Ett bra val för en SETI signal station?

Permalänk
Medlem

Ett bra val för en SETI signal station?

Det finns sedan många år en sida som heter SETI@home och kortfattat så använder man sig utav en dator hemma för att hjälpa till att analysera data för NASA, SETI etc.

Jag har velat sätta upp en sådan maskin hemma, men förr har det alltid varit en kostnadsfråga och är väl det iofs idag med, men nu har vi ju dessa Rasberry PI´s etc, så min fråga är

Vad skulle vara en prisvärd modell för att bara stå och tugga kod eller scanna frekvenser med separat skärm etc och inte användas för nåt annat?

Detta är bara en hobby och jag är inte ute efter nåt i stil av en halv Bitcoin hall så jag hittar ET på en kvart. Tänk er mer en fancy-pancy skärmsläckare alá Deus Ex fast den gör lite nytta med.
Mvh
Grihm

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart använda något så energieffektivt som möjligt för att köra BOINC-klienten.. en gammal "nettop" eller dyligt? Kommer inte ihåg om boinc+seti snurrar på en ARM-arch dock.. Så ska det vara en "enkortsdator", så är rekommendationen i så fall valfritt med ovanstående fast x86-baserat ;).

Permalänk
Medlem

@ewook:
Mycket Latin där för mig men då har jag nåt att googla på i helgen sen ^^

Tack tack.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

@Grihm: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-boinc/

Det går alltså, men en RPi är inte energieffektiv, den är bara energisnål. Du får rätt lite 'prestanda per watt' om du jämför med en fet burk dedikerad för ändamålet och den är så långsam att du inte kommer hitta så många aliens heller.
Men ja, är målet att undvika en hög elräkning och du vill ha den mest för att det är kul, inte för att det gör någon nytta, kör på!

Liten parlör:
BOINC = Klienten som bland annat seti@home andvänder för att distribuera jobb
Nettop = En laptop som är så långsam att den lämpar sig bäst för 'nätverksarbete'. Rätt oanvänt ord idag eftersom produkten inte är populär.
ARM = Processorarkitekturen ARM, den varianten som bland annat RPi, de flesta mobilre m.m. kör
x86 = Den vanligaste processorarkitekturen, som du t.ex. hittar i din vanliga laptop eller stationära dator.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Tack för förtydligandet ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

@Grihm: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-boinc/

Det går alltså, men en RPi är inte energieffektiv, den är bara energisnål. Du får rätt lite 'prestanda per watt' om du jämför med en fet burk dedikerad för ändamålet och den är så långsam att du inte kommer hitta så många aliens heller.
Men ja, är målet att undvika en hög elräkning och du vill ha den mest för att det är kul, inte för att det gör någon nytta, kör på!

Liten parlör:
BOINC = Klienten som bland annat seti@home andvänder för att distribuera jobb
Nettop = En laptop som är så långsam att den lämpar sig bäst för 'nätverksarbete'. Rätt oanvänt ord idag eftersom produkten inte är populär.
ARM = Processorarkitekturen ARM, den varianten som bland annat RPi, de flesta mobilre m.m. kör
x86 = Den vanligaste processorarkitekturen, som du t.ex. hittar i din vanliga laptop eller stationära dator.

Skrivet av ewook:

@Kamouflage: Tack för förtydligandet ;).

Stort tack för informativa hjälpen

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit