Nekad retur från Adidas

Permalänk
Medlem

Nekad retur från Adidas

Jag la en beställning på kläder för 7000 kr på Adidas hemsida under black friday rean som jag nu hade tänkt att returnera när jag upptäckte att de för ett par månader sedan har ändrat köpvillkoren vad gäller tidsfristen för öppet köp från 100 till 30 dagar. Det är så klart otroligt klantigt av mig att inte kolla upp detta ordentligt och jag har bara mig själv att skylla. Grejen är den att jag inte är helt övertygad om att informationen var uppdaterad på deras hjälpsidor vid tidpunkten då beställningen lades. Min fråga är om detta skulle ha någon betydelse rent juridiskt och om det finns något sätt att styrka detta i så fall?

Permalänk
Medlem

Gällde 100 dagar när du köpte så är det 100 dagar du har på dig även om dom sedan dess ändrat till 30. Sen hur du ska bevisa det är ju svårare. Men om man nu köper kläder/skor för 7000:- tar det 3 månader att komma på att man inte vill ha det^^

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Skall allt returneras efter flera månader? Låter som ett väldigt ogenomtänkt köp. Hoppas säljaren får rätt i så fall.

Permalänk
Medlem

Villkoren som stod när du lade beställningen gäller naturligtvis. Om du kan styrka vad som stod så ska det gå alldeles utmärkt att returnera. Kolla om villkoren var bifogade i orderbekräftelsen, eller om det finns en cachad sida på Google eller liknande, eller om det finns ett datum när villkoren uppdaterades senast på hemsidan.

Sen kan man ha personliga åsikter om ogenomtänkta köp för 7000kr... men ja, det är ju en annan fråga. Förmodligen därför Adidas valde att sänka öppet-köp fönstret från 100 till 30 dagar?

Obs. Men tänk på att läsa villkoren för Öppet köp också isåfall då det är butiken som sätter villkoren. Kläderna ska oftast vara helt oanvända, alla prislappar ska ofta sitta kvar mm.

Permalänk
Medlem

Det som stod när du beställde ska gälla, dock blir det svårt för dig att styrka det ifall inte du har sparat sådan information som bevisar det. Annars kan du ju skicka ett allmänt mail till kundtjänst (och inte nämna ditt ärende) och fråga när dom bytte bara. Iom att det inte är kopplat till ett ärende kanske de ger dig ett ärligt svar, i så fall om du har tur så var ju det efter din beställning.

En liten tanke bara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

https://www.adidas.se/help/returer.html

på deras sida står det:
*För beställningar gjorda innan kl. 10:00 den 10 september 2018, har du 100 dagar på dig att returnera dina varor för en fullständig återbetalning.

Jag gissar på att de inte skulle ljuga om en sån sak, men kolla din orderbekräftelse som nämnt ovan.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Gallerikonnässör

"*För beställningar gjorda innan kl. 10:00 den 10 september 2018, har du 100 dagar på dig att returnera dina varor för en fullständig återbetalning."
https://www.adidas.se/help/returer.html

Edit:
Damn, du var snabbare! @CusmaR:

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Eftersom att Black Friday var ett bra tag efter 10:e september är du nog ganska rökt. Men grattis till dina fina Adidas-kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Jag la en beställning på kläder för 7000 kr på Adidas hemsida under black friday rean som jag nu hade tänkt att returnera när jag upptäckte att de för ett par månader sedan har ändrat köpvillkoren vad gäller tidsfristen för öppet köp från 100 till 30 dagar. Det är så klart otroligt klantigt av mig att inte kolla upp detta ordentligt och jag har bara mig själv att skylla. Grejen är den att jag inte är helt övertygad om att informationen var uppdaterad på deras hjälpsidor vid tidpunkten då beställningen lades. Min fråga är om detta skulle ha någon betydelse rent juridiskt och om det finns något sätt att styrka detta i så fall?

Har du kontaktat dem? Om inte så kontakta dem först och främst.

Hade du sökt på deras hemsida hade du hittat:
Användningen av denna Webbplats och varje köpavtal som verkställts mellan dig och oss, kommer att omfattas av den version av adidas:s Villkor som är i kraft vid den tidpunkt så du gör din beställning via denna Webbplats eller den dag då du öppnar denna Webbplats (såsom tillämpligt).

https://www.adidas.se/help-topics-terms_and_conditions.html

Kontakta dem för att få villkoren som gällde vid ditt köp. Kanske till och med står i ditt bekräftelsemail.

Permalänk
Medlem

Ursäkta otydligheten.

Själva köpvillkoren (som länkas i inlägget ovan) var uppdaterade vid tidpunkten för beställningen. Det framgår på wayback machine och är inget jag ifrågasätter. Däremot informationen i hjälpsidorna (https://m.adidas.se/hjalp) är jag desto mer tveksam till. Rimligtvis bör detta inte ha någon betydelse rent juridiskt men jag var ändå tvungen att dubbelkolla eftersom jag trots allt blev vilseledd av informationen. Jag litade på informationen och jag hade förväntat mig att Adidas som multinationellt företag med 21 miljarder euro omsättning per år skulle vara lite mer tillmötesgående här i händelse av tvist men jag hade visst fel.

Men oavsett vilket så är det ju ord mot ord och frågan är ju om det är lönt att ens ödsla tid på detta om det i slutändan ändå saknar betydelse. Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte en chans, varför skulle de ta tillbaka kläder efter flera månader?
Har själv webhandel och skulle aldrig gå med på det.
Du har ju antagligen godkänt köpvillkoren i samband med köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@puck: Jag tycker att du tyvärr får svälja det beska pillret och lära dig en läxa från erfarenheten. Det här är ju trots allt inte något Adidas kan klandras för.

Fråga dem snällt kan man ju, med förutsättningen att alla varor är i prima skick. Blir man däremot nekad skulle jag försöka sälja det vidare på någon online-marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

jag hade förväntat mig att Adidas som multinationellt företag med 21 miljarder euro omsättning per år skulle vara lite mer tillmötesgående här i händelse av tvist men jag hade visst fel.

Om det är något företag som är tillmötesgående så är det väl knappast stora företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Inte en chans, varför skulle de ta tillbaka kläder efter flera månader?
Har själv webhandel och skulle aldrig gå med på det.
Du har ju antagligen godkänt köpvillkoren i samband med köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite löjligt kanske att jämföra dig själv och "egen webhandel" med något som Adidas..
Klart han har godkänt köpvillkor i samband med köp annars får man väl inte handla?

Jag själv tycker att om det var oklart i hjälpsidorna som TS säger och att det finns en valid anledning att man vill returnera efter så lång tid så borde man gå med på det om man är ett så stort företag.. Men nu är ju frågan om det faktiskt stod fel i hjälpsidorna som TS hävdar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Om det är något företag som är tillmötesgående så är det väl knappast stora företag

Vissa.. Tex amazon har jag märkt har varit extremt tillmötesgående..
Däremot minns ja inet för ett tag sedan.. De vägra ta retur om du öppnat förpackningen ( köp gjorda i butik ).
Nu har de ändrat då de insett att alla andra tillåter detta ( utom webhallen)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Lite löjligt kanske att jämföra dig själv och "egen webhandel" med något som Adidas..
Klart han har godkänt köpvillkor i samband med köp annars får man väl inte handla?

Jag själv tycker att om det var oklart i hjälpsidorna som TS säger och att det finns en valid anledning att man vill returnera efter så lång tid så borde man gå med på det om man är ett så stort företag.. Men nu är ju frågan om det faktiskt stod fel i hjälpsidorna som TS hävdar.

Nu vet ju inte du vilken jag driver men kan vara strunt samma.

Att försöka skicka tillbaka en vara och hänvisa till hjälpsidor som ”kanske” inte var ändrade, när köpvillkoren som ts godkänt utryckligen är ändrade, skulle jag aldrig gå med på. För övrigt spelar deras omsättning mindre roll. Skulle dom ha generösare regler för att de är stora? Önsketänkande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Lite löjligt kanske att jämföra dig själv och "egen webhandel" med något som Adidas..
Klart han har godkänt köpvillkor i samband med köp annars får man väl inte handla?

Jag själv tycker att om det var oklart i hjälpsidorna som TS säger och att det finns en valid anledning att man vill returnera efter så lång tid så borde man gå med på det om man är ett så stort företag.. Men nu är ju frågan om det faktiskt stod fel i hjälpsidorna som TS hävdar.

Varför är det fånigt? Varför ska stora företag acceptera returer efter flera månader? Att de erbjuder 30 dagars öppet köp är extremt generöst. Vad är det för produkter man inte kan avgöra om man vill returnera efter att ha haft dem hemma en månad?
Med tanke på hur du resonerar låter det som att du är en person som missbrukar företags generösa returpolicy.

Att missbruka öppet köp genom att sitta på produkterna i flera månader kommer till slut att bita en i handen när man missar en deadline och då får man gott stå sitt kast.

Permalänk
Medlem

En del företag värdesätter ju kundrelationer högre t ex. Ikea medans andra företag erbjuder 365 dagars öppet köp t ex. stadium & xxl. Så är också fallet inom elektronikbranschen där t ex. Elgiganten och Mediamarkt m.fl. har schysstare villkor för att prova varor osv.

I detta specifika fall hade Adidas dessutom förlängt öppet köp över jul och nyår till 31 Januari så i praktiken handlade detta om en 6 dagars försening. Visst, de har ju rätt rent formellt sett men det finns ju tvetydigheter här, och faktum kvarstår i att de nyligen faktiskt har förändrat villkoren osv osv. Så lite servicekänsla kan man ha kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

En del företag värdesätter ju kundrelationer högre t ex. Ikea medans andra företag erbjuder 365 dagars öppet köp t ex. stadium & xxl. Så är också fallet inom elektronikbranschen där t ex. Elgiganten och Mediamarkt m.fl. har schysstare villkor för att prova varor osv.

I detta specifika fall hade Adidas dessutom förlängt öppet köp över jul och nyår till 31 Januari så i praktiken handlade detta om en 6 dagars försening. Visst, de har ju rätt rent formellt sett men det finns ju tvetydigheter här, och faktum kvarstår i att de nyligen faktiskt har förändrat villkoren osv osv. Så lite servicekänsla kan man ha kan man tycka.

Du verkar utgå från att kunden har alltid rätt, om de inte gör allt så bryr de sig inte om kunden etc.
Om du köper kläder för 7000:- sen sitter på dem i 100 dagar för att sen returnera dem är du ingen bra kund. Förstår inte ens varför du pratar om att vårda kundrelationer, du tycker inte kunden har ett ansvar?
Du missbrukar retur-policys, men pratar om kundrelationer, servicekänsla.

Varför tar det dig över tre månader att göra en retur? Är 30 dagar otillräckligt?

Vad är det för tvetydligheter du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du verkar utgå från att kunden har alltid rätt, om de inte gör allt så bryr de sig inte om kunden etc.
Om du köper kläder för 7000:- sen sitter på dem i 100 dagar för att sen returnera dem är du ingen bra kund. Förstår inte ens varför du pratar om att vårda kundrelationer, du tycker inte kunden har ett ansvar?
Du missbrukar retur-policys, men pratar om kundrelationer, servicekänsla.

Varför tar det dig över tre månader att göra en retur? Är 30 dagar otillräckligt?

Nu är det ju inte jag som har bestämt villkoren utan det är Adidas. Om de erbjuder 100 dagars öppet köp så innebär det att jag har 100 dagar på mig att returnera min order. Det var alltså en premiss som gällde vid tidpunkten då avtalet ingicks, dvs. det är en del av vårt avtal. Sedan om jag väljer att genomföra min retur dag 1 eller dag 100 spelar ingen roll i sammanhanget. Om jag t ex. hade haft planer på att åka till söderhavet i 2 månader hade köpet sannolikt aldrig ägt rum från första början om premissen inte hade gällt. Så jag förstår inte riktigt ditt resonemang om hur det kan anses vara missbruk.

Citat:

Vad är det för tvetydligheter du pratar om?

#17787380

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Nu är det ju inte jag som har bestämt villkoren utan det är Adidas. Om de erbjuder 100 dagars öppet köp så innebär det att jag har 100 dagar på mig att returnera min order. Det var alltså en premiss som gällde vid tidpunkten då avtalet ingicks, dvs. det är en del av vårt avtal. Sedan om jag väljer att genomföra min retur dag 1 eller dag 100 spelar ingen roll i sammanhanget. Om jag t ex. hade haft planer på att åka till söderhavet i 2 månader hade köpet sannolikt aldrig ägt rum från första början om premissen inte hade gällt. Så jag förstår inte riktigt ditt resonemang om hur det kan anses vara missbruk.

#17787380

Kan du redovisa hjälpsidan så alla i tråden kan ta ställning? Jag tror det är vad hen menar som är tvetydigt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Varför är det fånigt? Varför ska stora företag acceptera returer efter flera månader? Att de erbjuder 30 dagars öppet köp är extremt generöst. Vad är det för produkter man inte kan avgöra om man vill returnera efter att ha haft dem hemma en månad?
Med tanke på hur du resonerar låter det som att du är en person som missbrukar företags generösa returpolicy.

Att missbruka öppet köp genom att sitta på produkterna i flera månader kommer till slut att bita en i handen när man missar en deadline och då får man gott stå sitt kast.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du verkar utgå från att kunden har alltid rätt, om de inte gör allt så bryr de sig inte om kunden etc.
Om du köper kläder för 7000:- sen sitter på dem i 100 dagar för att sen returnera dem är du ingen bra kund. Förstår inte ens varför du pratar om att vårda kundrelationer, du tycker inte kunden har ett ansvar?
Du missbrukar retur-policys, men pratar om kundrelationer, servicekänsla.

Varför tar det dig över tre månader att göra en retur? Är 30 dagar otillräckligt?

Vad är det för tvetydligheter du pratar om?

Tycker du drar mycket egna slutsatser här med en bild i huvudet av en kund som vill sabotera för ett specifikt företag eller jävlas..
Du upprepar "missbruka returpolicy" men hur är det att missbruka.. Om han hade varit några dagar snabbare så är det att bruka snarare än missbruka..? Ger ett företag 100 dagar öppet köp spelar det väl ingen roll om man returnerar dag ett eller hundra. Det är att bruka policyn...
Där pratar man väl inte emot varken kundrelationer eller service känsla snarare för..

Många företag har väldigt långt öppet köp särskilt i samband med jul och detta kan ju vara väldigt förståeligt i praktiken med. Behöver väl inte vara så långsökt att något som köps över en månad före jul kan få 100 dagar öppet köp vid oanvänd vara givetvis ( använd..? Ja DÅ pratar vi att missbruka ).

Kläder för 7000 behöver ju inte vara hela deras kollektion heller.. Kanske är en dyr jacka plus ett par skor.. Är väl inte så fruktansvärt anmärkningsvärt heller..
Istället för att göra flera negativt laddade antaganden om TS kan du fråga honom först o främst om du nu är så intresserad, vilka de riktiga omständigheterna är. Om han känner för så svarar han själv så kan du dra dina dålig människa slutsatser därifrån istället...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@puck: Ett misstag du gör är att du jämför Adidas med helt andra typer av verksamheter. Självklart kan Ikea erbjuda längre tider av öppet köp. Efter 365 dagar kommer Ikeas köksmöbler vara lika "populära" som de var när du handlade dem för första gången. Därför består värdet i möblerna.

Dina Adidas-kläder sänks i värde varje dag (Om man räknar i dagar tills de uppdaterar sina kataloger. Om du väl ska jämföra öppet köp tider så gör det iaf i samma verksamhet. Adidas har väl förmodligen kort och gott räknat ut att de förlorar pengar på att ta emot returer efter 100 dagar (De får helt enkelt slänga tröjan i och med att den inte sälj i sortimentet längre t.ex)

Ett annat problem är ju att det finns tattare som faktiskt går runt med kläderna på stan och har på olika sätt tagit av etiketten och sätter tillbaks den när de ska skicka tillbaks returerna.. Såg en gubbe för några dagar sedan gå runt med etiketten på hans hoodie, tänkte direkt att han planerat att lämna tillbaks den istället för att tvätta den... Sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

En del företag värdesätter ju kundrelationer högre t ex. Ikea medans andra företag erbjuder 365 dagars öppet köp t ex. stadium & xxl. Så är också fallet inom elektronikbranschen där t ex. Elgiganten och Mediamarkt m.fl. har schysstare villkor för att prova varor osv.

I detta specifika fall hade Adidas dessutom förlängt öppet köp över jul och nyår till 31 Januari så i praktiken handlade detta om en 6 dagars försening. Visst, de har ju rätt rent formellt sett men det finns ju tvetydigheter här, och faktum kvarstår i att de nyligen faktiskt har förändrat villkoren osv osv. Så lite servicekänsla kan man ha kan man tycka.

Nu är det ju inte så att de faktiskt värdesätter kundrelationer i de här fallen med långa öppet köp-tider, utan de accepterar bara att blöda lite ifall det kan göra att konkurrenter blöder mer. Sen har jag lite svårt att förstå alla dessa likadana trådar som skapas av personer som vill ha specialbehandling av företag. Missförstå mig inte, jag vill också ha specialbehandling och i liknande situationer försöker jag en vända med att övertyga företaget att göra ett undantag. Ibland lyckas det, ibland inte. Win some, lose some. Men jag fattar inte varför man går längre än så och öppnar trådar och försöker lirka fram tolkningsabrovinklar? Men det kanske fyller ett terapeutiskt syfte medan man slickar sina sår.

Permalänk
Medlem

Tycker inte OP gör något fel alls. Om det finns en öppet köp policy på X dagar så har man ju rätt att utnyttja den. Dock för mig så tycker jag (om vi antar att Adidas hade ändrat sina villkor innan beställningen) gör 100% rätt i att neka. Det handlar inte så mycket om att de int vill vara snälla utan ibland måste man helt enkelt rita ett sträck i sanden och stå för det. Det är ju sjukt irriterande när en vara går sönder 7 dagar efter garanti eller vad som som är på fel sida gränsen som konsument, men Ibland är man klantig och får stå sitt kast helt enkelt. Hoppas du kan använda kläderna i alla fall!

Edit: *För beställningar gjorda innan kl. 10:00 den 10 september 2018, har du 100 dagar på dig att returnera dina varor för en fullständig återbetalning. länk här

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kan du redovisa hjälpsidan så alla i tråden kan ta ställning? Jag tror det är vad hen menar som är tvetydigt.

Det är ju lite detta som är trådens ursprungliga syfte. Mitt tekniska kunnande är begränsat och jag hade hoppats på lite hjälp med den här biten. Informationen jag hittar på wayback machine bekräftar egentligen bara mina misstankar men jag får inte tag på artikeln med den eventuellt felaktiga informationen. Kanske går det att hitta mha lokala cache filer på datorn eller genom alternativa wayback machine sidor? Det verkar ju som att adidas bytte villkor för alla länder i Europa samtidigt om det är till någon hjälp.

En annan förutsättning är ju förstås att detta har någon betydelse rent juridiskt. Adidas kan ju ändå strunta i att hjälpsidorna inte var uppdaterade och hänvisa till att köpvillkoren har företräde. De har ju inte varit särskilt hjälpsamma hittills så det är ju ingen omöjlighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

I detta specifika fall hade Adidas dessutom förlängt öppet köp över jul och nyår till 31 Januari så i praktiken handlade detta om en 6 dagars försening. Visst, de har ju rätt rent formellt sett men det finns ju tvetydigheter här, och faktum kvarstår i att de nyligen faktiskt har förändrat villkoren osv osv. Så lite servicekänsla kan man ha kan man tycka.

Ursäkta men hur får du ihop det här? Vad har förlängt öppet köp över jul och nyår att göra med ditt köp från black friday?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ursäkta men hur får du ihop det här? Vad har förlängt öppet köp över jul och nyår att göra med ditt köp från black friday?

Om man handlade mellan 1 nov och 24 dec så kunde man returnera fram till 31 Jan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Om man handlade mellan 1 nov och 24 dec så kunde man returnera fram till 31 Jan.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då förstår jag, "över jul och nyår" lät mer som 1-31 dec.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag beställde från Adidas i början av oktober och följande står på sida 8 i avtalsvillkoren jag fick till min mail:

"Utöver, och utan att det påverkar, din ångerrätt i enlighet med avsnitt 2.14 (och andra eventuella lagstadgade rättigheter), beviljar vi dig en Frivillig returgaranti. Enligt denna garanti kan du frånträda försäljningsavtalet utan att uppge några skäl ytterligare 16 dagar efter uppsägningsperioden, dvs. en total returneringsperiod på 30 dagar (“Frivillig returgaranti”), som en avtalsmässig ångerrätt med avseende på en Standardprodukt."

Skrivet av Nima2001:

Vissa.. Tex amazon har jag märkt har varit extremt tillmötesgående..
Däremot minns ja inet för ett tag sedan.. De vägra ta retur om du öppnat förpackningen ( köp gjorda i butik ).
Nu har de ändrat då de insett att alla andra tillåter detta ( utom webhallen)

Även Webhallen har ändrat sig.