Köpa och ladda ner spel - Säkert?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Köpa och ladda ner spel - Säkert?

sitter och letar spel på steam men har hört att det kan vara dyrt där ibland. sökte då efter ett spel på prisjakt och hittade ett ställe som hette Gamersgate som hade riktigt bra pris. är det en bra och säker sida att handla på måntro?

sen står det DRM: Steamworks och att det krävs en tredjepartsnedladdning samt konto.
Gick då in på Steamworks men tyckte mest det verkade vara en sida för spelutvecklare. Men dom verkar ha något med Steam att göra också ser det ut som.

vad betyder DRM först och främst och vad måste jag göra för att kunna spela spelet om jag köper det där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

DRM står för digital rights management och skyddar mot att folk använder mjukvara som de inte har betalt för. Tredjepartsnedladdningen+konto är just Steam.

Huruvida Gamersgate är pålitligt vet jag inte.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@andreassofus:

Citat:

Overview. The Steam DRM wrapper is an important part of Steam platform because it verifies game ownership and ensures that Steamworks features work properly by launching Steam before launching the game. The Steam DRM wrapper by itself is not is not a anti-piracy solution.

Antagligen aktiverar du spelet på steam via en aktiveringsnyckel som ingår i köpet, du behöver sedan ett steam konto som du loggar in på. Det går att vara inloggad på Steam via offline läge med det är upp till spelutvecklaren själv att bestämma om online krävs (tror jag). Som ovanstående skriver samt citeringen, för att styrka ägarskap.

Kan inte uttala mig om gamersgate, men många sidor säljer steam nycklar både seriösa ex goodmangaming, och mindre seriösa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

@Jonny Myran:

tackar. steamkonto har jag så då är det bara att testa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av lappen81:

@andreassofus:

Antagligen aktiverar du spelet på steam via en aktiveringsnyckel som ingår i köpet, du behöver sedan ett steam konto som du loggar in på. Det går att vara inloggad på Steam via offline läge med det är upp till spelutvecklaren själv att bestämma om online krävs (tror jag). Som ovanstående skriver det är en licens för att styrka ägarskap

Kan inte uttala mig om gamersgate, men många sidor säljer steam nycklar både seriösa ex goodmangaming, och mindre seriösa.

om det är mndre seriösa som säljer steam-nyklar då. vad kan hända då? att spelet inte funkar helt enkelt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Gamersgate startades av Paradox Interactive, en av sveriges mer välkända spelutvecklare, som ett sätt att sälja deras egna spel. Sen växte tjänsten och övergick till att bli ett separat företag, men det är alltså inget skumt alls med den sidan.

Att ett spel kräver Steamworks innebär troligtvis att man får en Steam-nyckel som man sen måste aktivera på Steam. Det är ett rätt vanligt sätt att sälja spel på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av andreassofus:

om det är mndre seriösa som säljer steam-nyklar då. vad kan hända då? att spelet inte funkar helt enkelt?

Antingen får du en legitim nycket (typ), eller så får du en nyckel som inte fungerar. Gissar att dom flesta levererar nycklar sedan om Steam gör något längre fram kan jag inte svara på då det är oklart varför dom kan sälja vissa nycklar så extremt billigt. Antagligen händer ingenting

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

tack för svar alla. jag provar. 59kr för sniper elite 3 känns som ett kap.