Asus registrerar Geforce GTX 1660 Ti-kort med 3 GB grafikminne

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Asus registrerar Geforce GTX 1660 Ti-kort med 3 GB grafikminne

Mellanklasskortet Geforce GTX 1660 Ti ser ut att vara på ingång och på menyn står en Turing-baserad grafikkrets. Nu talar uppgifter för att både 3 och 6 GB grafikminne kan bli aktuellt.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors, Finland
Registrerad
Feb 2005

3Gb? Har vi rest tillbaka till 2013?

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

skulle inte köpa ett kort med 3gb minne idag, eller mindre så klart.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎬 ~ Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 ~ HTC U11+
🎧 ~ Cowon Plenue J 64GB • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009

Radeon VII hade väl 16 GB. 5,3 gånger så mycket. Om man enbart jämför minne så är ju Radeon VII rätt prisvärd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

De som har 1060 3GB har ju redan problem. Känns inte alls som något bra val att satsa på.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Nu låter ju 3GB väldigt lite, men så länge man lirar på 1080P så är det tillräckligt i de flesta spelen.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Kan tänka mig att det fungerar för internet cafen i Kinna t.ex. Ska man köpa in några hundra kort blir de där 800kr några kronor. Annars ser jag inte riktigt vitsen. I MOBA spel, kanske Fortnite, inte kollat där men kollade i BF1 vad jag kunde göra med 7970 som har 3GB. Och satte man texturerna till high inte ultra, och det mesta andra lägre så klarade jag mig på 3GB. Men då ska kanske tilläggas att Frostbyte motorn är ganska bra på att läsa in och it data dynamiskt sedan frosbyte 2 åtminstone. Till skillnad från några andra host. LOTR.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Lodisen:

Nu låter ju 3GB väldigt lite, men så länge man lirar på 1080P så är det tillräckligt i de flesta spelen.

3 GB ifrågasattes redan när 1060 kom, men de som köpte då har i alla fall kunnat lira i 1080p fram till ungefär nu utan att springa på problem. Men att köpa ett kort idag med 3 GB lär resultera i större kompromisser.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2013

Varför inte 4gb? som minimum?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Det här måste väl vara endast för låglöneländer? I västvärlden finns väl knappast någon som önskar 3GB minne idag. Det tar ju slut fort som fan. Nä minst 4GB men helst mer måste det ju vara.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Mar 2010

Har man så många och stora internetkafféer i Kinna? Idag spelar väl de flesta hemifrån men det kanske är en lokal egenhet där

Skrivet av hACmAn:

Kan tänka mig att det fungerar för internet cafen i Kinna t.ex. Ska man köpa in några hundra kort blir de där 800kr några kronor. Annars ser jag inte riktigt vitsen. I MOBA spel, kanske Fortnite, inte kollat där men kollade i BF1 vad jag kunde göra med 7970 som har 3GB. Och satte man texturerna till high inte ultra, och det mesta andra lägre så klarade jag mig på 3GB. Men då ska kanske tilläggas att Frostbyte motorn är ganska bra på att läsa in och it data dynamiskt sedan frosbyte 2 åtminstone. Till skillnad från några andra host. LOTR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av maddogmoffit:

Har man så många och stora internetkafféer i Kinna? Idag spelar väl de flesta hemifrån men det kanske är en lokal egenhet där

Vet inte hur det ser ut med internet eller speldatorer bland privatpersoner i Kina. Och sen får du tänka på om en halv % av kinerserna använder dator på kafé så blir det ju väldigt många de är ju nästan 1,4 miljarder människor.

Men i Kinna är de enligt google nästan 15 000 invånare så där har man nog ingen marknad för ett större internetkafé.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

Egentligen rätt logiskt. NVIDIA och AMD har ju ofta släppt modeller med två minnesalternativ och i samtliga fall vad jag vet så har man alltid tagit bort hälften eller lagt till de dubbla. Finns några få undantag såsom GTX 460 till exempel.
Jag är dock lite kluven till just 3GB då de finns tillfällen även i 1080p där de kan vara begränsande.

Skickades från m.sweclockers.com

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8600K. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Crucial Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 500GB WD BLACK SN750. 1TB Crucial P1. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. LG BP50NB40.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Pris från 3290-3890.
Ska bli spännande att se hur denna presterar.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av maddogmoffit:

Jag kan iaf tipsa om att om någon är i Lerum trakten och ska köra motorcykel eller moped söderut så kan man köra via härskogsvägen. Härlig motorcykel/moped-väg.
Sen har jag för mig det fanns någon annan mindre väg för att ta sig från riksväg 40 till riksväg 41 utan att åka via Borås.
Att man kommer ut någonstans Kinna - Skene trakten.

Är inte ofta jag är i Lerum trakten och är man i Göteborg så kan det ta ganska mycket extra tid att köra via Lerum.
Speciellt om man inte är riktigt 100 på hur det var man hitta dit och inte har någon mobil/gps hållare på motorcykeln.
Det går naturligtvis att köra med bil också, men det är inte riktigt samma sak.
Även om jag kan tänka mig att en Mazda MX-5 ("Miata") med taket nere kan nog vara ganska fint också.
Eller kanske en Lotus Elise.
Ska man köra bil på de vägarna så ska det vara något som är mera 'gokart' än SUV.

Nästa gång jag är och snurrar i de trakterna så kanske man borde stanna i Kinna och kolla in de stora Internetcaféerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Sep 2009

Att köpa ett grafikkort 2019 med 3GB VRAM är vansinne. Till vem är detta kort riktitad till? Spel som lanserades under Xbox 360 och PS3 glorifierade dagar kanske...

Chassi: Fractal Define R4 Moderkort: ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO CPU: AMD Ryzen 7 1700 3,0GHz GPU: MSI GTX 970 TwinFroZr SSD: KINGSTON V300 120GB HDD: 3X Western Digital Green 2TB RAM:Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC21300/2666MHz CL16 (CMK16GX4M2A2666C16R) Nätaggregat: XFX 750W 80+ Brons Modulär Tangentbord: Qpad MK85 Mus: Qpad OM75 PRO Skärm: ASUS VG248 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av N0tepad:

Att köpa ett grafikkort 2019 med 3GB VRAM är vansinne. Till vem är detta kort riktitad till? Spel som lanserades under Xbox 360 och PS3 glorifierade dagar kanske...

Det beror väl lite på vilket kort och till vilket ändamål.

Att göra ett RTX 2080Ti 2GB version och köpa det för 8K gaming hade varit galenskap.

Skulle man istället köpa ett GT 1030 för lite lätt gaming och multimedia och dylikt. Då kan 2GB VRAM vara rimligt.
Kanske har man en dator utan IGP och behöver kunna ansluta en skärm till datorn för något ändamål men att det inte är något grafiskt krävande.
Exempelvis en Ryzen baserad server. Då kan även grafikkort med mindre än 1GB räcka.

Men köper man ett GTX 1660 / GTX 1660Ti så har man troligtvis några krav på GPU prestanda.
Kanske ett billigt standard GTX 1660 3GB hade kunnat vara vettigt om man får det tillräckligt billigt.
Men går man upp till 1660Ti så är det nog bäst att ta 6GB modellen.

Det beror på omständigheterna.
Men spontant känns det som att 1660 utan Ti är det snabbaste kortet där en 3GB version kan vara ett rimligt val (beroende på pris).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

3gb känns konstigt ja, finns redan många spel som i 1080 upplösning drar 4gb eller mer..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av maddogmoffit:

Hyperbol för att visa att det blir en del pengar. Man sparar ju inte bara in pengar på grafikkorten.

GPU: 980Ti@1404,8 Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

@120hz:
Minnes bussen.
1,5 tror Jag inte kortet klarar pga vilka minnen kortet stödjer. Men om det är en 192bitars minnes buss. Så blir det 1,5 3 6 9 12.
vet inte men tror chippet klarar 3, 6 kanske 9 och 12. Men för att köra 3 istället för 6 så sätter man in minnen med en annan densitet. 9 och 12 kan betyda att vi får problem med adresseringen till minnes adresserna chipet, firmware mm har problem.
Men 192bitars eller liknande (384) bus så blir det 1,5 3 6 9 12 24 32.

Edit:
Mellan 12 och 32 kan man göra en del.
Om vi bortser från 970 så är regeln att antalet minneskretsar ska vara det samma för att fylla bussen. Så man kan byta ut dem mot större eller mindre kretsar beroende på hur minneskontroller på grafikkortet, samt mjukvaran på den beter sig.
Hur udda numrera blir beror på minnes bussen alt som i 970 fallet man segmenterar minnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

För de som vill ha en vettig instegsdator för ca 8-9k där 1060 ligger idag, ofta med 3gb kommer 1160 med 3gb ligga i både färdiga paket från vissa handlare och i märkesdatorer.

Tänk märkesdatorer som säljs i bulk på MM och Elgiganten.
Random familj behöver dator, alla har inte kunskap eller förmåga att ta reda på vad som blir bäst, så man degar 9k för en burk och 9 åringen kan säga att han har den senaste prollen och grafikkortet.
Och Fortnite kommer rulla fint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Undra hur mycket tillverkningskostnaden skiljer mellan 3GB och 6GB. Det låter mest lite dumsnålt om jag ska vara ärlig. Förra generationen kan jag köpa att det fanns en 3GB variant, även om det även då uppstod en hel del diskussion.