Permalänk
Medlem

Lenovo - låg kvalité

Fick en Lenovo Yoga500 (6450 kr) december 2016. Efter knappt två år faller chassit sönder! Skruvar lossnar från fästen och går inte att skruva tillbaka! Då även de fästen som skruven ska gängas i lossnat.
Verkstaden där jag lämnat in min Lenovo säger att tyvärr är det så med Lenovo, även om du lägger mer pengar på en dyrare Lenovo, så är det samma chassi, i plast och det håller inte!

Nu får jag byta chassit, kostar 3000+ Bedrövligt låg kvalité på en dator som inte håller mer än två år!! Har en Samsung RV511, som jag aldrig haft problem med, lite tyngre att att med på resor, men vilken kvalitets skillnad.

Har varit i kontakt med Lenovo, men de orkar inte ens svara mig!

Fler än jag som upplever samma problem med Lenovo?

Permalänk
Medlem

Nej, har kört Lenovo på jobbet i många år utan några större problem.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Testpilot

Har använt Lenovo Y50-70 & Y720 utan några problem här, metall på undersidan och plast för delarna runt tangentbordet o.s.v.

Sambon har idag kvar Y50-70'in och det tuffar på utan några som helst problem eller tecken på att något skulle börja ge upp som du beskriver det.

Kan det vara så att du råkat köpa en dator ur en serie som kanske dragits med problem? För har alltid fått höra att om man vill ha kvalité på sin jobbdator är det just Lenovo's "ThinkPad"-serie som har varit ett måste.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gossip49:

Fick en Lenovo Yoga500 (6450 kr) december 2016. Efter knappt två år faller chassit sönder! Skruvar lossnar från fästen och går inte att skruva tillbaka! Då även de fästen som skruven ska gängas i lossnat.
Verkstaden där jag lämnat in min Lenovo säger att tyvärr är det så med Lenovo, även om du lägger mer pengar på en dyrare Lenovo, så är det samma chassi, i plast och det håller inte!

Nu får jag byta chassit, kostar 3000+ Bedrövligt låg kvalité på en dator som inte håller mer än två år!! Har en Samsung RV511, som jag aldrig haft problem med, lite tyngre att att med på resor, men vilken kvalitets skillnad.

Har varit i kontakt med Lenovo, men de orkar inte ens svara mig!

Fler än jag som upplever samma problem med Lenovo?

Jag har stött på många laptops ifrån Lenovo med samma problem, och jag håller med, kvalité är riktigt kass. Men lyckades övertala chefen på jobbet att inte ta in fler Lenovo datorer till försäljning, sen dess har rma ärenden minskat kraftigt.

Skulle aldrig rekommendera Lenovo i jobbet el privat.

Permalänk

Var även ytterst låg kvalitet på min Asus Zenbook från 2014. Skärmens gångjärn var fastskruvad i bräckliga plastdetaljer som självklart vittrade sönder med tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Generellt för 'företagsdatorer' behöver man komma upp i runt 10k (+ moms) och däröver i pris för att inte få 'konsumentkvalitet' - skall man ha något riktigt stryktåligt så är det lenovos think pad serie 'T' som gäller.

samma sak när det gäller stora märken som Dell och HP också om datorerna har fokus mot företag eller för konsumentsidan - konsumentsidans burkar är oftast långt ifrån hållbara tyvärr.

Permalänk

Har en Lenovo (drygt 2 år, köptes för 4999:-), men har inga problem. Upplever den som skör jämfört med jobb datorn (HP), men jag är försiktig. Ska sägas att prestanda mässigt är datorerna jämförbara men priset skiljer fyrfaldigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: Precis som med min Lenovo alltså! Urdålig kvalité - och inte direkt billig när den kostar som nin!

Permalänk
Medlem

@Peter_oldboy: Min Yoga 500 " 360-graders vik- och vridbar design En bärbar dator när det behövs, en surfplatta när du vill" enl Lenovo. Den håller inte ens i två år med normalt användande !

Permalänk

Har en vanlig bärbar (ideapad) och inte riktigt samma användningsfall. Tråkigt när skiten inte håller ihop!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tja, Lenovo, utanför Thinkpads, har ingen superkvalitet men de ligger väl ungefär där man förväntar sig för det pris man betalar. En "vikbar" laptop från 2016 för 6500 är (var) ju verkligen ett budgetalternativ. Än idag bör man nog lägga sig på runt 9000 om man ska ha en bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, Lenovo, utanför Thinkpads, har ingen superkvalitet men de ligger väl ungefär där man förväntar sig för det pris man betalar. En "vikbar" laptop från 2016 för 6500 är (var) ju verkligen ett budgetalternativ. Än idag bör man nog lägga sig på runt 9000 om man ska ha en bra.

Tyvärr är dessa pengar bara en förbättring på processor o dyl. Skalet är fortfarande det tunna plastiga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter_oldboy:

Har en vanlig bärbar (ideapad) och inte riktigt samma användningsfall. Tråkigt när skiten inte håller ihop!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja verkligen! Min Samsung har definitivt bättre kvalité och vid kontakt så visa Lenovo inget som helst intresse av att se mig som nöjd kund igen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gossip49:

Tyvärr är dessa pengar bara en förbättring på processor o dyl. Skalet är fortfarande det tunna plastiga!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, man får ju titta på basmodellens pris förstås. Kollar man på dagens modeller så finns Yoga 530 från typ 5500 men upp till ganska mycket mer med bättre specar. Chassit är dock det samma (antar jag, har inte kollat närmare på det) så man får ju inte bättre byggkvalitet om du köper samma dator för 10000 istället för för 6000. Yoga 730 däremot börjar på runt 9000 och då lär den vara bättre (igen ett antagande) ur den aspekten.

Jämför med att köpa en bil. Till exempel är en Kia Ceed mycket billigare än en Golf eller liknande men du kan ju lätt speca upp en Ceed till en bra bit över golfens baspris, vilket ger bättre prestanda och/eller mer funktioner osv. men du kan ju aldrig få upp till exempel inredningens kvalitetskänsla i nivå med golfens eller så.

Permalänk
Medlem

Jag fick en ny Lenovo B50-10 av en vän. Den har funkat okej de 2 åren jag haft den, men nu känns det som något är fel på pekplattan (eller vad den heter).

Edit: just ja originalladdaren på den här datorn har kontaktytor som sticker ut åt olika håll, den är jättekonstig. Men jag tänkte inte så mycket på det för det var inga problem med laddaren annars. Fram till för någon månad sedan. Laddaren började glappa, men jag tror det är delvis mitt fel, men den började även gnistra till när man satte in den i vägguttag. Och fick sedan brända kontaktytor. Det har jag dock fått förklarat för mig varför det kan bli så.