Installera om Windows!

Permalänk
Medlem

Installera om Windows!

Hej!
Jag har tidigare alltid installerat om windows från scratch, men finns det ett bättre alternativ som ex. på mobiler där man bara klickar i att man rensar allt och får en clean windows och hdd?

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

Prova gå in i Settings, Update & Security, Recovery, Reset This PC. Den plockar det mesta lite som en fräsch install men inte helt. Du får en windows.old kvar om jag inte minns fel. Du kan ju kolla upp lite nogrannare om det i alla fall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Man välja om man vill behålla personliga filer eller rensa allt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på vad du vill uppnå, du kan återställa som det redan tipsats om men då återställer du kanske inte till den nyaste versionen, installerar du om så kan du ju se till att lägga in den senaste versionen direkt, du får ju även möjlighet att formatera och partitionera om du vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

men då återställer du kanske inte till den nyaste versionen

Från min länk:

"Använd det här verktyget för att installera en ny kopia av den senaste versionen av Windows 10 Home eller Windows 10 Pro"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av King Grub:

Från min länk:

"Använd det här verktyget för att installera en ny kopia av den senaste versionen av Windows 10 Home eller Windows 10 Pro"

Återställa är när man aktiverar funktionen inifrån win
https://support.microsoft.com/en-us/help/4026528/windows-rese...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ok, jag förstår... tack snälla!

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera om Windows helt och hållet utan kör med en återställning. Det räcker gott och väl, plus mycket enklare

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra