detta fallet hade jag bara tur. Ångrar dock att jag inte köpte mountaindew.se i 2005 för 99kr med tanken "Äh, Sverige är så efter så det kommer ändå aldrig komma hit", precis efter jag hört storyn om snubben som från början ägde coca-cola.com och fick saftig lön för den. Efter det nederlaget har jag slutat leta aktivt och nu köpte jag bara för att jag skulle in på deras hemsida ändå (de länkar nämligen till den från sin Facebook fortfarande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyezGlazed:

Finns funktionaliteten så drar det ju besökare till sidan, dessa besökare kan senare hållas gisslan genom att randomly spamma dem med porreklam etc. För att få bort det: Köp domänet.

Att man ens tänker tanken att göra så här mot den lokala pizzerian och mot besökarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Tror OP har bränt sin bro om att någonsin äta på den Pizzerian igen, i alla fall om man inte uppskattar att få en snorloska i kebabsåsen

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Att man ens tänker tanken att göra så här mot den lokala pizzerian och mot besökarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Du frågade och jag svarade med ett exempel för at trigga din fantasi, eftersom du tydligen inte besatt någon alls. Det är inte därmed sagt att just det exemplet är något jag planerat. Förstår du skillnaden?

Skrivet av Chrisism8:

Tror OP har bränt sin bro om att någonsin äta på den Pizzerian igen, i alla fall om man inte uppskattar att få en snorloska i kebabsåsen

Det kassa med tro är att det säger noll om vetande. Flyttar utomlands om 4 dagar och kommer antagligen aldrig sätta min fot i denna orten igen under resterande delen av mitt liv, så huruvida de ogillar mig eller inte är knappast ett tema ens.