Displayport - Alltid svart skärm vid "boot" om datorn varit avstängd en natt.

Permalänk

Displayport - Alltid svart skärm vid "boot" om datorn varit avstängd en natt.

Hej på er,

Jag har ett väldigt märkligt problem. Jag har en gsync skärm (se specifikationer i min signatur) som är kopplad till mitt Asus RTX 2080 OC via displayport. Varje gång datorn varit avstängd under en natt, dvs mer än 8+ timmar så ser jag Asus loggan på skärmen och kan gå in i bios men kommer jag lite längre in i bootsekevensen, så får jag helt plötsligt bara en svart bild. I det här läget så spelar det ingen roll om jag byter till HDMI, byter skärm, byter displayport ingång eller något annat, får bara en svart bild. Det enda som fungerar är att trycka på reboot knappen, vid omstarten så kommer jag varje gång in i Windows utan problem.

Jag vet att displayport och Windows 10 krånglar, men då verkar det vara displayport som inte får skärmen att vakna ur strömspararläget, det ska då gå att dra ut strömkabeln+DP kabeln och vänta 10 min, detta har jag testat men funkar inte för mig, kanske för att mitt problem uppstår vid bootsekvensen? Jag har ett ganska skapligt PSU också så det kan knappast vara detta problemet. Hela den här situationen är grymt irriterande med tanke på vilka pengar jag lagt ner på burken.

Jag har kört alla möjliga typer av benchmarks och stresstestat datorn, det är inga som helst problem när datorn väl är igång. Detta får mig att tro att det måste vara någon form av mjukvarufel. Dock är alla drivrutiner och bios till mitt Asus ROG STRIX 2390-F Gaming uppdaterade till de senaste och jag börjar få slut på idéer.

Jag kanske ska nämna att stänger jag av datorn helt men slår på den igen inom de närmaste timmarna så kommer jag alltid direkt in in Windows, utan att samma problem uppstår. Det är när den varit avstängd under en längre tid, typ en natt som det här uppstår.

Jag är öppen för alla förslag. Vet ni något så tar jag tacksamt emot hjälp:)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk

Uppdatering: Jag har hittat en ganska lång tråd på Nvidias forum där folk som skaffat de nya RTX korten beskriver liknande problem som mitt. Det största problemet verkar heta Windows... Ska testa att sänka skärmens uppdateringsfrekvens från 144 Hz till 100 och se om det blir bättre.

[url="https://forums.geforce.com/default/topic/1075081/geforce-rtx-..."]

"There is currently a bug with the new Windows 10 October update. I've heard it said on other forums that the black screen you are referring to is happening because windows 10 thinks you have a 2nd monitor hooked up. And it is making this non-existent monitor the primary monitor and turning off the signal to the real monitor.

I was experiencing the same problem. All i do to fix it is hard restart by pressing the button on my pc case. On the second boot, for some reason it lets me onto the desktop and i can use the pc as usual. It is a strange annoying bug which only occurred after the 1809 update."

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

Uppdatering: Jag har hittat en ganska lång tråd på Nvidias forum där folk som skaffat de nya RTX korten beskriver liknande problem som mitt. Det största problemet verkar heta Windows... Ska testa att sänka skärmens uppdateringsfrekvens från 144 Hz till 100 och se om det blir bättre.

[url="https://forums.geforce.com/default/topic/1075081/geforce-rtx-..."]

"There is currently a bug with the new Windows 10 October update. I've heard it said on other forums that the black screen you are referring to is happening because windows 10 thinks you have a 2nd monitor hooked up. And it is making this non-existent monitor the primary monitor and turning off the signal to the real monitor.

I was experiencing the same problem. All i do to fix it is hard restart by pressing the button on my pc case. On the second boot, for some reason it lets me onto the desktop and i can use the pc as usual. It is a strange annoying bug which only occurred after the 1809 update."

Du kan lösa problemet genom att göra detta:
Ladda ner DDU och starta den i felsäkerläge.
Starta sedan upp vanliga windows och vänta tills den har installerat drivrutinerna åt dig automatiskt.

Nu har du en liite äldre version av nvidia grafikdrivrutiner och du borde inte ha detta problem längre.

Permalänk

@AGI: Intressant, ska testa detta. Ska jag låta Windows update installera grafikdrivrutinen åt mig automatiskt menar du vid normal uppstart?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

@Exiler: Intressant, ska testa detta. Ska jag låta Windows update installera grafikdrivrutinen åt mig automatiskt menar du vid normal uppstart?

Japp

Permalänk

@AGI: Kung, funkar detta så blir jag så jävla glad. Har nästan suttit och ångrat mig över mitt grafikkortsköp:)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

@Exiler: Kung, funkar detta så blir jag så jävla glad. Har nästan suttit och ångrat mig över mitt grafikkortsköp:)

Hoppas det löser sig, återkom med hur det går.

Permalänk

@AGI: Japp ska göra det, har tagit bort drivrutiner+geforce experience med DDU och låtit Windows update installera en gammal Nvidia drivare från september 2018. Vi får se vid nästa kallstart huruvida det fungerar eller inte:)

Godnatt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk

Testade nu, kom lika långt som vanligt. Såg Asus loggan och när den försvann blev bilden svart som och jag blir tvungen att trycka på resetknappen för ny reboot. Jag tror jag håller på och bryter ihop.... Nu när jag läser vidare i tråden på Nvidia forumet så finns det folk där som också har använt DDU, för att sedan installera äldre drivisar utan skillnad. Byter dem tillbaka till sitt gamla grafikkort så funkar allt normalt.... Suck...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

Testade nu, kom lika långt som vanligt. Såg Asus loggan och när den försvann blev bilden svart som och jag blir tvungen att trycka på resetknappen för ny reboot. Jag tror jag håller på och bryter ihop.... Nu när jag läser vidare i tråden på Nvidia forumet så finns det folk där som också har använt DDU, för att sedan installera äldre drivisar utan skillnad. Byter dem tillbaka till sitt gamla grafikkort så funkar allt normalt.... Suck...

Då tycker jag att du lämnar tillbaka ditt 2080 på öppet köp om det går, annars på garantiärende.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alternativt är att du installerar om Windows och stänger av Windows update så har du en äldre version av Windows

Permalänk
Medlem

nVidia har haft detta problemet jättelänge.

Jag hade det på mitt 970 kort och har det på mitt 1080ti.
När jag startar upp med svart skärm så flyttar jag kontakten från ett uttag till ett annat på kortet och då kommer bilden upp. Inte idealt men det funkar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Uppdatering:

Jag tror jag har funnit en lösning på detta. Ingen svart skärm än så länge och jag har återigen uppdaterat till de senaste drivrutinerna från Nvidia. Problemet verkar ligga i Windows fast boot (snabb start). Så fort jag stängde av snabb start under energialternativ så verkar allt fungera som det ska.

Hoppas det kan hjälpa andra med samma problem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk

Nu har jag kört felfritt i snart en vecka med nyaste nVidia drivrutinerna, utan svart skärm vid boot.

Jag kan därmed slå fast att problemet ligger i "Windows fast boot".

Spring inte iväg och köp nya DP kablar i onödan som jag gjorde utan att testa detta först...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"