Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Detta är ju perfekt.

Permalänk

Känns varmt minst sagt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Tjohoo..
Sitter med en 6 kärnig 8750H på laptopen och det är alldeles för lite för i princip allt, visst netflex, youtube etc fungerar. Men så fort som man börjar jobba så behövs fler kärnor.
Men jag vill se prissänkningar på ssd och ram, datorerna blir så fruktansvärt dyra annars.

Sedan gillar jag jobba med enkla laptops och en helt egen terminalserver bara för en själv.. Men vi pratar här om datorsystem som kan kosta mer än en ny volvo, vilket kanske inte är något för alla.

*edit'
Angående spel så lirar jag mycket C&C Rivials på mobilen. Och det går sådär då jag har för slö mobil. Men om jag sätter på spotify och har musik på i bakgrunden, så går spelet från dåligt spelbart till i princip omöjligt att vinna en match emot proffsen. Jag pratar om att man klickar på en gruppenhet, inget händer, man klickar igen inget händer och man klickar igen och den mottog ens kommando.
Att spela med detta lagg i ett extremt intensivt spel på högsta nivå är skitsvårt. Tänkt er CS där man kanske får klicka 3 gånger på space för att hoppa eller 3 gånger på vänstermusknapp för att skjuta.

På datorn däremot har man igång lite mer än spotify i bakgrunden, jag själv brukar ha minst 3 VM som slukar X antal procent av det totala.

Permalänk
Medlem

Är det 9000-serien som ska ha en PCH med integrerad Thunderbolt 3?

Permalänk
Medlem

@anon159643: 8750H är mer än kapabel att spela på dock i kombination med ordentligt grafikkort. Sen förstår jag inte jämförelsen med en mobiltelefon? Kör C&C rivals i en android vm så kommer det på räls förmodligen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomika:

@Johan86c: 8750H är mer än kapabel att spela på dock i kombination med ordentligt grafikkort. Sen förstår jag inte jämförelsen med en mobiltelefon? Kör C&C rivals i en android vm så kommer det på räls förmodligen.

8750H går säkert spela på, men den är ingen höjdare att jobba vid.
Jämförelsen med mobiltelefon är att folk multitaskar även på mobiler, det jag gör med spotify är inget extraordinärt, men det räcker för att det ska bli ospelbart i vissa spel. (ospelbart = 100% förlust i alla matchar på högsta nivån) Är de någon här som är i Tiberium league utan en värsting mobil cpu/gpu?

Permalänk

Vanligt att man klockar laptops...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Vanligt att man klockar laptops...?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej av flera anledning om man syftar på mer än ren mjukvaruöverklockning i medföljande program.
Den största anledningen till varför inte, är dynamisk frekvens och cpun överklockar sig själv, mer överklocking handlar då om man ska få ut betydligt mer prestanda med samma kylningen om att man sänker stabilitetskraven.
Alltså de flesta tillverkare alla seriösa klockar ej komponenterna mer än att i princip oavsett vad användaren gör så ska de ej fela. Många användare testar ett eller några program som totalt saknar felkontroller och om det ej blir en blåskärm eller liknande så är dator 100% stabil, duger åt en månlandare till Nasa etc.

Permalänk

Så det funkar inte lika som en stationär? Höja Vcore och multipel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Så det funkar inte lika som en stationär? Höja Vcore och multipel?

Skickades från m.sweclockers.com

En stationär cpu är frekvensmärkt för att köra med de billigaste moderkorten man kan hitta, sämsta ram och nätdelarna. Lägg sedan till en mycket dålig kylning. Vissa individer väljer då i princip det bästa av hårdvarorna ovanför. Sedan ställer de jämförelsemot tillverkaren i princip inga pålitlighetskrav, mer än att deras program ofta spel ej ska krascha.
Detta innebär att de kan få ut märkbar mer prestanda.

Nå på en laptop är man ganska fast med hårdvarorna, resultatet blir att det ej ger så mycket mer än extra slitage på en kylning som redan är underdimensionerad. Detta leder till att få överklockar mer än vad det går att göra i det program som tillverkaren skickar med.

Permalänk
Medlem

Härligt! Perfekt för utvecklare! I princip allt skalar perfekt med kärnor och dessa cpuer minskar beroendet till centraliserade lösningar (cloud mm).

Permalänk
Skrivet av anon159643:

En stationär cpu är frekvensmärkt för att köra med de billigaste moderkorten man kan hitta, sämsta ram och nätdelarna. Lägg sedan till en mycket dålig kylning. Vissa individer väljer då i princip det bästa av hårdvarorna ovanför. Sedan ställer de jämförelsemot tillverkaren i princip inga pålitlighetskrav, mer än att deras program ofta spel ej ska krascha.
Detta innebär att de kan få ut märkbar mer prestanda.

Nå på en laptop är man ganska fast med hårdvarorna, resultatet blir att det ej ger så mycket mer än extra slitage på en kylning som redan är underdimensionerad. Detta leder till att få överklockar mer än vad det går att göra i det program som tillverkaren skickar med.

Ok. Förstod inte riktigt svaret. Kan man clocka en laptop vid bios som på en stationär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: Det varierar en del laptops tillåter överklockning av komponenter, oftast spellaptops.
Som standard kan man nog säga nej det går inte att klocka men det finns undantag, finns även extremare släpbara laptops med vanliga cpu:er för stationära datorer. Där man kan ha Tex. en 8700k som tillåter överklock.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut, heja intel!

Det enda negativa är egentligen priset

Visa signatur

Linus Johansson, IT-Tekniker - i5 7600k OC @ 4.5GHz, GTX 1060 6GB OC, 16 GB @3000 MHz RAM, Noctua NH-D15, Fractal Design 650w GOLD modular, Fractal Design define S, M.2 Intel SSD 600p 512 Gb, 2 Tb Seagate Barracuda, 500 Gb 850 EVO