Artikel 13 Den kompletta Internet Censuren.

Permalänk
Avstängd

Artikel 13 Den kompletta Internet Censuren.

https://saveyourinternet.eu/

Allt som länkar till någon annans Material kommer falla inom copyright, det betyder inga fler streams eller källor kommer kunna länkas. Fair use är borta och bara större bolag kommer ha råd med avgifterna för att länka eller använda 30 sekunder av någon annans material som ansågs som fair use innan.

Jag är förvånad att ingen i media pratar om detta med mindre än 2 veckor kvar till omröstning, men Media verkar inte för folket längre och Alternativ media måste ju krossas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Se denna nyhetsartikel från Sweclockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Se denna nyhetsartikel från Sweclockers.

jag hade glömt bort den.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Artikel 11 & 13 har förvärrats en sista gång..
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2019/02/14/eu-nyt...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Varför är det så få svar här? Verkar ju hemskt och döden för sociala medier.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Varför är det så få svar här? Verkar ju hemskt och döden för sociala medier.

Gammal tråd, samt har tagits upp senare i andra sammanhang. Är väl det jag skulle gissa på.

Men nu har de ju gått igång igen, så där lite i smyg för att få igenom skiten i.a.f.

Men det är svårt att diskutera detta här på swec, då inläggen snabbt blir raderade om det inte faller modsen i smaken.
Det säger jag som än hittills inte har fått något inlägg borttaget. Utan det är något jag har noterat så fort det handlar om politik så försvinner inlägg efter inlägg. Mer eller mindre.

Så folk vågar/kan inte riktigt diskutera saken.

Permalänk
Medlem

Också för att det är mer spökhistorier än fakta kring artikel 13. Svårt att skriva om folks icke juridiskt backade spekulationer om internetdystopi.

EDIT

Det kan tilläggas att nästan ingen som diskuterar artiklarna är juridiskt läskunnig ens till vad man skulle förvänta sig att normalbegåvad klarar av. Det är nästan rent pinsamt att läsa Bahnhofs tolkningar av artiklarna. Och jag är fan av Bahnhofs privatlivs och frihets-vurmande i övrigt.

Sen kan man vända på det och medge att ingen tar skada av att massa arga unga killar misstolkar EU-artiklar online. Det är knappast så att det här är artiklar som skyddar akuta intressen hos svårt utsatta grupper, det är ett hafsigt försök att städa lite i copyright på nätet. Ni riskerar inte att orsaka lidande i världen är det jag försöker säga. Om något är era arga protester en bra signal mot EU att förbättra sin kommunikation mot medlemsländernas befolkning istället för att bara agera skugg-överstat som idag. Synd bara att ni inte engagerar er i frågorna där EU faktiskt ägnar sig åt att inskränka era rättigheter genom sin competence-creep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Också för att det är mer spökhistorier än fakta kring artikel 13. Svårt att skriva om folks icke juridiskt backade spekulationer om internetdystopi.

Kanske ska ta och läsa vad som skrivs med?

Citat:

Citat:

Igår, den 13 februari, fastställdes EUs copyrightdirektiv i sin slutgiltiga form, med tillägg som skärper bestämmelserna ytterligare. Artikel 11 handlar inte längre bara om länkskatt för citat, utan all återgivning av nyhetsartiklars text utöver enstaka ord, vilket betyder att även rena hyperlänkar (som ofta innehåller rubriker) kan kräva avgift av den som vill dela med sig – till och med privatpersoner som har länkat utan eget vinstintresse.

Artikel 13 tillägger att kommersiella hemsidor med användaruppladdat material måste sträva efter att köpa licens för allt som användarna laddar upp, att alla hemsidor med användarinnehåll förutom sådana som är både små och nystartade måste agera upphovsrättspoliser, och om de råkar släppa förbi något ändå räknas hemsideägarna som direkt skyldiga för upphovsrättsintrånget.

Det var redan illa förut, men nu är det på väg att bli värre i nästa omröstning.
Vilket de även har gjort lite smått under bordet. Lite hysh hysh över det hela.

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt att det inte är sant, att en massa köpta korrupta politiker skall börja bestämma dessa saker över folk som inte ens förstår vad dom håller på med. Det finns ingen demokrati i detta, det finns ingen som röstat för någon representativ med syfte att införa dessa lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Kanske ska ta och läsa vad som skrivs med?

Citat:
Det var redan illa förut, men nu är det på väg att bli värre i nästa omröstning.
Vilket de även har gjort lite smått under bordet. Lite hysh hysh över det hela.

Som sagt, Bahnhof kan inte läsa

EDIT

Och vad då i smyg? Har du koll på nya artiklar generellt eller? Svårt att ägna sig åt EUs lagförfarande i smyg, processen är inte direkt snabb och smidig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Som sagt, Bahnhof kan inte läsa

Okey...

https://juliareda.eu/2019/02/eu-copyright-final-text/

Diskution kring det hela:
https://www.reddit.com/r/europe/comments/aqal4x/the_text_of_a...

https://www.eff.org/deeplinks/2019/02/final-version-eus-copyr...

Med mera, du kan googla själv så ser du redan nu hur det under de senaste dagarna har rasat in nyhetsartiklar angående detta.
Men saken är också som så att de har knappt ens velat tillkännage detta. Därav att alla medier nu blåser upp angående detta.

Edit:

Det jag menar med i smyg är att de har redan blivit nedröstade flera gånger, men kommer åter igen upp. Med förhoppningen att det till slut röstas igenom.
Men vid varje ny omröstning så skrivs det om lite granna för att kunna övertyga majoriteten att vi ska minsann godkänna detta.
Och i detta fallet så har det blivit än värre än vad det var ursprungligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

politiker skall börja bestämma dessa saker över folk som inte ens förstår vad dom håller på med.

Way to beskriva demokrati! Du röstar på representanter som du känner delar dina värderingar, dessa tar sedan och röstar i samtliga frågor som någonsin tas upp på ett sätt som förhoppningsvis skulle matcha dina åsikter om du faktiskt hade tid att sätta dig in i dem. De röstar dessutom med hjälp underlag såsom partiprogram framtagna av relevanta grenar i partiet med kompetens och insikt och med ytterligare hjälp av utredningar och dylikt som ska ge de insyn i svåra frågor där de och gemene man annars inte skulle förstå innebörder och konsekvenser. Det är lite därför vi inte ägnar oss åt direkt demokrati, för om du fick rösta skulle du bara rösta i frågorna som du fick upp ögonen för och rätt ofta helt med ryggraden, utan insikt och förståelse.

Min tilltro till rent spel inom demokratin är inte hög och ditt tillägg om korrumperade politiker skulle självklart sätta hela ovanstående processen på spel. Men just det här är inte direkt frågan som drivs av massa pengar och det är av just såna här trådar som gör en glad att vi inte har direkt demokrati.

Artikel 11 och 13 är eventuellt riktigt shitty policy som leder till oflexibla lösningar, men inte pga av spökhistorierna ni målar upp. Hell, ni har ju inte ens förstått varför folk blev rädda över artiklarna från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Okey...

https://juliareda.eu/2019/02/eu-copyright-final-text/

Diskution kring det hela:
https://www.reddit.com/r/europe/comments/aqal4x/the_text_of_a...

https://www.eff.org/deeplinks/2019/02/final-version-eus-copyr...

Med mera, du kan googla själv så ser du redan nu hur det under de senaste dagarna har rasat in nyhetsartiklar angående detta.
Men saken är också som så att de har knappt ens velat tillkännage detta. Därav att alla medier nu blåser upp angående detta.

Edit:

Det jag menar med i smyg är att de har redan blivit nedröstade flera gånger, men kommer åter igen upp. Med förhoppningen att det till slut röstas igenom.
Men vid varje ny omröstning så skrivs det om lite granna för att kunna övertyga majoriteten att vi ska minsann godkänna detta.
Och i detta fallet så har det blivit än värre än vad det var ursprungligen.

Jag läste artiklarna istället. Du vet de där som är den faktiska källan. De som inte säger det alla blogginlägg påstår att de säger.

Och följdfrågan till "i smyg" blir ju såklart: Vet du hur ofta en EU-lagstiftning går igenom vid första omröstningen? Vid andra? Vet du ens hur många omröstningar som är del av "en omröstning"? Eller plockar vi vilt lite faktoider i mörkret för att det passar in i bilden vi vill måla upp, utan att kolla om det faktiskt hör till det normala.

EU-lag är känt för att vara urvattnat och långsamt. Anledningen är att allt måste prövas väldigt många gånger och skrivas om upprepade gånger för att kunna komma igenom lagstiftningsprocessen. Mestadels beror det på att ingen nöjd förens innehållet är vagt nog att vara nästan verkningslöst. Så du kan vara rätt glad över att dessa artiklar verkar vara business as usuall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Jag läste artiklarna istället. Du vet de där som är den faktiska källan. De som inte säger det alla blogginlägg påstår att de säger.

Och följdfrågan till "i smyg" blir ju såklart: Vet du hur ofta en EU-lagstiftning går igenom vid första omröstningen? Vid andra? Vet du ens hur många omröstningar som är del av "en omröstning"? Eller plockar vi vilt lite faktoider i mörkret för att det passar in i bilden vi vill måla upp, utan att kolla om det faktiskt hör till det normala.

EU-lag är känt för att vara urvattnat och långsamt. Anledningen är att allt måste prövas väldigt många gånger och skrivas om upprepade gånger för att kunna komma igenom lagstiftningsprocessen. Mestadels beror det på att ingen nöjd förens innehållet är vagt nog att vara nästan verkningslöst. Så du kan vara rätt glad över att dessa artiklar verkar vara business as usuall

Mjo, jag tog dig seriöst tills jag såg din edit i din första post.

Jo jag vet att det kan ta ett antal genomröstningar. Men för den sakens skull behöver det inte bli värre för oss vanliga, dödliga folket vettu.
Saken här handlar ju om att folket i stort är upprörd över det hela. Men det ska hela tiden skrivas om för att passa in i EU direktivet och förhoppningsvis godkännas.
Vilket vi vanliga dödliga inte har något att säga till om annat än vad vi röstade in i EU.

En stor majoritet vill inte ha detta, därför har det också röstats ned.
Men det skrivs om, för att sedan kunna omröstas för återigen.

Sedan så förstår jag inte riktigt varför du är så glad i just denna del?
Allt som motarbetar internet, så som vi känner till det idag. Är ju endast av ondo.
Men du kanske gillar censuren som redan nu pågår?
Det finns inget som artikel 13 ger som är positivt, om du tycker det så skulle jag vilja veta vad du tycker är positivt med detta.

I övrigt så känns det bara som att du vill provocera sett till dina edits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo, jag tog dig seriöst tills jag såg din edit i din första post.

Jo jag vet att det kan ta ett antal genomröstningar. Men för den sakens skull behöver det inte bli värre för oss vanliga, dödliga folket vettu.
Saken här handlar ju om att folket i stort är upprörd över det hela. Men det ska hela tiden skrivas om för att passa in i EU direktivet och förhoppningsvis godkännas.
Vilket vi vanliga dödliga inte har något att säga till om annat än vad vi röstade in i EU.

En stor majoritet vill inte ha detta, därför har det också röstats ned.
Men det skrivs om, för att sedan kunna omröstas för återigen.

Sedan så förstår jag inte riktigt varför du är så glad i just denna del?
Allt som motarbetar internet, så som vi känner till det idag. Är ju endast av ondo.
Men du kanske gillar censuren som redan nu pågår?
Det finns inget som artikel 13 ger som är positivt, om du tycker det så skulle jag vilja veta vad du tycker är positivt med detta.

I övrigt så känns det bara som att du vill provocera sett till dina edits.

Folket i stort har aldrig hört talas om artikel 11 eller 13, ingen annan artikel heller för den delen. Du har inte opinionssiffror som stödjer dina påståenden om "folkets" vilja och du har inte källor som stödjer din tolkning av artiklarnas innehåll. Du har lite svammel från folk som inte brytt sig om att läsa det de uttalar sig om ordentligt (vilket är lite läskigt i Julia Reda's fall), på samma sätt som du inte brytt dig om att läsa det själv. Du vet att artiklarna är rätt korta va? Förvånansvärt lättlästa för EU-lag också. Försök läsa de och se vart du hittar stöd för påståendena du sprider vidare.

Jag tycker jag har framställt mig själv ganska kritisk till båda artiklarna. Tycker de verkar stelbenta och lär kunna få oönskad konsekvenser precis som man spådde om när de började diskuteras online. Men jag vet också att innehållet i förordningar och direktiv betyder väldigt lite innan första EU-domen faller eller i direktivens fall, då de faktiskt implementeras i medlemsländerna med en synbar effekt. Jag är också medveten om vad "Solange" är inom EU-rätten och dess innebörd bör ses som ganska viktig framöver i.o.m Brexit. Så om du verkligen har folkets vilja med dig så är jag inte jätterädd att du ska få dina rättigheter trampade på. Jag är ytterst kritisk till EU som helhet och är högst skeptisk till allt där de verkar ägna sig åt vidare kompetens-utvidgande. Men jag föredrar att diskutera de riktiga frågorna istället för blogg-gissningar och reddit-hysteri.

(Du borde för övrigt läsa reddit-trådarna du länkade lite mer ingående. De få som ägnade sig åt faktiskt tolkning av texten istället för selektiv utplockning var inte helt med på dit tåg kändes det som)

Och jag vill definitivt provocera. Min förhoppning är att trampa på ömma tår och sveda lite stolthet så att ni lägger manken till och försöker motbevisa mig. Då kanske ni nämligen tar och undersäker frågorna själva istället för att bara posta länkar till andras dåliga tolkningar. Jag tror nämligen att ni kan förstå bättre om ni faktiskt försöker läsa källmaterialet istället för att lita blint på andras upp-till-kamp-tal.

Lagar är för övrigt inte positiva eller negativa, de är regler. Om du reglerar subjekt så blir deras inställningar till lagen subjektiva med utgång i vad de träffas av för restriktioner och friheter. Jag tycker det är positivt att försöka skydda copyright online, det finns många content creators som skulle gynnas av bättre skydd än idag. Men mestadels är jag rätt neutral i frågan. Jag ser inte varför youtube behöver stå fria från ansvar när det ligger 14 säsonger av Family guy uppe på deras servrar. Jag köper att man vill sätta lite press på nya generationens mediajättar och känner inte att mina intressen kommer komma märkbart i kläm. Jag ställer mig tveksam till implementeringen i den här formen, men vi klubbar sämre lagar än det här titt som tätt utan ramaskrin och all lag kan ändras om den får fel eller oönskad effekt.

Kan DU istället peka på något negativt i någon av artiklarna? Dvs, visa vart det står något dåligt? Utan att hänvisa till någon annans tolkningar. Bara copy paste:a något du tycker känns iffy eller rakt av dåligt så kan vi diskutera den delen sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Way to beskriva demokrati! Du röstar på representanter som du känner delar dina värderingar, dessa tar sedan och röstar i samtliga frågor som någonsin tas upp på ett sätt som förhoppningsvis skulle matcha dina åsikter om du faktiskt hade tid att sätta dig in i dem. De röstar dessutom med hjälp underlag såsom partiprogram framtagna av relevanta grenar i partiet med kompetens och insikt och med ytterligare hjälp av utredningar och dylikt som ska ge de insyn i svåra frågor där de och gemene man annars inte skulle förstå innebörder och konsekvenser. Det är lite därför vi inte ägnar oss åt direkt demokrati, för om du fick rösta skulle du bara rösta i frågorna som du fick upp ögonen för och rätt ofta helt med ryggraden, utan insikt och förståelse.

Min tilltro till rent spel inom demokratin är inte hög och ditt tillägg om korrumperade politiker skulle självklart sätta hela ovanstående processen på spel. Men just det här är inte direkt frågan som drivs av massa pengar och det är av just såna här trådar som gör en glad att vi inte har direkt demokrati.

Artikel 11 och 13 är eventuellt riktigt shitty policy som leder till oflexibla lösningar, men inte pga av spökhistorierna ni målar upp. Hell, ni har ju inte ens förstått varför folk blev rädda över artiklarna från början.

Vad jag menar är att det inte är någon som röstade för en representant för just dessa lagförslag, alltså låt oss säga att jag röstar för en politiker för denne kampanjar på 5 stycken olika ämnen och jag håller med eller delvis håller med och vill förverkliga dessa 5. Sedan när personen i fråga är i maktposition, så går denne ut och börjar bestämma i en sjätte fråga som personen aldrig tagit upp tidigare och som man inte vet hur den tycker i frågan. Det är problemet med just representativ demokrati, du får en massa politik på köpet du inte visste, det stod inte ens i det finstilta. En kombination av direktdemokrati och representativ demokrati är den bästa lösningen där större frågor per automatik blir folkomröstningar (större som i att det gör en större omställning för folket, så som skatte sänkningar/höjningar osv) och att vilken fråga som helst kan göras till en folkomröstning och att då dessa omröstningar _alltid_ är bindande, inte som när våra politiker idag lägger fram en omröstning för att sedan strunta i vad folket sade. På så sätt blir man inte sittandes där med att rösta på partier man bara håller med halvt och att politik även genomförs trots att partier med mycket lika politiska åsikter inte samarbetar. Då hade dessutom vissa partiers existens kanske inte ens uppkommit.

Permalänk
Medlem

mycket ser bra ut på papper men hur dom ska infria detta blir VÄLDIGT intressant att se. går det åt helvete så har man andra intressen turligt nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Europaparlamentet – Debatten om artikel 11 och 13 är över. Kl 12:30 sker voteringen.
https://femtejuli.se/2019/03/26/europaparlamentet-debatten-om...

En skivbolagslobbyist är hjärnan bakom EU:s nya direktiv om upphovsrätt
https://femtejuli.se/2019/03/25/en-skivbolagslobbyist-ar-hjar...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat att Sossarna under sista sekunden bytte sida och nu tänker rösta Ja.

Permalänk
Medlem

Och där gick förslaget igenom.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Terrell:

Och där gick förslaget igenom.

Såg det. Well, det ska igenom ministerrådet med rent tekniskt, men smal chans att det stoppas där.

https://www.dn.se/kultur-noje/eu-parlamentet-rostar-ja-till-h...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Well, rip.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Hepp, dags att byta avatar med andra ord

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Inte helt oväntat att Sossarna under sista sekunden bytte sida och nu tänker rösta Ja.

Bara 3 st om jag fattade det hela rätt. Men ja, illa ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Resten av världen borde bara stänga ute Europa från internet. Skulle nog få folk att reagera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara 3 st om jag fattade det hela rätt. Men ja, illa ändå.

Av 5 om dom nu röstade på det dom sade att de skulle.
Roliga är med att dom vann precis med en majoritet med 5 röster över gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Av 5 om dom nu röstade på det dom sade att de skulle.
Roliga är med att dom vann precis med en majoritet med 5 röster över gränsen.

Det röstade igenom med 348 mot 274, 36 avstod.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det hela verkar hänga på Tyskland som fortfarande kan ändra sig. De verkar rätt delat i Tyskland just nu och diskuteras hårt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Citat:

EU-parlamentet har röstat JA till det nya copyrightdirektivet som inkluderar Artikel 13 (numera 17) och Artikel 11. 348 röstade för, 274 emot

Från Bahnhofs FB

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det röstade igenom med 348 mot 274, 36 avstod.

Blandade ihop med den andra röstningen om att separera artikel 11 och 13 som var 5 röster skillnad vilket ledde till att dom nu röstade igenom både 11 och 13 istället för bara t.ex 11 som vissa ville.