Permalänk
Medlem

Gigabyte AD27QD

Hej!

Fick idag hem min Gigabyte AD27QD och är hittills väldigt imponerad av skärmen, grymt bra byggkvalitet och den känns verkligen premium.

Direkt ur kartong så var bakgrundsbelysning på tok för hög i vanlig ordning, en bra bit över 350cd/m². Jag fick ställa den på 8 för att få ner den till 100cd/m² som är lagom för mitt rum. Ingen direkt bleed eller glow att anmärka på och jag har inte kunnat hitta några pixelfel.

Förutom att ljusstyrkan var väldigt hög så är den väldigt bra direkt ur kartong, vitbalansen hade delta på strax över 1 och gamman var ganska exakt 2.2. Jag har inte hunnit testa den i Calman ColorChecker ännu dock.

Freesync/gsync fungerar utan några problem med mitt GTX 1070 och upplevde inget flimmer eller dylikt.

En fundering har jag, jag kan inte ställa in 10-bit om jag kör den i 144Hz. Kör jag i 120Hz så kan jag välja 10-bit i Nvidia kontrollpanel. För att kunna köra 144hz och 10-bit så var jag tvungen att ändra till 4.4.2.

Är det en begränsning med Displayport 1.2? @Laxpudding
Jag har provat med två olika kablar.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack för svar, då var det som jag misstänkte.

Panelen är ju ändå bara 8-bit +frc så jag antar att jag inte går miste om så mycket om jag kör 8-bit.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Hej @220volt hur tycker du skärmen fungerar nu när du haft den i några dagar? Jag är på jakt efter en 2560x1440 isp skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Hej @220volt hur tycker du skärmen fungerar nu när du haft den i några dagar? Jag är på jakt efter en 2560x1440 isp skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är hittills väldigt nöjd med den och har inte stött på några problem. Freesync fungerar perfekt ihop med mitt GTX 1070, har spelat BF5 och Far Cry 5. Helt acceptabel ips-glow och inte speciellt mycket backlight bleed när man ställt ner belysningen.

Reflexfiltret är effektivt utan att göra bilden grynig. Stativet är stabilt och enkelt att justera.

HDR har jag bara testat lite snabbt och blev inte direkt imponerad, kanske jag som gör något fel men tycker det ser bättre ut att köra med vanlig SDR.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Update:

Efter att kört skärmen några dagar så kan jag konstatera att vitbalansen är väldigt ojämn. Den är märkbart blåare upptill och framförallt utåt hörnen på panelen. Justerar jag R,G,B så att den är nära perfekt i mitten (6500k) och sedan mäter den övre halvan så är vitbalansen där 6700-6800k och bort mot vänster hörn 6900k, vilket ser betydligt blåare ut. Ljusstyrkan skiljer en del mot kanterna också, inte helt ovanligt på skärmar.

Detta är väl inget som man märker av i spel eller video osv men vid surf och övrigt arbetet är det väldigt tydligt.

Angående vitbalansen så tar även hardware.info upp detta i deras recension och läste även användaromdöme på Tweakers.net som påpekade detta.
https://nl.hardware.info/reviews/8995/6/gigabyte-aorus-ad27qd...
Så det kanske är något att ha i åtanke.

Skärmen täcker ju som sagt ca 95% av dci-p3 vilket kan vara trevligt i spel för att få lite mer tryck i färgerna, men vid övrigt arbete så blir allt lite väl färgglatt. För att få bukt på det så måste man köra med en ICC-profil. Skärmen har ett inbyggt sRGB-läge men det låser ljusstyrkan till 24% och det går heller inte att justera vitbalansen då.

Lite kluven till om jag ska behålla den eller satsa på en annan modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Tyvärr så gott som standard att sRGB-lägena endast är försämring av bilden där viktiga reglage dessutom gråas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@220volt: Tyvärr så gott som standard att sRGB-lägena endast är försämring av bilden där viktiga reglage dessutom gråas ut.

Ja jag har förstått att det är så på de flesta skärmarna 😐

Bästa hade vart om det fanns ett val i OSD där man kunde välja vilken färgrymd man vill jobba med och låta användare kunna justera som vanligt. Men det är väl för mycket begärt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Eizo:s skärmar brukar kunna det, exempelvis Color Edge-skärmarna.

Permalänk
Medlem

Bifogar en skärmdump angående vinbalansen på min skärm.

Som ni kan se så är det ganska stor skillnad mellan rutorna upptill på panelen och det är ganska märkbart vid användning, vid spel är det inget jag lagt märke till dock. Men man gör ju mer än bara spelar vid datorn!

För mig är det en dealbreaker och jag kommer att skicka tillbaka den här skärmen (också)

Bortsett från den här med vitbalansen så tycker jag att Gigabyte gjort ett bra jobb med deras första skärm och hoppas kommande skärmar också håller hög kvalité, men med jämnare vitbalans

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

Verkar som den är belyst underifrån eftersom den är starkare där. 400-500 Kelvin i skillnad i färgtemperatur brukar också synas. Som du sett.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Ja något skumt är det 😊 Jag har aldrig sett en skärm som skiftat så mycket i färgtemperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt tack för updateringen om skärmen:) jag tror att jag väntar tills någon asus/acer skärm kommer på rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

@220volt tack för updateringen om skärmen:) jag tror att jag väntar tills någon asus/acer skärm kommer på rea

Lugnt 😊

Eftersom mer än jag påpekat ojämn färgtemp så är nog risken stor att även du hade fått ett ex med det. Vi får hoppas att senare batchar av skärmen är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag är hittills väldigt nöjd med den och har inte stött på några problem. Freesync fungerar perfekt ihop med mitt GTX 1070, har spelat BF5 och Far Cry 5. Helt acceptabel ips-glow och inte speciellt mycket backlight bleed när man ställt ner belysningen.

Reflexfiltret är effektivt utan att göra bilden grynig. Stativet är stabilt och enkelt att justera.

HDR har jag bara testat lite snabbt och blev inte direkt imponerad, kanske jag som gör något fel men tycker det ser bättre ut att köra med vanlig SDR.

Hur fick du till HDR? Jag får bara fram en tråkig bild som är grått. Jag har försökt både med filmer och spel som stödjer HDR eller vad man ska kalla det för.

Min TV däremot kickar in HDR omedelbart och visar fina färger.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fecko:

Jag får bara fram en tråkig bild som är grått.

Detta är typiskt för att du inte har aktiverat en HDR-signal, till exempel i Windows bildskärmsinställningar. Då kommer HDR-data i bilden/video att återges bit-för-bit under SDR och då blir bilden väldigt platt och blek. Det måste komma fram metadata som talar om för skärmen att den ska ställa om sig för HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är typiskt för att du inte har aktiverat en HDR-signal, till exempel i Windows bildskärmsinställningar. Då kommer HDR-data i bilden/video att återges bit-för-bit under SDR och då blir bilden väldigt platt och blek. Det måste komma fram metadata som talar om för skärmen att den ska ställa om sig för HDR.

Jag fick till det med Forza Horizon 4 nu, jag missade att man var tvungen att ändra till HDR inne i spelet.
Filmerna är dock fortfarande urtvättade/gråa på Aorus AD27QD och på LG OLED visar den HDR.

Jag har försökt med Windows bildskärmsinställningar, 8,10 eller 12-bitars färg, RGB 4:4:4, YCbCr 4:4:4 och 4:2:2.

Jag använder displayportkabel till Aorus AD27QD som fanns med i lådan vid köpet.

Trådarna jag använt för att hitta en lösning.

1. https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/38921
2. https://community.amd.com/thread/243190

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Bildexpert 📺

@fecko: Upprepa den procedur du gör för att det ska fungera via TV:n och du har en större chans att lyckas.

Den vanligaste orsaken brukar vara att man använder datorn där det finns så många fler saker som kan gå fel. Den vanligaste är att man spelar upp filen med ett program som inte kan aktivera HDR.