Permalänk
Medlem

Ny game/stream-dator

Har på senare tid fått stora problem med min nuvarande dator som lägger av vid hög press. Började tänka på att byta ut delar men märkte snabbt att både chipset och DDR har fått nya utgåvor, så jag bestämde mig istället för en helt ny burk.

Behov:
Jag försöker sätta ihop en dator som först och främst klarar av att spela dagens spel och samtidigt streama på. Jag håller också på mycket i Photoshop, Maya Autodesk, olika video-redigerar program och mer, men projekten i dessa program är oftast inte några slags mega-projekt. Jag siktar på att kunna spela i 1080 och ha en hög FPS. Några exempel på spel som kommer spelas och streamas är Apex, Dota 2 och det kommande Anno 1800. Samtidigt skulle jag helst hålla priset nere så mycket som möjligt utan att offra prestanda i mina behov, vill helst inte övergå 12k och får jag drömma skulle jag gärna hamna på 10k.

Än så länge:
Efter att ha kollat otroligt många recensioner, jämförelser, testar osv på youtube och andra ställen så kom jag tillslut fram till denna burk:

Mina tankar:

CPU
Valde AMD över Intel först och främst för skillnaden i pris samtidigt som jag får tillgång till många kärnor och fler trådar vilket jag hörde var bra i situationer som streaming med mycket program uppe samtidigt osv. Och 2700X valde jag framför t.ex. 2700 för att priset skiljde bara 500kr och i 2700X får jag med Wraith Prism kylaren som tydligen ska fungera väldigt bra utan överklockning. Så i och med det kändes det även extra prisvärt då jag inte behöver en extra AIO-kylare.
Min fråga kring CPU blir då om 2700X är "overkill" för mina krav? Och om ni rekommenderar en billigare CPU blir det verkligen billigare med extra AIO-kylare? Tänkte också att om jag skulle kunna tjäna bara en 500-lapp på en billigare CPU+AIO så skulle jag nog hellre ta den bättre CPUn än att tjäna en slant.

GPU
Här har jag svårt att veta vad som är bra idag. ASUS GeForce GTX 1060 6GB har jag valt enbart för att det verkar vara ett bra kort och att det just nu är 1000kr billigare än vanligt på inet. Och om jag enligt era rekommendationer behöver en bättre GPU än detta så bör det tänkas på att jag lär nog sänka prislappen på andra delar i och med det.

PSU
PSUn är jag helt lost på när det kommer till vad jag borde ha. Denna är ju 750W, är det overkill till dessa delar? I så fall kan man ju sänka prislappen genom ett billigare alternativ.

Moderkort
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING valde jag för att främst hålla nere priset men ändå kunna få ut kraften ur Ryzen 2700x vilket den tydligen ska kunna.

RAM
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz valde jag för de var bland de billigaste 16gb jag hittade som fortfarande var 2666mhz vilket fungerar bra med moderkortet. Och utifrån tidigare erfarenheter och videos osv borde jag klara mig bra på 16gb och i denna hastighet, om inte ni har andra tankar där?

Chassi
Här vet jag att NZXT H500i är lite "prisigt" och jag skulle klara mig exakt lika bra på den som inte är i-versionen, alltså NZXT H500. Skillnaden här är 1199kr eller 849kr. Så inte direkt någon större skillnad.

Hårdisk
Denna behöver ni inte tänka på direkt, bara en extra och billig SSD jag planerar. Har redan en bra SSD hemma plus en stor HDD jag planerar att flytta över till denna nya burk.

Sammanfattning
Så mina största frågor är 1. Är CPUn overkill för mina krav? 2. Tjänar jag ens att gå ner i pris på CPUn om det krävs en extra AIO? 3. Räcker GPUn för mina krav? 5. Är PSUn bra, overkill eller hur står det till?. 6. Kan jag komma ner till 10k men vissa ändringar någonstans men ändå fylla mina behov?

Koma gärna med svar på frågorna, förslag eller andra tankar och idéer ni har Tack så länge.

Permalänk
Medlem

500W nätagg räcker.

Bättre med snabbare minnen, 3000Mhz eller 3200Mhz.

Du kanske klarar dig bra med en 2600X? Den har ju 6 kärnor och 12 trådar, så den bör klara streaming också.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

500W nätagg räcker.

Bättre med snabbare minnen, 3000Mhz eller 3200Mhz.

Du kanske klarar dig bra med en 2600X? Den har ju 6 kärnor och 12 trådar, så den bör klara streaming också.

Okej, ja 500w nätagg är ju toppen nyheter. Då kan man få ner priset en del.

När det gäller minnena så har moderkortet Minneshastighet (Standard) 2 666 MHz så snabbare minnen skulle behöva ett dyrare moderkort eller OC. Men skulle du säga att detta är något jag bör ha för min användning eller helt enkelt bättre bara?

Har också kollat på 2600x, där skiljer det 1000kr ungefär just nu vilket tekniskt sätt är mycket billigare. Men enligt många videos jag sätt så är standard coolern på 2600x inte toppen medans 2700x's standard cooler fungerar rätt bra (utan OC), så en extra AIO rekommenderas. Och en snabb koll nu så ligger det mellan 700-1500kr vilket inte blir så mycket billigare eller t.o.m. dyrare än 2700x priset, så då undrar jag om det blir värt det i slutändan?

Permalänk
Medlem

@Xareswe: Snabbare minnen är lite bättre, men 2666Mhz blir bra det också.

Skilljer 1300kr mellan 2600x och 2700X på Inet.

Du behöver ingen dyr kylare, räcker med denna:
https://www.inet.se/produkt/5320174/arctic-cooling-freezer-33
Eller denna:
https://www.inet.se/produkt/5320987/arctic-freezer-34-esports...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Det chassit är billigare om du tar det i annan färg har vad för mig typ 800kr.
Sen snabbare minnen.
Och gärna ett 2060 grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12317391

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Efter en huvudvärk av velande fram och tillbaka har jag nu bestämt mig. Det blir nog exakt det du länkade här ovanför nu cybernerd med 1 liten ändring bara, ett chassi som passar mig mer i smaken på 300kr extra.

Tack för all hjälp