Permalänk

SLI

Hej !

Har ett GTX 1070 strix. Funderar på SLI.

Behöver det vara exakt samma modell på kort nr 2 ?

Permalänk
Hedersmedlem

@Thomasso60: Det måste vara ett annat 1070 i så fall men inte exakt samma modell. Generellt avråds mot SLI då det nu för tiden oftast fungerar ganska dåligt. Det är mycket bättre att köra med ett bättre kort än två mindre bra.

Jag flyttade även din tråd till Nvidia-delen av forumet.

Permalänk
Medlem

Funkar med valfritt 1070, dock kommer det vara prestandan på det lägre klockade kortet som gäller.
Men skulle hellre valt att sälja av det 1070 du har och köpt ett kraftigare kort istället.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Avråder också från att köra SLI men om du nu gör det kom ihåg att det högst klockade kortet klockas ner för att matcha det lägst klockade. Köp alltså ett kort som är högre klockat än det du har nu

Permalänk
Medlem

Avråder också från SLI i dagsläget, om du inte mer eller mindre har obegränsad ekonomi. Har själv kört Crossfire och SLI i många många år och det fungerar som sämst just nu tycker jag. nVidia verkar ju inte gilla det heller (slopar det på långsammare kort och snabbare singelkort kostar betydligt mer), och med DX12 så ligger det mer arbete på spelutvecklarna och där ser det inte ljust ut just nu.

Kör som sagt SLI själv och det är nice där det fungerar, men det är inte direkt motiverat. De senaste två spelen har jag fått avaktiverat SLI i Nvidias kontrollpanel, för att undvika negativ skalning.

Permalänk
Medlem

@Thomasso60: SLI är bara intressant om du kör äldre spel, men även där hellre ett kraftigare singelkort, bara massa meck och strul med SLI/CF.
Med nya spel är stödet obefintligt och ger ofta sämre prestanda mot ett single kort i dessa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Avråder också från att köra SLI men om du nu gör det kom ihåg att det högst klockade kortet klockas ner för att matcha det lägst klockade. Köp alltså ett kort som är högre klockat än det du har nu

Sli stödjs inte av alla spel men jag kör 2st 1070s i min andra burk och det ena kortet jobbar alltid i 19xx i Mhz medans det andra jobbar antingen i 1500Mhz eller i 700 så jag själv skulle vilja veta hur och varför mitt kort inte jobbar i lika låg hastighet som mitt andra eller det kanske är för att båda är exakt likadana?

Skrivet av ggustavsson:

@Thomasso60: SLI är bara intressant om du kör äldre spel, men även där hellre ett kraftigare singelkort, bara massa meck och strul med SLI/CF.
Med nya spel är stödet obefintligt och ger ofta sämre prestanda mot ett single kort i dessa.

Vad är det som ska strula? i de spel jag spelat så har jag fått mer eller mindre samma fps som jag får med 1 kort sen visst mitt 1080Ti ger högre fps men det funkar ju även om det inte funkar bra med skalningen när ena kortet jobbar i 98% medans det andra jobbar i t.e.x. 15-35%

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Korten brukar normalt ligga på samma frekvens men det är inte ett måste (om inte SLI anses aktiverat). AFR (alternate frame rendering) är metoden som är vanligast med SLI och då renderar korten varannan ruta. Jag antar att synkroniserad frekvens handlar om att synkronisera gpuer för få en jämnare bildström (utan hack/stutter). Om du har så pass olika frekvenser så fungerar inte SLI eller är tänkt att inte fungera (avaktiverat via SLI profil). Jag kan tänka mig att du kan avaktivera ena kortet utan att förlora någon prestanda om det är relaterat till det första.

Om kortet ligger på superlåga frekvenser så idlar det förmodligen, detta är normalt i spel där nVidia tycker att SLI fungerar bättre av än på. Dock i spel som Assassins Creed så är negativ skalning vanligt, dvs du får 30-50% bättre prestanda om du avaktiverar ena kortet och slipper hack/stutter.

Edit: Gillar mer Crossfire då det mer sällen drar med sig spelet (krashar) när det inte fungerar korrekt, samt färre fall med negativ skalning. Man måste inte heller stänga massa crap för att få inställningar att gå igenom i kontrollpanelen. Nvidias kontrollpanel känns lite Windows 95, långsam, slö och buggig. Visst AMD:s drivers har inte heller vart perfekta under åren, men på något sätt föredrar jag AMD över nVidia, kanske är vana, vem vet. Crossfire var också mer flexibelt, olika kort, olika frekvenser...

Permalänk
Medlem

@Thomasso60: Tänkte att denna kan komma till användning.
List of games that support SLI

Det finns fler listor såklart. Bara att söka.
Skaffar du sli så skriv gärna igen här om hur det fungerar för dig och vilka spel du använder det i

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Tack för alla goda svar. Funderar på vad gtx 1070 strix kan vara värt som begagnat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker också att det har gått utför med SLI, verkar bli mindre och mindre stöd för det.
Har uteslutande kört CF och SLI sedan 2006 och tycker det har fungerat helt ok, men nu hoppar jag av tåget och kör på ett RTX 2080 TI istället och troligtvis aldrig mer dubbla kort.

Se dig efter ett kraftigare singel-kort är mitt råd.

Permalänk
Medlem

När begagnade 1070 är så billiga att jag kan tänka mig köpa ett till och om jag då fortfarande har kvar mitt nuvarande 1070 så lär det bli sli för mig i denna eller datorn i vardagsrummet och skaffa kul spel med fungerande sli. Finns många kul äldre spel.

Jag lär dock aldrig skaffa det för pengarna det kostar idag eller ens nästa år. Samt att jag är väl införstådd om att ett kort är ta mig tusan alltid att föredra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Körde en del SLI/CF under 2011-2015: HD 6870, GTX 670, GTX 780 och R9 290, alltid med mixade resultat (f.a. fps-stutter varierade mellan korten/spelen), men något som alltid var konsekvent var: hög temperatur och ljudnivå, samt diskuterbart stöd från drivrutiner och spelutvecklare.

Övergav det helt när jag skaffade ett GTX 980 Ti, och kan ju säga att chansen att jag återgår till multi-GPU är ytterst liten, såvida inget radikalt händer på den fronten. Har förstått att stödet dessutom är sämre idag än vad det var "under min tid".

Tidigare var CF/SLI ett krav om man ville ha hög fps med hög upplösning, f.a. kombinerat med dom bästa grafikinställningarna. Ensamma kort kunde knappt pumpa ut 60+ fps i 1080p, för att inte nämna 100+ fps eller 1440p.

Idag räcker "budgetkort" som GTX 1060 och RX 580 utan problem för 1080p 60 fps, och även 1440p-gaming är relativt billigt då ett "mellankort" som RTX 2060 eller Vega 56 klarar av 1440p 60+ fps, något som förr ofta kräve 2 toppkort i SLI/CF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tack för bra svar..👍

Skickades från m.sweclockers.com