Finns det numera grafikkort med 2 DVI-utgångar?

Permalänk
Medlem

Finns det numera grafikkort med 2 DVI-utgångar?

Hej,

Jag har en dator där jag vill kunna koppla två skärmar för att få ett större skrivbord. Skärmarna har dock bara VGA- och DVI-utgångar (DVI-D). Grafikkorten verkar numera bara köra med en DVI (förutom HDMI och Displayport).
Finns det fortfarande grafikkort som stödjer 2 skärmar med DVI?

Permalänk
Medlem

@Okayz: Finns en hel del kort som har 2 DVI utgångar.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=m=s3951347...

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Är det inga högupplösta skärmar utan typ full HD 60hz så fungerar en billig adapter också bra. Finns rätt mycket Displayport till DVI-D adaptrar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar!

Skrivet av Kujo:

Utbudet minskar visst ordentligt vid två DVI-utgångar. Priserna drar visst iväg också (behöver inget kort för spel).

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inga högupplösta skärmar utan typ full HD 60hz så fungerar en billig adapter också bra. Finns rätt mycket Displayport till DVI-D adaptrar.

Skärmarna kör 1680 x 1050 med 60 Hz, så det borde väl inte vara något problem med adapter?

Känns som jag kanske inte ska rikta in mig på just två DVI-utgångar om det funkar bra med adapter. Vore kanske mer framtidssäkert att ha ett kort med HDMI/Displayport ifall jag vill byta ut skärmarna framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okayz:

Hej, tack för svar!

Utbudet minskar visst ordentligt vid två DVI-utgångar. Priserna drar visst iväg också (behöver inget kort för spel).

Skärmarna kör 1680 x 1050 med 60 Hz, så det borde väl inte vara något problem med adapter?

Känns som jag kanske inte ska rikta in mig på just två DVI-utgångar om det funkar bra med adapter. Vore kanske mer framtidssäkert att ha ett kort med HDMI/Displayport ifall jag vill byta ut skärmarna framöver...

Körde själv med en 1920x1200 60hz skärm över en enkel Displayport till DVI adapter. Det låter smart att köpa ett kort som har fler moderna utgångar och köra med adapter så länge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Okayz: HDMI använder samma sorts bildsignal som DVI, och DisplayPort kan också skicka ut en sån signal vid behov. Allt som behövs då är en enkel HDMI-DVI eller DP-DVI-kabel, eller en passiv adapter. Begränsningen för både HDMI och DisplayPort är i det läget 1920x1200@60Hz, vilket inte är något problem i ditt fall.

Så jo, du kan strunta i om korten har DVI när du väljer grafikkort, eftersom det inte finns någon direkt nackdel för dig att gå via HDMI/DP istället. Om du byter skärmar i framtiden så kommer det antagligen ändå vara HDMI eller DP som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte behöver DVI-DL signal så funkar det med enkla kontaktadaptrar (eller en kabel med olika kontakter i ändarna) till hdmi och DP++ utgångar.
Det som är dyrt är om du behöver DVI-DL signaler för då krävs en aktiv signalomvandlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäktar men hur blir det med adaptrar om TS har 3 skärmar med samma spec?

På gamla grafikkort behövde 3:e skärmen då en aktiv tex Displayport till DVI adapter trots att skärmarna bara körde 60Hz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av panpo98:

Ursäktar men hur blir det med adaptrar om TS har 3 skärmar med samma spec?

På gamla grafikkort behövde 3:e skärmen då en aktiv tex Displayport till DVI adapter trots att skärmarna bara körde 60Hz.

Det beror på grafikkortet så det får man kolla i specarna på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Okayz: Det finns flera grafikkort som har två DVI portar (https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s395134755) men det kan vara svårt att hitta lite bättre (1070, 1080 + ti, rtx) men det finns såklart

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8400 2.80 GHz 6c 6t: GPU: nVidia Geforce GTX 1050 ti 4gb: RAM: 8gb singel channel 1333 MHz: SSD: 128gb M.2: HDD: 1tb 7200rpm: Monitor: Samsung Syncmaster 245b Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på grafikkortet så det får man kolla i specarna på det.

OK, jag får kolla upp mer senare. Tack