Permalänk

Uppgraderad dator startar inte

Tja!

Köpte förra veckan ett uppgraderingspaket till min dator, innehållandes ett moderkort, CPU, GPU och RAM-minnen. Behöll med andra ord chassi, hårddiskar och nätagg från min förra dator.

Satt i helgen och försökte byggde ihop allt (första gången jag byter delar i en dator f.ö.) men kunde inte starta datorn när jag väl var klar. Tyckte bygget gick bra och enda problemet jag stötte på var väl att kyltornet till CPUn var lite meckigt att få på plats. När jag väl startade datorn så gick alla fläktar och belysning igång i två sekunder, för att sedan stängas ned helt. Har försökt att få igång den åtskilliga gånger sedan dess utan framgång.

Bestämde mig därför idag för att testa starta den med mina gamla delar istället, och märkte att samma sak hände även denna gång. När jag slog på datorn gick alla fläktar igång, för att sedan stänga ned helt efter fem sekunder.

Min spontana tanke är att nätagget ska ha gett upp, alternativt att jag lyckats sätta i moderkortet på något konstigt sätt båda gångerna så att något kortslutet när jag väl drar igång datorn.

Vad tror ni kan vara orsaken till detta elände? Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Testa att cleara CMOS, byta platser på minnet. Det du kan testa, om du orkar, är att plocka bort moderkortet helt och bara köra moderkortet samt CPUn och nätagg helt själva om du ställer moderkortet på t ex ett träbord. Starta datorn därefter med t ex en skruvmejsel som du håller på power led + och --kontakterna och se om den startar om sig då eller är igång.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Testa att cleara CMOS, byta platser på minnet. Det du kan testa, om du orkar, är att plocka bort moderkortet helt och bara köra moderkortet samt CPUn och nätagg helt själva om du ställer moderkortet på t ex ett träbord. Starta datorn därefter med t ex en skruvmejsel som du håller på power led + och --kontakterna och se om den startar om sig då eller är igång.

Stort tack för svar!

Att starta med skruvmejsel löste det, tack för tipset! Vad kan det bero på då? Har den vanliga front panel power switch-sladden gett upp eller hur ska man tolka det?

Återigen, stort tack!

Permalänk
Medlem

Svårt att säga någonting specifikt då du inte har talat om för oss vad det är för hårdvara du har.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Eh, varför skulle vi behöva veta det när datorn startade med mejsel?

TS, det verkar som att startknappen på ditt chassi är glapp eller trasig, det du behöver är en ny startknapp.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hmm. om det nu är startknappen så undrar jag hur den kunde starta datorn först för att sedan dö. Låter mycket mer som ett kortslutnings problem. antingen moderkorts distanser eller så kan det kanske vara något annat. för om det nu varit ström knappen så hade den inte startat Alls !

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

@stig86: Ja, jag är mer på din linje. Någon distans för mycket som kortsluter mot moderkortet ger ofta de problem trådskaparen har.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q