Permalänk

Processor och processor

Hejsan!
Jag har en fråga till dom kunniga angående processor och hur mycket processor man behöver på riktigt.

Jag har efter 13 år fått tillbaka gaming suget nu när jag såg att gamla Fallout har fått en 4:a.

Jag inhandlade då ett moderkort som jag tyckte verkade grymt bra när jag läste om det. PCI express , Sata express och m.2 tillgång.
Det jag inte visste var att moderkortet inte tillåter att man klockar processorn.
Moderkortet är ett Asus H170 pro gaming.
Nu undrar jag om man verkligen behöver spendera 4 tusen på en processor för att endast spela spel. Jag vill ju kunna ha riktigt höga inställningar på grafiken.
Kanske det räcker med en i5 6600k istället för tex en i7 7700k?
Grafikkortet som ligger brevid mig i sin helt nya kartong och som väntar på att få blinka och jobba är ett MSI RTX 2060 Gaming z och varför jag frågar detta är för att i mitt logiska tänkande borde det vara grafikkortet som jobbar mest när man spelar . Är tacksam för något svar
Mvh Ismail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ismailone:

Hejsan!
Jag har en fråga till dom kunniga angående processor och hur mycket processor man behöver på riktigt.

Jag har efter 13 år fått tillbaka gaming suget nu när jag såg att gamla Fallout har fått en 4:a.

Jag inhandlade då ett moderkort som jag tyckte verkade grymt bra när jag läste om det. PCI express , Sata express och m.2 tillgång.
Det jag inte visste var att moderkortet inte tillåter att man klockar processorn.
Moderkortet är ett Asus H170 pro gaming.
Nu undrar jag om man verkligen behöver spendera 4 tusen på en processor för att endast spela spel. Jag vill ju kunna ha riktigt höga inställningar på grafiken.
Kanske det räcker med en i5 6600k istället för tex en i7 7700k?
Grafikkortet som ligger brevid mig i sin helt nya kartong och som väntar på att få blinka och jobba är ett MSI RTX 2060 Gaming z och varför jag frågar detta är för att i mitt logiska tänkande borde det vara grafikkortet som jobbar mest när man spelar . Är tacksam för något svar
Mvh Ismail

Om den stora belastningen läggs på processorn eller grafikkortet handlar mycket om i vilken upplösning du spelar. Kör du på 1080 så tjänar du på att ha en stark processor, och i högre upplösningar så är det grafikkortet som ger prestandan. Med detta sagt; En balans mellan dessa två är bra för att inget ska flaskhalsa den andra.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Då undrar jag vad som krävs för 1080? Sist jag spelade var Fallout 1 populärt . 700 i upplösning.
Jag vill kunna spela Fallout 4 och 76 på höga inställningar även tomb raider och red dead Redemption.
Kan du rekommendera i5 6600? Eller är jag tvungen på i7 7700k . Det är ca 1 GHz skillnad.
Kommer ens CPU jobba 100% om jag har en i7?
Tack för snabbt svar
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

6700k är nästan lika snabb som en 7700k (200mhz lägre bas och 300mhz lägre turbo) men kostar strax över 3000kr.

Höjer du upplösning är det främst grafikkortet som får det jobbigare.
Det går inte heller prata om en I7 eller i5 räcker. Pratar man core i7 finns det modeller med 2 kärnor till 8 kärnor.
Jag rekommenderar inte att du köper en processor med 4 kärnor utan SMT/HT (vilket core i7 6700k och 7700k har medan i5 6600k inte har det det är den stora skillnaden mellan dessa)
Du vill egentligen inte att CPU ska jobba 100% det är bättre att ha flaskhalsen på GPU eftersom det är enklare att skala ner sådana inställningar för att öka prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Ismailone: Du kan kika på Sweclockers test av 7700K, där finns både 7700K och 6600K med och testas i just Fallout 4.

Om du enbart tänker spela Fallout 4 och inget annat, och inte tänker använda moddar o.s.v., så klarar du dig med en 6600K. Annars är en 7700K eller 6700K helt klart att föredra, beroende på vad du kan hitta. Jag förutsätter då att du köper processorn begagnat, ska du köpa nytt så är det bättre att lämna tillbaka moderkortet om du har möjlighet och köpa modernare moderkort + processor istället.

Permalänk

I7 6700k

Vart kan man hitta denna 6700 begagnad?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Tackar. Men hur funkar det om jag köper en processor som är överklockad till ett moderkort som ej stödjer överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ismailone:

Du kan stoppa i en överklockningsbar cpu utan problem. Det kommer dock inte gå att överklocka.

Satsa på en i7 helst. Det kommer löna sig i längden.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Skrivet av RR_larsson:

@Ismailone:

Du kan stoppa i en överklockningsbar cpu utan problem. Det kommer dock inte gå att överklocka.

Satsa på en i7 helst. Det kommer löna sig i längden.

Men om vi säger att jag skulle köpa en 6700k som är överklockad till tex 4.7ghz , skulle den då funka i mitt moderkort? Skulle den vara överklockad eller skulle den återgå till original?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

7700k passar inte på z170 chipset va har jag för mig tror att z370 eller z390 vore bästa för den processorn är inte säker på vad som gäller längre sist jag beställde i5 7600k åt brosan min köpte han en z270 kort för vara säker den skulle funka ihop

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ismailone:

Vart kan man hitta denna 6700 begagnad?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

tradera ? hittade dock inte 6700 utan

https://www.tradera.com/item/301822/338465256/ny-intel-core-i...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ismailone:

Men om vi säger att jag skulle köpa en 6700k som är överklockad till tex 4.7ghz , skulle den då funka i mitt moderkort? Skulle den vara överklockad eller skulle den återgå till original?

Det fungerar inte så, en processor kommer inte ihåg några inställningar själv. D.v.s. en processor kan inte vara överklockad på egen hand, utan överklockning är något man ställer in via moderkortet. Eftersom ditt moderkort inte har stöd för överklockning betyder det att processorn kommer gå i sin standardfrekvens.

Skrivet av pytonOrm:

7700k passar inte på z170 chipset va har jag för mig tror att z370 eller z390 vore bästa för den processorn är inte säker på vad som gäller längre sist jag beställde i5 7600k åt brosan min köpte han en z270 kort för vara säker den skulle funka ihop

Nej, Z370/Z390 är endast för 8:e och 9:e generationens processorer och fungerar inte med en 7700K. H170/Z170 fungerar däremot, men kräver att BIOS:et på moderkortet uppdaterats med stöd för 7:e gen.

Asus H170 Pro Gaming kan likt de flesta moderkort inte uppdatera BIOS utan en fungerande processor, så om det inte redan uppdaterats måste man ha en äldre 6:e gen processor för att kunna utföra uppdateringen med. Om det är köpt nytt i butik kan man anta att det inte är uppdaterat.

En 6700K kommer dock fungera oavsett om moderkortet är uppdaterat eller ej.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det fungerar inte så, en processor kommer inte ihåg några inställningar själv. D.v.s. en processor kan inte vara överklockad på egen hand, utan överklockning är något man ställer in via moderkortet. Eftersom ditt moderkort inte har stöd för överklockning betyder det att processorn kommer gå i sin standardfrekvens.

Nej, Z370/Z390 är endast för 8:e och 9:e generationens processorer och fungerar inte med en 7700K. H170/Z170 fungerar däremot, men kräver att BIOS:et på moderkortet uppdaterats med stöd för 7:e gen.

Asus H170 Pro Gaming kan likt de flesta moderkort inte uppdatera BIOS utan en fungerande processor, så om det inte redan uppdaterats måste man ha en äldre 6:e gen processor för att kunna utföra uppdateringen med. Om det är köpt nytt i butik kan man anta att det inte är uppdaterat.

En 6700K kommer dock fungera oavsett om moderkortet är uppdaterat eller ej.

Tack för bra information!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ismailone:

Men om vi säger att jag skulle köpa en 6700k som är överklockad till tex 4.7ghz , skulle den då funka i mitt moderkort? Skulle den vara överklockad eller skulle den återgå till original?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena, överclockning sker i BIOS dvs. med hjälp av ditt moderkort, man kan köpa processorer som tillåter dig "höja" eller "sänka" spänningen till processor eller de som är "låsta" och tillåter inte det. I ditt fall bokstaven K i Intel serien av processorer antyder på att processor är "villig" "öppen" eller upplåst för att kunna göra det.

Permalänk
Skrivet av cHeLo:

Tjena, överclockning sker i BIOS dvs. med hjälp av ditt moderkort, man kan köpa processorer som tillåter dig "höja" eller "sänka" spänningen till processor eller de som är "låsta" och tillåter inte det. I ditt fall bokstaven K i Intel serien av processorer antyder på att processor är "villig" "öppen" eller upplåst för att kunna göra det.

Tack för svar! Men mitt moderkort tillåter inte överklockning på processorn. Eller finns det vägar runt spärren på h170 pro gaming?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com