Permalänk
Medlem

Gaming dator, Budget på 15,5k

Tänkte köpa ett nytt system och jag är inte så bra på komponenter osv, spelar för det mesta men lite fotoredigering också. Vill gärna ha en snabb ssd på ungefär 250gb och en hdd med minst 1tb. Tänkte bygga datorn själv och har ett windows hemma.

Så budget på 15,5k för en gaming dator. Kollat inet lite men är för osäker på vilka komponenter som är bra så lite tips på system hade uppskattats.

EDIT: spelar lite av det mesta men en del LOL och en del pubg sen nya AAA spel kommer jag nog också vilja kunna spela med hyfsad fps. Är dock inte så kräsen på grafik så sänker ofta till typ low eller medium.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men är inte ssd'n lite seg? Kan väll ha en sån där m.2 eller är dom inte så mycket bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Såg också bra ut men är de inte bättre med tanke på att jag spelar för det mesta med en i5 istället och en 2070 eller är de inte så stor skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1065411/bygge-1-0

Är det här okej för mina ändamål i 1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jockey G:

Såg också bra ut men är de inte bättre med tanke på att jag spelar för det mesta med en i5 istället och en 2070 eller är de inte så stor skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

I7 an mer framtidssäker, grafiken spelar inte så stor roll så grafikkort uppgraderar man eftersom men inte cpu.
Så nytt grafikkort om 3 år kanske men inte resten ut av systemet.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

I7 an mer framtidssäker, grafiken spelar inte så stor roll så grafikkort uppgraderar man eftersom men inte cpu.
Så nytt grafikkort om 3 år kanske men inte resten ut av systemet.

Ok jag förstår. Såg på inet att de fanns en vega 64 sapphire nitro för ungefär samma pris som 2060 är den bättre? 8gb v-ram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockey G:

Ser bra ut men är inte ssd'n lite seg? Kan väll ha en sån där m.2 eller är dom inte så mycket bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du kommer inte märka skillnad i en speldator.

Permalänk

Som ovan säger i spel kommer du inte att märka något, vega el 2060 jag hade gått på 2060 vega kanske ger 5-10 fps mer.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej du kommer inte märka skillnad i en speldator.

Ok jag förstår.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Som ovan säger i spel kommer du inte att märka något, vega el 2060 jag hade gått på 2060 vega kanske ger 5-10 fps mer.

Okej, är ju ett nyare grafikkort så kör nog på 2060 men skulle i5 va tillräckligt eller är det dumt att köpa den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jockey G:

Ok jag förstår.

Okej, är ju ett nyare grafikkort så kör nog på 2060 men skulle i5 va tillräckligt eller är det dumt att köpa den?

Skickades från m.sweclockers.com

Tillräcklig är det men i7an är bättre och mer framtidssäker och du kommer inte att behöva uppgradera ditt system tidigare som du nog blir tvungen av i5an.
Köper du min build så kommer den att hålla 5 år minst är min gissning men man vet aldrig kanske längre kanske mindre och du behöver bara byta grafikkort i framtiden.
Med i5an kanske du blir tvungen att uppgradera mycket mer och tidigare så klart.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tillräcklig är det men i7an är bättre och mer framtidssäker och du kommer inte att behöva uppgradera ditt system tidigare som du nog blir tvungen av i5an.
Köper du min build så kommer den att hålla 5 år minst är min gissning men man vet aldrig kanske längre kanske mindre och du behöver bara byta grafikkort i framtiden.
Med i5an kanske du blir tvungen att uppgradera mycket mer och tidigare så klart.

Ok jag förstår, då kör jag på en I7 tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa palit 2070? har presentkort på netonet, eller ska man köra på 2060 ist? jag vill ha bra fps i Apex tex

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Skrivet av Jockey G:

Ok jag förstår, då kör jag på en I7 tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade dock bytt ut m.2 an mot en samsung ssd 500Gb
Så min korg fast byta ssd.
För du sa att du ville ha en snabb men i spel gör den inte nån skillnad så du får 250gb mer ssd för nån hundring mer.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk