Basutgång baktill... det här går väl inte?

Permalänk
Medlem

Basutgång baktill... det här går väl inte?

Såg den här bilden när jag kikade på KEFs trådlösa högtalare. Men de har basporten baktill, och då ska man väl ha minst 50 cm till väggen?

Permalänk
Medlem

Nä, det känns inte optimalt. Många högtalare har skumgummi-pluggar som följer med för att täppa igen basporten, men då tappar man lite i de nedre registren..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Kanske inte är helt 100% men 50cm gäller stora högtalare så tror inte det hade varit några problem.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Vad får ni 50 cm ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vad får ni 50 cm ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Det undrar jag också.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vad får ni 50 cm ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Nåt jag tycker mig ha hört och sett många gånger genom åren, även här på forumet.

Permalänk
Medlem

Om du skall ha en tumregel, avståndet bör vara lite större än diametern på porten.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det är nog olika, brukar stå i manualen. Har Dali Opticon 6(golvhögtalare) som rekommenderas att ha minst 20cm från vägg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Det går bra. Kef skickar med pluggar i olika storlekar som du använder beroende på hur nära väggen du har dina högtalare.

Du kan ha den helt öppen, halvt, eller helpluggad.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Nåt jag tycker mig ha hört och sett många gånger genom åren, även här på forumet.

Avståndet kommer bero på ett antal saker.
Dels som det står i svaret efter det du skrev, avståndet bör vara större än diametern på porten. Men det är mer för att inte orsaka turbulens i onödan.

När det gäller egenskaper för ljudet så brukar det påverkas av avstämningen, eller hur tidigt högtalaren rullar av i frekvens. I och med att låga frekvenser sprider ljudet runt om istället för i bara en riktning kan man dra nytta av reflentionerna som man får från väggen bakom. Men det omvända gäller också, det finns risk att man förstärker basen för tidigt i frekvens så att man får en ful puckel i frekvensgången.

Det där är något man får anpassa antingen genom att mäta eller genom tycke och smak.

Rent tekniskt kommer dock ljudvågorna från de bakåtvända portarna nå lyssnaren även om placeringen är som på bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

50 cm från bakvägg syftar nog inte på basportens funktion utan avser de akustiska problem som uppträder pga reflexer för de är som mest hörbara om högtalarkonen befinner sig mellan 80 cm och 2 m från bakväggen så det är närmare eller längre bort som brukar ge bäst ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har mina LS50 väldigt nära väggen och vinklade inåt för att inte behöva sitta så långt ifrån dem för någorlunda hyffsat ljud då jag sitter framför datorn. Ena högtalaren är dessutom nära ett hörn. Utan pluggar i portarna blir ljudet aningen grötigt men kör hel-pluggat och subwoofer men gott resultat. Detta är från LS50 manualen:

Permalänk
Medlem

Intressant. Tack för svar!