Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Kommer inte in på en hemsida

Jag har två datorer. En av dem är alltid på med en hemsida framme hela tiden för att se uppdateringar.
Den andra datorn är min arbetsdator och är bara på när jag behöver den.

Datorn som alltid är på har alltid samma hemsida uppe. Men nu har det hänt något konstigt. Det går inte komma in på den hemsidan mer. Jag kan komma in på alla andra hemsidor utan problem men inte på just den hemsidan som jag alltid har uppe.

Jag testar med den andra datorn och där är det inga problem. Båda datorerna är på samma nät med samma ip.

Datorn som alltid är på har startats om och felkörningar har körts utan att något fel kan hittas. Jag har testat med att installera VPN och kört med den, alltså ett helt annat ip, utan skillnad. Datorn vägrar öppna just den hemsidan.

Vad kan vara fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Kan ju vara bra att skriva vad du får för felmeddelande, eller posta en skärmdump på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Testa förslagsvis med något externt verktyg så slipper du mecka att för mycket själv, som t.ex.

https://www.isitdownrightnow.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Xcorp:

Kan ju vara bra att skriva vad du får för felmeddelande, eller posta en skärmdump på det.

Jag får bara felmeddelandet att det inte går att gå in på webbsidan.
Sedan föreslås att jag skall aktivera några inställningar men de är redan aktiverade.
Har testat med flera webbläsare med samma resultat och ungefär samma felmeddelanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Tryck på hänglåset (tv om https:) och rensa kakor och cache. Det har fixat firefox-problem för mig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av improwise:

Testa förslagsvis med något externt verktyg så slipper du mecka att för mycket själv, som t.ex.

https://www.isitdownrightnow.com/

Har testat med den webbsidan. Jag får väldigt konstigt resultat. Det står att ingen kommer in där och att den varit nere i 4 dagar.
Jag öppnar min webbläsare och surfar in där utan problem på samma dator. Alltså datorn som fungerar med den hemsidan.

Skall testa på datorn som inte fungerar.......

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

.... klart!

Det står samma som på den andra datorn, alltså att det inte går att komma in för någon. På den datorn går det inte heller att gå in med webbläsaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Irre:

Tryck på hänglåset (tv om https:) och rensa kakor och cache. Det har fixat firefox-problem för mig...

Det var det första jag gjorde!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

@workman: Jag garanterar att det inte står "att det inte går att gå in på webbsidan"
Det står något annat, mer tekniskt, posta en skärmdump på meddelandet om du vill ha mer hjälp.
Det underlättar också om du skriver vilken hemsida det gäller..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Xcorp:

@workman: Jag garanterar att det inte står "att det inte går att gå in på webbsidan"
Det står något annat, mer tekniskt, posta en skärmdump på meddelandet om du vill ha mer hjälp.
Det underlättar också om du skriver vilken hemsida det gäller..

Det står exakt: "Det går inte att visa den här sidan".

Jag vill inte tala om vilken sida det är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

@workman: Återigen, det står mer än "Det går inte att visa den här sidan"
Ge oss en skärmbump och blurra URL om du är nojjig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av workman:

Har testat med den webbsidan. Jag får väldigt konstigt resultat. Det står att ingen kommer in där och att den varit nere i 4 dagar.
Jag öppnar min webbläsare och surfar in där utan problem på samma dator. Alltså datorn som fungerar med den hemsidan.

Skall testa på datorn som inte fungerar.......

Låter som du ha cachat en lokal version av hemsidan i din webbläsare. Beroende på vilken det är så testa ctrl-alt-R eller bara ctrl-R. Vill du spara något från sidan är det nog läget att göra det innan dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Xcorp:

@workman: Återigen, det står mer än "Det går inte att visa den här sidan"
Ge oss en skärmbump och blurra URL om du är nojjig.

Så här står det:

Citat:

Det går inte att visa den här sidan

Aktivera TLS 1.0, TLS 1.1 och TLS 1.2 i Avancerade inställningar och försök ansluta till https://xxx.xxxxx.xxx igen. Om felet kvarstår kan det bero på att den här webbplatsen använder ett protokoll som inte stöds eller en chiffersvit som inte anses vara säker, t.ex. RC4 (länk till information). Kontakta webbplatsens administratör.

Jag kommer alltså inte genom andra datorer men inte den jag vill att det skall gå på (som det gjort i ett par år tills igår).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av improwise:

Låter som du ha cachat en lokal version av hemsidan i din webbläsare. Beroende på vilken det är så testa ctrl-alt-R eller bara ctrl-R. Vill du spara något från sidan är det nog läget att göra det innan dock.

Ingen skillnad!

Jag har också rensat DNS-cachen med CMD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Har också installerat VPN för att snabbt kunna ändra ip-nummer, ingen skillnad hur jag än ställer in VPN eller från vilket landa jag än virtuellt surfar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

@workman: Som kavange ovan skriver, låter som du kör ärligt talat uråldriga grejer, eller åtminstonde från innan typ 2004 eller när nu TLS fick bred implementation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Antingen använder hemsidan en gammal chiffer, typ SSL. Då kan du inte komma in med en modern browser. Alltså du behöver en gammal browser.

Alternativt har hemsidan uppdaterat cert så du inte längre kommer in pga för gammal browser.

Skickades från m.sweclockers.com

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Xcorp:

@workman: Som kavange ovan skriver, låter som du kör ärligt talat uråldriga grejer, eller åtminstonde från innan typ 2004 eller när nu TLS fick bred implementation.

Nej, det är Windows 7 Ultimate med IE 11.0.96 osv

Men jag hittade felet nu!

Kommer i nästa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Jag installerade VPN och körde genom servrar i Sverige. Fungerade inte. Jag körde genom servrar i USA, fungerade inte. Sedan bytte jag till server i Holland och nu kommer jag in på hemsidan.

Jag vill inte säga vilken hemsida det är men det fungerar som så att den alltid är öppen och jag kör en automatisk uppdatering var 10 sekund så att alltid det senaste syns. Jag har gjort det i kanske 2 år utan problem men igår var det stopp. Det fungerar alltså med VPN-servrar från Holland men inte från Sverige och USA eller utan VPN.
Det konstiga är att jag kan gå in på samma hemsida med andra datorer i mitt nät utan VPN.

Just den datorn som jag bara använder till att mäta temperaturer i mitt hus (mätdatorn) och denna webbsida som jag har som ungefär en referens är den enda dator jag inte har virus- eller brandvägg. Jag tänkte att det kanske räcker med det interna skyddet för jag surfar ju aldrig med den datorn.

Det märkliga är alltså att jag med mätdatorn använder på samma "lina" som de andra datorerna men hemsidan stoppar bara den ena datorn inte de andra. Varför!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Jag har undersökt vidare nu!

Hemsidan som jag inte kommer in på utan VPN Holland verkar ha installerat en brandvägg så när jag uppdaterar varje 10 sekund bannas mitt ip.

Men nu kommer vi till det konstiga:

1. Jag har exakt samma ip i alla datorer så ingen av datorerna borde komma in på hemsidan när den bannar mitt ip-nr. Men det är bara en dator som inte kommer in???

2. Jag använder aldrig VPN men nu när jag installerade det och testade var också VPN för flera länder bannade utan för Holland???

Det finns säker förklaringar men jag har lite svårt att få det logiskt gå ihop.
Kanske ha de bannat någon annan med samma VPN som jag har och därför är jag bannad med VPN för en del länder. Det märkliga är att när jag kör VPN i de andra datorerna genom länder som den mätdatorn är bannad för går det med de andra datorerna.

Kan de använda något mer som ref än IP för att banna bara en specifik dator? Jag är ganska kunnig men jag har aldrig sett en brandvägg banna annat än ip eller möjligen User Agent.

Dessutom brukar brandväggar släppa på bannade ip efter några timmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Den dator det funkar på kanske har en cachad version (funkar det i incognitoläge på samma dator?) och hemsidan faktiskt är död?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Kanske du inte skall kontakta sidan var 10 sekund? Dvs 8640 ggr/dag? Totalt runt 6,3 miljoner gånger under de två åren du gjort det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av turbooo:

Den dator det funkar på kanske har en cachad version (funkar det i incognitoläge på samma dator?) och hemsidan faktiskt är död?

Det fungerar inte heller i incognitoläge eller på annat sätt som annan webbläsare mm.
Men det fungerar med datorn som står bredvid med samma ip.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av filbunke:

Kanske du inte skall kontakta sidan var 10 sekund? Dvs 8640 ggr/dag? Totalt runt 6,3 miljoner gånger under de två åren du gjort det...

Naturligtvis inte nu när de har en brandvägg.
Men detta är inte intressant utan frågan är varför inte alla datorer med samma ip bannas när en av dem gör det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av workman:

Naturligtvis inte nu när de har en brandvägg.
Men detta är inte intressant utan frågan är varför inte alla datorer med samma ip bannas när en av dem gör det.

Alltså, är ditt publika IP blacklistat så kommer du inte in med någon dator på ditt lokala nätverk (utgår ifrån att du har 1x publik IP och NAT). Kommer du in med någon dator från ditt lokala nätverk, så är ditt publika IP inte blacklistat. Så enkelt är det.

Med det sagt så är det något annat som spökar för dig, men det är relaterat till din frågeställning ovan.

Intel Core i7 3930K@ 4,7Ghz (Noctua NH-D14) | Asus Rampage IV Formula | Corsair Vengeance DDR3 16GB | MSI GTX 1080Ti Gaming X | Corsair AX 850W |
Ljud: Asus Essence STX -> Audio-GD DAC 19 -> Heed Canamp -> AKG K701

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Saodie:

Alltså, är ditt publika IP blacklistat så kommer du inte in med någon dator på ditt lokala nätverk (utgår ifrån att du har 1x publik IP och NAT). Kommer du in med någon dator från ditt lokala nätverk, så är ditt publika IP inte blacklistat. Så enkelt är det.

Med det sagt så är det något annat som spökar för dig, men det är relaterat till din frågeställning ovan.

Ja, det är märkligt att bara en dator av flera med samma ip är bannad. Blacklistad är den inte för det släpper efter några timmar.
Jag skiljer på bannad= släpper efter ett tag, Blacklistad= För alltid eller mycket lång tid utestängd.

Så frågan är hur en dator kan bannas men inte de andra som använder samma ip-nummer?

Jag har en brandvägg på min hemsida. Den bannar ip som försöker logga in mer än 5 ggr. I listan kan jag också se User Agenten. Den kanske banar de ip som har just den User Agenten? Verkar vara en trolig orsak till att bara en dator av flera bannas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Du vill inte tala om vilken sida det gäller, alltså gjorde den ena datorn bedömningen att den var olämplig! Kanske olika säkrhetsnivåer eller spärr mot vuxet innehåll!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

HWID (hardware identification) Ban

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Jag vill inte tala om vilken hemsida det gäller men det var bara en dator som står uppkopplad mot hemsidan. När den datorns ip bannas en stund går det ändå att komma in med en annan dator men med samma ip-nummer.