En fläkt på gtx 970 som ej funkar

Permalänk
Medlem

En fläkt på gtx 970 som ej funkar

Tjena, har haft min evga 970 ssc i 4-5 år nu och märkte för någon dag sen när jag startade upp ett spel, att datorn började låta högre en dammsugare. Undersökte och märkte att bara 1 av de 2 fläktarna på gpu som drar igång när de behövs.
Någon aning om det här är något som går att fixa eller är det någon del som har rykt? Försökte googla runt lite men hittade inte många svar
Tack i förhand!

Permalänk

90% garanti har lagret skurit i fläkten.

kan väl ytterst tillfälligt ibland gå att få loss med lite ny olja i fläktlagret men det brukar inte bli långvarigt utan ytters tillfällig nödlösning.

alternativ 2 är ju att hitta en ersättningsfläkt antingen en orginal från något skrotat kort med ok fläktar, modifierade 3e part fläktar, eller annan liknande fläkt från kortkylare med samma fläktdiameter.

Alternativ 3 är väl att köpa en 3eparts kylare till kortet men sällan prisvärt då de allt som oftast kostar nästan lika mycket som du får för ett begagnat fungerande lika dant kort.

billigaste alternativet brukar vara att gettomodda fast passande chassifläktar eller radiatorfläktar på kortet kopplade till grafikkortets fläktstyrning.

annars kolla efter kylare från folk som monterat vattenkylning de brukar sälja sina orginalkylare relativt billigt. kan ju även kolla efter kylare till ett nyare kort bara för fläktarna och inte själva kylaren då ~80-90mm fläktar när man har dubbla är relativt standard tror ditt kort kör typ 85mm eller 87mm men med lite filande i plasten kan ev upp till 90-92mm monteras utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Samma hände med mitt MSI-kort. Petade igång fläkten manuellt och därefter har det fungerat finfint.
Om inte, köp ny kylare/kort.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Eh.. läs modellnamn på ettiketen som sitter på fläkten å köp från ebay. Går på 100ring eller så. Inte värt att försöka dra igång gamla fläktar eller ta från andra trasiga kort.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har haft kortet i 4-5 år så kanske det är dags att uppgradera. Annars får du väl byta ut fläkten. Det går nog att köpa från kina eller någonstans eller om du hittar ett defekt 970 kort billigt så kan du använda fläkten från den?!? Skulle annars stark rekommendera Palit 2070 dual fan. Grymt kort. 5690 kr går den för!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@kingpinx: Som redan svarats så har väl fläkten lagt av, motorns lindningar har gjort sitt?
Bor du i Gbg och orkar hämta, så har jag en oanvänd fläkt till ett MSI 970 Gaming liggande, helt gratis.
Hela fläkt paketet, då jag demonterade min till förmån för ett vattenblock dag ett.
Vet inte om det passar på ett EVGA kort, men den ligger här i alla fall!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Hände precis samma med mitt 970 från MSI, i förrgår stängde datorn plötsligt av sig och kortet luktade bränt... Efter det gick inte datorn igång när kortet satt i.

Tänkte precis skriva ett inlägg om kortet ens är värt att skänka bort eller om det likaväl kan gå på tippen